Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Finland

This site may earn commission on affiliate links.
Teslan epävirallinen fb ketju on aktiivinen. Pistä viestiä sinne.

https://www.facebook.com/groups/TeslaClubSuomi/?fref=nf

Mulla itsellä ei vielä ole Tesla, mutta olen aika aktiivisesti lueskellut aiheesta. Kovalla pakkasella 110 km/h nopeudella akku kestää kait jonkin verran yli 200km, jos lähtee kylmällä autolla liikkeelle ja lämmitys on toki ajaessa päällä. Kesällä pääsee sitten lähemmäs 400km. Toki pääsee paljon pidemmällekin, jos ajaa hiljaa.

Katso kcveinsin postaus tästä

Optimal Battery Size and Driving Habits - Page 3
 
Last edited:
Hei onnekkaat Teslan omistajat. Olisiko mahdollista saada tänne käyttökokemuksia, aiheet jotka kiinnostavat: lataaminen, käyttö kylmässä, akun riittävyys suomalaisilla välimatkoilla, auton ajettavuus noin yleensä (leveä, leveät renkaat, uraiset tiet) ja valmistuksen/auton laatu. Kyttään täällä innoissani kaikkea Teslaan liittyvää odotellessani seuraavaa auton vaihtoa joka on 2,5 vuoden päästä. Kovasti näyttää kallistuvan Teslan suuntaan mutta uskonvahvistusta tarvittaisiin...

Itselläni on ollut Tesla vasta kolmisen viikkoa, mutta onhan se mahtava vekotin. Omat kokemukseni eivät siis vielä kata kaikkea mitä kysyt, mutta tässä omia kommenttejani:
- lataaminen: Tosi näppärää kun autotalliin asennutin voimavirtatöpselin. Joku 6 tuntia menee lataamiseen lähes tyhjästä lähes täyteen, normaalisti riittää noin tunnin lataus per yö. Tunnissa tulee noin 50km ajomatkaa, sen verran yleensä ajan päivässä. Ajastin latauksen alkamaan kello 4 aamuyöstä, niin akku on käytännössä "täynnä" joka aamu.
- käyttö kylmässä: Ei ole vielä ollut kovin kylmää, mutta huomasin että jo alle +10 lämpötilassa tulee regen-rajoitus mukaan, ja virtaa kuluu ajossa aika paljon enemmän kuin lämpimällä. Helteellä ilmastoinnin puhaltaessa pääsen työmatkan helposti 180wh/km kulutuksella, tuossa vajaan 10 asteen lämmössä sama matka vei 215wh/km.
- akun riittävyys: En ole ajanut vielä pitkää matkaa (taitaa olla 120km pisin matka toistaiseksi), mutta kohtuu lähelle luvattua pääsee ainakin näin kesällä. Ei ongelmia omassa käytössäni.
- ajettavuus: Menee kuin juna uraisellakin moottoritiellä. Otin 19" renkaat (ovat 45-profiililla), ja ainakaan niillä ei voi kyllä sanoa että uraherkkyyttä olisi ollenkaan. Aiempi autoni oli Hyundai Genesis Coupe jossa oli 40-profiilin 19" renkaat (ja vielä eri levyiset edessä ja takana), ja se seurasi uria huomattavasti pahemmin. Ilmajousitus on mukava kuoppaisella hiekkatiellä, ja kulku on muutenkin paljon pehmeämpää kuin tuossa aiemmassa urheilualustaisessa autossa.
- valmistuksen laatu: Pari pientä juttua on ollut, takaluukun kumitutit olivat niin kireällä että takaluukku resonoi ikävästi. Tuohon auttoi kumituttien tee-se-itse säätö. Toinen ongelma on sivupeilien automaattisen kääntymisen kanssa, peilin kehikko kääntyy kyllä takaisin kun oven avaa, mutta itse peili jää joskus väärään asentoon. Voi johtua siitä että säädin peilin ihan ääriasentoon kuolleen kulman minimoimiseksi, ehkä se menee yli jonkin toleranssialueen peilien käännön suhteen. Muita ongelmia en ole havainnut, auto ei pahemmin nitise eikä natise ainakaan vielä. En ole edes buutannut näyttöjä vielä kertaakaan, vaikka yksi softapäivityskin on jo tullut.

Kaikkiaan kovasti tyytyväinen, tosi kiva, helppo ja hiljainen auto ajaa.

Edit: Unohdin mainita että vakuutukset ovat halvemmat kuin aiemmassa autossani, samoin ajoneuvovero (diesel-veron kanssakin halvempi kuin vanhan autoni vero), ja kun bensaakaan ei kulu yhtään niin tuntuu että ajaminen on likimain ilmaista. :)
 
Googlen avustuksella löysin tämän ketjun. Ainakaan vielä ei ole Teslaa tallissa, mutta ehkä sitten, kun Tesla avaa oman kauppansa ja pikalatausverkostonsa Suomeen.

^ - Sähköasiat eivät ole ihan omaa alaa, mutta onko tuo voimavirtatöpseli 16A vai 32A? Jossain sanottiin, että valovirralla (10A ?) lataus kestää noin 32h, oletko tuota testannut?
- Miten hyvin tuossa on vaimennettu rengasmelu? Itselläni on uusimman korimallin Audi A6 ja se on Suomen "sileillä" :biggrin: teillä rengasmelun osalta jotenkin siedettävä oikealla rengasvalinnalla ("pehmeät" V nopeusluokan (240km/h) 245/40R19).
 
Tervetuloa joukkoon Neppis!

Tuo voimavirtatöpselini on tavallinen punainen 16A töpseli. Minulla on tuplalaturit eli saan käyttöön tuon täyden 16A virran. Yhdellä laturilla voi nykyisillä autoilla ladata vain 13A virralla.

Rengasmelusta en oikein osaa muuta sanoa kuin mitä tuossa ylempänä kirjoitin.. Sehän on käytännössä ainoa meteli mikä autossa kuuluu, ja uudella asvaltilla rengasmelu on minusta varsin vaimeaa, normaalilla karkealla pinnalla tietysti kuuluu sitten enemmän. Minua se ei häiritse edellisen autoni mekkalan jälkeen, mutta tietysti aika subjektiivinen asia.

Pate

Ps. Ihan mielenkiintoinen vertailu Teslan ja Audi RS5:n välillä: http://www.iltalehti.fi/iltvautot/201406240131736_v1.shtml
 
Uusi TM sanoi, että moottoritienopeuksilla Tesla pitää enemmän ääntä kuin muut saman hintaluokan autot. Hiljaisemmissa nopeuksissa on hiljaisempi. Itsellähän ei ko. autoa vielä ole mutta koeajolla syntyi vaikutelma, että isoissa nopeuksissa olisi tosiaan hieman äänekkäämpi kuin Q7, jolla nykyään ajan.

Tuo 13A rajoitus voimavirtapistokkeesta on tosiaan tällä hetkellä olemassa vastoin speksejä, jotka lupaavat 16A. Kyseessä on rajoitus, joka poistuu kunhan Tesla saa raudan päivitettyä. Uusissa autoissa saattaa jo olla 16A nykyäänkin, en tiedä. Alunperinhän latausvirta oli 16A yhdellä laturillakin, mutta sitten Tesla päätti rajoittaa sen 13A:iin varotoimena ja rautapäivityksen myötä palataan sitten taas 16A:iin.
 
En tiedä kuinka moni teistä jo tietää tästä, mutta Alavudella sijaitseva "Laten Kone" niminen työkonekauppa tuo Suomeen Teslaa. Tai itseasiassa en näe suoraa viittausta itse myymiseen heidän nettisivuillaan, mutta ainakin koeajoa tarjotaan ja kuvissa on nähtävissä, että ainakin muutama koeajoauto heillä on. Ilmeisesti huhtikuun alussa saapuneet nuo koeajoautot. Nettiautossa heillä on myös myynti ilmoituksia muutamasta yksilöstä. Itselleni tuli yllätyksenä, että Auto Outletin lisäksi toinenkin yritys Suomessa tuo Teslaa maahan ennen yrityksen virallista saapumista. Huomasin tämän ihan Nettiautoa selaillessani.

Tässä vielä linkki firman sivulle: http://www.latenkone.fi/tesla/index.html.
Sieltä vaan koeajoa varaamaan, jos Keski-Suomessa asuvia kiinnostaa.
 
Nyt on sitten Teslan Supercharger kartalla ensimmäiset pisteet Suomessa osiossa "2015". Näyttää tällä hetkellä olevan sijainnit Helsingissä, Vaasassa ja Kokkolan alueella Tuskin maltan odottaa !

eu_supercharger_2015_082614.jpeg



(Karttahan on osoitteessa http://www.teslamotors.com/supercharger , jos joku haluaa katsoa suoraan sivuilta. Kuva napsaistu sieltä.)
 
First charging station and Tulli

I can't imagine why Salo would get the first charging station in the South. There is already an ABC with a charging spot (off the 1) and I'm guessing they've marked that. (don't know why they wouldn't mark the other charging stations in Finland...).

I'm having difficulty understanding Tulli's rules for bringing a car in from the EU. It looks like no matter what country the car comes from, car tax is still owed on used cars. Is there any discount for age/km's? I'm looking at all the Teslas sold in Norway this spring and thinking that in 6 months it might be worth buying a used one and bringing it back to Finland.
 
I think there's a difference between car tax (autovero) and VAT (arvonlisävero). Regarding VAT a car is considered used (no VAT payment required, me thinks) if it is older than 6 months AND it has more than 6000km. Car tax (5% for electric cars) you'll need to pay in any case. The base price for car tax is up to Customs, with small market they may probably use 1%/month deduction from a market price of a new car (found from Mahti system). In Mahti the 60kWh model is around 80ke and 85kWh around 90ke, thus the car tax would be around 4-5ke.

I have no practical experience in importing cars, this is based on myself trying to decrypt documents on Finnish Customs web site.
 
Karttaa hieman päivitetty. Suomeenkin tuli kaksi uutta paikkaa. Tampereen eteläpuoli ja Porin ja Vaasan väli. Salon piste on myös poistettu ja tällä hetkellä näyttää olevan Turun seudulla ja Pääkaupunkiseudulla uudet pisteet. Nämä siis edelleen "2015" kartassa Teslan virallisella sivulla.

eu_supercharger_2015_09082014.jpg