Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale situatie EV na 2020

This site may earn commission on affiliate links.
Zo rekenend over een periode van 5 jaar met 75.000 km is het een mooie fiscale tegemoetkoming.
Een Model 3, zeg aanschaf €50k, dan €20k goed koper dan bijvoorbeeld een vergelijkbare Mercedes C160 van rond de €53k.
Na 5 jaar kom je ongeveer uit op de kosten van een Golf met een aanschaf van €35k.
Dit is dan nog los van de restwaarde.
Het advies voor een particuliere rijder die een Golf of duurder aan willen schaffen, schrijf je nu in voor de M3.

Voor de zakelijke rijder is het nu nog steeds belachelijk veel goedkoper. Kan deze voor 1 jan 2019 nog een S of X kopen dan is dat de beste deal. In 2019 en 2020 zijn de S en de X nog steeds fiscaal interessant maar relatief minder dan de 3.
Voor na 2020 is het nog onduidelijk, de nieuwe bijtelling-regels niet in dit artikel staan.

Overigens is het maatschappelijk nog steeds een koopje. De kosten van de gezondheidszorg en verloren levensjaren liggen bij een ICE per jaar duizenden Euro's hoger.
 
  • Helpful
Reactions: SpeedyEddy
Anders verdwijnen deTesla's allemaal naar het buitenland.

De bijtelling voor 2e hands is in ieder geval geen 22%. Als je ZZP'er bent dan ga je enkel bijtelling over de daadwerkelijke kosten betalen. Zoals elders aangegeven is dat circa 6% voor een S of X maar misschien wel zelfs minder als de afschrijving hoog genoeg blijft. Dat is hartstikke fair! Voor andere bedrijfsvormen haal je de auto naar privé en ga je tegen 0,19/km rond tuffen al vermoed ik dat deze vergoeding lager gaat worden de komende jaren.

Ook al is het 22% dan nog zijn de kosten zoveel lager! Die gaan in 2025 echt niet allemaal naar het buitenland. Mijn S in ieder geval niet want in 2025 rij ik er gewoon in! Ik heb 8 jaar garantie op m'n batterij en m'n motor. Totaal geen reden om bij 80.000km m'n auto te willen verkopen omdat dan de onderhoudskosten wat gaan oplopen. Een EV is dan net ingereden :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
met name benieuwd of ze dan ook iets gaan doen aan bijtelling voor EV's ouder dan 5 jaar. Zou mooi zijn als ze die 4% blijven houden tot 2025. Anders verdwijnen deTesla's allemaal naar het buitenland.

IMO schiet het (onlangs) afschieten van de "Telsa Lobby" door Pieter Omtzigt zijn doel voorbij, zeker als de nieuwe plannen op werkelijkheid berusten.
Ik had mijn MS P85 zeker gehouden (zakelijk) als deze regel was aangepast....
 
Dit dus:

Ik zag al andere opmerkingen als ‘dus nog maar even wachten met de koop van een electrische auto’
Ik heb vandaag een offerte gekregen om onze "oude" Zoe te vervangen voor een nieuwe met 2x zo grote accu. Met deze regel is de afschrijving de komende 2 jaar met 6K verhoogd (lees: een nieuwe is 6K goedkoper, dus de inruil zal ook wel serieus lager zijn). Ik vraag me wel af wie er nu nog zo'n beslissing gaat nemen. Of zit ik ergens mis in de aannames?
 
Ik heb vandaag een offerte gekregen om onze "oude" Zoe te vervangen voor een nieuwe met 2x zo grote accu. Met deze regel is de afschrijving de komende 2 jaar met 6K verhoogd (lees: een nieuwe is 6K goedkoper, dus de inruil zal ook wel serieus lager zijn). Ik vraag me wel af wie er nu nog zo'n beslissing gaat nemen. Of zit ik ergens mis in de aannames?
Volgens mij moet het plan nog wel worden aangenomen
 
<
Ik heb vandaag een offerte gekregen om onze "oude" Zoe te vervangen voor een nieuwe met 2x zo grote accu. Met deze regel is de afschrijving de komende 2 jaar met 6K verhoogd (lees: een nieuwe is 6K goedkoper, dus de inruil zal ook wel serieus lager zijn). Ik vraag me wel af wie er nu nog zo'n beslissing gaat nemen. Of zit ik ergens mis in de aannames?
Ik verwacht eerder een prijsopdrijvend effect van 6k.
Kijk maar eens naar voor wat voor bedragen je in andere landen warmtepompen kan kopen. Dat veschil is nagenoeg gelijk aan de subsidie.
 
Ik heb net prive een s gekocht, nog even lopen twijfelen of het handiger is om tegen werkelijke kosten bij te tellen omdat je niet weet wat de afschrijving doet, maar door de BTW correctie is het volgens mij toch voordeliger om hem privé te rijden en 0,19 cent te declareren.
Maar een 60 KW, hoop dat ik me niet ga ergeren aan de beperkte actieradius. Ook wel jammer dat ik nu de BTW niet terug kan vragen natuurlijk.
Hoe dan ook ga ik een stuk voordeliger rijden dan in mijn privé Range Rover TDV8, maar ik ben wel enorm achteruit gegaan qua comfort, zitpositie, luxe. En de S is ook een stuk minder snel en minder stil. Ik heb de Range nog iet verkocht, vind het nog een grote stap, maar die bijna 300 euro MRB van die auto is niet leuk..