Dit is toevallig ook de constellatie die ik vorig jaar op mijn elektrisch schema voor onze nieuwbouwwoning heb ontworpen.Voor wie het interesseert, leg ik nog even uit waarom een "gewone" loadbalancing hier geen goede oplossing was.
Ten eerste was er het feit dat er twee verschillende merken/types van laders werden gecombineerd. Loadbalancing vereist dat men binnen dezelfde familie blijft zodat de communicatie onderling goed verloopt.
Maar zelfs indien er bv. 2 HPWC zouden gebruikt worden zou het met loadbalancing niet goed komen.
Bij loadbalancing wordt het vermogen - beschikbaar vermogen bij een slimme loadbalancing - gelijkmatig verdeeld.
De Zoe wil driefasig pas laden als er minstens 11A beschikbaar is. Met 3x15A en twee aangesloten auto's is dat eigenlijk nooit het geval omdat de loadbalancing elke auto 7A zou toebedelen.
De combinatie van een klassieke domme lader die ingesteld wordt op een voldoende maar veilige maximale stroom en een slimme lader is ideaal om in een situatie met beperkt aangesloten vermogen toch zo snel als mogelijk beide auto's vol te laden. De auto die op de domme lader is aangesloten krijgt dan voorrang hetgeen bij loadbalancing niet het geval is.
Ulric heeft volgens mij ook het record: hji laadde al meer dan 11.000kWh met de Fivari-Mobile.
Sterker nog,
1) ik voorzie een 2e kabel uit de smartlader om op de oprit te hangen voor een occasionele korte bijlaadbeurt overdag. (wanneer de auto niet in de garage wordt gezet)
2) ik wil proberen het volledige huishouden (incl. WP en 2 EV's) op 3x16A te doen draaien (aankomend capaciteitstarief in het achterhoofd...)