Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp alleen niet goed waarom een camera in de spiegel unit niet zou kunnen. Er loopt al stroom.
Het moet ontworpen en gefabriceerd worden. Dat gaat Tesla niet doen wat dat hoeft het niet.

Als voor de mensen die FSD gekocht hebben er geen FSD gaat komen, dan lijkt het mij logisch dat daar een, beperkte, compensatie tegenover gaat staan.
Dat zijn ze niet verplicht. Heel heel misschien tonen ze coulance maar ik zou er niet op rekenen.

Wanneer is ‘binnenkort‘?

Op de schaal van het universum is over 5 jaar binnenkort.

Het geeft dus ook de crux aan tussen regelgeving en technische capaciteiten. Het gebrekkige gedrag bij bochten, afritten en lane changes is bij Tesla vooral te wijten aan conservatieve UNECE regels.

Nee, dat is te wijten aan het feit dat Autopilot niet voor de bocht afremt tenzij het voor gecalculeerd in de map data staat. Ik als mens ben perfect instaat volgens de UNECE regels te rijden.

Het probleem zit er in dat Tesla niet gaat optimaliseren omdat ze zich enkel nog op de US richten. Nu al UNECE tot de letter volgen is een premature optimization of misschien zelfs YAGNI zodra Tesla met FSD "klaar" is. De huidige "hack" geforceerd aan UNECE te voldoen zonder er verder tijd aan te besteden.
Ik herinner me autopilot nog voor UNECE en de auto deed probleemloos bochten en lane changes.

Ik herinner me vooral dat in scherpe bochten destijds voor de UNECE regels dat Autopilot vrolijk zonder gepiep de auto onderstuurde en zo de strook uit liet lopen. Voor NL'ers bijvoorde de bocht A16 -> A20 Rotterdam richting Utrecht of elke willekeurige afrit met een scherpe bocht waar Autopilot gewoon keihard rechtdoor schoot zoals afslag A4 17a of de volgende afslag: Google Maps

bij lane changes expliciet bepaalt hoelang de knipperlichten moeten branden en hoe snel de lane change compleet moet zijn.

Dat is ook geen probleem. Het probleem bij Tesla's is is dat de lane change geactiveerd wordt via het knipperlicht en dat deze hardwired zijn waardoor er een hardware limitatie is. In Nederland is het zo dat je pas je knipperlicht mag gebruiken zodra je gaat verplaatsen en niet om een plek af te dwingen.

Tesla zou er voor kunnen kiezen te conformeren via de autopilot stalk, niet het knipperlicht te activeren en te wachten op een gat en dan de verplaatsingsprocedure uit te voeren.

loopt die timer af en wordt de lane change afgebroken, in plaats van gewoon in te voegen, of te wachten tot het sneller verkeer voorbij is.
Je zegt het zelf, autopilot zou inderdaad gewoon moeten wachten tot het verkeer voorbij is en DAN het knipperlicht activeren en van rijbaanverplaatsen.


HW3 is toch krachtig genoeg om de auto volledig zelf te laten rijden? Waarom zou HW4 dan nodig zijn?

Neen, HW3 is dat niet. Er is redundantie (dubbel uitgevoerde rekeneenheden) maar die redundatie wordt niet gebruikt. Een goed voorbeeld zijn de volgende release notes: 2022.12.3.15 Official Tesla Release Notes - Software Updates

- Improved system frame rate +1.8 frames per second by removing three legacy neural networks.

Het grappige is dat FSD momenteel op een eng lage framerate werkt. Misschien is het je wel eens opgevallen dat Autopilot zeer slecht reageert op zeer snelle verplaatsingen in de vele FSD Beta videos? Daarom dus...

Dan is er ook nog de resolutie. De camerabeelden worden momenteel nog steeds geresized omdat de resolutie te hoog. Hierdoor is de resolutie te laag voor objecten ver weg. Daarom zie je op alle FSD Beta videos dat op kruispunten er tegenwoordig staat "high speed crossing, requires confirmation" ofzoiets omdat de software het niet ziet (resolutie) en niet goed kan voorspellen (framerate).

Spijt van de aankoop heb ik (nog) niet omdat ik verwacht dat ik in de komende twee jaar (zolang rijd ik deze auto minimaal nog) nog wel grote FSD veranderingen ga meemaken.

Nou ik wel... ik had 50% in Tesla en 50% in Bitcoin moeten stoppen.....

wat er eigenlijk op neerkomt dat in de VS FSD beter afritten neemt, bij groen licht niet voor bevestiging vraagt als ie een auto volgt, veel beter en vlotter lane changes doet, ook zonder bevestiging, en veel overtuigender bochten kan nemen. Allemaal dingen die UNECE niet mogelijk maakt.

Groen licht, check UNECE
Vlotter lane change, niet door UNECE
Lane change without confirmation, check UNECE
Bochtensnelheid, check UNECE evenals maximale stuuruitslag maar neemt niet weg dat Autopilot de snelheid kan verminderen voor de bocht. Iets wat ik sowieso zou prefereren.

Die wet- en regelgeving is best in beweging, ook in Europa. Daar kunnen we nu nog weinig van zeggen, dat kan over een jaar heel anders zijn.

Zeker, dan wordt het nog strenger m.b.t. drivermonitoring en enkel onder die voorwaarde en laten ze de teugels iets vieren voor Level 3 SNELWEG.


:cool:



Wat betreft de terminologie. Zowel in US als EU hebben veel mensen de FSD feature gekocht maar hebben deze niet. Ook FSD beta is maar beschikbaar voor een kleine groep in de US. Wel hebben ze in US Navigate On Autopilot (NOA) without confirmation.

Dat is dus de "highway stack" die anders is tussen EU en US. Tesla Bjorn heeft ook laten zien dat in Thailand Autopilot niet de UNECE regelt toepast. Hier hebben we maar één stack. Tesla wil deze zo snel mogelijk samenvoegen met uiteraard veel opties "geo restricted" want dat scheelt ruimte in de neural nets. Iets waar ze nu al te weinig van hebben.
 
In Nederland is het zo dat je pas je knipperlicht mag gebruiken zodra je gaat verplaatsen en niet om een plek af te dwingen.
Haha ik denk dat dat een creatieve interpretatie is van de wetgeving. Vanaf het moment dat je van rijvak wil wisselen, mag je tuurlijk je richtingsaanwijzer aan zetten. Meer nog, je móet 'm aanzetten. Maar er is helemaal geen verplichting om te wachten tot de kust vrij is om dan pas je richtingsaanwijzer aan te zetten. Dat zou nl. het hele idee achter de richtingsaanwijzer nutteloos maken.

Vanzelfsprekend geeft een richtingsaanwijzer je geen voorrang. Maar dat staat ook nergens in de wetgeving dat zo is.

Het is heel eenvoudig, en de pre-UNECE-uitvoering van Tesla was wettelijk volledig correct. De post-UNECE-uitvoering draait er enkele regels bij die voor menselijke bestuurders helemaal niet eens bestaan. Net zoals er voor menselijke bestuurders ook helemaal geen G-limiet telt om door de bocht te gaan. Of menselijke bestuurders ook niet 3 tot 7 seconden moeten wachten na het activeren van de richtingsaanwijzer om dan pas van rijvak te wisselen, of die rijvakwissel binnen een tijdslimiet uit te voeren.
 
Het moet ontworpen en gefabriceerd worden. Dat gaat Tesla niet doen wat dat hoeft het niet.


Dat zijn ze niet verplicht. Heel heel misschien tonen ze coulance maar ik zou er niet op rekenen.



Op de schaal van het universum is over 5 jaar binnenkort.



Nee, dat is te wijten aan het feit dat Autopilot niet voor de bocht afremt tenzij het voor gecalculeerd in de map data staat. Ik als mens ben perfect instaat volgens de UNECE regels te rijden.

Het probleem zit er in dat Tesla niet gaat optimaliseren omdat ze zich enkel nog op de US richten. Nu al UNECE tot de letter volgen is een premature optimization of misschien zelfs YAGNI zodra Tesla met FSD "klaar" is. De huidige "hack" geforceerd aan UNECE te voldoen zonder er verder tijd aan te besteden.


Ik herinner me vooral dat in scherpe bochten destijds voor de UNECE regels dat Autopilot vrolijk zonder gepiep de auto onderstuurde en zo de strook uit liet lopen. Voor NL'ers bijvoorde de bocht A16 -> A20 Rotterdam richting Utrecht of elke willekeurige afrit met een scherpe bocht waar Autopilot gewoon keihard rechtdoor schoot zoals afslag A4 17a of de volgende afslag: Google Maps



Dat is ook geen probleem. Het probleem bij Tesla's is is dat de lane change geactiveerd wordt via het knipperlicht en dat deze hardwired zijn waardoor er een hardware limitatie is. In Nederland is het zo dat je pas je knipperlicht mag gebruiken zodra je gaat verplaatsen en niet om een plek af te dwingen.

Tesla zou er voor kunnen kiezen te conformeren via de autopilot stalk, niet het knipperlicht te activeren en te wachten op een gat en dan de verplaatsingsprocedure uit te voeren.


Je zegt het zelf, autopilot zou inderdaad gewoon moeten wachten tot het verkeer voorbij is en DAN het knipperlicht activeren en van rijbaanverplaatsen.




Neen, HW3 is dat niet. Er is redundantie (dubbel uitgevoerde rekeneenheden) maar die redundatie wordt niet gebruikt. Een goed voorbeeld zijn de volgende release notes: 2022.12.3.15 Official Tesla Release Notes - Software Updates

- Improved system frame rate +1.8 frames per second by removing three legacy neural networks.

Het grappige is dat FSD momenteel op een eng lage framerate werkt. Misschien is het je wel eens opgevallen dat Autopilot zeer slecht reageert op zeer snelle verplaatsingen in de vele FSD Beta videos? Daarom dus...

Dan is er ook nog de resolutie. De camerabeelden worden momenteel nog steeds geresized omdat de resolutie te hoog. Hierdoor is de resolutie te laag voor objecten ver weg. Daarom zie je op alle FSD Beta videos dat op kruispunten er tegenwoordig staat "high speed crossing, requires confirmation" ofzoiets omdat de software het niet ziet (resolutie) en niet goed kan voorspellen (framerate).



Nou ik wel... ik had 50% in Tesla en 50% in Bitcoin moeten stoppen.....



Groen licht, check UNECE
Vlotter lane change, niet door UNECE
Lane change without confirmation, check UNECE
Bochtensnelheid, check UNECE evenals maximale stuuruitslag maar neemt niet weg dat Autopilot de snelheid kan verminderen voor de bocht. Iets wat ik sowieso zou prefereren.



Zeker, dan wordt het nog strenger m.b.t. drivermonitoring en enkel onder die voorwaarde en laten ze de teugels iets vieren voor Level 3 SNELWEG.


:cool:



Wat betreft de terminologie. Zowel in US als EU hebben veel mensen de FSD feature gekocht maar hebben deze niet. Ook FSD beta is maar beschikbaar voor een kleine groep in de US. Wel hebben ze in US Navigate On Autopilot (NOA) without confirmation.

Dat is dus de "highway stack" die anders is tussen EU en US. Tesla Bjorn heeft ook laten zien dat in Thailand Autopilot niet de UNECE regelt toepast. Hier hebben we maar één stack. Tesla wil deze zo snel mogelijk samenvoegen met uiteraard veel opties "geo restricted" want dat scheelt ruimte in de neural nets. Iets waar ze nu al te weinig van hebben.
Oké…… maar wat kan mijn auto straks meer dan wat het nu kan omdat ik FSD heb gekocht (lees: 6400 heb betaald)? Of was dit de finish wat betreft FSD verhaal?
 
In Nederland is het zo dat je pas je knipperlicht mag gebruiken zodra je gaat verplaatsen en niet om een plek af te dwingen.
40 jaar geleden leerde ik dat je er moet naar streven om je knipperlicht 10 keer te laten knipperen vooraleer een manoeuvre in te zetten. 17 jaar geleden leerden mijn kinderen dat dat 15 keer was.
Voor een rijstrookwissel mag dat natuurlijk minder zijn. Maar het doel is om andere weggebruikers te verwittigen van wat er zal gebeuren en niet van wat er al aan het gebeuren is. Als een achterligger in dezelfde strook ook net wil inhalen, is hij verwittigd. Of als je een foute inschatting gemaakt hebt en er toch iemand aankomt, dan kanhij anticiperen.
Als het verkeer in de rijstrook waar je naartoe wil niet (veel) sneller rijdt als in jouw rijstrook en er is daar geen ruimte om in te voegen wegens druk verkeer, dan ‘vragen’ wij in België om ruimte met onze pinker. Wij zijn zo hoffelijk dat dat in veel gevallen toegestaan wordt. Zeker als het verkeer daar ook niet sneller kan. Let wel, je krijgt daardoor geen voorrang, maar vragen staat vrij.
Wat doe je als je 120 rijdt en je nadert een vrachtwagen. Achter jou komt in de verte een wagen aan 150 aan. Je kan nog veilig invoegen, maar de achterligger zal tijdens jouw inhaalmanoeuvre wel nog moeten vertragen. Ik vind dan dat ik even veel (misschien meer) recht heb om mijn (legale) snelheid aan te houden als hij zijn illegale snelheid.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
FSD Beta binnenkort in de EU? Ik begin er steeds meer aan te twijfelen, zelfs de non-beta EAP/FSD is blijkbaar te gevaarlijk als het aan de Duitsers ligt. Binnenkort nog minder mogelijk?
 
FSD Beta binnenkort in de EU? Ik begin er steeds meer aan te twijfelen, zelfs de non-beta EAP/FSD is blijkbaar te gevaarlijk als het aan de Duitsers ligt. Binnenkort nog minder mogelijk?
Eerlijk gezegd heb ik me altijd afgevraagd waarom een lane change geinitieerd moet worden door de bestuurder, maar een afslag volkomen autonoom genomen werd. Dat is toch ook een lane change?
Hoewel het natuurlijk schandelijk is dat FSD door de jaren minder functionaliteit kreeg, zal ik die automatische afslag niet missen. In de Randstad zijn er nauwelijks gewone (enkelvoudige) afslagen, veel afslagen zijn gecombineerd met een oprit en dan doet ie het toch niet. Bovendien als je een enkelvoudige afrit hebt, houdt AP er toch aan het eind van de afrit meestal mee op.
Als dat de downgrade is, overleef ik het wel, maar het geeft weinig hoop voor een echte FSD a la de beta.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Eerlijk gezegd heb ik me altijd afgevraagd waarom een lane change geinitieerd moet worden door de bestuurder, maar een afslag volkomen autonoom genomen werd. Dat is toch ook een lane change?
Het verschil is dat bij een afslag in principe geen verkeer naast je kan rijden (tenzij iemand over de vluchtstrook aan komt rijden).
Bij een lane change kan er wel een auto naast je rijden.
 
  • Like
Reactions: Niek
Waar staat level 5?


Precies nergens. Dat is een invulling die je er zelf aan gegeven hebt.
Grapjas. Hoe duidelijk wil je de level 5 belofte zien. Het wordt nu weer volgend jaar mei, maar hij blijft LEVEL 5 belofte steeds herhalen. Als je zonder bestuurder kunt rijden dan ben je L5 of L4.
 

Attachments

  • 86C57440-1A12-4913-8D1C-D39A1408667E.jpeg
    86C57440-1A12-4913-8D1C-D39A1408667E.jpeg
    204.4 KB · Views: 60
  • Like
Reactions: ramonneke
Grapjas. Hoe duidelijk wil je de level 5 belofte zien. Het wordt nu weer volgend jaar mei, maar hij blijft LEVEL 5 belofte steeds herhalen. Als je zonder bestuurder kunt rijden dan ben je L5 of L4.
Lezen blijft kennelijk moeilijk.

Discussie is dat men nu hard aan het janken is dat de huidige AP, EAP en FSD geen level 5 is.
Ik geef aan dat je hooguit teleurgesteld kunt zijn in het uitstel hiervan maar janken dat de huidige level 2 een oplettende bestuurder vereist raakt kant nog wal. Er is immers nooit beweerd door Tesla of Elon dat de huidige versie meer zou zijn dan level 2.

Wat ook best een hele vreemde gedachtegang is, is de regelmatig geponeerde stelling hier dat level 5 nog heel ver weg is omdat de level 2 nog veel fouten maakt. Dat is alsof Notepad met Word vergelijkt.
 
Even los van die robotaxi; het valt mij op dat Tesla door een aantal van ons, hier op dit forum, zo hardvochtig verexcuseerd wordt voor hun misleidende marketing.

Je hebt gewoon geen gelijk, als je stelt dat het “hooguit lang duurt”..

In 2018, toen ik mijn eerste Tesla ging uitzoeken, gaf de NL site letterlijk aan dat deze auto FULL SELF DRIVING zou hebben.

Dit werd netjes uitgelegd en letterlijk stond er “Echt waar<uitroepteken>”.

Hoe zou de argeloze klant dit anders kunnen interpreteren dan dat de auto inderdaad - weliswaar begeleid door de bestuurder - zelf zijn weg zou kunnen vinden.

Dit alles is gewoon niet waar gebleken.

Wel degelijk is men de code aan het herschrijven gegaan. Dat wordt door Musk zelf in zijn Tweets aangegeven.

Dat doet hij niet omdat het zo goed gaat met de huidige “FSD”.

Al met al; het is een prima auto en ik ben er blij mee, maar laten we alsjeblieft realistisch blijven en niet de Tesla fanboi spelen, door alles blind te accepteren en te verzanden in semantiek over op welk niveau van autonomie Tesla zich wel of niet bevindt.
 
Even los van die robotaxi; het valt mij op dat Tesla door een aantal van ons, hier op dit forum, zo hardvochtig verexcuseerd wordt voor hun misleidende marketing.
Dat zijn grote woorden. Als je dat vind moet je een rechtszaak starten.
Je hebt gewoon geen gelijk, als je stelt dat het “hooguit lang duurt”..
Nooit is er 2018 toen ik mijn auto kocht een harden deadline gegeven. Toen ik daar bij aankoop naar heb gevraagd, iets wat in mijn ogen normaal is als de belofte van de verkoper vaag is, krijg ik als antwoord dat ik dat in de verwachte looptijd die ik van plan was met deze auto te doen, op dat moment 5 jaar, het waarschijnlijk niet ging komen. Daarom ook het advies om wel de EAP te nemen en niet de FSD.
In de tussentijd zijn er wel beta voorbeelden gegeven maar die bleken steeds issues te hebben.

De EAP is gewoon een level 2 rijhulp die conform wat er ook verkocht is niet perfect is en waarbij je als chauffeur continu moet blijven opletten en verantwoordelijk blijft. Nog niemand in Europa heeft meer dan dat gekregen ook al heb je reeds voor FSD betaald.

In 2018, toen ik mijn eerste Tesla ging uitzoeken, gaf de NL site letterlijk aan dat deze auto FULL SELF DRIVING zou hebben.
Gek bij mij stond dat niet. Hooguit dat de voorbereiding er was.
Later toen is gebleken dat de HW2,5 ontoereikend was hebben de mensen die FSD hadden gekocht ook de HW3 gekregen.
Dus dat is rechtgetrokken.
Dit werd netjes uitgelegd en letterlijk stond er “Echt waar<uitroepteken>”.

Hoe zou de argeloze klant dit anders kunnen interpreteren dan dat de auto inderdaad - weliswaar begeleid door de bestuurder - zelf zijn weg zou kunnen vinden.

Dit alles is gewoon niet waar gebleken.
Het is aan deze kant van de plas nog niet vrijgegeven. Dus "niet waar gebleken" klopt gewoon niet niemand hier heeft feitelijk FSD of zelfs maar FSD beta gekregen. Het is dan ook hooguit langer dan verwacht maar er wordt nog steeds volop aan gewerkt.
Vandaar ook dat je hooguit een discussie kunt aangaan dat het te lang duurt.
Wel degelijk is men de code aan het herschrijven gegaan. Dat wordt door Musk zelf in zijn Tweets aangegeven.

Dat doet hij niet omdat het zo goed gaat met de huidige “FSD”.
Dan loop je al achter want er zijn idd nieuw systemen bedacht waarbij er meer in vectoren dan waypoints wordt geleidt. (ik sla het even plat voor de discussie) In de FSD beta is dat al in gebruik. Je ziet dat deze versie ook met sprongen vooruit is gegaan maar er ook nog niet is.
Al met al; het is een prima auto en ik ben er blij mee, maar laten we alsjeblieft realistisch blijven en niet de Tesla fanboi spelen, door alles blind te accepteren en te verzanden in semantiek over op welk niveau van autonomie Tesla zich wel of niet bevindt.
Discussie is dat er nu mensen zijn hier die ooit FSD gekocht hebben er het raar vinden dat hun tot op heden wel gekregen EAP geen level 5 is en ze niet op de achterbank kunnen gaan zitten. Dat is waarop ik reageer. Dat mensen onder de indruk zouden kunnen zijn dat het wellicht sneller beschikbaar zou kunnen zijn als je zelf geen inhoudelijke navraag had gedaan, dat ben ik met je eens.

Probleem met de ontwikkeling van iets dat nog niet feitelijk bestaat is dat niemand kan garanderen wanneer het klaar is.
De wereld wordt ook al 50 jaar kernfusie beloofd en nu nog steeds lijkt dit nog minstens 30-40 jaar weg ondanks vooruit gang en wellicht lukt het nooit.
Gelovers hierin denken dat ze het wel gaat lukken en er zijn investeerders die er al miljarden in verbrand hebben.

Ik gok dat FSD waarbij je op de achterbank kunt zitten er sneller is maar ook dat is natuurlijk geen garantie.

Dit heeft niets met semantiek te maken of het zijn van een fanboy.
Ik had graag gezien dat ze nu verder zouden zijn maar ik ben er in 2018 al vanuit gegaan dat FSD op zijn vroegst op mijn volgende Tesla zou zitten.
 
  • Like
Reactions: Woek and Mars2020
Wat ook best een hele vreemde gedachtegang is, is de regelmatig geponeerde stelling hier dat level 5 nog heel ver weg is omdat de level 2 nog veel fouten maakt. Dat is alsof Notepad met Word vergelijkt.
Klopt helemaal, als een bedrijf Notepad niet in orde krijgt, verwacht ik ook dat ze Word niet zullen kunnen maken.
 
Lezen blijft kennelijk moeilijk.

Discussie is dat men nu hard aan het janken is dat de huidige AP, EAP en FSD geen level 5 is.
Ik geef aan dat je hooguit teleurgesteld kunt zijn in het uitstel hiervan maar janken dat de huidige level 2 een oplettende bestuurder vereist raakt kant nog wal. Er is immers nooit beweerd door Tesla of Elon dat de huidige versie meer zou zijn dan level 2.

Wat ook best een hele vreemde gedachtegang is, is de regelmatig geponeerde stelling hier dat level 5 nog heel ver weg is omdat de level 2 nog veel fouten maakt. Dat is alsof Notepad met Word vergelijkt.
Tjonge, help me even bij het lezen aub. In mijn Tesla app zie ik bij de specs van mijn S staan: VOLLEDIGE ZELFRIJDENDE BESTURING, hoe moet ik dat nu lezen?
 

Attachments

  • F27D566A-151A-421B-99CD-5AC2DC40C9DD.jpeg
    F27D566A-151A-421B-99CD-5AC2DC40C9DD.jpeg
    201 KB · Views: 37
Ik zeg het nog maar een keer. Tesla probeert al 5 jaar een auto zelfstandig te laten rijden van A naar B in Amerika. Ieder jaar wordt beloofd dat het dit jaar gaat gebeuren. De auto doet inmiddels de knapste dingen, echt impressive. Maar hij kan niet zelfstandig van A naar B rijden en … gaat dat nooit kunnen. Er zijn forumleden die denken dat het slechts om vertragingen gaat. Ik denk dat het onhaalbaar is. Ik denk dat je bijna menselijke intelligentie in de auto nodig hebt om in een menselijke wereld te kunnen rondrijden. Ook met hardware 10 in de Tesla’s van de toekomst gaat dit niet lukken.
Zie de meest recente software aan het werk, en wanhoop met mij.
Eerdere versies deden het beter: deels erg knap van de AI en deels fantastisch ingegrepen door Chuck. Samen komen we er wel.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik zeg het nog maar een keer. Tesla probeert al 5 jaar een auto zelfstandig te laten rijden van A naar B in Amerika. Ieder jaar wordt beloofd dat het dit jaar gaat gebeuren. De auto doet inmiddels de knapste dingen, echt impressive. Maar hij kan niet zelfstandig van A naar B rijden en … gaat dat nooit kunnen. Er zijn forumleden die denken dat het slechts om vertragingen gaat. Ik denk dat het onhaalbaar is. Ik denk dat je bijna menselijke intelligentie in de auto nodig hebt om in een menselijke wereld te kunnen rondrijden. Ook met hardware 10 in de Tesla’s van de toekomst gaat dit niet lukken.
Zie de meest recente software aan het werk, en wanhoop met mij.
Eerdere versies deden het beter: deels erg knap van de AI en deels fantastisch ingegrepen door Chuck. Samen komen we er wel.
Denk je dat andere merken het wel voor elkaar gaan krijgen, of blijft het bij de andere merken net als bij Tesla…
1653758838951.png
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Denk je dat andere merken het wel voor elkaar gaan krijgen, of blijft het bij de andere merken net als bij Tesla…
View attachment 809840
Met Waymo en Cruise rijden in California oa Jaguar iPaces en Chevrolet Bolts zelfstandig van A naar B. Zoox laat Toyota Highlanders zelfstandig van A naar B rijden. En in China laat Poni.AI autos zelfstandig van A naar B rijden.

 
Denk je dat andere merken het wel voor elkaar gaan krijgen, of blijft het bij de andere merken net als bij Tesla…
View attachment 809840
Andere merken krijgen het ook niet voor elkaar tenzij ze remote control toevoegen. Zoals Waymo doet. Dan is er op afstand altijd een mens die kan meekijken en ingrijpen. Dat kan voor taxi diensten goed werken. Uiteindelijk kan een remote operator waarschijnlijk meerdere taxi’s overzien. Zo werken de Zweedse driverless vrachtwagens ook. Niets mis mee. Tesla is pragmatisch dus zal uiteindelijk ook zo gaan werken en het verhaal aanpassen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020