Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Even los van die robotaxi; het valt mij op dat Tesla door een aantal van ons, hier op dit forum, zo hardvochtig verexcuseerd wordt voor hun misleidende marketing.

Je hebt gewoon geen gelijk, als je stelt dat het “hooguit lang duurt”..

In 2018, toen ik mijn eerste Tesla ging uitzoeken, gaf de NL site letterlijk aan dat deze auto FULL SELF DRIVING zou hebben.

Dit werd netjes uitgelegd en letterlijk stond er “Echt waar<uitroepteken>”.

Hoe zou de argeloze klant dit anders kunnen interpreteren dan dat de auto inderdaad - weliswaar begeleid door de bestuurder - zelf zijn weg zou kunnen vinden.

Dit alles is gewoon niet waar gebleken.

Wel degelijk is men de code aan het herschrijven gegaan. Dat wordt door Musk zelf in zijn Tweets aangegeven.

Dat doet hij niet omdat het zo goed gaat met de huidige “FSD”.

Al met al; het is een prima auto en ik ben er blij mee, maar laten we alsjeblieft realistisch blijven en niet de Tesla fanboi spelen, door alles blind te accepteren en te verzanden in semantiek over op welk niveau van autonomie Tesla zich wel of niet bevindt.
Klopt! Er stond zelfs nadrukkelijk op de website bij het aanschaffen van FSD de tekst ‘Volledig zelfrijdende besturing. Echt waar!’.

Dan vind ik de woorden ‘misleidende verkoop’ zeer terecht. Zeker ook gezien de prijs, 6500 euro geeft ook de indruk dat het echt indrukwekkend moet zijn.
 
Dat zijn grote woorden. Als je dat vind moet je een rechtszaak starten.

Nooit is er 2018 toen ik mijn auto kocht een harden deadline gegeven. Toen ik daar bij aankoop naar heb gevraagd, iets wat in mijn ogen normaal is als de belofte van de verkoper vaag is, krijg ik als antwoord dat ik dat in de verwachte looptijd die ik van plan was met deze auto te doen, op dat moment 5 jaar, het waarschijnlijk niet ging komen. Daarom ook het advies om wel de EAP te nemen en niet de FSD.
In de tussentijd zijn er wel beta voorbeelden gegeven maar die bleken steeds issues te hebben.

De EAP is gewoon een level 2 rijhulp die conform wat er ook verkocht is niet perfect is en waarbij je als chauffeur continu moet blijven opletten en verantwoordelijk blijft. Nog niemand in Europa heeft meer dan dat gekregen ook al heb je reeds voor FSD betaald.


Gek bij mij stond dat niet. Hooguit dat de voorbereiding er was.
Later toen is gebleken dat de HW2,5 ontoereikend was hebben de mensen die FSD hadden gekocht ook de HW3 gekregen.
Dus dat is rechtgetrokken.

Het is aan deze kant van de plas nog niet vrijgegeven. Dus "niet waar gebleken" klopt gewoon niet niemand hier heeft feitelijk FSD of zelfs maar FSD beta gekregen. Het is dan ook hooguit langer dan verwacht maar er wordt nog steeds volop aan gewerkt.
Vandaar ook dat je hooguit een discussie kunt aangaan dat het te lang duurt.

Dan loop je al achter want er zijn idd nieuw systemen bedacht waarbij er meer in vectoren dan waypoints wordt geleidt. (ik sla het even plat voor de discussie) In de FSD beta is dat al in gebruik. Je ziet dat deze versie ook met sprongen vooruit is gegaan maar er ook nog niet is.

Discussie is dat er nu mensen zijn hier die ooit FSD gekocht hebben er het raar vinden dat hun tot op heden wel gekregen EAP geen level 5 is en ze niet op de achterbank kunnen gaan zitten. Dat is waarop ik reageer. Dat mensen onder de indruk zouden kunnen zijn dat het wellicht sneller beschikbaar zou kunnen zijn als je zelf geen inhoudelijke navraag had gedaan, dat ben ik met je eens.

Probleem met de ontwikkeling van iets dat nog niet feitelijk bestaat is dat niemand kan garanderen wanneer het klaar is.
De wereld wordt ook al 50 jaar kernfusie beloofd en nu nog steeds lijkt dit nog minstens 30-40 jaar weg ondanks vooruit gang en wellicht lukt het nooit.
Gelovers hierin denken dat ze het wel gaat lukken en er zijn investeerders die er al miljarden in verbrand hebben.

Ik gok dat FSD waarbij je op de achterbank kunt zitten er sneller is maar ook dat is natuurlijk geen garantie.

Dit heeft niets met semantiek te maken of het zijn van een fanboy.
Ik had graag gezien dat ze nu verder zouden zijn maar ik ben er in 2018 al vanuit gegaan dat FSD op zijn vroegst op mijn volgende Tesla zou zitten.

Ik zal maar niet gaan herhalen, over dat “fanboi”.. let’s agree to disagree.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Met Fanboi zal Fanboy bedoeld worden;

fanboy​

BETEKENIS & DEFINITIE​

jongen die ergens fan van is.
jongen die of (jonge) man die een grote fan is van iemand of iets en dat ook uitdraagt, meestal via internet.

“Fanboi” wordt wel degelijk gebruikt, voornamelijk om ergenis over te brengen over betreffende persoon die een grote fan ergens van is, en dit met volle overgave en tot in den treure uitdraagt, vaak het hele universum erbij slepend, om het gelijk te proberen te krijgen.

Fanboy met negatieve klank dus.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
1656246517125.png
 
Goed nieuws toch? Ik ben benieuwd hoe Tesla omgaat met alle FSD owners. Stel er zijn hardwarematige aanpassingen nodig om FSD mogelijk te maken, zal Tesla deze dan kosteloos blijven doorvoeren? Ik bedoel, we hebben betaald voor de belofte ‘FSD’….. 🧐

Dan heb je gewoon pech!

Dat gaat Tesla niet doen en je hebt betaald waar in de voorwaarden staat "unless prohibited by regulatory not wat". Dus al pretendeert Tesla dat de hardware die je hebt gekocht FSD beta aan kan ze zich verschuilen achter het kopje overheid.

ps. Ik heb het ook gekocht en zit in hetzelfde schuitje.
 
Last edited:
Dan je gewoon pech!

Dat gaat Tesla niet doen en je hebt betaald waar in de voorwaarden staat "unless prohibited by regulatory not wat". Dus al pretendeert Tesla dat de hardware die je hebt gekocht FSD beta aan kan ze zich verschuilen achter het kopje overheid.

ps. Ik heb het ook gekocht en zit in hetzelfde schuitje.

Ik ben wat optimistischer. Ik denk dat wetgeving stappen gaat maken en dan zal Tesla toch iets met die beloftes moeten doen. Zelf zou ik wel bereid zijn om een bijdrage te leveren...
 
Ik ben wat optimistischer. Ik denk dat wetgeving stappen gaat maken en dan zal Tesla toch iets met die beloftes moeten doen. Zelf zou ik wel bereid zijn om een bijdrage te leveren...

De wetgeving gaat zeker stappen maken. Stappen waarin advanced driver monitoring vereist is voor Level 2 en 3 en dat is onmogelijk op alle in S/X'en die momenteel in Europa rondrijden.

Jouw bijdrage zal dan bestaan uit het verkopen van je huidige Tesla en een nieuwe aankopen die wel deze hardware features heeft.

Het staat er nog steeds hoor maar nu anders:

"de wettelijke goedkeuring die in sommige landen meer tijd kan vergen"

De bestaande modellen gaan door de regelgeving nooit goedkeuring krijgen.

Tenzij Tesla Level 5 weet te fixen, volledig autonoom, want dan is er geen driver monitoring nodig! Nou, dat gaat ook never nooit gebeuren met HW3.
 
De wetgeving gaat zeker stappen maken. Stappen waarin advanced driver monitoring vereist is voor Level 2 en 3 en dat is onmogelijk op alle in S/X'en die momenteel in Europa rondrijden.

Jouw bijdrage zal dan bestaan uit het verkopen van je huidige Tesla en een nieuwe aankopen die wel deze hardware features heeft.

Het staat er nog steeds hoor maar nu anders:

"de wettelijke goedkeuring die in sommige landen meer tijd kan vergen"

De bestaande modellen gaan door de regelgeving nooit goedkeuring krijgen.

Tenzij Tesla Level 5 weet te fixen, volledig autonoom, want dan is er geen driver monitoring nodig! Nou, dat gaat ook never nooit gebeuren met HW3.
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar als wetgeving L2 TM L5 accepteert, dan zal Tesla toch iets met mijn gekochte FSD moeten? Ik ben eens dat HW3 niet voldoende is voor L5 (en waarschijnlijk ook niet voor L3 en L4).
 
Ja en waarom ging Tesla dan wel de hardware upgraden van HW 2.5 naar 3.0? Dat hadden ze dan ook niet hoeven doen. Stel dat we straks HW 4 krijgen, dan is dat in mijn ogen precies hetzelfde als van 2.5 naar 3.0.

En je hebt echt betaald voor de belofte 'Volledig zelfstandig rijden'. Denk dat als de upgrades voor deze groep mensen gaat stoppen, dat ze behoorlijk wat rechtszaken gaan krijgen (en terecht!). Ik vind 6500 ook nog wel een bedrag voor een simpele belofte.....
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar als wetgeving L2 TM L5 accepteert, dan zal Tesla toch iets met mijn gekochte FSD moeten? Ik ben eens dat HW3 niet voldoende is voor L5 (en waarschijnlijk ook niet voor L3 en L4).

Nee, want Tesla kan zeggen we kunnen L2 t/m L5 niet "inschakelen" want de auto heeft geen driver monitoring (regulations). Het is natuurlijk niet dat Tesla achteraf die hardware zal moeten monteren.

Het feit dat HW3 niet voldoende is maakt niet uit. Zelfs al is het HW5.
 
Nee, want Tesla kan zeggen we kunnen L2 t/m L5 niet "inschakelen" want de auto heeft geen driver monitoring (regulations). Het is natuurlijk niet dat Tesla achteraf die hardware zal moeten monteren.

Het feit dat HW3 niet voldoende is maakt niet uit. Zelfs al is het HW5.

En wat houdt Tesla tegen om die driver monitoring te installeren?
 
En wat houdt Tesla tegen om die driver monitoring te installeren?
Nou, omdat de software nog lang niet af is. En omdat je bekabeling naar de spiegel geen voorbereiding heeft voor een extra interrieur camera met verlichting. En omdat HW3 niet voldoende rekenkracht en geheugen heeft voor Europa. En omdat elk land in Europa een andere subset aan verkeersregels heeft. En andere borden. En andere belijning. En omdat de camera's niet op de juiste plek zitten en beslaan bij elke tempratuurswisseling. En omdat het beta verhaal (testen met klanten) niet lekker land bij de EU regelgevers, verantwoordelijkheid hoort bij de fabrikant te liggen. Eerst een typegoedkeuring.

Ik zou eens bij de Tesla klantenservice opvragen waar je FSD blijft, pak ik alvast de popcorn🍿. Vooralsnog heb je geinvesteerd in een sprookje!
 
Nou, omdat de software nog lang niet af is. En omdat je bekabeling naar de spiegel geen voorbereiding heeft voor een extra interrieur camera met verlichting. En omdat HW3 niet voldoende rekenkracht en geheugen heeft voor Europa. En omdat elk land in Europa een andere subset aan verkeersregels heeft. En andere borden. En andere belijning. En omdat de camera's niet op de juiste plek zitten en beslaan bij elke tempratuurswisseling. En omdat het beta verhaal (testen met klanten) niet lekker land bij de EU regelgevers, verantwoordelijkheid hoort bij de fabrikant te liggen. Eerst een typegoedkeuring.

Ik zou eens bij de Tesla klantenservice opvragen waar je FSD blijft, pak ik alvast de popcorn🍿. Vooralsnog heb je geinvesteerd in een sprookje!

Ik denk dat jouw post in twee delen valt: het eerste gaat over driver monitoring. Niets meer, niets minder. Vraag is of dat met extra kabel op te lossen is.

Al het andere heeft daar niets mee te maken.