Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
En had je ook de NDA gelezen die erbij hoort? :rolleyes:
Deze bedoel je?

In order to participate, you must agree to keep your involvement confidential, as well as all details of your experiences in the program. You may not utilize the information you gain from the program in any way other than to provide us feedback. In particular, you may not share any information about this program with the public—e.g., no posting of comments, blogs, screenshots or videos on forums, YouTube, Twitter, Facebook, etc.

Zekers gelezen. Vind het wel spijtig dat ik niets mag melden .... Edit: ik meld al teveel als ik het goed lees .. point taken :)
Overigens zit ik in de eerste lichting met de nieuwe hardware, maar heb TACC niet geactiveerd. Wil daar toch eerst eens mee proefrijden alvorens de switch te maken.
 
Tacc zit er toch standaard op?
Toen ik mijn auto bestelde was de nieuwe hardware nog niet beschikbaar ...
TACC is wel beschikbaar, maar niet voordat je de autopilot functie hebt laten activeren, als je je Techpack niet gewijzigd had bij bestellen.
Dat heb ik niet gedaan, omdat mijn DS zei dat alle functies beschikbaar zouden zijn en ik geen aanpassing hoefde te doen.
Ik heb een tijd terug hier gelezen dat iemand hetzelfde voor had, en die heeft het door Tesla Support via de telefoon laten activeren (weet niet meer wie het was).
 
Vincent Everts heeft een filmpje gemaakt van het gebruik van V7. Blijkbaar is er per ongeluk versie uitgerold naar een werderverkoper.


Helaas heeft Vincent geen idee over het verschil tussen V7, autopilot en autonoom rijden.

Al met al een warrig verhaal - ik kan me wel voorstellen dat Tesla liever niet heeft dat dit op deze manier naar buiten wordt gebracht.
 
Last edited by a moderator:
Mooi dat Vincent dit maakt en deelt. Ik zag laatst (op twitter volgens mij) al een foto van Verhoeks voorbij komen waarin een V7.0 UI / dashboard getoond werd.

Het filmpje is echter wel wat warrig en er worden wel wat figuurlijke binnenbochten genomen volgens mij. Verder lijkt het dat deze V7.0 versie niet de laatste versie is die aan beta testers is gezonden - daar is autosteer / lane keeping + autoparking dacht ik wel geactiveerd (weet niet over per land verschillen zijn). Verder begreep ik de opmerkingen over autonoom rijden en de wetgeving niet helemaal. Volgens mij is autonoom rijden nog wel even weg (tenzij hij lane keeping bedoelt) maar ik weet niet wat de echte juridische status c.q. wetgeving is, noch of België daar specifiek over 2/3 maanden iets voor zou introduceren. Ik had eerder linkje gepost naar een review van iemand die met V7.0 gereden had (in US). Itt hier geen bewegende beelden, maar wel duidelijk verhaal. Nou ja, hoop dat het snel wordt uitgerold. Weten we precies hoe t zit.
 
Wat bedoeld hij nu met autonomous mode die nog niet functioneert omdat het niet zou mogen in Nederland, maar wel in België binnen 2/3 maanden. Wat bedoelt hij precies?


Vincent Everts heeft een filmpje gemaakt van het gebruik van V7. Blijkbaar is er per ongeluk versie uitgerold naar een werderverkoper.


Helaas heeft Vincent geen idee over het verschil tussen V7, autopilot en autonoom rijden.

Al met al een warrig verhaal - ik kan me wel voorstellen dat Tesla liever niet heeft dat dit op deze manier naar buiten wordt gebracht.
 
Last edited by a moderator:
Maanden terug las ik bij ons in de pers dat Tesla België met de overheid aan het praten was over de auto-pilot features.
Blijkbaar is het om redenen van aansprakelijkheid en verkeersveiligheid niet zo vanzelfsprekend dat je een autonoom voertuig los mag laten in het wild.
Om problemen te vermijden lijkt het me in elk geval een goed idee dit door te praten met de politiek. Anders krijg je potentieel een polemiek.
 
Vreemde test hoor. Hij mist de essentiele functies. Zou hij niet hebben geweten hoe auto-steer te activeren?
Zo te zien kan auto-steer niet worden geactiveerd, maar geen idee waarom. Misschien dat hij wel de hardware heeft, maar niet het 'uitgebreidere' pakket waarbij je ook over de comfortfuncties beschikt (dus TACC, autosteering, etc.). Ik ben even wat versneld door het filmpje gegaan, maar ik zie 'm ook nergens de cruise control activeren.

Maar al met al mist het interessantste dus :)
 
vorige vrijdag is mijn dochter met de auto waar EM 5 dagen mee rond gereden had, van Tilburg naar Anrtwerpen gereden. P90D met full 7.0
sturen en al deed hij dus wel. Het is er dus wel, maar ofdat het onmiddelijk wordt vrij gegeven in alle landen is nog de vraag.
ondertussen zal deze software al terug van de auto zijn.
ze had er ook maar een paar woorden voor : bangelijk zot!
 
Ik vroeg me ook al af wat de regels zijn mbt de autopilot.
Zojuist een vraag ingediend bij de politie wat de regels zijn.

Zal de (eventuele) reactie hier plaatsen

Ik kan niet wachten op je antwoord (en dat heeft een reden :wink:)

In Belgie heeft de FOD mobiliteit daar blijkbaar een duidelijke uitspraak over gedaan, die ik in meerdere kranten heb terug gevonden. De wet (gebaseerd op het verdrag van Wenen) schrijft voor dat je blijkbaar ten allen tijde controle over je voertuig moet kunnen nemen, de FOD mobiliteit geeft duidelijk aan dat hun interpretatie is dat je dus niet verplicht bent om je stuur vast te houden maar wel in staat moet zijn om het op ieder moment wel vast te pakken. Je mag dus netjes met je armen over elkaar achter het stuur zitten maar je zal wel op de bestuurdersstoel moeten zitten.

Belgie telt binnenkort eerste 300 zelfrijdende auto's | De Tijd

Ok, duidelijk. Je moet dus in kunnen grijpen vanuit de bestuurders-stoel (en dat kan met armen over elkaar, lijkt me) maar "vindt men" dat ook als je iets bediend? Iets op het grote scherm bijvoorbeeld?
Of met een sigaret in je hand? Of een telefoon? Hoe gaan ze dat controleren?
Iemand met een "classic" Tesla zou bij aanhouden (vals) kunnen verklaren dat hij autosteer aan had staan... Hoe controleert de agent dit?

Kortom waar ligt de grens en hoe controleert men dit?

PS Niet alleen in Belgie