Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale vraag.

This site may earn commission on affiliate links.

Herbie65

eigenaar TESLAND.COM en AlloyGator.nl
Dec 2, 2014
917
891
Netherlands
Even een fiscale vraag voor de Tesla rijders met een eigen zaak.
Over hoeveel jaar schrijven jullie de auto af, en wat nemen jullie als restwaarde?
Volgens mijn accountant 15% jaarlijks (dus over 68 maanden) en dan 15%restwaarde. redelijk?
 
Afschrijven in 5 jaar is gebruikelijk, met restwaarde van 10% a 20%. Zolang als het maar redelijk en aannemelijk is. De restwaarde is niet zo spannend, want ook al schrijf je helemaal af zonder restwaarde, bij verkoop komt het verkoopbedrag toch weer terug in je aangifte, dus linksom of rechtsom komt het toch in de boeken.

Dat verkoopbedrag kun je vervolgens als herinvesteringsreserve weer aftrekken als je van plan bent weer een zakelijke auto aan te schaffen, maar dat terzijde.

Verder ben ik absoluut geen fiscalist, maar ik kan er wel mooi over schrijven op een forum.
 
5 jaar, restwaarde 10% ( uiteraard excl btw, catalogusprijs)
let wel indien je VAMIL hebt kun je dus meer (of minder) per jaar afschrijven.

nog even een aanvulling: meestal kopp je de auto niet op 1 januari van een bepaald jaar.
hier heb je afhankelijk van je fiscale optimalisatie, het eerste (en het laatste) jaar qua afschrijving te optimalisern.
schrijf in hele maanden, of op basis van feitelijk km verbruik af.
ik heb een outlander laat in december gekocht, los van de afschrijving moet je ook btw correctie afrekenen. Hier kun je met een juiste constructie wel wat euro's besparen.
 
Last edited:
Dat is toch wel een interessante.
Restwaarde 10% (belasting) of 500 Euro.
Dat laatste is erg interessant, vooral als hij overgaat naar privé.
@Hendrik: Wat zegt je accountant daarover?
Ben benieuwd hoe de discussie met de belasting verloopt als het er op aankomt.
 
Dat is toch wel een interessante.
Restwaarde 10% (belasting) of 500 Euro.
Dat laatste is erg interessant, vooral als hij overgaat naar privé.
@Hendrik: Wat zegt je accountant daarover?
Ben benieuwd hoe de discussie met de belasting verloopt als het er op aankomt.

Niet gehinderd door enige opleiding richting accountancy maar gewoon als logisch redenerende ondernemer denk ik te weten dat je moet verkopen tegen reeële marktwaarde. En dat als je daar heel erg van afwijkt dat de fiscus dat ziet als loon en derhalve belast moet worden.
 
De Belastingdienst gaat in mijn ervaring altijd uit van ten eerste de regels zoals die wettelijk zijn geformuleerd (en terug te vinden op de website), ten tweede of de ondernemer ten onrechte zich zelf iets toe heeft geeigend ten nadele van de fiscus. Dus wat dat laatste betreft; ls na 5 jaar een Tesla van 120 K prive overnemen voor 1 euro acceptabel? Dat zal niet goed komen. Redelijk en billijk is hier het devies. En vergeet niet dat als ze eenmaal vinden dat je iets ten onrechte toepast, ze zeker verder gaan spitten....