Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD 3 maanden gratis - bevindingen

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien mijn model 3 geleverd is in de laatste 3 dagen van 2020, was een paar dagen terug ook gratis "Full self driving" geactiveerd voor 3 maanden.

Na wat initieel testen vind ik het tot nu toe nog teleurstellend, maar misschien snap ik het nog niet helemaal. Hieronder mijn bevindingen:

Positief:
  • Auto lane change werkt, geweldig dat een auto dit (bijna zelf) kan
  • Auto park werkt goed (in wat onduidelijke situatie of andere auto die hem scheef had staan werkte het niet, maar is logisch)
  • Autopilot werkt zeer goed met op/afritten van de snelweg
Neutraal:
  • Automatic lane change heeft bevestiging nodig door gebruik van hendel (snap dat dit regelgeving is, maar niet handig)
  • De auto durft niet rechts in te halen op een uitrit strook (bv als er links naast de geblokt lijn een vrachtwagen 90 rijdt, terwijl ik 100+ rijd)
  • Automatic lane change is traag, na bevestiging wacht de auto nog enkele seconden en gaat dan langzaam wisselen (verbetering mogelijk en ook al gezien in FSD beta)
Negatief:
  • Automatic lane change is extreem laat, of doet het op vreemde momenten (bv wilde door doorgetrokken streep naar rechts??)
  • Summon werkte niet goed (blijkbaar bekend probleem?)
  • Verder merkte ik ook dat hij regelmatig hard remt, als er een bredere auto mij links inhaalt (hetzelfde als ik rechts op een uitrit strook rij en er op de baan links van mij een vrachtwagen rijdt).
Ik krijg ook zeer vaak melding (elke paar minuten) dat de b pilaar camera aan passagierkant verblind is en dan stopt autopilot direct. Zou ik dit moeten aanmelden als service request? Ik zie namelijk niks geks bij de camera (geen condensatie oid).

Verkeersbord/verkeerslichten herkenning ga ik binnenkort ook nog testen. Zodra ik wat meer getest heb zal ik bevindingen ook toevoegen.

Hebben jullie nog tips over FSD/autopilot? Wat helpt qua instellingen, wat ik nog kan checken etc?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
B stijl is een bekend probleem. Kijk even naar de rubber van de deuren, of die goed zitten. En als het goed is gaat het weg, want langere tijd stilstaan zorgt nu eenmaal voor vochtophoping.

Summon is beperkt door EU wetgeving en daardoor nu onbruikbaar. Zo zijn er wel meer zaken die je noemt waar wetgeving in de weg zit. Alles valt of staat met verwachtingen. Op de snelweg werkt het goed en NoA plus auto lane change is prettig. Maar wat weinig voor het geld.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Niet rechts kunnen inhalen ? Damn.
Ik doe niets liever dan dat als er weer een lamzak met zijn Dacia Logan de middenrijstrook blokkeert!
 
Aangezien mijn model 3 geleverd is in de laatste 3 dagen van 2020, was een paar dagen terug ook gratis "Full self driving" geactiveerd voor 3 maanden.
. . .
Neutraal:
  • De auto durft niet rechts in te halen op een uitrit strook (bv als er links naast de geblokt lijn een vrachtwagen 90 rijdt, terwijl ik 100+ rijd)
. . .

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Even een tikje op het stroompedaal, ten teken dat je auto rechts mag inhalen.
Dat hoef je maar 1 keer te doen, daarna rijdt je de hele rij stuk voor stuk rechts voorbij.
 
B stijl is een bekend probleem. Kijk even naar de rubber van de deuren, of die goed zitten. En als het goed is gaat het weg, want langere tijd stilstaan zorgt nu eenmaal voor vochtophoping.

Summon is beperkt door EU wetgeving en daardoor nu onbruikbaar. Zo zijn er wel meer zaken die je noemt waar wetgeving in de weg zit. Alles valt of staat met verwachtingen. Op de snelweg werkt het goed en NoA plus auto lane change is prettig. Maar wat weinig voor het geld.

Ik heb het rubber gecontroleerd maar zie zo niks raars aan de passagierskant. Ik heb ook ergens gelezen dat het aanzetten van achterruitverwarming zou helpen, maar geen idee of dat klopt?
 
Ik heb het rubber gecontroleerd maar zie zo niks raars aan de passagierskant. Ik heb ook ergens gelezen dat het aanzetten van achterruitverwarming zou helpen, maar geen idee of dat klopt?

Alleen bij de voorste camera.

De condens komt uit de cabine zelf. Die moet dus zo droog mogelijk zijn.

Ik had er meteen na levering de 30e veel last van en het is vandaag al niet meer voorgekomen. Dus ik zou het even aankijken.
 
De condens komt uit de cabine zelf. Die moet dus zo droog mogelijk zijn.
Had een jaar geleden veel last van vochtigheid/condens op mijn voorruit. Extra ventileren via HVAC hielp maar weinig.
Na veel opzoeken heb ik besloten om twee kleine zakjes goedkope vochtabsorbeerder aan te schaffen, sindsdien heb ik dat probleem niet meer.
https://www.amazon.de/gp/product/B079985J31/

Maar als de zon laag staat in de winter, heb ik toch nog af en toe condens op de linker B- pillar camera. Van zodra de auto van richting verandert, gaat de condens en de foutmelding weer weg.
Heb een Tesla ranger erover aangesproken van SC Zaventem terwijl ie iets anders bij mijn auto aan het repareren was.
Hij vertelde mij letterlijk dat Tesla hiervoor NIETS zal doen zolang de condens op die camera maar tijdelijk is. Idem voor de achteruit lampen trouwens. Tja....
Van een auto van bijna 60k€ zou je dit toch niet verwachten. Maar goed dat ik die FSD destijds niet had aangevinkt.