Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Foto's / impressies vanaf de EVS

This site may earn commission on affiliate links.

robertvg

Extremely Well-Known Member
Ik was van de week twee dagen op de EVS (Electric Vehicle Symposium) in Stuttgart en wilde nog wat foto's en impressies met jullie delen (even nieuw draadje zodat dit na een tijd weer weg kan zakken)

Ik zag een stuk of zes Ultra HighSpeed chargers; DC laders van 150kW of meer. Chademo en CCS, een AC aansluiting zoals op de bestaande laders (43kW voor de Zoe) heb ik niet meer gezien
De 'oude' 50kW laders waren nog wel in de meerderheid, maar niet veel meer. Men mikt voorlopig vooral op vrachtwagens, leveranciers gaven aan dat de markt voor personenwagens voor deze laders klein of er nog helemaal niet is.
Dit wordt serieuze apparatuur; vaak ontworpen met aparte transformatorkasten om het design een beetje aantrekkelijk te houden. Ik kreeg een “quote” voor een 300kW lader van 50.000 euro (als ik er 50 zou afnemen).

upload_2017-10-12_23-43-4.jpeg
upload_2017-10-12_23-43-10.jpeg
upload_2017-10-12_23-43-21.jpeg
upload_2017-10-12_23-43-28.jpeg
upload_2017-10-12_23-43-39.jpeg
upload_2017-10-12_23-43-46.jpeg


De nieuwe 150-350kW ABB lader stond er ook, Fastned krijgt er een in December geleverd.
Modulair gebouwd: 1 transformatorkast levert 150kW, 2 stuks kunnen worden opgesteld om 2 aansluitingen ieder 150kW te leveren, of samen desgewenst 350kW op een van de aansluitingen.

upload_2017-10-12_23-44-2.jpeg



Phoenix toonde een demo van maar liefst 500kW.
De kabel + connector optillen is een flinke klus, spierballen vereist !
Ik zie nog niet iedereen met plezier hiermee zijn auto opladen.

upload_2017-10-12_23-48-17.jpeg


Porsche toonde zijn 350kW/800V lader. De demo wagen die er stond zou laden met 3C.

upload_2017-10-12_23-48-45.jpeg
upload_2017-10-12_23-48-53.jpeg
 
Een nieuw lader van EVbox voor de thuismarkt. Voor 3.7 tot 22kW, inclusief ingebouwde RFID lezer, Wifi client, en load balancing ! Ook in een configuratie van meerdere laders, dus ook geschikt voor bijvoorbeeld gedeelde garages in VVE’s. En dat voor de prijs van…..570 euro werd genoemd.
Ik zou de documentatie nog nagestuurd krijgen maar als dat er allemaal inzit voor dat bedrag dan lijkt me dat scherp geprijst en zou ik hem ook overwegen in plaats van de Tesla HPWC. Het kan zijn dat dat bedrag voor een configuratie zonder vaste kabel was.

upload_2017-10-12_23-58-10.jpeg



Mercedes had nogal wat dubbele boodschappen op de EVS: in de keynote speech gaven ze aan te gaan voor Battery Electric en niet H2, op de stand stond pontificaal hun FCEV. (Met H2 van Shell, nog geen nieuws toen over Shell en TNM)

upload_2017-10-12_23-59-24.jpeg



In dezelfde speech waren ze ook nogal lovend over de efficiency van hun (hybride) combustion engines.
Bijzonder vreemd om op een beurs over electric vehicles zo je verbrandingsmotoren te tonen.
upload_2017-10-13_0-0-43.jpeg


Ze hadden overigens wel ook hun e-trucks en de e-Canter staan.
upload_2017-10-13_0-1-49.jpeg
upload_2017-10-13_0-2-52.jpeg
 

Attachments

  • upload_2017-10-12_23-57-36.jpeg
    upload_2017-10-12_23-57-36.jpeg
    292.5 KB · Views: 42
  • upload_2017-10-12_23-58-44.jpeg
    upload_2017-10-12_23-58-44.jpeg
    404.7 KB · Views: 41
  • upload_2017-10-13_0-2-12.jpeg
    upload_2017-10-13_0-2-12.jpeg
    252.2 KB · Views: 37
De electrische taxi’s die komend jaar ook in Amsterdam gaan rijden, met zowel een Chademo als CCS laadpoort
(niet tegelijk te gebruiken)
upload_2017-10-13_0-4-5.jpeg



Resultaten van de survey van het Frauenhofer Institute over snelladen en het fast-E netwerk.
Link is (vorig jaar?) ook op ons forum geplaatst, sommige van ons hebben hier wellicht ook aan meegedaan.
upload_2017-10-13_0-5-59.jpeg



Naast de Deutsche Post zijn ook de Duitse bakkers zelf aan de slag gegaan om een electrische bestelbus te ontwerpen.
Het resultaat: de BV1 – Bakkery Vehicle 1, 80-150km range.
upload_2017-10-13_0-6-42.jpeg



De nieuwe Nissan Leaf:
upload_2017-10-13_0-7-59.jpeg



Een EV met trekhaak schijnt nogal een ding te zijn:
upload_2017-10-13_0-8-56.jpeg



Bekende velgen ?

upload_2017-10-13_0-9-43.jpeg
 
De electrische taxi’s die komend jaar ook in Amsterdam gaan rijden, met zowel een Chademo als CCS laadpoort
(niet tegelijk te gebruiken)
View attachment 253609


Resultaten van de survey van het Frauenhofer Institute over snelladen en het fast-E netwerk.
Link is (vorig jaar?) ook op ons forum geplaatst, sommige van ons hebben hier wellicht ook aan meegedaan.
View attachment 253610


Naast de Deutsche Post zijn ook de Duitse bakkers zelf aan de slag gegaan om een electrische bestelbus te ontwerpen.
Het resultaat: de BV1 – Bakkery Vehicle 1, 80-150km range.
View attachment 253611


De nieuwe Nissan Leaf:
View attachment 253612


Een EV met trekhaak schijnt nogal een ding te zijn:
View attachment 253613


Bekende velgen ?

View attachment 253614
Er was uiteraard nog veel meer te zien: e-trucks van Emoss, Tesla stond er op de stand van NL/Brabant met een Model X, veel chinezen met componenten en light EV's, de Aston Martin RapidE concept car, de nieuwe powertrains van Bosch, etc etc.
Mooie reportage!
 
Dank voor reportage, Robert. Erg leuk.

Wat me vooral opvalt bij al die laadoplossingen is hoe LELIJK die zijn. Het wordt nog zwaar onderschat hoe belangrijk design & usability is. Je spendeert er tijd, je vraagt er geld voor; mag het dan ook een beetje mooi zijn?
Ik denk/hoop dat al die kasten met veel te dikke, zware stekkers maar een tussenstation zijn. Automatisch aankoppelen met een robotstekker uit de vloer lijkt me veel robuuster en gebruiksvriendelijker.
 
Dank Robert- leuk om hier mee genomen te worden. Technology driven resulteert vaak in lelijkheid, een slechte userinterface en interactie...
Vind overigens dat Tesla dat wel goed in evenwicht heeft. Fastned met hun App overigens ook. BTW - gaat Shell ook Fastned kopen?
 
Ook iets over batterijen en de productie daarvan?
En in het bijzonder over batterijen die 3C laden aankunnen?
Helaas niet, heb daar wel naar gevraagd uiteraard maar kon geen info achterhalen.
Die Porsche had overigens maar 34 of 38kW aan boord, goed voor 200 kilometer volgens de heren (lijkt me veel met normaal Porsche rijgedrag)

BTW - gaat Shell ook Fastned kopen?
Daar noem je wel zoiets Egbert, daar dacht ik gisteren ook aan.
Eerlijk gezegd zou ik die stap voor beide partijen logischer vinden dan Shell-TNM: de snelladers van Fastned passen meer bij het aanbod en de business van Shell dan de thuis/publieke laders van TNM, en Fastned zou het geld ook goed kunnen gebruiken.
En dan na Fastned: Tesla? :eek::eek:
 
Het wordt nog zwaar onderschat hoe belangrijk design & usability is

Het design lijkt me nog wel wat aan te doen, maar de usability is wel iets waar ik me zorgen over maak.

Het komt op foto's moeilijk over maar die 500kW CCS stekker + kabel van Phoenix was echt een zwaar ding - en misschien zat er nog niet eens koelvloeistof in. Er wordt vaak geroepen dat mensen die 3HoogAchter wonen mbv deze DC oplossingen in de toekomst maar 1x in de week 10 minuten hoeven te laden, echter ik moet nog zien of iedereen blij wordt van het worstelen met zo'n zware laadkabel.
En gezien de prijzen van de apparatuur gaan dat ook zeker geen goedkope kWh's worden.

1a.jpg
2.jpg

3.jpg



Wat daarentegen DC snelladen mogelijk toch een grotere toekomst geeft: de verschillende partijen en aanbieders van publieke laadinfra blijven maar kissebissen over interoperabiliteit. Zie de onduidelijkheid over prijzen en de verschillende methodes van berekenen. Dit is binnen Nederland al een gedoe, maar binnen heel Europa zijn er 1000 CPO's (Charge Point Operators - laadpaal aanbieders) die het eens moeten worden, hun prijzen transparent moeten uitwisselen etc.

Op die poster van het Frauenhofer Institute kan je het resultaat van de Survey zien: 98% van de gebruikers wil graag gewoon per kWh afrekenen, echter 60% van de aanbieders hanteert een tariefstructuur waarbij de minuten meetellen. Met als gevolg de soms verrassend hoge afrekeningen. Wellicht dat een transparante tariefstructuur van internationale aanbieders als bijvoorbeeld Fastned (of Shell?) ervoor zorgt dat mensen toch eerder voor snelladen gaan kiezen als favoriete laadoplossing.
 
Ondertussen valt het vervolgonderzoek van Frauenhofer naar het Fast-E network in de digitale bus:
Ultra-E - IAO
Bij de vraag wat je overhebt voor Ultra-Fast charging mag je kiezen ergens tussen de 2 euro/kWh en 7.6 euro/kWh :eek:

View attachment 253711
Het resultaat van die enquete wordt straks gebruikt om te beweren dat 100% van de invullers bereid zijn om minimaal 2 euro per kWh af te tikken... Wie is er gebaat bij zo'n uitkomst?
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het resultaat van die enquete wordt straks gebruikt om te beweren dat 100% van de invullers bereid zijn om minimaal 2 euro per kWh af te tikken... Wie is er gebaat bij zo'n uitkomst?

Sorry, ik maak een dikke fout.
9.5 euro voor 100 kilometer is 9.5 euro voor 20kWh, oftewel zo'n 50 cent per kWh.
En de max is dan zo'n 1.90 per kWh (38euro/100km = 38euro/20kWh)
 
  • Informative
Reactions: basvk
Zodra auto's autonoom kunnen rijden is de behoefte aan ultra-snel laden veel minder aanwezig. Als je lokaal thuis niet kunt laden rijdt je auto zelf naar een laad-hub op een industrieterrein, buiten de stad etc.. Ook als we meer naar auto-delen gaan (en auto's veel intensiever gebruikt worden) is dit model heel goed denkbaar gezien de veel lagere vraag naar vervoer in de nacht. In die situatie blijft alleen nog de vraag naar snel-laden voor langere day-trips over. Met een verdere toename van accuomvang tegen een lagere prijs zal ook dit steeds minder een issue zijn. Vraag blijft dan of we in voldoende mate bereid zijn om in dat incidentele geval de extra prijs te betalen om sneller weer op pad te zijn... Vooralsnog bevalt ons het huidige ritme van rijden/laden op een reis naar Italië prima.. wat sneller laden zou geen bezwaar zijn..maar zeker niet tegen een prijs van €1.90 per kWh uiteraard...
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik denk/hoop dat al die kasten met veel te dikke, zware stekkers maar een tussenstation zijn. Automatisch aankoppelen met een robotstekker uit de vloer lijkt me veel robuuster en gebruiksvriendelijker.

Deze post heeft mij toch wat aan het denken gezet.
Waarom niet naast een kast parkeren, waar een laadstekker zich horizontaal en verticaal centreert op het laadpunt van de auto?
Daarna de laadklep opent, mits de auto niet te ver van de kast staat, controleert of de auto op de rem staat en vervolgens de stekker naar het laadpunt van de auto uitschuift.
Vervolgens aansluiten en gaat laden?

Stoppen laden via app of display auto.
Past prima in het zelfrijdende toekomst-concept van de Tesla.

Tsja, zal wel wat duurder zijn qua onderhoud en aanschaf laadpunt. Maar wel erg mooi hoog 'thunderbirds'-gehalte...:rolleyes:
 
  • Like
Reactions: ebullio
Deze post heeft mij toch wat aan het denken gezet.
Waarom niet naast een kast parkeren, waar een laadstekker zich horizontaal en verticaal centreert op het laadpunt van de auto?
Daarna de laadklep opent, mits de auto niet te ver van de kast staat, controleert of de auto op de rem staat en vervolgens de stekker naar het laadpunt van de auto uitschuift.
Vervolgens aansluiten en gaat laden?

Stoppen laden via app of display auto.
Past prima in het zelfrijdende toekomst-concept van de Tesla.

Tsja, zal wel wat duurder zijn qua onderhoud en aanschaf laadpunt. Maar wel erg mooi hoog 'thunderbirds'-gehalte...:rolleyes:
Het zou er wel futuristisch uitzien inderdaad.
Ik dacht zelf meer aan een soort schaar of schroefkrik-achtig ding (pantograafje o.i.d.) dat uit de vloer komt en een onderdeel in de auto dat dan binnen een cirkel van zeg een halve meter dat ding kan localiseren en er dan precies mee kan uitlijnen met een paar servo's.