Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD beginnersvragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga deze even volgen. Sinds dit weekend heb ik ook FSD (net zoals @DucaTinus achteraff besteld via de lease. Loop tegen alle zelfde puntjes aan maar het was voor mij een kwestie van gadget gehalte om dit aan te schaffen en onder de streep ben ik nog steeds goedkoper uit dan mijn vorige auto. Voor mij een bewuste keuze om wat hoger in de maandelijkse kosten te gaan zitten om daar bij een volgende auto geen 'hinder' van te ondervinden.

Nog erg zoekende hoe je het beste hiermee kan rijden en met wat tips ga ik vanmiddag eens kijken of het dan beter gaat.
 
Ik erger er mij ook soms aan en omdat er ook geen verkeersbord herkenning is dan zit hij er vaak naast.
Rij je op een weg waar 90 toegelaten is geeft hij steevast 70 aan dus mag je scrollen.
Werken op de autosnelweg die een snelheidsverlaging opleggen; zet je tacc op dan spurt hij naar de 120 en moet je snel naar beneden scrollen.
Ipv cones te herkennen zouden ze beter werk maken van verkeersbord herkenning, bij andere merken is dit al jaren mogelijk.

Ik ga deze even volgen. Sinds dit weekend heb ik ook FSD (net zoals @DucaTinus achteraff besteld via de lease. Loop tegen alle zelfde puntjes aan maar het was voor mij een kwestie van gadget gehalte om dit aan te schaffen en onder de streep ben ik nog steeds goedkoper uit dan mijn vorige auto. Voor mij een bewuste keuze om wat hoger in de maandelijkse kosten te gaan zitten om daar bij een volgende auto geen 'hinder' van te ondervinden.

Nog erg zoekende hoe je het beste hiermee kan rijden en met wat tips ga ik vanmiddag eens kijken of het dan beter gaat.

Hier kan je toch nog niet meer rijden in Nederland? want FSD is toch alleen nog een theoretische functie in ons land?!?!?
 
NOA op de N wegen en A wegen werkt gewoon, evenals beperkt summon en auto park
Voor een theoretische functie ga ik geen 6,5K neer leggen ;)

Maar wat doet NOA nou echt meer??? hij blijft met AP ook tussen de lijntjes en met NOA moet je nog steeds eerst je richtingaanwijzer aan doen en daarna aan je stuur trekken.... Daarna duimen dat het goed gaat... dus toch wel een beetje een dingetje toch...

Dat gezegd hebbende heb ik ook FSD gekocht maar ben bang dat ik er in Nederland niet echt veel aan ga hebben
 
  • Funny
Reactions: Lexikon
Maar wat doet NOA nou echt meer??? hij blijft met AP ook tussen de lijntjes en met NOA moet je nog steeds eerst je richtingaanwijzer aan doen en daarna aan je stuur trekken.... Daarna duimen dat het goed gaat... dus toch wel een beetje een dingetje toch...

Dat gezegd hebbende heb ik ook FSD gekocht maar ben bang dat ik er in Nederland niet echt veel aan ga hebben
Je hoeft niet aan je stuur te trekken om in te halen. Gewoon op het stuur laten rusten zoals altijd als je autopilot gebruikt.

En FSD is nog lang niet af. Het is nu al een stuk beter dan toen ik de auto kreeg.

Maar ik ook heb het vooral voor het gadget-gehalte, de amusementswaarde. En in de hoop dat het in de toekomst nog verder verbetert. Alleen die wetgeving gaat denk ik roet in het eten gooien. Tesla gaat snel op dit moment, maar de ambtelijk molens malen langzaam.
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Maar wat doet NOA nou echt meer??? hij blijft met AP ook tussen de lijntjes en met NOA moet je nog steeds eerst je richtingaanwijzer aan doen en daarna aan je stuur trekken.... Daarna duimen dat het goed gaat... dus toch wel een beetje een dingetje toch...

Dat gezegd hebbende heb ik ook FSD gekocht maar ben bang dat ik er in Nederland niet echt veel aan ga hebben

Vanmiddag terug naar huis vol op NOA gereden. Ik heb maar 1x in hoeven grijpen. Voor de rest de hele reis volledig automatisch. Inderdaad bij een lane change moet je hem even een heel licht tikje (zelfde als rusten met AP) de juiste kant op te duwen. Dat verklaarde dat naar rechts geen probleem was en naar links wel :p ik had mijn rechterhand leunend die dat tikje naar rechts dus al gaf.

Ik heb geen afgebroken inhaalacties gehad deze rit. Ja het is even wennen en ik kan niet wachten tot de EU eindelijk de regeltjes wat versoepelt. De EU lijkt soms wel een dictatuur met de mate van invloed willen uitoefenen. Ik kan daar persoonlijk wat slecht tegen.
 
Ondertussen ben ik redelijk gewend aan de lane changes van NOA. Beetje timen en de juiste druk en het gaat vanzelf. Zeker als het rustig is op de weg is het rijden op NOA een verademing op lange trajecten. Heb zelden nog de bekende phantom brakes, ook het idee dat na de laatste updates hij nog wat beter anticipeert op ander verkeer. Bv met inhalen bij een splitsing van snelwegen. 2 banen naar links, blokmarkering en 2 banen naar rechts. Kan me herinneren dat hij echt geen vrachtwagen daar rechts voorbij wilde. Merk nu dat hij iets afremt, de situatie leest en dan er voorbij gaat.

Met sommige situaties kan hij slecht omgaan maar dat komt voornamelijk door de achterlijke strepen die de weg beheerder hier neerlegt. Rij op een N weg met links een dubbele doorgetrokken streep en rechts tegen de berm een onderbroken streep.....Wie verzint dat?

Soms wil hij op onverklaarbare reden een rijstrook opschuiven naar links. Met name bij afslagen op de snelweg. Kan zomaar zijn dat de weginfo in de kaartdata verouderd is?

Als je lange stukken moet rijden en je bent niet gehaast is NOA best relaxed
 
Soms wil hij op onverklaarbare reden een rijstrook opschuiven naar links. Met name bij afslagen op de snelweg. Kan zomaar zijn dat de weginfo in de kaartdata verouderd is?

Als je lange stukken moet rijden en je bent niet gehaast is NOA best relaxed

Ha, dat maak ik ook wel eens mee; vier rijstroken, ik rij op de tweede en NoA wil naar links, terwijl rechtsvoor op strook één een auto rijdt en ik over een paar 100m de afrit moet nemen :confused:

Over het algemeen gaat het echter goed. Het enige waar ik nog regelmatig op zit te schelden is knipperlicht dat onverklaarbaar áán blijft en dat je alleen heul heul heul voorzichtig uit kan schakelen. Een beetje te veel druk en hij knippert naar de andere kant. Leuk voor verkeer achter je...

Ook fijn is automatisch grootlicht. Meestal werkt dat prima, maar soms gaat-ie aan, uit, aan, uit, waarop je dan meteen superpositief contact hebt met de tegenligger... :rolleyes:
 
Over het algemeen gaat het echter goed. Het enige waar ik nog regelmatig op zit te schelden is knipperlicht dat onverklaarbaar áán blijft en dat je alleen heul heul heul voorzichtig uit kan schakelen. Een beetje te veel druk en hij knippert naar de andere kant. Leuk voor verkeer achter je...

Als je knipper aanstaat naar links en je drukt hem nog 1 keer naar links gaat hij ook uit. Slimmigheidje van Tesla :)
 
Je hoeft niet aan je stuur te trekken om in te halen. Gewoon op het stuur laten rusten zoals altijd als je autopilot gebruikt.

Dit klopt niet, in Europa moet je ten eerste elke lane change bevestigen en ook zorgen dat er weerstand op het stuur aanwezig is net voor de verplaatsing. Gewoon op het stuur laten rusten zoals in de US is helaas niet aan de orde
 
Vanmiddag terug naar huis vol op NOA gereden. Inderdaad bij een lane change moet je hem even een heel licht tikje (zelfde als rusten met AP) de juiste kant op te duwen. Dat verklaarde dat naar rechts geen probleem was en naar links wel :p ik had mijn rechterhand leunend die dat tikje naar rechts dus al gaf.
Je hoeft niet in de juiste richting te duwen, ook druk de andere kant op werkt. Dat wordt bewezen als je met een gewichtje aan je stuur rijdt (ja, ja, ik weet dat dat dom is en niet mag ;)) want dat geeft ook een constante druk 1 kant op en dan krijg je (vrijwel) nooit die melding dat je druk uit moet oefenen. Het wordt veroorzaakt door de UN regel dat de lanechange pas mag beginnen als er geconstateerd is dat er iemand aan het stuur zit en dat heeft Tesla geimplementeerd door te eisen dat er precies op dat moment druk moet worden gemeten op het stuur. Ze hadden ook kunnen zeggen als het stuurzeurmechanisme (2 maal woordwaarde) zegt dat er iemand aan het stuur zit dan is het goed, want als er dan maar een maal per 30 sec. druk wordt geconstateerd (er zit iemand met haar handen aan het stuur) is het goed. Nu moet het precies op het moment van de lanechange geconstateerd worden. Dat maakt het erg gevoelig.
 
  • Informative
Reactions: arne-nl
Je hoeft niet in de juiste richting te duwen, ook druk de andere kant op werkt. Dat wordt bewezen als je met een gewichtje aan je stuur rijdt (ja, ja, ik weet dat dat dom is en niet mag ;)) want dat geeft ook een constante druk 1 kant op en dan krijg je (vrijwel) nooit die melding dat je druk uit moet oefenen. Het wordt veroorzaakt door de UN regel dat de lanechange pas mag beginnen als er geconstateerd is dat er iemand aan het stuur zit en dat heeft Tesla geimplementeerd door te eisen dat er precies op dat moment druk moet worden gemeten op het stuur. Ze hadden ook kunnen zeggen als het stuurzeurmechanisme (2 maal woordwaarde) zegt dat er iemand aan het stuur zit dan is het goed, want als er dan maar een maal per 30 sec. druk wordt geconstateerd (er zit iemand met haar handen aan het stuur) is het goed. Nu moet het precies op het moment van de lanechange geconstateerd worden. Dat maakt het erg gevoelig.

Stuurzeur is voor mij het woord van het jaar :D
Het maakt NoA echter wel zo'n beetje zinloos: ik moet nog steeds zelf knipperen en zelf sturen :(
 
Dit klopt niet, in Europa moet je ten eerste elke lane change bevestigen en ook zorgen dat er weerstand op het stuur aanwezig is net voor de verplaatsing. Gewoon op het stuur laten rusten zoals in de US is helaas niet aan de orde
Of het klopt of niet, ik rij al 3 maanden zo: met 1 hand aan het stuur, knipperen, en hij gaat.

Lees wat @Ger356 schreef, en het is waarschijnlijk dat jij het anders ervaart omdat je anders rijdt dan ik. Ik heb altijd 1 hand aan het stuur en dus permanente druk. Dan zeurt hij nooit bij een rijstrookwissel.
 
Als je lange stukken moet rijden en je bent niet gehaast is NOA best relaxed

Niet alleen relaxed, maar ook veiliger. Reed vandaag Amersfoort - Groningen en vv. Geen enkele phantom brake, slechts 1 afgebroken inhaalactie in een drukke avondspits. Onderweg lichte regen en donker op de A28. Vroeger kwam ik dan echt moe thuis, nu niet meer en de EAP voelt gewoon safe. De auto blijft beter in zijn baan dan wanneer ik zelf stuur. Heb nu ook geen angst meer dat ik in slaap val onderweg. Kortom, rij je veel lange stukken, dan is de EAP echt een aanrader. En het wordt alleen maar beter als de maximum snelheid terug gaat.
 
Niet alleen relaxed, maar ook veiliger. Reed vandaag Amersfoort - Groningen en vv. Geen enkele phantom brake, slechts 1 afgebroken inhaalactie in een drukke avondspits. Onderweg lichte regen en donker op de A28. Vroeger kwam ik dan echt moe thuis, nu niet meer en de EAP voelt gewoon safe. De auto blijft beter in zijn baan dan wanneer ik zelf stuur. Heb nu ook geen angst meer dat ik in slaap val onderweg. Kortom, rij je veel lange stukken, dan is de EAP echt een aanrader. En het wordt alleen maar beter als de maximum snelheid terug gaat.

Klopt helemaal. Ik werk s'nachts en kom vaak in de ochtend naar huis. Vroeger zat ik dan af en toe te knikkebollen in de auto. Daar heb ik nu geen enkele last meer van. Zet de radio aan, spotify en relaxed naar huis op de rechterbaan 100-110km/u. Kom een soort uit gerust thuis. Wel blijven opletten maar een stuk veiliger er rustiger voor mij. NOA helpt me daar echt op de saaie langer stukken
 
  • Like
Reactions: RefleCs
Klopt helemaal. Ik werk s'nachts en kom vaak in de ochtend naar huis. Vroeger zat ik dan af en toe te knikkebollen in de auto. Daar heb ik nu geen enkele last meer van. Zet de radio aan, spotify en relaxed naar huis op de rechterbaan 100-110km/u. Kom een soort uit gerust thuis. Wel blijven opletten maar een stuk veiliger er rustiger voor mij. NOA helpt me daar echt op de saaie langer stukken
Zelfs vol in de spits ging het vandaag weer heel goed. Verbaasd zelfs over hoe soepel. Nou moet ik wel bekennen dat ik ook 100 - 110 rij ook al mag ik er 130. Ik merk dat me dat bakken met irritatie scheelt en de NOA helpt nog een extra handje. Daarnaast scheelt het ook nog eens potentiele boetes waar ik tot een paar jaar geleden een abonnement op had. ;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DucaTinus
Z

Zelfs vol in de spits ging het vandaag weer heel goed. Verbaasd zelfs over hoe soepel. Nou moet ik wel bekennen dat ik ook 100 - 110 rij ook al mag ik er 130. Ik merk dat me dat bakken met irritatie scheelt en de NOA helpt nog een extra handje. Daarnaast scheelt het ook nog eens potentiele boetes waar ik tot een paar jaar geleden een abonnement op had. ;)
Met mijn MB C350E (280pk) was ik altijd aan het trappen. Met de m3 rij ik relaxed en rustig. Heb minder de neiging om maar op die linkerbaan te hangen en als een scheermes door het verkeer te gaan. Heb de behoefte ook helemaal niet meer sinds ik de model 3 rij.
Het verschil op een rit van huis naar werk is 4 minuten tussen trappen met een max van 160km/u en rustig 110km/u mee cruisen.
Ik spreek wel eens vaker EV rijders en die ervaren dit ook. Omdat je continue met je neus op je verbruik/range wordt geduwd gaat je mindset veranderen.
 
  • Like
Reactions: RefleCs