Ik was van de week twee dagen op de EVS (Electric Vehicle Symposium) in Stuttgart en wilde nog wat foto's en impressies met jullie delen (even nieuw draadje zodat dit na een tijd weer weg kan zakken)
Ik zag een stuk of zes Ultra HighSpeed chargers; DC laders van 150kW of meer. Chademo en CCS, een AC aansluiting zoals op de bestaande laders (43kW voor de Zoe) heb ik niet meer gezien
De 'oude' 50kW laders waren nog wel in de meerderheid, maar niet veel meer. Men mikt voorlopig vooral op vrachtwagens, leveranciers gaven aan dat de markt voor personenwagens voor deze laders klein of er nog helemaal niet is.
Dit wordt serieuze apparatuur; vaak ontworpen met aparte transformatorkasten om het design een beetje aantrekkelijk te houden. Ik kreeg een “quote” voor een 300kW lader van 50.000 euro (als ik er 50 zou afnemen).
De nieuwe 150-350kW ABB lader stond er ook, Fastned krijgt er een in December geleverd.
Modulair gebouwd: 1 transformatorkast levert 150kW, 2 stuks kunnen worden opgesteld om 2 aansluitingen ieder 150kW te leveren, of samen desgewenst 350kW op een van de aansluitingen.
Phoenix toonde een demo van maar liefst 500kW.
De kabel + connector optillen is een flinke klus, spierballen vereist !
Ik zie nog niet iedereen met plezier hiermee zijn auto opladen.
Porsche toonde zijn 350kW/800V lader. De demo wagen die er stond zou laden met 3C.
Ik zag een stuk of zes Ultra HighSpeed chargers; DC laders van 150kW of meer. Chademo en CCS, een AC aansluiting zoals op de bestaande laders (43kW voor de Zoe) heb ik niet meer gezien
De 'oude' 50kW laders waren nog wel in de meerderheid, maar niet veel meer. Men mikt voorlopig vooral op vrachtwagens, leveranciers gaven aan dat de markt voor personenwagens voor deze laders klein of er nog helemaal niet is.
Dit wordt serieuze apparatuur; vaak ontworpen met aparte transformatorkasten om het design een beetje aantrekkelijk te houden. Ik kreeg een “quote” voor een 300kW lader van 50.000 euro (als ik er 50 zou afnemen).
De nieuwe 150-350kW ABB lader stond er ook, Fastned krijgt er een in December geleverd.
Modulair gebouwd: 1 transformatorkast levert 150kW, 2 stuks kunnen worden opgesteld om 2 aansluitingen ieder 150kW te leveren, of samen desgewenst 350kW op een van de aansluitingen.
Phoenix toonde een demo van maar liefst 500kW.
De kabel + connector optillen is een flinke klus, spierballen vereist !
Ik zie nog niet iedereen met plezier hiermee zijn auto opladen.
Porsche toonde zijn 350kW/800V lader. De demo wagen die er stond zou laden met 3C.