Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Voor wie het interesseert, leg ik nog even uit waarom een "gewone" loadbalancing hier geen goede oplossing was.
Ten eerste was er het feit dat er twee verschillende merken/types van laders werden gecombineerd. Loadbalancing vereist dat men binnen dezelfde familie blijft zodat de communicatie onderling goed verloopt.
Maar zelfs indien er bv. 2 HPWC zouden gebruikt worden zou het met loadbalancing niet goed komen.
Bij loadbalancing wordt het vermogen - beschikbaar vermogen bij een slimme loadbalancing - gelijkmatig verdeeld.
De Zoe wil driefasig pas laden als er minstens 11A beschikbaar is. Met 3x15A en twee aangesloten auto's is dat eigenlijk nooit het geval omdat de loadbalancing elke auto 7A zou toebedelen.
De combinatie van een klassieke domme lader die ingesteld wordt op een voldoende maar veilige maximale stroom en een slimme lader is ideaal om in een situatie met beperkt aangesloten vermogen toch zo snel als mogelijk beide auto's vol te laden. De auto die op de domme lader is aangesloten krijgt dan voorrang hetgeen bij loadbalancing niet het geval is.
Ulric heeft volgens mij ook het record: hji laadde al meer dan 11.000kWh met de Fivari-Mobile.
Dit is toevallig ook de constellatie die ik vorig jaar op mijn elektrisch schema voor onze nieuwbouwwoning heb ontworpen.
Sterker nog,
1) ik voorzie een 2e kabel uit de smartlader om op de oprit te hangen voor een occasionele korte bijlaadbeurt overdag. (wanneer de auto niet in de garage wordt gezet)
2) ik wil proberen het volledige huishouden (incl. WP en 2 EV's) op 3x16A te doen draaien (aankomend capaciteitstarief in het achterhoofd...)
 
quote" Ulric heeft volgens mij ook het record: hji laadde al meer dan 11.000kWh met de Fivari-Mobile. " unquote

Ik heb er net geen 2000 met mijn fivari-mobile. Moet je dit niet x3 doen vanwege het 3 fasig laden??
Ik zie een kleine competitie opkomen in dit draadje: wie heeft het meest met de Fivari geladen?
Foto dient als bewijs :cool:
Voila: IMG_20180203_081211[1].jpg 5603kWh.
 
  • Funny
Reactions: FVO and UlrA
E3D6CCF3-9939-49CE-A919-98D4090502BE.jpeg
Oei. Ik zit met mijn 457 score nog in de staart van het peloton.

Ik gebruik de Fivari Mobile als thuislader en ben supercontent van de aankoop. Zeer deskundige uitleg en support van Filip gekregen op elk moment.

Tip : kies voor de optie met een losse type 2 kabel, en dan vooral eentje met de handgreep van evChargeKing uit Herselt met die fameuze drukknop om de chargeport van de Tesla te openen. Ik heb nu twee van die losse kabels van hen, eentje van 8 meter en eentje van 25 meter. Ook daar is de service indrukwekkend. Ik kreeg mijn custom made bestelling in minder dan 24u al thuisgeleverd.

Die blauwe Mennekes kabel die ik bij de auto kreeg gebruik ik enkel bij publieke laadpalen... en ik mis daar de kleine luxe van dat chargeport-knopje ; eens je dat gewend bent..

Mijn dagelijks verbruik monitor ik nu met June Energy, die met cameras gericht op de Eandis teller online mijn verbruik volgen en de goedkoopste aanbieder voorstellen. Ik kan op een app het dagelijks verbruik ook (dag/nacht/gemiddeld) volgen.
 
En dit is die nieuwe gadget van June Energy (zowel voor gas als electriciteit)

Klikt zich vast bovenop de tellers en filmt de meters online. Zij beheren dan de switch tussen de leveranciers voor de beste tarieven (en persoonlijke voorkeuren) op elk moment.

57404B88-99CC-4FE6-A47A-F51D44DEA90E.jpeg43B8153B-B3CF-4494-8494-8DCBB4B96EA5.jpeg299FA2AA-4534-4AF8-9C5C-FA9FD1B6CC9A.jpeg4CE23209-827D-4708-A3E1-DF8DC0980DCC.png
 
  • Like
Reactions: Flaker
En dit is die nieuwe gadget van June Energy (zowel voor gas als electriciteit)

Klikt zich vast bovenop de tellers en filmt de meters online. Zij beheren dan de switch tussen de leveranciers voor de beste tarieven (en persoonlijke voorkeuren) op elk moment.
Leuk idee! Ik neem aan dat nodig is omdat er geen slimme meter is? Het concept lijkt een beetje op wat Een eerlijk product voor stroom en gas - NieuweStroom doet in NL. Aan de hand van je verbruik wat ze monitoren op de slimme meter wordt er optimaal ingekocht.
 
En dit is die nieuwe gadget van June Energy (zowel voor gas als electriciteit)

Klikt zich vast bovenop de tellers en filmt de meters online. Zij beheren dan de switch tussen de leveranciers voor de beste tarieven (en persoonlijke voorkeuren) op elk moment.

View attachment 277918View attachment 277919View attachment 277920View attachment 277921

idd, die heb ik ook sinds juli. Nu in januari hebben ze de eerste keer voorgesteld om te veranderen (naar Eneco). Zij regelen al het papierwerk inderdaad (je moet enkel de gastellerstand doorgeven aan de netbeheerder).
 
  • Like
Reactions: Nogo1966
Een erg geslaagde realisatie met intern een dubbele Fivari SMART met loadbalancing. Op een 3x25A worden twee auto's simultaan opgeladen zonder risico dat de hoofdzekering het begeeft. De enkelfasig ladende Plugin Hybride is aangesloten op de fase waarop zonnepanelen hun productie injecteren.
 

Attachments

  • Beide auto's aangekoppeld.jpg
    Beide auto's aangekoppeld.jpg
    520.6 KB · Views: 144
Even voor mij als nieuwkomer met beperkte kennis van stroomnetten: wat als ik op deze plek rechtstreeks laad met een blauwe stekker verbonden met de Tesla. Wat is het verschil met de Fivairi?

De blauwe stekker van de UMC past niet op deze aansluiting als ik het van de foto zie. Die van Tesla is 32 amp en dus groter dan de 16 amp die hier gebruikt word.
Het grootste voordeel van de fivari is dat die minder last heeft van stroom schommelingen. de UMC is wat gevoeliger en stopt dan met laden. Maar in principe als je een verloop heb naar de blauwe 16 amp aansluiting kan je met de Tesla lader (UMC) laden aan zo'n aansluiting.
link naar verloop: Adapter CEE 16A Blauw Male naar CEE 16A Rood Female
 
  • Helpful
Reactions: MarcelS
Even voor mij als nieuwkomer met beperkte kennis van stroomnetten: wat als ik op deze plek rechtstreeks laad met een blauwe stekker verbonden met de Tesla. Wat is het verschil met de Fivairi?

Een Tesla (of andere elektrische auto) moet worden geladen met een EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment). Je kunt niet "gewoon" 't ding in het stopcontact drukken. Daar moet een stukje electronica tussen zitten dat wat extra veiligheid moet toepassen. Elke laadpaal is in principe een EVSE maar ook de Tesla UMC is een EVSE, en de Fivari is er ook 1. Er zijn meer EVSE's, zoals bijvoorbeeld de Juicebooster.

Of om het anders te verwoorden: De Tesla UMC, de Fivari en de Juicebooster zijn "mobiele laadpalen".

De EVSE praat met de auto en vertelt de auto oa. op welk max. vermogen hij kan laden en kan de auto ook vragen het laden te stoppen. Ook meldt de EVSE de auto dat het laden gestart kan worden.

De Tesla UMC geeft het "klaar om te laden" alleen als het aan een aantal eisen voldoet. Zo moet het voltage binnen bepaalde grenswaarden liggen, moet het een nul gemeten hebben (op de juiste pin) en ongetwijfeld nog wat zaken. De Tesla UMC is daarbij vrij strict (kent vrij strenge onder- en bovengrenzen). naar wat ik begreep is dat nav. een klein brandje in een stopcontact in de US die blijkbaar slecht contact had. Of dat zo is weet ik niet, maar feit is dat de Tesla UMC weinig fluctuaties toestaat en geen "groen licht" geeft bij voltages die te laag liggen. Bovendien kan de UMC niet omgaan met het "nulloze netwerk" in Belgie en Noorwegen.

Lage voltages wil nog wel eens voorkomen in aflegen gebieden, bijvoorbeeld op vakantie in het platteland. Het voltage daalt naarmate de afstand van de kabel toeneemt en/of bij hogere belasting op die kabel.

De Fivari lader (wat feitelijk een gemonteerde Smart EVSE in een doosje is) is wat minder strict en doet minder moeilijk. Kortom, die kent ruimere toleranties. Net zoals andere laders zoals de Juicebooster. Daarom zijn die dingen betrouwbaarder als het aankomt op laden in het buitenland met minder stabiele netwerken.

Als jij in de rimboe/platteland in Italie zit, ver van een grote stad, dan kan het zijn dat als de boer 500 meter verderop zijn melkinstallatie aanzet het voltage op jouw vakantiehuisje dusdanig ver inzakt dat de Tesla UMC weigert om het "gereed om te laden" signaal naar de auto te sturen en het eventuele laden zal onderbreken. Terwijl de Fivari of andere mobiele lader alles in orde vindt bij dezelfde parameters.

@fivari hier op het forum maakt dan separaat van bovenstaande nog laders (wederom met de Smart EVSE) met aangepaste firmware settings voor specifieke configuraties zoals hierboven met de Renault Zoe. Maar (correct me when I'm wrong) de meeste hier gebruiken de Fivari als mobiele lader als betrouwbaarder alternatief voor de Tesla UMC
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Een Tesla (of andere elektrische auto) moet worden geladen met een EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment). Je kunt niet "gewoon" 't ding in het stopcontact drukken. Daar moet een stukje electronica tussen zitten dat wat extra veiligheid moet toepassen. Elke laadpaal is in principe een EVSE maar ook de Tesla UMC is een EVSE, en de Fivari is er ook 1. Er zijn meer EVSE's, zoals bijvoorbeeld de Juicebooster.

Of om het anders te verwoorden: De Tesla UMC, de Fivari en de Juicebooster zijn "mobiele laadpalen".

De EVSE praat met de auto en vertelt de auto oa. op welk max. vermogen hij kan laden en kan de auto ook vragen het laden te stoppen. Ook meldt de EVSE de auto dat het laden gestart kan worden.

De Tesla UMC geeft het "klaar om te laden" alleen als het aan een aantal eisen voldoet. Zo moet het voltage binnen bepaalde grenswaarden liggen, moet het een nul gemeten hebben (op de juiste pin) en ongetwijfeld nog wat zaken. De Tesla UMC is daarbij vrij strict (kent vrij strenge onder- en bovengrenzen). naar wat ik begreep is dat nav. een klein brandje in een stopcontact in de US die blijkbaar slecht contact had. Of dat zo is weet ik niet, maar feit is dat de Tesla UMC weinig fluctuaties toestaat en geen "groen licht" geeft bij voltages die te laag liggen. Bovendien kan de UMC niet omgaan met het "nulloze netwerk" in Belgie en Noorwegen.

Lage voltages wil nog wel eens voorkomen in aflegen gebieden, bijvoorbeeld op vakantie in het platteland. Het voltage daalt naarmate de afstand van de kabel toeneemt en/of bij hogere belasting op die kabel.

De Fivari lader (wat feitelijk een gemonteerde Smart EVSE in een doosje is) is wat minder strict en doet minder moeilijk. Kortom, die kent ruimere toleranties. Net zoals andere laders zoals de Juicebooster. Daarom zijn die dingen betrouwbaarder als het aankomt op laden in het buitenland met minder stabiele netwerken.

Als jij in de rimboe/platteland in Italie zit, ver van een grote stad, dan kan het zijn dat als de boer 500 meter verderop zijn melkinstallatie aanzet het voltage op jouw vakantiehuisje dusdanig ver inzakt dat de Tesla UMC weigert om het "gereed om te laden" signaal naar de auto te sturen en het eventuele laden zal onderbreken. Terwijl de Fivari of andere mobiele lader alles in orde vindt bij dezelfde parameters.

@fivari hier op het forum maakt dan separaat van bovenstaande nog laders (wederom met de Smart EVSE) met aangepaste firmware settings voor specifieke configuraties zoals hierboven met de Renault Zoe. Maar (correct me when I'm wrong) de meeste hier gebruiken de Fivari als mobiele lader als betrouwbaarder alternatief voor de Tesla UMC
Wat dus wel belangrijk is bij de juicebooster en Fivari (en zelfs de UMC) is in de gaten houden of de stekker die je in de muur steekt niet te warm wordt. In dat geval moet je het amperage lager zetten omdat er blijkbaar een slechte verbinding is.
De check op voltage fluctuaties die de UMC doet is er omdat bij slechte verbindingen met het stopcontact of te dunne bedrading in de muur hitte door te hoge weerstand ontstaat. Dat leidt tot voltage verlaging.
 
Eén kleine correctie op de verder volledige en juiste info: de Fivari-Mobile is gebaseerd op Open EVSE ipv SMART EVSE. Het verschil is niet essentieel. De Fivari-SMART is gebaseerd op de SMART EVSE.
ebullio heeft gelijk: je kan best, bij een eerste laadbeurt op een onbekend stopcontact, wat lager beginnen, na een kwartiertje even voelen of de zaak niet abnormaal opwarmt en dan eventueel de stroom wat verhogen.