TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Frequent use of superchargers bad?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by DutchDan, Apr 1, 2018.

  1. DutchDan

    DutchDan Member

    Joined:
    Apr 1, 2018
    Messages:
    9
    Location:
    amsterdam
    My home is near a supercharger (Tesla). Is it bad for the battery to only use this? I only drive about 300 km per week, so this is the only charger I use once a week? (I own a Tesla since 3 weeks). Thanks.
    Dan
     
  2. DutchDan

    DutchDan Member

    Joined:
    Apr 1, 2018
    Messages:
    9
    Location:
    amsterdam
    Dit is een Nederlandse site begrijp ik nu. Ik denk dat de meeste Tesla rijders m'n vraag zullen begrijpen:)
     
  3. snahsiub

    snahsiub Member

    Joined:
    Oct 9, 2015
    Messages:
    177
    Location:
    DEN HOUT
    Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar. De vraag is of je elke keer erheen wilt? En je bezet de lader voor voertuigen die op doorreis zijn natuurlijk. Met 300km per week gebruik je 70kW, dat is 10 euro.

    Misschien een laadpaal in de buurt fijner voor iedereen? :)

    Ik woon dadelijk ook dichtbij, maar zie mezelf toch niet steeds heen en weer rijden, of wel mmmm
     
  4. Tam

    Tam Well-Known Member

    Joined:
    Nov 25, 2012
    Messages:
    7,785
    Location:
    Visalia, CA
    If it is an X or S then I would say it is not bad because of its infinite miles in 8 year warranty.

    If it is Model 3, because of its less generous warranty, I would hesitate to over-use Supercharger.

    There are some considerations:

    Tesla reduces maximum charging rate if you over-use fast D/C charging including Supercharging. That sounds like an admission that fast charging is bad.

    When using Supercharging only, people tend to wait and do it less frequently instead of frequent plugging in:

    Let's do a simple example: I drive 10% a day. I have an option to:

    1) Charge 10% each day between 50% to 60%. In 10 days, that's a total accumulation of 100%.

    or

    2) I wait for 10 days so I can Supercharge from 0% to 100%.. That also a total of 100%.

    Number 1 of frequent charging a partial State of Charge is good.

    Number 2 for extreme cycling is bad.
     
  5. DutchDan

    DutchDan Member

    Joined:
    Apr 1, 2018
    Messages:
    9
    Location:
    amsterdam
    thanks, it's model S. I don't drive a lot, so I only need to Supercharge once a week.
     
  6. DutchDan

    DutchDan Member

    Joined:
    Apr 1, 2018
    Messages:
    9
    Location:
    amsterdam


    Hi, de supercharger is heel dichtbij m'n huis (en gratis dus). Ik woon In A'dam en heb geen eigen laadpaal. Kosten zijn 20 euro (dacht ik) per lading van een volle accu
     
  7. Phil V

    Phil V Active Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    1,693
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Dichtbij is enkel interessant op de terugweg. Vooral bij koud weer is de batterij te koud op de heenreis of als je er speciaal naar toe rijdt. Je krijgt dan maar 30kW

    Warranty doesn’t say anything about degradation. A battery with a remaining range of 100km is still not broken, but unusable for me.
    I am it that case I think.
    I only get a max of 93kW at SuCs. However it stays longer at that amount (over 60% range) before dropping to 70%. At the end it makes not much difference. And this was only for one version of the 90D battery I believe.

    Overal. User statistics don’t proove any significant impact.
    But I think that scientific investigations are more trustworthy then an excel sheet filled by users. See: MaxRange Tesla battery survey
     
  8. simonsmidt

    simonsmidt Member

    Joined:
    Apr 21, 2014
    Messages:
    778
    Location:
    Overijse, België
  9. Diederik

    Diederik Member

    Joined:
    Feb 3, 2016
    Messages:
    60
    Location:
    Enschede, Netherlands
    Staan er geen laadpalen in de buurt? Zie myNewMotion voor een overzicht, Amsterdam staat helemaal vol. Hoef je niet te wachten, kun je ondertussen nuttige dingen doen. Is natuurlijk niet gratis, maar voor de gemiddelde Tesla-rijder mag ik hopen dat tijd meer waard is dan een gratis SuC-beurt.

    Per week een uur moeten besteden om mijn auto op te laden zou voor mij (zonder de andere voordelen mee te nemen) een dealbreaker zijn.
     
    • Like x 1
  10. cmaster

    cmaster Member

    Joined:
    Dec 4, 2014
    Messages:
    240
    Location:
    United States
    So, the HPWC at 17 kw or Supercharging at 17kw (from a 85% SOC rate). Which will it be? Don't get paranoid about it as much.
     
  11. DutchDan

    DutchDan Member

    Joined:
    Apr 1, 2018
    Messages:
    9
    Location:
    amsterdam
    ja er staan zeker laadpalen in de straat. maar het scheelt toch 20 euro per sessie. en het is 5 minuten rijden van m'n huis. meestal is die in een half uur weer vol, vind het wel een lekker moment. Met de laptop mee, kan je je tijd nuttig besteden. Af en toe laad ik in de straat of bij kantoor.
     
    • Like x 1
  12. Guru3D

    Guru3D Member

    Joined:
    Nov 17, 2017
    Messages:
    74
    Location:
    Netherlands
    #12 Guru3D, Apr 2, 2018
    Last edited: Apr 2, 2018
    In mijn optiek, kan het geen kwaad. Erg vaak overladen (100%) wel. Er is heel veel te vinden over de voor en nadelen van snel versus langzaam laden maar niemand zal het je met zekerheid kunnen vertellen.

    Een theorie is dat superchargen zelfs beter is opdat je gedurende een korte periode de accu’s belast. De theorie hier is, hoe korter hoe beter. Langzamer laden betekent dus ook een langere belasting op de cellen. Er zijn best veel onderzoekjes geweest waaronder hier op dit forum waar de kracht van de accu cellen worden bijgehouden. Als je de resultaten bekijkt zie je dat auto’s die vaker op SC laden, niet beter of slechter zijn op lange termijn.

    Anderen zullen vinden dat langzaam or frequent laden beter is, maar het blijft allemaal een beetje giswerk. Je hebt 8 jaar op de accu-pack, als Tesla een te grote afwijking ziet, zullen ze de pack zonder meer onder garantie vervangen.

    Hou het netjes op een 80% state charge en ik zou me verder geen zorgen maken als ik jouw was.
     
    • Like x 1
  13. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    3,335
    Location:
    Eindhoven
    Ik geef je een maand of twee, en dan ben je het zat om te wachten (zeker als je dan ook nog wachtenden voor je hebt en het niet een half uurtje maar anderhalf uur wordt terwijl je nog van allerlei andere dingen had willen doen) en plug je 'm gewoon in de straat in...
     
    • Like x 5
  14. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    3,230
    Location:
    Westzaan
    Daar sluit ik me helemaal bij aan. Zonde van je tijd die 90 min.
     
  15. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    3,912
    Location:
    Haarlem, Netherlands
    Nou ja, je hebt dan wel mooi €20 verdiend! Dat is €14 per uur. Meer dan het minimumloon - toch mooi meegenomen als Tesla-rijder!
     
    • Funny x 6
  16. Glitch

    Glitch Member

    Joined:
    Oct 28, 2014
    Messages:
    948
    Location:
    The Netherlands, Europe
    Blijft mooi om te zien mensen die een auto kopen van minimaal 70k maar dan de moeite willen nemen om op jaarbasis 1040 euro uit te sparen om ongeveer ook op jaar basis 52 uur te zitten wachten op je auto. Mijn advies is dan koop een goedkopere auto. Het mooie van EV is juist dat de auto aan het laden is terwijl jij slaapt, film kijkt etc. Voorbeeld : gisteren ben ik naar Utrecht geweest comic con kwam daar met 100km range aan daar aan de laadpaal en ging vol terug. Ik had ook langs suc Zaltbommel kunnen gaan of Dordrecht want tja is gratis maar kom op in die tijd kan ik echt wel betere zaken doen. Is het slecht voor je accu het zal niet heel slecht zijn maar goed ook weer niet denk ik.
     
    • Like x 3
  17. Wim S.

    Wim S. Well-Known Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    5,648
    Location:
    NL
    Als je heel vaak aan de SuperCharger staat zal Tesla de maximale laadsnelheid terugschroeven. Wil je de auto later verkopen, dan zul je dat de nieuwe koper moeten vertellen. Vertel je het niet en de koper komt erachter, dan is er sprake van misleiding.

    Het kan zo maar zijn dat je de 'winst' van het laden bij de SuC kwijt raakt omdat je minder voor je gebruikte Tesla ontvangt.
     
    • Informative x 1
  18. Erik-S85

    Erik-S85 Member

    Joined:
    Jul 28, 2014
    Messages:
    577
    Location:
    Vleuten
    Aangezien de meeste model S rijders hem zakelijk rijden is de BTW terug te vorderen en gaat er ook nog (igv IB ondernemer) 52% belasting af.

    Wil je echt elke week een uur daar staan om netto 400 euro te "besparen"?
     
  19. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    2,103
    Location:
    Rotterdam
    Dat is wel heel er hypothetisch Wim, ik ben benieuwd naar de eerste case waar dit het geval is. Los van het feit dat SuC alleen bedoeld is om te laden voor doorreis en niet om thuis vol aan te komen.
     
  20. Wim S.

    Wim S. Well-Known Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    5,648
    Location:
    NL
    Ik zou geen gebruikte Tesla willen waar de maximum laadsnelheid door Tesla is beperkt. Juist tijdens roadtrips wil ik liever niet beperkt worden in laadsnelheid.
    Als ik nu een gebruikte Tesla zou kopen, zou ik vragen naar het SuperCharger gebruik. Als dit gebruik bovenmatig is geweest en de verkoper verzwijgt dit op mijn expliciete vraag, dan is dit misleiding. En misleiding bij een verkoop leidt zonder meer tot ontbinding van de koop.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC