Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.1

This site may earn commission on affiliate links.
Heb ook regelmatig ondervonden dat de auto precies niet wilt veranderen van rijstrook. Als ik dan even licht een tikje aan het stuur geef, lukt het wel en komt de onderbroken blauwe lijn zichtbaar (zelfs zonder dat hij de warning dat ik het stuur moet vasthouden geeft). Wellicht wilt hij toch echt voelen dat je het stuur vasthebt alvorens hij van rijstrook wilt veranderen?

Ik zal vanavond eens handen aan het stuur houden en zien of dit enige verbetering oplevert.
Normaal - als de lijnen van de andere rijstroken zichtbaar zijn - en ik wil van rijstrook veranderen krijg ik altijd de waarschuwing om het stuur vast te nemen.

Als de lijnen er niet staan en ik probeer van rijstrook te veranderen zonder dat ik het stuur vast heb gebeurd er niets, zelfs geen waarschuwing dat ik het stuur moet vasthouden.
 
Vanavond in het naar huis rijden constant handen aan het stuur gehad maar geen verschil opgemerkt. Op expresweg slechts 1 korte periode auto lane chance kunnen gebruiken en op e17 enkel tot net voor parking Kruibeke en dan wat verder heel korte periode tussen Haasdonk en St Niklaas. Kan iemand die hier ook rijdt er een op letten of het bij hem altijd actief blijft of ook slechts op sommige plaatsen ?
 
Gisteren mijn auto van de coater gaan halen en nog wat getest met autopilot en lange change. Blijkt bij mij toch niet goed te werken.

Gisteren op de E40 amper gebruik kunnen maken van auto lane change. Heb nu kunnen zien wanneer het wel lukt en wanneer niet.
Zie foto's. Op de eerste foto zie je mijn 2 blauwe lijnen en ziet de auto ook de 2 rijstroken ernaast. Dan kan ik de auto van strook laten veranderen. Maar die lijnen zijn er bijna nooit, zie 2de foto. Is beide op E40, goede zichtbaarheid.

Heb er ook een filmpje van gemaakt : ->
Heb het niet kunnen editen dus ff wat tijdlijnen geven.
1:20 ik kan van rijstrook veranderen
1:30 auto ziet rijstroken links en rechts niet meer, ik probeer verschillende keren van rijstrook te veranderen maar auto wil niet.
2:23 auto ziet rijstrook rechts terug en kan van strook verwisselen

Deze morgen E17 opgegaan in Waasmunster richting Antwerpen. Gedurende heel traject op E17 geen enkele keer van strook kunnen wisselen omdat. Hij ziet het verkeer rond zich maar niet de andere rijstroken. (zie derde foto)
Iemand een idee wat dit kan zijn? Wagen nog aan het kalibreren of ergens een sensor die niet goed werkt?

Hmm, bij mij werkt AP en lane change ook voor 99% perfect.
Probeer eens je 'sonar sensor' vooraan proper te zetten met isopropyl alcohol, ik heb zo'n bruin vermoeden dat er coating residu zou kunnen opzitten… !?
 
Probeer eens je 'sonar sensor' vooraan proper te zetten met isopropyl alcohol, ik heb zo'n bruin vermoeden dat er coating residu zou kunnen opzitten… !?

Nee hoor 'probleem' stelt zich al van voordat de coating erop was.
4/5 moet hij binnen voor paar zaakjes in orde te brengen, zal dit dan ook even aanhalen. AP werkt trouwens altijd, enkel lange change amper.

Deze morgen E17 op in Waasmunster, kon lange change 200m gebruiken en dan heel de E17 niets.
 
Vandaag toch problemen op de E40. Een licht vochtig wegdek doet de "naad in het wegdek" blinken, waardoor de AP deze als volle lijn neemt. Lane change niet mogelijk. Bijkomend problem is dat die lijn 20-30 cm rechts naast de stippellijn ligt. Rijdend op het linkse vak, kom je akelig dicht bij vrachtwagens (en andere voertuigen) die het middelste vak volledig gebruiken.. Dergelijk lijn ligt er van iets voorbij Beernem tot bijna in Drongen, en verder nog een stuk..

26030374240_8b43dbc929_c.jpg

25698372184_fba047ef26_c.jpg
 
Heb ook regelmatig ondervonden dat de auto precies niet wilt veranderen van rijstrook. Als ik dan even licht een tikje aan het stuur geef, lukt het wel en komt de onderbroken blauwe lijn zichtbaar (zelfs zonder dat hij de warning dat ik het stuur moet vasthouden geeft). Wellicht wilt hij toch echt voelen dat je het stuur vasthebt alvorens hij van rijstrook wilt veranderen?
In het filmpje springt je speedcontrol onmiddellijk van 90 naar 120. Hoe doe je dat? Ik doe dit steeds met de CC-handel in stappen van 5.
Rukje (ipv handen gewoon op stuur) werkt bij mij ook perfect in meer dan 99% van de gevallen.
 
Vandaag toch problemen op de E40. Een licht vochtig wegdek doet de "naad in het wegdek" blinken, waardoor de AP deze als volle lijn neemt. Lane change niet mogelijk. Bijkomend problem is dat die lijn 20-30 cm rechts naast de stippellijn ligt. Rijdend op het linkse vak, kom je akelig dicht bij vrachtwagens (en andere voertuigen) die het middelste vak volledig gebruiken.. Dergelijk lijn ligt er van iets voorbij Beernem tot bijna in Drongen, en verder nog een stuk..

In NL hebben we de spitsstroken: de oorpspronkelijke vluchtstroken worden gebruikt als rijstroken.
Gescheiden van de normale rijstroken middels een doorgetrokken streep. Voor zover ik weet -maar zal het nog eens checken- kan je AP wel degelijk een lane change daarnaar toe doen. (of misschien alleen er van af).
Als je rijdend op een rechterbaan zo'n spitsstrook nadert rijdt hij ook gewoon over de doorgetrokken streep heen.
AP heeft inmiddels geleerd dat hij op die plekken niet te veel waarde moet hechten aan die doorgetrokken streep.
Lijkt me toch dat dat in bovenstaande situatie ook zou moeten.
 
In NL hebben we de spitsstroken: de oorpspronkelijke vluchtstroken worden gebruikt als rijstroken.
Gescheiden van de normale rijstroken middels een doorgetrokken streep. Voor zover ik weet -maar zal het nog eens checken- kan je AP wel degelijk een lane change daarnaar toe doen. (of misschien alleen er van af).
Als je rijdend op een rechterbaan zo'n spitsstrook nadert rijdt hij ook gewoon over de doorgetrokken streep heen.
AP heeft inmiddels geleerd dat hij op die plekken niet te veel waarde moet hechten aan die doorgetrokken streep.
Lijkt me toch dat dat in bovenstaande situatie ook zou moeten.

De gemiddelde Randstad spitsstrook oogt wel wat drukker dan de E40 en daarom wat sneller ingeleerd misschien?
 
Hoi,

Ik zit alweer een tijdje op firmware 2.12.126 en er zijn inmiddels al weer nieuwere versies verschenen (laatste is 2.14.66 meen ik). De auto is de gehele dag verbonden en thuis is de auto gekoppeld aan mijn wireless netwerk. Helaas dus tot op heden geen updates meer ontvangen. Weet iemand hoe het update systeem werkt? Krijg je altijd een update, want het lijkt erop dat ik er een aantal zal overslaan wanneer ik wel een update gepushed krijg eerst volgende keer!?
 
Hoi,

Ik zit alweer een tijdje op firmware 2.12.126 en er zijn inmiddels al weer nieuwere versies verschenen (laatste is 2.14.66 meen ik). De auto is de gehele dag verbonden en thuis is de auto gekoppeld aan mijn wireless netwerk. Helaas dus tot op heden geen updates meer ontvangen. Weet iemand hoe het update systeem werkt? Krijg je altijd een update, want het lijkt erop dat ik er een aantal zal overslaan wanneer ik wel een update gepushed krijg eerst volgende keer!?
Wanneer je er eentje krijgt, zal het waarschijnlijk de op dat moment allerlaatste zijn. Echter heb ik ook 2 a 3 weken moeten wachten eer ik mijn eerste update kreeg, terwijl er al 11 releases tussen mijn uitgeleverde versie en dat moment zaten. En dat zeker 10 dagen nadat ik door de SeC de toezegging had gekregen "wegens net nieuw uitgeleverd" een verzoekje te hebben gedaan richting de tech gurus in het moederschip om aub een update te pushen.

WIe wanneer welke update krijgt is dus een raadsel, het algoritme dat dat bepaalt is ons niet bekend, en kan volgens de SeC niet aangestuurd worden door hun. Het enige wat kan is dat een monteur die met jouw auto bezig is zelf de update start vanaf zijn laptop of jouw auto middels een speciale code of zo.
 
Hoi,

Ik zit alweer een tijdje op firmware 2.12.126 en er zijn inmiddels al weer nieuwere versies verschenen (laatste is 2.14.66 meen ik). De auto is de gehele dag verbonden en thuis is de auto gekoppeld aan mijn wireless netwerk. Helaas dus tot op heden geen updates meer ontvangen. Weet iemand hoe het update systeem werkt? Krijg je altijd een update, want het lijkt erop dat ik er een aantal zal overslaan wanneer ik wel een update gepushed krijg eerst volgende keer!?

Heb ik ook... Al sinds summon, overigens.
 
Hoi,

Ik zit alweer een tijdje op firmware 2.12.126 en er zijn inmiddels al weer nieuwere versies verschenen (laatste is 2.14.66 meen ik). De auto is de gehele dag verbonden en thuis is de auto gekoppeld aan mijn wireless netwerk. Helaas dus tot op heden geen updates meer ontvangen. Weet iemand hoe het update systeem werkt? Krijg je altijd een update, want het lijkt erop dat ik er een aantal zal overslaan wanneer ik wel een update gepushed krijg eerst volgende keer!?

Je krijgt niet altijd een update en de wegen van Tesla in dit verband zijn ondoorgrondelijk. Je kan de roll-out van updates hier volgen (en zelf bijdragen): http://ev-fw.com/track-reports.php

Ik zit sinds gisteren op 2.15.50 en heb de afgelopen 12 maanden toevallig 12 upgrades ontvangen.
 
Net ook een firmware update notification gekregen - is nu aan het installeren... zal wel wat bugfixes zijn..
Ik merkte de laatste tijd dat de calender niet meer overgenomen werd door mijn MS vanuit mijn gsm.

Mappen voor mijn MS heb ik een dikke maand geleden (of iets langer) ook gekregen.