Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Heel interessant verhaal. Delen had ik her en der wel gelezen, maar dit overzicht is erg nuttig. Ik blijf in mijn non autopilot versie doorrijden, en sla deze generatie even over.

Dat is een heel verstandig besluit, René. De mensen die vanaf oktober 2014 op hun Model S de extra sensoren hebben gekregen, zullen binnen X tijd een basis auto pilot functionaliteit hebben. Tegen die tijd ben jij al een paar jaar aan het genieten van je wagen. Binnen een 3-tal jaar verwacht ik de volgende generatie en dan is het voor jou misschien tijd om uit te kijken naar een nieuw exemplaar. Versie 7 van de firmware is volgens mij voornamelijk bedoeld om de eerste generatie sensoren ten volle te kunnen benutten. Maar je zal nog altijd zelf je ogen op het verkeer moeten houden en dus heel de tijd stand-by moeten zijn om in te grijpen.

Heb je trouwens die stereo camera en radar opstelling gezien op sommige foto's van de Model X (niet op de uitgeleverde modellen)? Dat is alweer een verdere stap naar redundantie en het vergroten van het aantal input sources voor de volgende generatie MobilEye chip.
 
Volvo gaat ook de Tesla kant op. Wel een iets andere benadering, maar ook niet verkeerd

Het filmpje begint met "...DriveMe Project that will put 100 self-driving Volvos on public roads around Göteborg in 2017"
En iets verderop: "...sections of the road approved for autonomous driving..."

Dit doet sterk vermoeden dat deze Volvo variant van autonoom rijden niet algemeen beschikbaar is maar alleen op specifiek vantevoren geselecteerde wegen rond Göteborg. Dat zullen naar ik aanneem dan wel snelwegen zijn die tot op de centimeter in kaart zijn gebracht en opgeslagen in de IntelliSafe unit, zodat er in ieder geval t.a.v. de fysieke weg geen verrassingen zijn. Dat is toch wel iets anders dan de Autopilot van Tesla die, zo begrijp ik uit de diverse berichten, wel werkt op alle wegen met voldoende contrast om de belijning te kunnen zien.

M.a.w. ik denk dat Tesla erin slaagt 'to put 10.000 self-driving Teslas on public roads around the world in 2016'.
 
Vandaag een EAD gesproken die al enkele weken met autopilot rond rijdt. Hij is helemaal enthousiast. De bochten worden mooi strak gereden. Ook in parkeren in parkeervakken en fileparkeren gaat als een trein. Hopelijk krijgen wij het over ca 1 à 1,5 mnd ook ...
 
Vandaag een EAD gesproken die al enkele weken met autopilot rond rijdt. Hij is helemaal enthousiast. De bochten worden mooi strak gereden. Ook in parkeren in parkeervakken en fileparkeren gaat als een trein. Hopelijk krijgen wij het over ca 1 à 1,5 mnd ook ...
Elon heeft gezegd dat het in Oktober komt......, Maar ja, dat is Elon....
 
Ik hoop ook dat het nog in 2015 is, maar heb een marge aangehouden en daarom 2016 genoemd. Ook het door mij genoemde aantal van 10.000 is met een marge geschat - ik neem aan dat er tegen het eind van dit jaar in totaal meer dan 10.000 Tesla's met Autopilot hardware zijn verkocht.
 
Ik hoop ook dat het nog in 2015 is, maar heb een marge aangehouden en daarom 2016 genoemd. Ook het door mij genoemde aantal van 10.000 is met een marge geschat - ik neem aan dat er tegen het eind van dit jaar in totaal meer dan 10.000 Tesla's met Autopilot hardware zijn verkocht.

Ik heb één van die 10.000 in ieder geval in bestelling staan. Hopelijk komt hij in december met een "werkende" Autopilot! Wordt toch een andere ervaring van autorijden.
 
Het filmpje begint met "...DriveMe Project that will put 100 self-driving Volvos on public roads around Göteborg in 2017"
En iets verderop: "...sections of the road approved for autonomous driving..."

Dit doet sterk vermoeden dat deze Volvo variant van autonoom rijden niet algemeen beschikbaar is maar alleen op specifiek vantevoren geselecteerde wegen rond Göteborg. Dat zullen naar ik aanneem dan wel snelwegen zijn die tot op de centimeter in kaart zijn gebracht en opgeslagen in de IntelliSafe unit, zodat er in ieder geval t.a.v. de fysieke weg geen verrassingen zijn. Dat is toch wel iets anders dan de Autopilot van Tesla die, zo begrijp ik uit de diverse berichten, wel werkt op alle wegen met voldoende contrast om de belijning te kunnen zien.

Het probleem met de huidige ontwikkelingen: we bouwen Smart cars, on Dumb infrastructure.
Een camera die verkeersborden gaat herkennen en interpreteren is natuurlijk een belachelijk idee, dat moet gewoon machine-to-machine communicatie zijn mbv. actieve of passieve componenten langs de weg.
 
Ik kijk weinig TV, daarom heb ik deze waarschijnlijk gemist:
Commercial De zelfrijdende auto (2014) - Even Apeldoorn bellen - Centraal Beheer - YouTube
Ze hebben wel een punt denk ik. Hoe gaan de andere weggebruikers reageren op auto's die misschien iets afwijkend gedrag laten zien ?

Leuke reclame! Echter zie ik de enkel ongelukken die veroorzaakt worden door andere weggebruikers die niet opletten. Met andere woorden: een duidelijk signaal dat de verzekeraar graag zelfrijdende auto's op de weg ziet. Al gaat dat weer in tegen de gedachte dat verzekeraars zoveel mogelijk verzekeringen willen afsluiten. Enige jammere aan deze reclame is dat maar weer eens duidelijk wordt dat verzekeringen worden verkocht door in te spelen op "angst".
 
Ik betwijfel ook dat de sensoren ver genoeg naar achter kunnen kijken. Een camera linksachter (naar achter gericht) zou kunnen helpen, maar die zit er niet in.

Even aan het "spelen" geweest vandaag maar de truck zit hem in het feit dat als je opdracht geeft voor autonoom baan wisselen de Tesla even wacht (lees: kijkt) en dan pas van baan wisselt. Als er een auto linksachter zit gaat hij niet. Hij wacht totdat die gepasseerd is en gaat dan pas (als deze ruim is gepasseerd).
Ik heb ook een paar keer geprobeerd hem "ervoor te gooien" maar dat doet hij gewoon niet.
Ik kan geen "bereik" opgeven maar wel bevestigen dat hij wel degelijk "kijkt" naar achteren. Geen idee hoe.
Stond er niet ergens dat de Tesla met een 360º camera is uitgerust? Of zou het Doppler (niet radar) zijn?
 
Mooi om te lezen.

Ik begin zo langzamerhand wel de indruk te krijgen dat beta-testers ruim vertegenwoordigd zijn op dit forum en daarbuiten - ik zie en hoor ze werkelijk overal. Het zou fijn zijn ("understatement") als -nu we een jaar! verder zijn na de aankondiging van AP en de demonstratie daarvan tijdens het D-event- de laatste en (voor mij meest gewilde) functionaliteit ook uitgerold worden naar hen die niet tot het beta-testerschap zijn verkoren....(maar wel op basis van de aankondigingen van prestaties van de (P85)D (zowel motorisch en qua (AP) hardware) zijn overgestapt of na verloop van tijd zijn ingestapt.)
 
Last edited: