Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Finland

This site may earn commission on affiliate links.
I wrote a reply in Finnish but looks like it does not get published so let's try in english.

Thanks Pate for sharing your -24C power consumptions. That's useful info for Finland and for me considering 60Kwh model.

Have you used Finnish government subsidies? I hate government subsidies but when I heard they subsidize buying a car I thought it was so unbelievable that I got interested. Traditionally the Finnish government has been trying to kill car buyers and owners with taxes. I asked some finance-leasing offers and noticed that the leasing companies want their share. I was told I would pay only interest for the remaining principal but the actual costs seems to be much higher than that. And then of course there is the mandatory tracking equipment for which you have to pay even 60€/month to the leasing company. The information page about the subsidy says it would be 20€/month (Tuen ehdot | Sähköinenliikenne.fi). I'm still waiting for a one offer and will make decisions after that.

A few days ago I was told in an e-mail from Tesla Netherlands representative that they expect their store in Finland to open in 1H2015, however this is a tentative timeline. I expect the price to be about the same as it is now when bringing your Tesla from Netherlands. Any other opinions?

How much are you paying for an insurance in Finland?
 
Työsuhde-etuna (käyttöetu) edun verotus on suurempi kuin tukieurot. Eli käytännössä verottajan laskurilla (100k€ +20k€ lisävarusteet) hinnoilla verotusarvo olisi 1725 €/kk, josta sivukulut olisi n. 430€ ja 40% veroasteella verot 690€ kuukaudessa. Sitten pari kymppiä seurantalaitteeseen per kuukausi. 10% käsirahalla ja 35% jäännösarvolla jäisi rahoitus leasingille 55% hinnasta rahoitettavaksi 36kk:n ajaksi 1830 €/kk pääomakustannuksia leasingvuokrasta, siihen sitten korot päälle. Pääomarahoituskustannuksista 30% saa vähentää, kuitenkin enintään 500€/kk, sekin vain 2017 loppuun. Toivottavasti jatkuu siitä eteenpäinkin.

Nettokulut firmalle olisivat siis luokkaa 430+690+20+1830+250(korko)-500=2720 €/kk.
Toki ilman energiatukea rahaa menisi käyttöedulla noin 3200 €/kk.
Molempiin toki vakuutukset päälle, 600-1000 €/vuosi.

Itse odottelen Teslan omaa myyntiorganisaatiota, jottei tuo energiatuen suuruinen raha mene harmaatuojien taskuun. Firman autovastaava kertoi, että auto pitää olla maassa ja rekisterissä, jotta rahoitus onnistuu. Nyt ainut mahdollinen hankintatapa olisi siis harmaatuotu auto. Toisaalta tarvitsen 6 paikkaa perheen koon vuoksi joten varatun X:n saapuessa edustus on jo olemassa.

Disclaimer: Saatoin tehdä virheitä laskelmissa.
 
Omituiseksi yhtälön tekee se, että leasing-yhtiöt eivät suostu kertomaan koron osuutta kuukausierissä (kahdelta olen kysynyt). "Hieman" vaikeaa on siis arvioida maksimitukeen riittävä kuukausierä jos tuen todellakin saa vain pääoman maksamiselle kuten tukisivustolla sanotaan. Ilmeisesti leasing-yhtiö joutuu raportoimaan pääoman ja koron osuuden tuen hakemisen yhteydessä, joten tuen maksajalle ne sen kertovat.

Tätä ongelmaa ei toki ole jos ostaa riittävän kalliin auton kuten esimerkissäsi mutta itselleni 60Kwh malli ilman optioita on sellainen jota ehkä mahdollisesti pystyisi harkitsemaan. Kyllähän siinäkin hinta on karmaiseva verrattuna siihen mitä olen tähän asti autoista maksanut.

Vai olisko kuitenkin niin, että tuen saa koko kuukausierälle rahoitusleasingissä?

- - - Updated - - -

Tuo itse tuodun osamaksurahoitus kiinnostaa. Mitenköhän rahoitusyhtiöt suhtautuvat asiaan? Itse tuomalla säästäisi n 20k€ verrattuna Auto-outletin hintaan.

Selvittelin rahoitusleasingiä itse tuotuun Teslaan. Ensimmäinen leasing-firma sanoi heti ei mutta toinen lupasi, että onnistuu. Kuvio näytti aluksi lupaavalta mutta kun lopulta viikkojen odotuksen jälkeen sain laskelman niin auto olisi tullut selvästi kalliimmaksi kuin ilman tukia ostamalla. Tähän samaan asiaan tuntuu tukien kanssa törmäävän koko ajan: kaikki osapuolet haluavat osansa ja muittenkin osan. Siinä yksi syy miksi en pidä tuista.

Normaalia osamaksukauppaa en siis ehdottanut ja sitä kannattaa kysyä. Ehkä diili on parempi jos siinä ei ole tukia mukana sotkemassa.
 
Mikä rahoitusfirma olisi tarjonnut rahoitusleasingin? Voisin kysyä osamaksurahoitusta ensimmäisenä sieltä. Kunhan Tesla joskus tulee Suomeen, heidän kautta saanee sitten myös rahoituskontaktit. Ainakin Ruotsin Tesla mainostaa myös rahoitusta.
 
Kun Tesla avaa kauppansa Suomeen ehkä jo lähikuukausina niin heidän kauttaan saa varmasti myös rahoitusvaihtoehtoja. Secto tarjosi minulle rahoitusleasingiä tuotuun autoon mutta kyseessä näyttäisi olevan puhdas leasing-firma, joka hakee rahoituksen muualta.
 
Firmassa jossa työskentelen on Nordea rahoitus leasingin antajana. Työntekijä maksaa kaikki auton kulut laskennalliselta kustannuspaikaltaan. Auton saa valita vapaasti, kaikki rahoitetaan. Korko on ollut luokkaa 3-4%(muutama vuosi sitten, nyt kai matalammat), kuukausierät vakiokokoisia.

Viimeaikoina firma on ottanut autot käsittäkseni osamaksulla, kun autojen suuren määrän vuoksi oli halvempaa hoitaa kaikki itse kuin maksaa esim LeasePlanille. Käytännössä järjestely on toiminut kuten rahoitusleasingissa työntekijän kannalta, tarkempaa en tiedä kirjanpidollisista yksityiskohdista. Vastuu auton jäännösarvon maksamisesta on työntekijällä, itselleen tai lähipiirilleen ei autoa saa myydä.
Kaikkien autojen vakuutukset ovat olleet samat merkistä ja mallista riippumatta, syynä taas autojen suuri määrä.

Tuo tuki koskee pääoman rahoituskustannuksia, käsittääkseni siis "lyhennettävää" osaa, eikä auton koko hintaa.
 
"Leasing sopimus, josta ilmenee arvonlisäveroton pääomakustannuksen osuus". Eli jos oikein ymmärrän niin vain tuolle osuudelle saisi tuen.

Okei, eli "lyhennettävä osa" ja siitäkin vain veroton osuus. Hyvin on verottaja onnistunut hivuttamaan näennäisesti "suuren" tuen koskemaan vain varsin kalliita autoja, joiden kohdalla verokertymää jää huomattavasti vaikka tukea annetaankin.
 
Tuo voimavirtatöpselini on tavallinen punainen 16A töpseli. Minulla on tuplalaturit eli saan käyttöön tuon täyden 16A virran. Yhdellä laturilla voi nykyisillä autoilla ladata vain 13A virralla.

Onko pääsulakekoko 3x16A ja se kolmivaiheistettuna?
Lähinnä siksi kysyn, kun alkavaan rakennusprojektiin mietin 3x25A ja 3x35A pääsulake vaihtoehtojen välillä. Jälkimmäistä lähinnä sillä ajatuksella, että tulevaisuudessa tulnee olemaan tarvetta ladata samaan aikaan useampaa autoa. Sähköliittymän perusmaksu on tuolla isommalla sulakekoolla n. 15€/kk korkeampi eli melkein tuplat pienempään nähden (yösiirto). 2€/100km kaavalla 5-700 km ajoa vastaava hinta kk maksussa hieman ärsyttää.
 
Last edited:
Onko kenellä kokemuksia Suomesta tai maailmalta autokatoksista, joissa on latausjärjestelmä ja aurinkopaneelit tuottamassa "ilmaista" lisäsähköä?

Itselläni ei ole kokemusta vielä mutta kiinnostusta on jonkin verran. Vaihtoehtoja on ainakin:

1. Aurinkopaneelit + invertteri tuottaa sähköä suoraan pistorasiaan, virtaa tulee sen verran kuin tulee. Itse lähden ehkä tällä liikkeelle. Tosin en tiedä mitä Tesla tykkää vaihtelevasta virrasta.
2. Aurinkopaneelit + invertteri lataavat akkuja, joista otetaan sähkö pistorasiaan, tasainen virta kunnes akku tyhjenee.
3. Aurinkopaneelit + invertteri työntävät sähköä sähköverkkoon. Sähköyhtiö maksaa siitä saman kuin sinä mutta ilman siirtohintaa.

Kaikissa näissä on puolensa ja 3. olisi ylivoimainen jos sähköstä saisi saman hinnan kuin mitä itse maksaa, kuten USAssa ilmeisesti tapahtuu.

Suomen pohjoinen sijainti aiheuttaa sen, että takaisinmaksuajat ovat pitkiä (yli 10v) eikä voitolle välttämättä pääse ikinä. Paneelitkin hiipuvat ikääntyessään pikkuhiljaa. Talvella on oma hommansa pitää paneelit lumettomina.

Suomestakin löytyy avaimet käteen-ratkaisujen toimittajia paljon (löytyy Googlella) mutta jos voitolle meinaa päästä niin varmaan pitää tilata vehkeet Saksasta tai Kiinasta ja rakennella itse. Tässä esim valmis autokatospaketti:

Aurinkosähkö - KAUKO autokatos
 
^Kun asiaa reilu vuosi sitten selvitin (Ei Teslaa varten vaan yleisesti ottaen) niin näytti, että avaimet käteen asennuksen takaisinmaksuaika oli tosiaan lähempänä 20:tä vuotta. Jos asentaa itse, niin sitten vähän pienempi. Eli kannattanee odottaa paneelien hinnan laskua.
 
Onko kenellä kokemuksia Suomesta tai maailmalta autokatoksista, joissa on latausjärjestelmä ja aurinkopaneelit tuottamassa "ilmaista" lisäsähköä?

Tuolla meidän Facebook-ryhmässä on ainakin yksi, joka lataa autonsa pääosin aurinkosähköllä, ja tämä siis Suomessa. Kyllähän se ajanmittaan kerkeää akut täyttämään, jos ei joka päivä aja tyhjäksi.
 
Teslan viralliset Suomi-hinnat ilmestyneet tullin Mahti-järjestelmään. Kyseessä autoverottomat hinnan. Verojen kanssa omien laskujeni mukaan P85D 115080, S85 87956 ja S85D 95506 (tai itseasiassa viimeksi mainittu vähän vähemmän, en jaksa laskea tarkaa hintaa nyt)
 
Model S hintapyynnöt ovat Suomessa kestämättömällä tasolla.

Tällä hetkellä on mahdollista tilata autopilot varustein suoraan Teslalta uusi auto 3 kk:n toimitusajalla noin hinnoilla (alv + autovero) S85D 93604,36€ S85 88164,73€, P85D 115352€ ja S60 77352.
Kun katsoo hintapyyntöjä, niin näkee, että nämä tulevat putoamaan n 20k, kun Tesla viimein julkaisee virallisen Suomi-hinnaston.
http://www.nettiauto.com/tesla/model-s