Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale waarschuwing voor rijders met km-registratie in hun oude auto!

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,117
13,317
Hilversum
Recentelijk een lezing van een fiscalist meegemaakt.
Hij waarschuwde voor iets dat ik fout zou hebben gedaan zonder zijn verhaal (mijn S is nog niet afgeleverd).

Zijn waarschuwing: Indien iemand in de "oude" auto een km-registratie (max. 500 km orivé) bijhoudt om bijtelling te voorkomen, dan moet deze registratie doorgaan tot eind 2013 wil iemand niet in de potentiële problemen komen.
Het is dus in die situatie NIET zo dat, nadat de Tesla in ontvangst is genomen, er vanaf dat tijdstip onbeperkt privé in gereden kan worden, omdat de auto kwalificeert voor 0% bijtelling.
Dat komt omdat het 500 km-criterium voor het gehele jaar wordt aangegaan en onafhankelijk van de auto is.
Mijn accountant heeft mij bovenstaande bevestigd. Een duidelijke en hopelijk tijdige waarschuwing voor de nieuwe bezitters lijkt mij hier meer dan op zijn plaats!
 
Recentelijk een lezing van een fiscalist meegemaakt.
Hij waarschuwde voor iets dat ik fout zou hebben gedaan zonder zijn verhaal (mijn S is nog niet afgeleverd).

Zijn waarschuwing: Indien iemand in de "oude" auto een km-registratie (max. 500 km orivé) bijhoudt om bijtelling te voorkomen, dan moet deze registratie doorgaan tot eind 2013 wil iemand niet in de potentiële problemen komen.
Het is dus in die situatie NIET zo dat, nadat de Tesla in ontvangst is genomen, er vanaf dat tijdstip onbeperkt privé in gereden kan worden, omdat de auto kwalificeert voor 0% bijtelling.
Dat komt omdat het 500 km-criterium voor het gehele jaar wordt aangegaan en onafhankelijk van de auto is.
Mijn accountant heeft mij bovenstaande bevestigd. Een duidelijke en hopelijk tijdige waarschuwing voor de nieuwe bezitters lijkt mij hier meer dan op zijn plaats!

Ik ben zelf niet in deze situatie, maar wel goed dat je dit meldt. Het lijkt me een kleine domper op de feestvreugde voor sommigen. Die kunnen pas demoritjes doen in 2014, want die 500km zijn zo op.
 
Recentelijk een lezing van een fiscalist meegemaakt.
Hij waarschuwde voor iets dat ik fout zou hebben gedaan zonder zijn verhaal (mijn S is nog niet afgeleverd).

Zijn waarschuwing: Indien iemand in de "oude" auto een km-registratie (max. 500 km orivé) bijhoudt om bijtelling te voorkomen, dan moet deze registratie doorgaan tot eind 2013 wil iemand niet in de potentiële problemen komen.
Het is dus in die situatie NIET zo dat, nadat de Tesla in ontvangst is genomen, er vanaf dat tijdstip onbeperkt privé in gereden kan worden, omdat de auto kwalificeert voor 0% bijtelling.
Dat komt omdat het 500 km-criterium voor het gehele jaar wordt aangegaan en onafhankelijk van de auto is.
Mijn accountant heeft mij bovenstaande bevestigd. Een duidelijke en hopelijk tijdige waarschuwing voor de nieuwe bezitters lijkt mij hier meer dan op zijn plaats!

Zeker goede tip!
Ik las gister ook iets over btw correctie wanneer je een auto vd zaak rijdt. Ben zeker geen fiscalist, dus wellicht kan iemand op het forum dit in lekentaal uitleggen. Wat ik in hoofdlijnen heb begrepen is dat je of een km registratie moet bijhouden zodat er bepaald kan worden welk deel je prive met de auto rijdt of je neemt 2.7% van de catalogus waarde. Dit bedrag deel je dan door de afschrijvingsperiode en wordt dan weer in je bruto loon verwerkt?
 
Recentelijk een lezing van een fiscalist meegemaakt.
Hij waarschuwde voor iets dat ik fout zou hebben gedaan zonder zijn verhaal (mijn S is nog niet afgeleverd).

Zijn waarschuwing: Indien iemand in de "oude" auto een km-registratie (max. 500 km orivé) bijhoudt om bijtelling te voorkomen, dan moet deze registratie doorgaan tot eind 2013 wil iemand niet in de potentiële problemen komen.
Het is dus in die situatie NIET zo dat, nadat de Tesla in ontvangst is genomen, er vanaf dat tijdstip onbeperkt privé in gereden kan worden, omdat de auto kwalificeert voor 0% bijtelling.
Dat komt omdat het 500 km-criterium voor het gehele jaar wordt aangegaan en onafhankelijk van de auto is.
Mijn accountant heeft mij bovenstaande bevestigd. Een duidelijke en hopelijk tijdige waarschuwing voor de nieuwe bezitters lijkt mij hier meer dan op zijn plaats!

Vraag me af of het wel helemaal klopt. Volgens mij moet het genuanceerd worden. Het correspondeert niet geheel met wat op de site van de Belastingdienst staat. Daar staan twee voorbeelden, waarbij de kilometers worden geëxtrapoleerd. Stel je rijdt het eerste kwartaal met een auto van de zaak 100 kilometer. Over een jaar is dit dan 400 km en dus geen bijtelling. Zou ik de rest van het jaar met een 0% bijteller of een privé auto rijden, dan zou ik het raar vinden alsnog ook de bijtelling over die auto te krijgen. Heb de vraag ook nog even uitgezet naar de deskundigen.. Kom er op terug.
 
Zeker goede tip!
Ik las gister ook iets over btw correctie wanneer je een auto vd zaak rijdt. Ben zeker geen fiscalist, dus wellicht kan iemand op het forum dit in lekentaal uitleggen. Wat ik in hoofdlijnen heb begrepen is dat je of een km registratie moet bijhouden zodat er bepaald kan worden welk deel je prive met de auto rijdt of je neemt 2.7% van de catalogus waarde. Dit bedrag deel je dan door de afschrijvingsperiode en wordt dan weer in je bruto loon verwerkt?

Als je de auto zakelijk rijdt en geen km-administratie bijhoudt (wat de meeste van ons zullen doen) moet je jaarlijks 2,7% van de catalaguswaarde aan btw betalen -> stel aanschafwaarde 100.000 euro dan moet je gedurende 5 jaar in het 4e kwartaal 2.700 euro btw terug betalen voor prive-gebruik..
 
Bovenstaande is allemaal waar, die 500km is op JAARbasis, dus ook al rij je het hele jaar NIET prive, en op 31 december toch een ritje van 501km, dan betaal je over het GEHELE jaar bijtelling!

Let hier dus op!

Ik ben hiermee ook een aardig sommetje verloren, ik had een leaseauto (via werkgever) waar ik prive mee reed en bijtelling over betaalde, 22k, 25%. Deze had ik tot juli en daarna begon ik voor mezelf met een zakelijke auto die ik NIET prive reed.
Dat maakte dus niet uit, wat ik had in de eerste helft met de andere auto al 500+ gereden, dus moest voor mijn auto die ik toen in juli gekocht had ook bijtelling betalen, terwijl ik nog zo netjes dat niet gedaan heb en km's heb geregistreerd!

Erg jammer want de auto had ik 2e hands gekocht maar had een cat waarde van 40k, bij 25%...zonde..
 
Ook ik kan het verhaal bevestigen. Mijn fiscalist en lieftallige vrouw bevestigt dit. Gelukkig gelt het voor mij maar voor 3 weken ofzo, maar toch, voelt heel erg vreemd. Dus let op. De fiscus is beste vriend met mooie groene voordeeltjes, maar je moet je wel aan hun idiote regeltjes houden.
 
Vraag me af of het wel helemaal klopt. Volgens mij moet het genuanceerd worden. Het correspondeert niet geheel met wat op de site van de Belastingdienst staat. Daar staan twee voorbeelden, waarbij de kilometers worden geëxtrapoleerd. Stel je rijdt het eerste kwartaal met een auto van de zaak 100 kilometer. Over een jaar is dit dan 400 km en dus geen bijtelling. Zou ik de rest van het jaar met een 0% bijteller of een privé auto rijden, dan zou ik het raar vinden alsnog ook de bijtelling over die auto te krijgen. Heb de vraag ook nog even uitgezet naar de deskundigen.. Kom er op terug.
Krijg helaas toch ook het bevestigende antwoord. Moet dus voor een aantal weken nog de registratie bijhouden, terwijl ik dacht hier begin december vanaf te zijn. Lijkt me voor de belastingdienst wel lastig te controleren welke kilometers in 2013 of 2014 gemaakt zijn, als je vanaf 2104 geen registratie meer bijhoudt.
 
Toch is me het niet helemaal helder. Stel je hebt twee auto's na elkaar, eerst zes maanden een 25% bijteller, en daarna zes maanden een 0% bijteller. Wat tel je dan bij? De waarde van de auto's wordt gemiddeld meen ik, maar de hoogte van de bijtelling, daar zie ik zo niets over. Ik denk dat daar nog geen jurisprudentie voor is.
 
Als ik dit nalees op de belasting site ......:crying:
Je betaald 2,7% per jaar aan BTW gerekend over de catalogusprijs incl BTW/BPM
bij 100K idd 2700 euro per jaar.
Ik krijg de auto dit jaar en zal dus voor die ene maand 2700BTW moeten verekenen........
Naturlijk ik krijg er ook 20K terug maar hiervan was ik me dus eigenlijk niet bewust. (moet weer ff wennen)
De auto heeft welliswaar geen bijtelling maar dus wel 5 jaar BTW betaling a 2700 euro/pj

Als je een KM boekhouding bij wil houden wordt de verhouding zakelijk versus prive bepaald. Hiermee kan je met weinig prive km in 2013 wellicht een gustigere uitkomst krijgen. (iemand ervaring in?)
Maar of je dan de gehele 5 jaar dan weer een Km boekhouding moeten voeren????
EN of dat je volgend jaar de 2,7% formule mag toepassen??????

Ik begrijp het echter wel maar was me niet bewust van deze vorm van bijtelling a 2700 netto die je prive moet afdragen.

Mogelijk (hopelijk) heb ik het mis?:confused:




Als je de auto zakelijk rijdt en geen km-administratie bijhoudt (wat de meeste van ons zullen doen) moet je jaarlijks 2,7% van de catalaguswaarde aan btw betalen -> stel aanschafwaarde 100.000 euro dan moet je gedurende 5 jaar in het 4e kwartaal 2.700 euro btw terug betalen voor prive-gebruik..

Ok : ik dien 2700 per jaar terug te betalen in mijn eenmanszaak bovenop de kwartaal BTW afdracht 4.
 
Last edited:
Als ik dit nalees op de belasting site ......:crying:
Je betaald 2,7% per jaar aan BTW gerekend over de catalogusprijs incl BTW/BPM
bij 100K idd 2700 euro per jaar.
Ik krijg de auto dit jaar en zal dus voor die ene maand 2700BTW moeten verekenen........
Naturlijk ik krijg er ook 20K terug maar hiervan was ik me dus eigenlijk niet bewust. (moet weer ff wennen)
De auto heeft welliswaar geen bijtelling maar dus wel 5 jaar BTW betaling a 2700 euro/pj

Als je een KM boekhouding bij wil houden wordt de verhouding zakelijk versus prive bepaald. Hiermee kan je met weinig prive km in 2013 wellicht een gustigere uitkomst krijgen. (iemand ervaring in?)
Maar of je dan de gehele 5 jaar dan weer een Km boekhouding moeten voeren????
EN of dat je volgend jaar de 2,7% formule mag toepassen??????

Ik begrijp het echter wel maar was me niet bewust van deze vorm van bijtelling a 2700 netto die je prive moet afdragen.

Mogelijk (hopelijk) heb ik het mis?:confused:






Ok : ik dien 2700 per jaar terug te betalen in mijn eenmanszaak bovenop de kwartaal BTW afdracht 4.
Ik wist wel van deze regeling, maar was me er niet van bewust dat je ook voor gebruik in alleen december van dit jaar, het hele bedrag (2700 euro) dient te betalen. Kan iemand bevestigen dat dat zo is, en niet naar rato (1/12 van 2700). Zou het dan nog een optie zijn om in december niet privé met de auto te rijden (km administratie) en dat pas per 1 januari 2014 te doen?
 
Je zit (gelukkig :) ) fout denk ik. Stukje info die ik een paar maanden terug van een ander forum lid kreeg, met die aantekening dat ik geen accountant ben en je dit dus even moet nachecken. De bijtelling is een zakelijke kostenpost:

De 2.7% een last is voor de werkgever (i.e. het bedrijf) als forfait voor het privévoordeel dat ontstaat door aftrek van BTW. Dit wordt dus niet door de privépersoon betaald (heb je ooit gehoord van een werknemer die bovenop de bijtelling nog 2.7% extra bijtelt?) maar door het bedrijf. Per saldo is de schade in prive dus kleiner, het zijn namelijk kosten in de zaak. Afhankelijk van je eigen situatie (BV / eenmanszaak) kan je uitrekenen wat je nu mist in prive. Als je uitgaat van 40% belastingdruk en een auto van een ton, dan zal dat dus 1620 per jaar in prive zijn, per jaar, dus 135 per maand netto. Je kan deze voorkomen door een km-admin bij te houden en onder de 500 km te blijven.
 
Voor bijtelling en wisselende auto's is het vrij eenvoudig:

Stel 300 dagen auto A met A% bijtelling en waarde A€
En 65 dagen auto B met B% bijtelling en waarde B€

Dan:

Bijtelling = 300/365*A%*A€ + 65/365*B%*B€

Voor dat BTW verhaal zal het hetzelfde zijn, maar dan dus 2,7% voor zowel A% als B%

BTW = 300/365*2,7%*A€ + 65/365*2,7%*B€

etc.

Dat 500km verhaal: geen idee. Maar een variant zou kunnen zijn:
300/365*500 betekend <410km privé blijven in de 1e 300 dagen.
en daarna 65 dagen bijtellingsvrij (0%).
Maar dat moet gechecked worden.

En ik ga uit van een DGA-situatie.
 
Ondanks al die mooie regelingen weten ze dit linksom of rechtsom toch terug te halen, die BTW correctie bijvoorbeeld. Dit heeft toch niks meer met BTW te maken, gaat over de gehele catalogus waarde... Jammer dat de overheid zo moeilijk te "disrupt" is, het is echt tijd voor een normaler/transparanter stelsel.