Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale vraag: BTW correctie voor de privé kilometers

This site may earn commission on affiliate links.
Van mijn accountant kreek ik te horen dat ik 2,7% van de catalogusprijs moet meerekenen voor privé gebruik van mijn Tesla. Ik houd m.b.v. VisibleTesla een sluitende KM administratie bij. Echter, er is (bij mij) nu verwarring over de interpretatie van woon-werk verkeer en dus over het feit of ik die bijtelling van 2,7% naar ratio zou kunnen betalen. Als ik woon-werk meetel, rijd ik 90% zakelijke kilometers.

Ik mijn geval staat de Tesla op mijn persoonlijke holding en die is op mijn woonadres gevestigd. Ik rij dagelijks naar de werkmaatschappij, zo'n 60 km verderop; dus ik was in de veronderstelling dat dit 120 km woon-werkverkeer zou bedragen. Volgens de fiscalist van de accountant geldt in dat geval mijn 120 km per dag niet als woon-werk verkeer beroept zich op een besluit:

De Staatssecretaris heeft in zijn besluit van 11 juli 2012, Nr. BLKB 2012/639 M een toelichting gegeven op het begrip woon-werkverkeer. Volgens dit besluit moet onder woon-werkverkeer het volgende worden verstaan:

“Het (heen en/of terug) reizen van de woon- of verblijfplaats naar de in het kader van een overeenkomst tot het verrichten van arbeid overeengekomen vaste werkplaats(en) waar men (één of meerdere dagen) zijn werkzaamheden verricht.”

De fiscalist stelt nu: Het enkele feit dat de formele werkgever, in casu jouw holding, is gevestigd op het huisadres biedt naar onze mening onvoldoende basis om het standpunt in te nemen dat de werkplaats is gelegen op jouw huisadres en er dus geen sprake zou zijn van woon-werkverkeer.

Heb ik nu te maken met een zeer strenge implementatie van de uitspraak? Zijn er anderen die dit al WEL geregeld hebben?

Ik hoor graag jullie ervaringen en/of aanbevelingen.

Groet,

René
 
Antwoord van mijn fiscalist:

"De mening die hieronder wordt gegeven is gebaseerd op een Besluit van de Belastingdienst van 11 juli 2012.

In onderdeel 2.1 is inderdaad vermeld dat het reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres van de ondernemer als woon-werkverkeer kwalificeert. Bij letterlijke lezing kan je de vaste werkplaats kiezen, bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst. Het reizen naar andere plaatsen is dan geen woon-werkverkeer.

In jouw geval zou je dan geen woonwerkverkeer hebben, zodat de BTW-correctie alleen over de daadwerkelijke privékilometers hoeft plaats te vinden. Je mag dan een correctie maken op de BTW-voorheffing naar rato van het aantal privékilometers/totaal aantal kilometers. Als je relatief veel zakelijk rijdt, kan deze correctie voordeliger uitpakken omdat je geen woon-werkverkeer hebt"
 
Bij mij werd aangegeven dat bij controle de belastingdienst uiteindelijk ook gewoon kijkt naar de daadwerkelijke plaats waar gewerkt wordt. wanneer je 2 a 3 keer in de week naar kantoor rijdt (jouw 120 km) is het moeilijk om te beweren dat je standplaats thuis is. Dit is dus zoals met alle gevallen zo: werk je ook echt het meeste thuis? dan krijg je het wel hard gemaakt... werk je veel op kantoor dan is het ook fair om te betalen...
 
Het is sterk van de feitelijke omstandigheden afhankelijk of er al dan niet sprake is van woon-werkverkeer. Er is in ieder geval sprake van woon-werkverkeer als de digra (directeur-grootaandeelhouder) van de holding al zijn werkzaamheden verricht vanaf het adres van de werkmaatschappij. Twee zaken moeten uit elkaar worden gehouden: de werkzaamheden die de digra voor de holding verricht in het kader van zijn dienstbetrekking bij die holding en de werkzaamheden die de digra in opdracht van de holding verricht bij de werkmaatschappij.
Als de digra één dag per week op het huisadres (wat ook het vestigingsadres van de holding is) werkzaamheden voor zijn holding verricht dan is die dag aan te merken als woon-werkverkeer. Maar omdat woon- en werkadres samenvallen is de reisafstand nihil. De werkzaamheden die de digra voor de werkmaatschappij verricht (in het kader van zijn dienstbetrekking bij de holding) zijn altijd zakelijke kilometers. Immers, de holding brengt deze werkzaamheden in rekening aan de werkmaatschappij d.m.v. een management-fee.
Veelal zal in de arbeidsovereenkomst vastgelegd zijn welke werkzaamheden worden verricht jegens de holding en waar deze worden uitgevoerd.
 
Het mooie van de lage bijtelling (bij mij 0%) is dat ik besloten heb mij hier niet druk om te maken en de BTW afdracht te accepteren.
Het gaat om een overzichtelijk bedrag dat ook nog eens fiscaal aftrekbaar is.
Heerlijk om geen km administratie meer te hoeven bijhouden en voor elke rit van enige betekenis standaard (zakelijk en prive) de tesla te nemen.
Dat scheelt me ook heel wat brandstof en plezier.
 
Het mooie van de lage bijtelling (bij mij 0%) is dat ik besloten heb mij hier niet druk om te maken en de BTW afdracht te accepteren.
Het gaat om een overzichtelijk bedrag dat ook nog eens fiscaal aftrekbaar is.
Heerlijk om geen km administratie meer te hoeven bijhouden en voor elke rit van enige betekenis standaard (zakelijk en prive) de tesla te nemen.
Dat scheelt me ook heel wat brandstof en plezier.

Privé BTW-afdracht fiscaal aftrekbaar??
 
Het zijn gewoon autokosten :)
Je boekt het op auto kosten met als tegenrekening af te dragen BTW 2.7%
Daarna betaal je het. Het gaat van je banksaldo af en de btw schuld is verdwenen.
De autokosten verlagen je belastbare winst.

Aaah, nu is het duidelijk. Ik dacht dat deze 2.7% BTW privé betaald moest worden, omdat het om een belastingmaatregel gaat vanwege het privégebruik.
Maar het is een forfaitaire BTW vanwege een "dienst", het ter beschikking stellen van de auto. Merci!