Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscaliteit België ev's

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een deel pagina's teruggescrold maar vind niet direct iets terug. Er is heel wat veranderd omtrent fiscale aftrekbaarheid van Ev's en hybrides:confused: in België in 2018. Nu hierbij ontstaat dus ook discussie. Eentje daarvan is de volgende. Is het de datum van inschrijving of die van Bestelbon wat belangrijk is met betrekking tot deze fiscaliteit. Heel wat mensen schreeuwen moord en brand dat het de inschrijving is die belangrijk is terwijl ze bij Tesla bij hoog en laag beweren dat de bestelbon belangrijk is. Wie heeft er nu gelijk ? Zal voor heel veel mensen die eind jaar besteld hebben van. Belang zijn (waaronder mezelf)
:)
 
  • Funny
Reactions: Wilfried
Voor wat betreft wagens in eenmanszaken aangekocht voor 1/1/2018 blijft de aftrekregeling 2018-2019 behouden vanaf 1/1/2020 zolang de personenwagen wordt gebruikt. Aangekocht wil zeggen een gedateerde en ondertekende bestelbon.

- voor vennootschappen: 120% aftrekbaar, vanaf 1/1/2020 nog 100% aftrekbaar onafhankelijk van aankoopdatum.
- voor eenmanszaken: 75% aftrekbaar tot 31/12/2017, 120% aftrekbaar vanaf 1/1/2018 tot 31/12/2019, 100% aftrekbaar vanaf 1/1/2020 tenzij je een bestelbon hebt van voor 1/1/2018 dan blijft de 120% aftrekbaarheid

Dit is een Belgische regeling, dus je had toch wel verwacht dat het complex zou zijn.
Volgens mij komt er wel een correctie hierop. Het was de bedoeling elke +100% aftrekbaarheid te verwijderen. En met deze nieuwe regeling komt er dan weer eentje bij. Of dat stand gaat houden weet ik zo niet. Dit hele nieuwe systeem is gemaakt om te vermijden dat gewone (niet elektrische) auto's in eenmanszaken na 2 jaar alweer anders zouden belast zijn. Men heeft waarschijnlijk gewoon niet aan de electrische auto's gedacht.
 
Bedankt voor de bevestiging, de fiscale regeling kende ik zelf al ( wel handig voor mensen hier het nog niet helemaal wisten )
Nu weet ik tenminste zeker dat mijn tesla ( 10/12) nog binnen de meest voordelige regeling valt. Bedankt
 
in augustus 2016 startte de financial lease van mijn model S, en deze loopt dus af in augustus 2021.
tot nu toe was de wagen over de hele periode dus voor 120% aftrekbaar.
wat gebeurt er nu als ik in augustus de aankoopoptie uitoefen (29k exc btw), en met de wagen verder rijdt ?
is deze 29k dan ook opnieuw afschrijfbaar , over 5 jaar gespreid , aan 120 % ?
maw welke datum geldt om te blijven genieten van de 120 % aftrekbaarheid ?
 
in augustus 2016 startte de financial lease van mijn model S, en deze loopt dus af in augustus 2021.
tot nu toe was de wagen over de hele periode dus voor 120% aftrekbaar.
wat gebeurt er nu als ik in augustus de aankoopoptie uitoefen (29k exc btw), en met de wagen verder rijdt ?
is deze 29k dan ook opnieuw afschrijfbaar , over 5 jaar gespreid , aan 120 % ?
maw welke datum geldt om te blijven genieten van de 120 % aftrekbaarheid ?
120% aftrekbaarheid is afgeschaft vanaf ajr2021. Bovendien moet je weten dat het eigenlijk 100%+20% was, op die 20% wordt je alsnog belast bij liquidatie van de vennootschap bvb, velen beseffen dit niet. Vanaf heden is het dus 100% zoals voor de meeste moderne hybrides.
 
Voor wat betreft de afschrijvingen, zijn deze lineair ingeboekt en onafhankelijk van uw financieringsbedragen. Maw afschrijving en financiering zijn twee aparte zaken.
Het is niet de financiering die je afschrijft, maar je kapitaal (veelal is de BTW ook voor 50% van de 21% afgetrokken). Best eens met je boekhouder bekijken.

Ik denk dat het alleen anders is als je een operationele leasing zou hebben, dan is het off-balance en wordt je maandelijkse leasingbedrag telkens ingeboekt als kost en niet de lineaire afschrijving als kost, want je auto staat niet geboekt in de activa.

Ik zou zelf niet meer met de typische (hoge) Tesla aankoopoptie werken, want dergelijk aankoopbedrag op het eind van de rit is zo hoog in één jaar dat dit idd financiële spanningen bezorgt. Liever mooi als gewone lening gefinancierd, gespreid over de jaren, ipv die klip die plots op je afkomt op het eind. Mij komt het nu over als een argument om veel kopers over de streep te trekken bij de aankoop en om erna een tweedehandsmarkt in gang te trekken na 5 jaar...
Dankzij die hoge terugkoopbelofte van Tesla die optioneel kan getrokken worden hebben ze trouwens ook de drempel naar een nieuwe Tesla-aankoop verlaagd...
 
Last edited:
120% aftrekbaarheid is afgeschaft vanaf ajr2021. Bovendien moet je weten dat het eigenlijk 100%+20% was, op die 20% wordt je alsnog belast bij liquidatie van de vennootschap bvb, velen beseffen dit niet. Vanaf heden is het dus 100% zoals voor de meeste moderne hybrides.
dat van 20% dat wist ik al hoor en mijn boekhouder kwam daar ook altijd mee af :)
maar als je niet van plan bent om te liquideren in de toekomst stelt da probleem zich dus niet.
en als je dan toch liquideert, geniet je toch nog van de ondertussen verlaagde venB, (20 ipv 33)
 
Voor wat betreft de afschrijvingen, zijn deze lineair ingeboekt en onafhankelijk van uw financieringsbedragen. Maw afschrijving en financiering zijn twee aparte zaken.
Het is niet de financiering die je afschrijft, maar je kapitaal (veelal is de BTW ook voor 50% van de 21% afgetrokken). Best eens met je boekhouder bekijken.

Ik denk dat het alleen anders is als je een operationele leasing zou hebben, dan is het off-balance en wordt je maandelijkse leasingbedrag telkens ingeboekt als kost en niet de lineaire afschrijving als kost, want je auto staat niet geboekt in de activa.

Ik zou zelf niet meer met de typische (hoge) Tesla aankoopoptie werken, want dergelijk aankoopbedrag op het eind van de rit is zo hoog in één jaar dat dit idd financiële spanningen bezorgt. Liever mooi als gewone lening gefinancierd, gespreid over de jaren, ipv die klip die plots op je afkomt op het eind. Mij komt het nu over als een argument om veel kopers over de streep te trekken bij de aankoop en om erna een tweedehandsmarkt in gang te trekken na 5 jaar...
Dankzij die hoge terugkoopbelofte van Tesla die optioneel kan getrokken worden hebben ze trouwens ook de drempel naar een nieuwe Tesla-aankoop verlaagd...

ik had de afgelopen 5 jaar een financiele renting, dus dat was off balance en huur als onkosten,
als ik nu de aankoopoptie licht, 29k exc btw, kan ik deze aankoop dus afschrijven over de komende 5 jaar (of mss zelfs 3 jaar nu een “tweehandswagen” is ? ) .
 
dat van 20% dat wist ik al hoor en mijn boekhouder kwam daar ook altijd mee af :)
maar als je niet van plan bent om te liquideren in de toekomst stelt da probleem zich dus niet.
en als je dan toch liquideert, geniet je toch nog van de ondertussen verlaagde venB, (20 ipv 33)
Ooit moet je liquideren of verkopen. Dan zal het probleem zich wel stellen. Tenzij je een koper vindt die niet te diep in de boeken kijkt.
Redenering om mogelijks te negeren is anders: door die 20% goed te beleggen of te investeren, moet je als goeie zakenman meer verdienen dan je er ooit belasting zal voor betalen.
 
  • Like
Reactions: maarten.claes