Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Frequent use of superchargers bad?

DutchDan

Member
Apr 1, 2018
13
2
amsterdam
My home is near a supercharger (Tesla). Is it bad for the battery to only use this? I only drive about 300 km per week, so this is the only charger I use once a week? (I own a Tesla since 3 weeks). Thanks.
Dan
 

snahsiub

Member
Oct 9, 2015
178
27
DEN HOUT
Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar. De vraag is of je elke keer erheen wilt? En je bezet de lader voor voertuigen die op doorreis zijn natuurlijk. Met 300km per week gebruik je 70kW, dat is 10 euro.

Misschien een laadpaal in de buurt fijner voor iedereen? :)

Ik woon dadelijk ook dichtbij, maar zie mezelf toch niet steeds heen en weer rijden, of wel mmmm
 

Tam

Well-Known Member
Nov 25, 2012
8,933
7,722
Visalia, CA
My home is near a supercharger (Tesla). Is it bad for the battery to only use this? I only drive about 300 km per week, so this is the only charger I use once a week? (I own a Tesla since 3 weeks). Thanks.
Dan

If it is an X or S then I would say it is not bad because of its infinite miles in 8 year warranty.

If it is Model 3, because of its less generous warranty, I would hesitate to over-use Supercharger.

There are some considerations:

Tesla reduces maximum charging rate if you over-use fast D/C charging including Supercharging. That sounds like an admission that fast charging is bad.

When using Supercharging only, people tend to wait and do it less frequently instead of frequent plugging in:

Let's do a simple example: I drive 10% a day. I have an option to:

1) Charge 10% each day between 50% to 60%. In 10 days, that's a total accumulation of 100%.

or

2) I wait for 10 days so I can Supercharge from 0% to 100%.. That also a total of 100%.

Number 1 of frequent charging a partial State of Charge is good.

Number 2 for extreme cycling is bad.
 

DutchDan

Member
Apr 1, 2018
13
2
amsterdam
Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar. De vraag is of je elke keer erheen wilt? En je bezet de lader voor voertuigen die op doorreis zijn natuurlijk. Met 300km per week gebruik je 70kW, dat is 10 euro.

Misschien een laadpaal in de buurt fijner voor iedereen? :)

Ik woon dadelijk ook dichtbij, maar zie mezelf toch niet steeds heen en weer rijden, of wel mmmm



Hi, de supercharger is heel dichtbij m'n huis (en gratis dus). Ik woon In A'dam en heb geen eigen laadpaal. Kosten zijn 20 euro (dacht ik) per lading van een volle accu
 

Phil V

Active Member
Aug 31, 2016
2,283
1,825
Ten zuiden van Aalst (B)
My home is near a supercharger (Tesla).
Dichtbij is enkel interessant op de terugweg. Vooral bij koud weer is de batterij te koud op de heenreis of als je er speciaal naar toe rijdt. Je krijgt dan maar 30kW

If it is an X or S then I would say it is not bad because of its infinite miles in 8 year warranty.
Warranty doesn’t say anything about degradation. A battery with a remaining range of 100km is still not broken, but unusable for me.
Tesla reduces maximum charging rate if you over-use fast D/C charging including Supercharging. That sounds like an admission that fast charging is bad.
I am it that case I think.
I only get a max of 93kW at SuCs. However it stays longer at that amount (over 60% range) before dropping to 70%. At the end it makes not much difference. And this was only for one version of the 90D battery I believe.

Overal. User statistics don’t proove any significant impact.
But I think that scientific investigations are more trustworthy then an excel sheet filled by users. See: MaxRange Tesla battery survey
 

Diederik

Member
Feb 3, 2016
60
87
Enschede, Netherlands
Staan er geen laadpalen in de buurt? Zie myNewMotion voor een overzicht, Amsterdam staat helemaal vol. Hoef je niet te wachten, kun je ondertussen nuttige dingen doen. Is natuurlijk niet gratis, maar voor de gemiddelde Tesla-rijder mag ik hopen dat tijd meer waard is dan een gratis SuC-beurt.

Per week een uur moeten besteden om mijn auto op te laden zou voor mij (zonder de andere voordelen mee te nemen) een dealbreaker zijn.
 
  • Like
Reactions: Schumpeter

DutchDan

Member
Apr 1, 2018
13
2
amsterdam
Staan er geen laadpalen in de buurt? Zie myNewMotion voor een overzicht, Amsterdam staat helemaal vol. Hoef je niet te wachten, kun je ondertussen nuttige dingen doen. Is natuurlijk niet gratis, maar voor de gemiddelde Tesla-rijder mag ik hopen dat tijd meer waard is dan een gratis SuC-beurt.

Per week een uur moeten besteden om mijn auto op te laden zou voor mij (zonder de andere voordelen mee te nemen) een dealbreaker zijn.
ja er staan zeker laadpalen in de straat. maar het scheelt toch 20 euro per sessie. en het is 5 minuten rijden van m'n huis. meestal is die in een half uur weer vol, vind het wel een lekker moment. Met de laptop mee, kan je je tijd nuttig besteden. Af en toe laad ik in de straat of bij kantoor.
 
  • Like
Reactions: Phil V

Guru3D

Member
Nov 17, 2017
75
54
Netherlands
In mijn optiek, kan het geen kwaad. Erg vaak overladen (100%) wel. Er is heel veel te vinden over de voor en nadelen van snel versus langzaam laden maar niemand zal het je met zekerheid kunnen vertellen.

Een theorie is dat superchargen zelfs beter is opdat je gedurende een korte periode de accu’s belast. De theorie hier is, hoe korter hoe beter. Langzamer laden betekent dus ook een langere belasting op de cellen. Er zijn best veel onderzoekjes geweest waaronder hier op dit forum waar de kracht van de accu cellen worden bijgehouden. Als je de resultaten bekijkt zie je dat auto’s die vaker op SC laden, niet beter of slechter zijn op lange termijn.

Anderen zullen vinden dat langzaam or frequent laden beter is, maar het blijft allemaal een beetje giswerk. Je hebt 8 jaar op de accu-pack, als Tesla een te grote afwijking ziet, zullen ze de pack zonder meer onder garantie vervangen.

Hou het netjes op een 80% state charge en ik zou me verder geen zorgen maken als ik jouw was.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchDan

basvk

Active Member
Dec 27, 2013
3,345
1,989
Eindhoven
ja er staan zeker laadpalen in de straat. maar het scheelt toch 20 euro per sessie. en het is 5 minuten rijden van m'n huis. meestal is die in een half uur weer vol, vind het wel een lekker moment. Met de laptop mee, kan je je tijd nuttig besteden. Af en toe laad ik in de straat of bij kantoor.
Ik geef je een maand of twee, en dan ben je het zat om te wachten (zeker als je dan ook nog wachtenden voor je hebt en het niet een half uurtje maar anderhalf uur wordt terwijl je nog van allerlei andere dingen had willen doen) en plug je 'm gewoon in de straat in...
 

CJA Hulskamp

M3 RWD LR B/B
Jan 30, 2016
3,356
2,372
Koog aan de Zaan
Ik geef je een maand of twee, en dan ben je het zat om te wachten (zeker als je dan ook nog wachtenden voor je hebt en het niet een half uurtje maar anderhalf uur wordt terwijl je nog van allerlei andere dingen had willen doen) en plug je 'm gewoon in de straat in...
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Zonde van je tijd die 90 min.
 

Glitch

Member
Oct 28, 2014
948
242
The Netherlands, Europe
Blijft mooi om te zien mensen die een auto kopen van minimaal 70k maar dan de moeite willen nemen om op jaarbasis 1040 euro uit te sparen om ongeveer ook op jaar basis 52 uur te zitten wachten op je auto. Mijn advies is dan koop een goedkopere auto. Het mooie van EV is juist dat de auto aan het laden is terwijl jij slaapt, film kijkt etc. Voorbeeld : gisteren ben ik naar Utrecht geweest comic con kwam daar met 100km range aan daar aan de laadpaal en ging vol terug. Ik had ook langs suc Zaltbommel kunnen gaan of Dordrecht want tja is gratis maar kom op in die tijd kan ik echt wel betere zaken doen. Is het slecht voor je accu het zal niet heel slecht zijn maar goed ook weer niet denk ik.
 

Wim S.

Banned
Apr 11, 2013
5,648
6,037
NL
ja er staan zeker laadpalen in de straat. maar het scheelt toch 20 euro per sessie. en het is 5 minuten rijden van m'n huis. meestal is die in een half uur weer vol, vind het wel een lekker moment. Met de laptop mee, kan je je tijd nuttig besteden. Af en toe laad ik in de straat of bij kantoor.
Als je heel vaak aan de SuperCharger staat zal Tesla de maximale laadsnelheid terugschroeven. Wil je de auto later verkopen, dan zul je dat de nieuwe koper moeten vertellen. Vertel je het niet en de koper komt erachter, dan is er sprake van misleiding.

Het kan zo maar zijn dat je de 'winst' van het laden bij de SuC kwijt raakt omdat je minder voor je gebruikte Tesla ontvangt.
 
  • Informative
Reactions: Pepp

Erik-S85

Member
Jul 28, 2014
634
398
Vleuten
Blijft mooi om te zien mensen die een auto kopen van minimaal 70k maar dan de moeite willen nemen om op jaarbasis 1040 euro uit te sparen om ongeveer ook op jaar basis 52 uur te zitten wachten op je auto. Mijn advies is dan koop een goedkopere auto. Het mooie van EV is juist dat de auto aan het laden is terwijl jij slaapt, film kijkt etc. Voorbeeld : gisteren ben ik naar Utrecht geweest comic con kwam daar met 100km range aan daar aan de laadpaal en ging vol terug. Ik had ook langs suc Zaltbommel kunnen gaan of Dordrecht want tja is gratis maar kom op in die tijd kan ik echt wel betere zaken doen. Is het slecht voor je accu het zal niet heel slecht zijn maar goed ook weer niet denk ik.

Aangezien de meeste model S rijders hem zakelijk rijden is de BTW terug te vorderen en gaat er ook nog (igv IB ondernemer) 52% belasting af.

Wil je echt elke week een uur daar staan om netto 400 euro te "besparen"?
 

is3

Sander Verschuur
Nov 15, 2013
2,104
1,331
Rotterdam
Als je heel vaak aan de SuperCharger staat zal Tesla de maximale laadsnelheid terugschroeven. Wil je de auto later verkopen, dan zul je dat de nieuwe koper moeten vertellen. Vertel je het niet en de koper komt erachter, dan is er sprake van misleiding.

Het kan zo maar zijn dat je de 'winst' van het laden bij de SuC kwijt raakt omdat je minder voor je gebruikte Tesla ontvangt.
Dat is wel heel er hypothetisch Wim, ik ben benieuwd naar de eerste case waar dit het geval is. Los van het feit dat SuC alleen bedoeld is om te laden voor doorreis en niet om thuis vol aan te komen.
 

Wim S.

Banned
Apr 11, 2013
5,648
6,037
NL
Dat is wel heel er hypothetisch Wim, ik ben benieuwd naar de eerste case waar dit het geval is. Los van het feit dat SuC alleen bedoeld is om te laden voor doorreis en niet om thuis vol aan te komen.
Ik zou geen gebruikte Tesla willen waar de maximum laadsnelheid door Tesla is beperkt. Juist tijdens roadtrips wil ik liever niet beperkt worden in laadsnelheid.
Als ik nu een gebruikte Tesla zou kopen, zou ik vragen naar het SuperCharger gebruik. Als dit gebruik bovenmatig is geweest en de verkoper verzwijgt dit op mijn expliciete vraag, dan is dit misleiding. En misleiding bij een verkoop leidt zonder meer tot ontbinding van de koop.
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top