Het moet ontworpen en gefabriceerd worden. Dat gaat Tesla niet doen wat dat hoeft het niet.Ik begrijp alleen niet goed waarom een camera in de spiegel unit niet zou kunnen. Er loopt al stroom.
Dat zijn ze niet verplicht. Heel heel misschien tonen ze coulance maar ik zou er niet op rekenen.Als voor de mensen die FSD gekocht hebben er geen FSD gaat komen, dan lijkt het mij logisch dat daar een, beperkte, compensatie tegenover gaat staan.
Wanneer is ‘binnenkort‘?
Op de schaal van het universum is over 5 jaar binnenkort.
Het geeft dus ook de crux aan tussen regelgeving en technische capaciteiten. Het gebrekkige gedrag bij bochten, afritten en lane changes is bij Tesla vooral te wijten aan conservatieve UNECE regels.
Nee, dat is te wijten aan het feit dat Autopilot niet voor de bocht afremt tenzij het voor gecalculeerd in de map data staat. Ik als mens ben perfect instaat volgens de UNECE regels te rijden.
Het probleem zit er in dat Tesla niet gaat optimaliseren omdat ze zich enkel nog op de US richten. Nu al UNECE tot de letter volgen is een premature optimization of misschien zelfs YAGNI zodra Tesla met FSD "klaar" is. De huidige "hack" geforceerd aan UNECE te voldoen zonder er verder tijd aan te besteden.
Ik herinner me autopilot nog voor UNECE en de auto deed probleemloos bochten en lane changes.
Ik herinner me vooral dat in scherpe bochten destijds voor de UNECE regels dat Autopilot vrolijk zonder gepiep de auto onderstuurde en zo de strook uit liet lopen. Voor NL'ers bijvoorde de bocht A16 -> A20 Rotterdam richting Utrecht of elke willekeurige afrit met een scherpe bocht waar Autopilot gewoon keihard rechtdoor schoot zoals afslag A4 17a of de volgende afslag: Google Maps
bij lane changes expliciet bepaalt hoelang de knipperlichten moeten branden en hoe snel de lane change compleet moet zijn.
Dat is ook geen probleem. Het probleem bij Tesla's is is dat de lane change geactiveerd wordt via het knipperlicht en dat deze hardwired zijn waardoor er een hardware limitatie is. In Nederland is het zo dat je pas je knipperlicht mag gebruiken zodra je gaat verplaatsen en niet om een plek af te dwingen.
Tesla zou er voor kunnen kiezen te conformeren via de autopilot stalk, niet het knipperlicht te activeren en te wachten op een gat en dan de verplaatsingsprocedure uit te voeren.
Je zegt het zelf, autopilot zou inderdaad gewoon moeten wachten tot het verkeer voorbij is en DAN het knipperlicht activeren en van rijbaanverplaatsen.loopt die timer af en wordt de lane change afgebroken, in plaats van gewoon in te voegen, of te wachten tot het sneller verkeer voorbij is.
HW3 is toch krachtig genoeg om de auto volledig zelf te laten rijden? Waarom zou HW4 dan nodig zijn?
Neen, HW3 is dat niet. Er is redundantie (dubbel uitgevoerde rekeneenheden) maar die redundatie wordt niet gebruikt. Een goed voorbeeld zijn de volgende release notes: 2022.12.3.15 Official Tesla Release Notes - Software Updates
- Improved system frame rate +1.8 frames per second by removing three legacy neural networks.
Het grappige is dat FSD momenteel op een eng lage framerate werkt. Misschien is het je wel eens opgevallen dat Autopilot zeer slecht reageert op zeer snelle verplaatsingen in de vele FSD Beta videos? Daarom dus...
Dan is er ook nog de resolutie. De camerabeelden worden momenteel nog steeds geresized omdat de resolutie te hoog. Hierdoor is de resolutie te laag voor objecten ver weg. Daarom zie je op alle FSD Beta videos dat op kruispunten er tegenwoordig staat "high speed crossing, requires confirmation" ofzoiets omdat de software het niet ziet (resolutie) en niet goed kan voorspellen (framerate).
Spijt van de aankoop heb ik (nog) niet omdat ik verwacht dat ik in de komende twee jaar (zolang rijd ik deze auto minimaal nog) nog wel grote FSD veranderingen ga meemaken.
Nou ik wel... ik had 50% in Tesla en 50% in Bitcoin moeten stoppen.....
wat er eigenlijk op neerkomt dat in de VS FSD beter afritten neemt, bij groen licht niet voor bevestiging vraagt als ie een auto volgt, veel beter en vlotter lane changes doet, ook zonder bevestiging, en veel overtuigender bochten kan nemen. Allemaal dingen die UNECE niet mogelijk maakt.
Groen licht, check UNECE
Vlotter lane change, niet door UNECE
Lane change without confirmation, check UNECE
Bochtensnelheid, check UNECE evenals maximale stuuruitslag maar neemt niet weg dat Autopilot de snelheid kan verminderen voor de bocht. Iets wat ik sowieso zou prefereren.
Die wet- en regelgeving is best in beweging, ook in Europa. Daar kunnen we nu nog weinig van zeggen, dat kan over een jaar heel anders zijn.
Zeker, dan wordt het nog strenger m.b.t. drivermonitoring en enkel onder die voorwaarde en laten ze de teugels iets vieren voor Level 3 SNELWEG.
Wat betreft de terminologie. Zowel in US als EU hebben veel mensen de FSD feature gekocht maar hebben deze niet. Ook FSD beta is maar beschikbaar voor een kleine groep in de US. Wel hebben ze in US Navigate On Autopilot (NOA) without confirmation.
Dat is dus de "highway stack" die anders is tussen EU en US. Tesla Bjorn heeft ook laten zien dat in Thailand Autopilot niet de UNECE regelt toepast. Hier hebben we maar één stack. Tesla wil deze zo snel mogelijk samenvoegen met uiteraard veel opties "geo restricted" want dat scheelt ruimte in de neural nets. Iets waar ze nu al te weinig van hebben.