Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Finland

This site may earn commission on affiliate links.
Kävin tänään päivällä koeajamassa P85D:n. Ulkonäkö ja suorituskyky ovat upeat, ajotuntuma ja ajoergonomia myös. Jousitus oli vähän pintakova minun makuuni, äänieristyksessäkin olisi petrattavaa, kosketusnäyttö hieman lagaili ja sisustuksen viimeistely ei ihan odotusten mukainen. Muutama tunti sitten tein kuitenkin tilauksen :)

Nyt kun vain osaisin päättää värin ja sisustan, niin voisin vaikka jo klikata "Confirm Now" -nappulaa.

Toista laturia ei näköjään enää voikaan valita tehdastoimituksena.
 
Teslan sivujen suomennokset ovat parantuneet huomattavasti, näin päälle viikossa (blogeja ei ole luonnollisesti käännetty). Mutta edelleen on muutama moka esim. Design Studiossa ”aja” kuin pitäisi olla ”voimansiirto”/”vetotapa”
 
You are totally right, it used to come up with the Service center and Store location... see attached screenshot I happened to take...

nimetön.png
 
As an expat Finn having owned Model S two and half years I am happy to see Tesla picking up in Finland. Switching to Finnish to share some experiences. Saatan olla kauimmin autoa käyttänyt suomalainen ja siten hieman infoa auton kauemmin omistaneelta. Varasin kesällä 2012 ja sain sen täällä Kaliforniassa tammikuussa 2013 joten olen ajanut sillä siten 2 1/2 vuotta. Malli on s 60, sound, tech pkg, 21in wheels, moon roof, air suspension, leather seats, super-charger box ja noin viidestuhannes valmistettu malli S. Polttoainekustannus per maili ollut n. 1/10 v 2013 ja 1/8 nykyisestä bensan hinnasta kotilatauksen hintaan verrattuna (then $4/Gal now $3.50/Gal @ 15MPG of prev equivalent-powered nuscle car vs Silicon Valley Power night-rate Wh/Mi now).

Kallein asia käytettäessä on ollut rengaskustannus, noin 80% kilometrikustannuksesta koska isot 21'' takakumit kestävät vain n. 10.000 mailia (ajotapakin voi vaikuttaa tuohon kun auto kiihtyy kohtalaisesti - muista kierrättää kumit aikataulun mukaan ja pitää reilu 40psi! - nominal 42 kaikissa). Huolto-ongelmia ei ole ollut ja vuositarkastuksissa on homma ollut helppoa, sain jopa high end malli S:n päivälainaksi vuosihuollon ajan. Yksi kahva on vaihdettu kun meni jumiin ja jälkiasensivat titaanipohjapanssarin - vanhimmissa muutamassa tuhannessa oli jäykempi kahva joka vikaantui nykyisiä helpommin. Kävin TMC:n kokouksessa Milpitaksessa kesällä 2013 ja paikanpäällä kuuntelemassa kun Elon Musk tuli puhumaan. Silloin tuli yleison joukosta ehdotus Emergency modesta joltakin vikatilanteeseen joutuneelta johon Musk sanoi että hyvä idea pitää harkita ja sittemmin se ilmestyi n. vuoden kuluttua softapäivityksenä minullekin.

Softapäivitykset ovat siis olleet tosi mukava seurata koska softa kehittyy koko ajan reippaasti. Nykyisin Piilaksossa ruuhka on sellainen ja vain pahenee, että ajan vakiajot aina navigaattorilla koska se reitittää liikenneruuhkien ohi käyttäen mm. paikalla olevien täällä yleisten Teslojen telemetriaa tarkentamaan ruuhkatietoa - vakikohteeseen menevä reittini vaihtelee päivittäin ja säästää n. 5-20 minuuttia per päivä. Sain aikanaan 10.000 USD tukea, $2.500 CA ja $ 7.500 U.S. plus alkuajan alen $2.500 kun auto ei vielä ollut suosittu sekä kimppakaistatarran joista jälkimmäisin on täällä tosi tärkeä. Taloon piti päivittää mittaritaulu jotta nopeahko (6h keskiyollä jos koko kapasiteetti) lataus kotona onnistuisi, mittari ja erillispiirin kustannus oli noin $3.000. Ajostani suurin osa ollut kaupunkiajoa mutta muutama pidempikin matka on joukossa jolloin käytin täällä verraten tiuhaa ja ilmaista superlatausasemaverkkoa etenkin Los Angelesin suuntaan. Pisin yhdellä latauksella ajettu matka vajaa 200 mailia.Autolla olen ajanut ja mittarissa nyt noin 26.000 mailia eli en tajuttomasti koska toisinaan käytämme perheen muitakin autoja muttä päivittäisajot ajan Teslalla. Slacker ja Tune-in-radio olleet tosi mukavat. Suomesta kun kuuntelee radiota niin voi todeta Ylen olevan yksi harvoja eurooppalaisia jota ei pysty kuulemaan mutta privaattiasemat pääosin kuuluvat. Puheradiosta suomalaisasemien osalta olen kuunnellut erityisesti Radio Rapua jossa etenkin Aki Pullin loistavat talk showt ovat pitäneet yhteyttä Suomen asioihin. Musiikkitarjonta on ihan ok ja suomalaistakin musaa täältäkäsin voi kuunnella aika valikoiman. En vaihtaisi tätä bensa-autoon ollenkaan ja aion ajaa tätä vielä kauan (huotopaketti on ostettu 8 vuodeksi), sen verran on parempi kuin mikään millä tähän asti olen ajanut eli summa summarum: olen tosi tyytyväinen autoon vielä tämän ajan jälkeen.
 
As an expat Finn having owned Model S two and half years I am happy to see Tesla picking up in Finland. Switching to Finnish to share some experiences. Saatan olla kauimmin autoa käyttänyt suomalainen ja siten hieman infoa auton kauemmin omistaneelta.

Terve ja kiitos mielenkiintoisista kommenteista!
Olethan tietoinen aktiivisesta Tesla-yhdistyksestä täällä Suomessa? Tesla Club Finland ja sen facebook-ryhmään kannattaa liittyä (jos et jo ole)
 
Made a visit to the "pop up" store in the center of Helsinki this morning, in Galleria Esplanade they have set up a red 85 with a simple table and Mac to place orders. A great location for sales, slap bang in the middle of a very up market mall.
Car was locked as most shops don't open until 12, when possibly the "store" would too.
Car had autopilot hardware, which is due to launch in Europe any day now, woohoo!
Here are some pictures of the car:

20151025_110114.jpg
20151025_110716.jpg
20151025_110549.jpg
20151025_110510.jpg
 
I tried my best to translate your post.
Can you confirm if this correct?
tesla model S 90D (or similar) insurance could be between 600 to 1000€ per year? any idea how much a comercial insurance would cost more?
Also How do you make your leasing via tesla or external company?

Thanks!


Työsuhde-etuna (käyttöetu) edun verotus on suurempi kuin tukieurot. Eli käytännössä verottajan laskurilla (100k€ +20k€ lisävarusteet) hinnoilla verotusarvo olisi 1725 €/kk, josta sivukulut olisi n. 430€ ja 40% veroasteella verot 690€ kuukaudessa. Sitten pari kymppiä seurantalaitteeseen per kuukausi. 10% käsirahalla ja 35% jäännösarvolla jäisi rahoitus leasingille 55% hinnasta rahoitettavaksi 36kk:n ajaksi 1830 €/kk pääomakustannuksia leasingvuokrasta, siihen sitten korot päälle. Pääomarahoituskustannuksista 30% saa vähentää, kuitenkin enintään 500€/kk, sekin vain 2017 loppuun. Toivottavasti jatkuu siitä eteenpäinkin.

Nettokulut firmalle olisivat siis luokkaa 430+690+20+1830+250(korko)-500=2720 €/kk.
Toki ilman energiatukea rahaa menisi käyttöedulla noin 3200 €/kk.
Molempiin toki vakuutukset päälle, 600-1000 €/vuosi.

Itse odottelen Teslan omaa myyntiorganisaatiota, jottei tuo energiatuen suuruinen raha mene harmaatuojien taskuun. Firman autovastaava kertoi, että auto pitää olla maassa ja rekisterissä, jotta rahoitus onnistuu. Nyt ainut mahdollinen hankintatapa olisi siis harmaatuotu auto. Toisaalta tarvitsen 6 paikkaa perheen koon vuoksi joten varatun X:n saapuessa edustus on jo olemassa.

Disclaimer: Saatoin tehdä virheitä laskelmissa.
 
I tried to join it once, but i was rejected.

Im only interested on the insurance because my model S is coming next month. I need to check where people are making theirs :)

Insurance prices have changed fast with Model S. When I got mine, Lähitapiola was good, but they have raised price since. I don't know which is best now.

If you PM your name, I can send a message to finnish FB group's administrator. i'm sure he accepts your membership :)