Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien ik slachtoffer ben van het Belgische Neuter probleem kan ik met de Tesla UMC thuis niet laden. Een van de mogelijke oplossingen daarvoor is gebruik te maken van een mobiele lader. De JuiceBooster 1 is daar een goede oplossing voor, maar aangezien de JuiceBooster 2 binnenkort te verkrijgen is ging daar mijn voorkeur naar uit. Ik heb mij sinds de eerste berichten over de JB2 min of meer opgeworpen als de organisator van een groupbuy.
De laatste berichten zijn dat ie in april geleverd zou gaan worden. Dit duurt mij te lang, daarom heb ik de mobiele lader van ons medeforumlid Fivari aangeschaft.
Hier een foto van het fivari laadstation:
P1110577_kl.jpg

en in actie:
fivari1.jpg
fivari2.jpg

het heeft ondermeer de volgende onderdelen:
· Differentiëelschakelaar type B (optioneel)
· Open source EVSE
· CEE32 rood, international, 32A, 3phasig (aansluiting zonder hulpstuk)
· CEE16 rood, international, 16A, 3phasig
· CEE16 blauw, 230V, 16A, 1phasig
· CEE32 blauw, 230V, 32A, 1phasig
· Schuko Deutschland, 16A, 1phasig (gewone combistekker die compatibel is met Nederland, Duitsland, Frankrijk, België)
· Schuko CEE 7/7 Frankrijk etc., 13A, 1phasig (dezelfde gewone combistekker die compatibel is met Nederland, Duitsland, Frankrijk, België)

Het laadstation laat toe om enkelfasig te laden vanaf 8A tot 32A en driefasig, ook tot 32A. Dus vanaf 1,8 kW tot 22 kW laadvermogen, afhankelijk van het achterliggende elektriciteitsnetwerk. De stroomsterkte kan per 2A worden ingesteld.

Het is redelijk compact, mobiel, heeft een handleiding en met de koppelstukken kun je overal in Europa terecht en door de type B zeer veilig.
Filip (Fivari) heeft er al een paar gebouwd, voor Zoe's en Tesla's.
Mocht je ook geïnteresseerd zijn in deze vlot beschikbare oplossing, neem dan contact met hem of mij op. De prijs is in ieder geval goedkoper dan een JB1 en hoogst waarschijnlijk ook dan een JB2.
 
Ziet er goed uit!
Kan die handige Filip misschien ook even een imitatie Chademo adapter knutselen want volgens mij zou die ook niet meer dan 150,- hoeven te kosten......feitenlijk twee stekkers met een touwtje er tussen.
 
Volgens mij heeft de Tesla een ander laadprotocol, en bevat de adapter ook daarvoor de nodige elektronica.
Aha, bedankt voor dit bericht, een week geleden bij de stekkerclub draadje had ik gevraagd of iemand wist of er intelligentie in de CHademo zat en kreeg van niemand antwoord.....dus ging ik er maar van uit dat het een verloop snoertje was waar ze veel te veel €€ voor vroegen ;-)
 
Last edited:
En wat zijn nu het verschillen tussen de "Juice Booster" van Mennekes, de "doe-het-zelf" variant van Fivari, en de Juice Booster (1 of 2) van e-driver.net?
Ik antwoord hier maar even op de vraag van Desiré, dan blijft het wat bijeen.

Mennekes is een beetje anders dan de overige laadmogelijkheden: het is een ladertje met een maxvermogen van 3,7 kW, enkelfasig tot 16A.

Functioneel is tussen de JB1, de JB2 en de Fivari-charger weinig verschil. Ze laden allen enkelfazig en driefazig van 10A tot 32A of van 2,3 kW tot 22 kW indien het achterliggende elektriciteitsnet het toelaat. Ze laten allen toe om het neuterprobleem op te lossen.

Enkele verschillen:
Mijn lader is uitgerust met een aardlek type B en dus wat dat betreft conform de richtlijnen voor driefazig laden. De JB1 heeft helemaal geen ingebouwde aardlek, maar biedt een externe oplossing aan voor 539€. De JB 2 zou ook een ingebouwde aardlek type B hebben, maar het op hun website afgebeelde toestel is zo compact dat het onmogelijk om een traditionele DIN-versie kan gaan.
Er is een display tegenover een ledaanduiding bij de JB.

Er is ook een Ampèremeter ingebouwd die de stroom, de geleverde energie voor de aan de gang zijnde laadsessie en de totaal geleverde energie weergeeft.
P1110586_(800_x_600).jpg

Het toestel voor Simon is er een met een socket (zonder vergrendeling), maar een vaste laadkabel is ook mogelijk: iets eenvoudiger om te maken, maar wat duurder.

De Fivari is gebaseerd op Open EVSE op basis van Arduino en dus in principe uitbreidbaar met bijkomende functionaliteit zoals smartcharging of afstandsbediening.
 
De JB1 heeft helemaal geen ingebouwde aardlek, maar biedt een externe oplossing aan voor 539€. De JB 2 zou ook een ingebouwde aardlek type B hebben, maar het op hun website afgebeelde toestel is zo compact dat het onmogelijk om een traditionele DIN-versie kan gaan.

Ik heb mij destijds de JB1 met de externe oplossing aangeschaft en ze gebruiken een Type B EV.

Doepke Type B EV.jpg


Het zou mij niet verwonderen dat de JB2 zo lang op zich laat wachten omdat een "miniatuur" aardlekschakelaar lang op zich laat wachten. Bij de gewone Type B EV die ik heb was dat ook al een groot probleem (vraag en aanbod).

Als je alles naast mekaar zet is volgens mij jouw oplossing technisch de beste. Het enige is dat de JB1 misschien robuster is of er toch zo uit ziet. :rolleyes:
 
Robuust is die JB1 wel: er is de alu behuizing ipv kunststof en het geheel is wat compacter, en bijgevolg robuuster, omdat er geen socket dient ingebouwd te worden.
Ik heb overigens voor een transparante cover gekozen om geen bijkomende perforaties te moeten maken voor de display.
 
Bouw jij ook vaste laadpunten?

Ik vind de oplossing van @widodh zeer elegant.

Waar ik wel interesse in zou hebben is het volgende product: een slim laadstation thuis waarbij je aan de buitenmuur alleen een Mennekes WCD bevestigt. Compact en onopvallend.
Aan de binnenmuur bevindt zich vervolgens de laadelektronica.

En dan met smart charging. Dus verbonden met de meterkast waar de stroombehoefte wordt gemeten en de rest naar het laadpunt gaat. En dan evt. dubbel voor een tweede EV, waarbij er load balancing wordt toegepast. Zodat je een MS (3 fase) en bijv. een Leaf (1 fase) tegelijk kan opladen met het maximaal beschikbare vermogen.

Volgens mij wel een ultiem laadstation zoiets :wink:
 
Indien je het laadstation met een vaste kabel in de meterkast aansluit en de behuizing tegen de muur bevestigt, heb je een vast laadstation.:wink:
Indien je een stukje laadkabel voorziet tot aan een Type 2 socket die in de muur is ingebouwd, krijg je iets dat al dicht in de buurt komt van wat je wil, terwijl je toch het laadstation als eenheid behoudt.
De oplossing van Widodh is zeker elegant, ik heb er zelfs inspiratie gevonden. Ik stelde hem nog een vraag voor bijkomende info in april 2014.
Maar het is een vaste oplossing en dus geen mobiele lader. En doordat hij de elektronica in een apart kastje heeft ingebouwd en de relais en aardlek in de schakelkast, is het ook niet eenvoudig mogelijk om de zaak los te koppelen voor een reis naar het onbekende.
Het smart maken is een bijkomende opgave, hoewel: in de nieuwste versie is een eenvoudige ampèremeter voorzien. Die wordt nu gebruikt om aan te geven hoeveel er geladen wordt, maar die zou ook kunnen dienen om de belasting van het net op te meten. Aan de hand van die belasting zou je dan de laadstroom permanent kunnen aanpassen door het CP-signaal aan te passen, zover ben ik nog niet.
 
Last edited:
Ik ben het ook eens met fivari dat de optie om de oplossing ook mobiel te kunnen gebruiken absoluut zijn nut heeft. Als je op vakantie gaat naar onbekende oorden kan je met de UMC van Tesla voor verrassingen komen te staan. Daarom gebruik ik mijn Juice Booster ook als "mobiel vast laadstation". 99% van de tijd zit die gewoon vast in een 3x32A stopcontact maar ik kan hem ook in 1 minuut in mijn koffer zwieren.