Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD beginnersvragen

This site may earn commission on affiliate links.
Goed verhaal hoor...werkt dat bij kritische soft/hardware zoals bijvoorbeeld pacemakers ook zo? Zal een hoop mensenlevens kosten dan...
Ook software bug’s in relatief eenvoudige medische apparatuur die een potentieel risico zijn.

Niet alleen Tesla, maar ook ander merken hebben last van bugs. Het punt is natuurlijk dat je als berijder/gebruiker er direct mee te maken hebt en bugs in andere auto’s of systemen heb je zelf geen last van en vallen dus minder op.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Phil V and Sahino
Persoonlijk rij ik elke dag op NOA, en ja je moet em in de gaten houden, en dat zegt Tesla ook. Als je er een beetje scherp op bent, neemt FSD het meeste werk van je over en kun je je focussen op meer overzicht over de gehele verkeers situatie. Als de autopilot in vliegtuigen perfect was geweest hadden we ook geen piloten meer nodig gehad.

Ik zie het als het trolley probleem. Trolley problem - Wikipedia Als je de software nu helemaal los laat in EU, gaat er vast een keer een dode vallen en misschien meer dan 1. In 2020 zijn er in NL 610 doden gevallen en in 2019, 661. Ik weet zeker dat FSD meer doden gaat voorkomen dan veroorzaken. Exacte getallen zullen we waarschijnlijk nooit kunnen traceren. Het principe is dat we bang zijn om 1 persoon te verliezen door FSD en meerdere te behouden. Door niets te doen staan we juist toe dat meer mensen dood gaan in het verkeer. Ik gok dat het probleem is dat niemand de verantwoordelijkheid van die ene dode wil hebben, en dat hoeft ook niet zolang we de bestuurder verantwoordelijk houden, aangezien die FSD moet supervizen. Misschien kunnen we het fixen met een rijbewijs addendum waar de bestuurder extra wordt getrained en zich bewust is van een autopilot die niet perfect is.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Rijden met FSD is best fijn en relaxed als alles klopt. Zelfs nu al in NL met alle beperkingen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat het zo vaak voorkomt dat niet alles klopt dat ik dolgraag mijn geld terug zou willen en dan heel veel bewijs nodig heb voor ik het opnieuw zou aanschaffen.
Wat er niet klopt:
- summon is niets waard in Europa
- autopark idem
- afgelopen jaar 2 jaar oude kaarten
- snelheidsborden fout gelezen en toch heilig verklaard

FSD is niets anders dan driver assistance. En die gaat best heel goed worden ooit maar wordt nooit 10K waard.
 
FSD is momenteel heel goeie driver assistance.

Overigens kost FSD in Europa geen 10K. Ofwel kies je de Enhanced Autopilot voor 3,8K, ofwel kies je de FSD voor 7,5K, waarin EAP in zit.

1628411672005.png
 
FSD is momenteel heel goeie driver assistance.

Overigens kost FSD in Europa geen 10K. Ofwel kies je de Enhanced Autopilot voor 3,8K, ofwel kies je de FSD voor 7,5K, waarin EAP in zit.

View attachment 693727
Goed te weten! Als je het vaak genoeg langs ziet komen zou je bijna denken dat FSD ons €10.000 kost.

voor EAP bezitters kost FSD € 3.700. Mocht er nog geen sprake zijn van HW3/ FSD computer (prijs 1.000 dollar) dan eigenlijk nog minus deze 1.000 dollar.

 
De Enhanced AutoPilot voor €3800,-- is een acceptabele prijs. Bij andere merken betaal je vaak ook veel geld voor verschillende driver assistance opties. Als het al standaard op een model zit, dan is het model vaak een stuk duurder dan de versie zonder deze driver assistence systemen. De prijs voor full FSD is denk ik wel wat te hoog.
 
FSD is momenteel heel goeie driver assistance.
Ik deel die mening niet.

- De lane assist is goed
- ACC is matig (rij maar eens met 130+ af op een vrachtwagen)
- Autopark is waardeloos
- Summon is waardeloos
- Smart summon is waardeloos
- Lane change assist is zeer matig
- NOA bied enkel het automatisch nemen van een afrit welke vaak te zenuwachtig voor medepassagiers
- Limieten vaak niet goed
- Snelheid aanpassen pas NA het bord


Doe mij maar een niet slimme lane change assist. Daar heb je meer aan dan de huidige en de lane change assist is de enige feature van FSD die iets zou moeten toevoegen ten opzichte van AP/TACC en is die investering echt totaal niet waard.

De stoppen voor stoplicht gimming is grappig maar heeft niet echt toegevoegde waarde. Remt ook vaak te laat als je flink aan komt rijden.
 
Nou, vergelijk het met de concurrentie waarvan de TACC vaak langere afstanden wil aanhouden, geen summon en lane change assist kent, NoA niet bestaat, en ook de limieten vanuit dezelfde databank plukt of fout afleest van borden.

Dat zou dan nog niet zo erg zijn moest de concurrentie ook goeie lane assist kennen, maar dat loopt dus vaak ook fout. En bij Tesla zit dit vaak goed. Ergo: ik vind momenteel dat FSD heel goeie driver assitance levert.
 
Remote Control Parking werkt prima hoor bij BMW. 100x beter dan summon in Europa.

Park Assist is ook beter dan Tesla Auto Park en heeft zelfs de optie om juist UIT een parkeervak te manouvreren. Daarnaast ook een 360 view met ook een camera in de voorbumper.

geen lane change assist kent
Welke merken hebben deze optie niet? VAG, BMW, Mercedes, Hyundai en Nissan en nog veel meer. Bijna allemaal gebaseerd op tech van MobilEye.


<offtopic>
Kon ook al meer dan een decennia terug je ramen open en dicht doen via je afstandsbediening :). Iets wat kennelijk niet gezien wordt als nuttige feature. Ik benieuwd of the Model S Plaid EINDELIJK wel eens ramen kan sluiten via de app :)
</offtopic>
 
Ik herinner me vaag dat ramen op afstand sluiten door bepaalde overheden niet mag, omdat je daar je vingers kan in tussen krijgen.

Zo kan je het gebrek aan matrix LED adaptieve grootlichten bij Tesla ook weer herleiden tot dat men in de VS helemaal zo een dingen niet mag hebben.
 
Via het Engelstalige draadje kwam ik onderstaande video tegen waarin Sandy Munro de Ford BlueCruise hands-free driver assistent uitprobeert...
De conclussies die Sandy Munro trekt geven mij het vertrouwen dat wij en de concurrentie nog lang van FSD zullen horen.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Niet echt een beginnersvraag, maar ook weer een beetje wel. Ik rij al sinds het begin met Enhanced AP en heb een paar jaar geleden FSD aangeschaft. Met HW2 heb je daar niet zoveel aan, dus is enkele maanden terug HW3 geïnstalleerd.

Ik merk echter vrijwel geen verschil - alleen dat er nu een geluidje is als een stoplicht op groen springt. Ik had laatst Mobility-service aan de deur voor de CCS-upgrade en toen kwamen we er achter dat het updaten niet helemaal lekker liep. Weliswaar staat het OS op 2020.48.37.6, maar de kaartupdates zijn nog van 2019. Volgens mij mis je heel wat features met die oud kaartdata, klopt dat? Ik zie bijvoorbeeld geen stoplichten.

Er is een paar keer op afstand een update gepusht, maar daar stopt ie dan na een tijd weer mee (zonder melding, de update verdwijnt gewoon nadat ie op +-30% stond). Het schijnt dat die update vele GB's groot is. Volgens mobilityservice zou ik terug moeten naar de SEC waar de HW3 update uitgevoerd is. Iemand ervaring hiermee of kennis over hoe dit nu zit?
 
Last edited:
@Yero in je signature staat niet van welk jaar je X90D is. Vanaf mei 2018 werden die geleverd met de nieuwe media computer (MCU2) en zie je op het display meer gedetecteerde objecten en voertuigen. Als je nog de oude MCU1 hebt, zie je die dingen niet, en zit je vaak nog op een oude versie van OS en kaarten.

Hier meer info over de upgrade naar de MCU2: MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?
 
@Yero in je signature staat niet van welk jaar je X90D is. Vanaf mei 2018 werden die geleverd met de nieuwe media computer (MCU2) en zie je op het display meer gedetecteerde objecten en voertuigen. Als je nog de oude MCU1 hebt, zie je die dingen niet, en zit je vaak nog op een oude versie van OS en kaarten.

Hier meer info over de upgrade naar de MCU2: MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?
Helder. Die is van mei 2017, dus MCU1 inderdaad. Ik heb dus alleen de HW3 upgrade en geen MCU2.
 
Dag allen, ik sta voor een raadsel en ik hoop dat jullie het begrijpen.

Ik rij sinds sept 2018 een Model S met EAP (lease via Mr. Greenlease). Vandaag werd ik gebeld door Tesla dat 'het onderdeel binnen is en of we een serviceafspraak kunnen plannen'. Ik had geen idee waar het over ging dus vroeg nadere uitleg. Het bleek dat ze mijn 2.5 computer gaan vervangen voor een 3.0, vanwege FSD.

Maar ik heb helemaal geen FSD besteld, ook geen abonnement, niets. Met EAP heb ik voldoende en meer opties verwacht ik in Europa de komende jaren niet. Leuk misschien om de stoplichten ed te zien maar daar ga ik geen extra geld voor betalen.

Wordt dit nu gedaan omdat ik in 2018 EAP heb gekocht (destijds €5.300)? Is er een administratieve fout? Waarom krijg ik een gratis upgrade naar hardware 3.0?

Dank!
 
Dag allen, ik sta voor een raadsel en ik hoop dat jullie het begrijpen.

Ik rij sinds sept 2018 een Model S met EAP (lease via Mr. Greenlease). Vandaag werd ik gebeld door Tesla dat 'het onderdeel binnen is en of we een serviceafspraak kunnen plannen'. Ik had geen idee waar het over ging dus vroeg nadere uitleg. Het bleek dat ze mijn 2.5 computer gaan vervangen voor een 3.0, vanwege FSD.

Maar ik heb helemaal geen FSD besteld, ook geen abonnement, niets. Met EAP heb ik voldoende en meer opties verwacht ik in Europa de komende jaren niet. Leuk misschien om de stoplichten ed te zien maar daar ga ik geen extra geld voor betalen.

Wordt dit nu gedaan omdat ik in 2018 EAP heb gekocht (destijds €5.300)? Is er een administratieve fout? Waarom krijg ik een gratis upgrade naar hardware 3.0?

Dank!
Volgens mij is EAP ook een onderdeel van FSD waarbij je de HW3 krijgt.

Het is pas als je helemaal niks FSD en EAP kiest, dat je geen HW3 krijgt.

Bij EAP doet ie namelijk nog altijd Navigate on Autopilot en Auto Lane Changes.