Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
En wat houdt Tesla tegen om die driver monitoring te installeren?

Kosten :)

In theorie kan alles maar je denkt toch niet dat Tesla nog development kosten gaat maken voor "oude meuk"? Juist de "regulatory approval" geeft ze de joker om nooit meer een FSD upgrade uit te hoeven voeren aan de oude modellen omdat de auto niet voorbereid is op driver monitoring.
 
  • Like
Reactions: Mark67 and Stijntje
Kosten :)

In theorie kan alles maar je denkt toch niet dat Tesla nog development kosten gaat maken voor "oude meuk"? Juist de "regulatory approval" geeft ze de joker om nooit meer een FSD upgrade uit te hoeven voeren aan de oude modellen omdat de auto niet voorbereid is op driver monitoring.
Ah, nu snap ik je. Maar helaas: 'regulatory approval' is vanuit de overheid die iets onmogelijk maakt. Als dat niet het geval is, is het aan Tesla om een oplossing te verzinnen en dan is kosten geen argument. Denk aan de switch naar HW3, dat was (is) ook een dure hardware matige switich die ze hebben moeten doorvoeren.

En natuurlijk zal Tesla tijdrekken om zo min mogelijk dure upgrades te hoeven uitvoeren, dat is te verwachten. Ikzelf denk dat ze veel beter een financiële vergoeding of een bijvoorbeeld een inruilpremie kunnen geven. En ingeruilde auto's *zonder* FSD verkopen...
 
Ah, nu snap ik je. Maar helaas: 'regulatory approval' is vanuit de overheid die iets onmogelijk maakt. Als dat niet het geval is, is het aan Tesla om een oplossing te verzinnen en dan is kosten geen argument. Denk aan de switch naar HW3, dat was (is) ook een dure hardware matige switich die ze hebben moeten doorvoeren.

En natuurlijk zal Tesla tijdrekken om zo min mogelijk dure upgrades te hoeven uitvoeren, dat is te verwachten. Ikzelf denk dat ze veel beter een financiële vergoeding of een bijvoorbeeld een inruilpremie kunnen geven. En ingeruilde auto's *zonder* FSD verkopen...
Het blijft vaag en voor interpretatie vatbaar. Tesla heeft een model gemaakt waarvan ze denken dat hij AP aan kan. Als de hardware dan blijkt te kort te schieten, heeft Tesla een verkeerde inschatting gemaakt en moeten ze de hardware aanpassen.
Als er nieuwe wetten komen waarvan Tesla onmogelijk kon weten dat ze er aan kwamen, dan is het een ander verhaal.
Als er morgen een wet komt dat auto’s op AP een groen zwaailicht moeten hebben, dan zal je voor de installatie moeten betalen vermoed ik.
 
  • Like
Reactions: Woek
Het blijft vaag en voor interpretatie vatbaar. Tesla heeft een model gemaakt waarvan ze denken dat hij AP aan kan. Als de hardware dan blijkt te kort te schieten, heeft Tesla een verkeerde inschatting gemaakt en moeten ze de hardware aanpassen.
Als er nieuwe wetten komen waarvan Tesla onmogelijk kon weten dat ze er aan kwamen, dan is het een ander verhaal.
Als er morgen een wet komt dat auto’s op AP een groen zwaailicht moeten hebben, dan zal je voor de installatie moeten betalen vermoed ik.

Daar heb je een punt. Al denk ik dat Tesla zich daarmee (juridisch) een beetje in de vingers heeft gesneden want ik heb nog nooit daar een disclaimer voor gezien of een expliciete datum. Bij de buren overzees zijn ze nog al snel van de aanklagerige dus, dat word nog een dingetje...
 
Ah, nu snap ik je. Maar helaas: 'regulatory approval' is vanuit de overheid die iets onmogelijk maakt. Als dat niet het geval is, is het aan Tesla om een oplossing te verzinnen en dan is kosten geen argument. Denk aan de switch naar HW3, dat was (is) ook een dure hardware matige switich die ze hebben moeten doorvoeren.

Ik denk het niet... Tesla zal zeggen... de auto kan het! Kijk maar in US, Canada, EU om de modellen met driver monitoring maar jouw oude legace S/X mag het niet van de ENECE regeltjes. Dat is precies de escape die in je aankoop staat om juist te voorkomen dat ze dergelijke onnodige kosten zouden moeten maken.
Als er morgen een wet komt dat auto’s op AP een groen zwaailicht moeten hebben, dan zal je voor de installatie moeten betalen vermoed ik.
Dat dus, en dat is research en development die - denk ik - Tesla nooit gaat doen voor die paar 1e eigenaar FSD owners die daar aanspraak op kunnen maken na zoveel jaar.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tesla nooit gaat doen voor die paar 1e eigenaar FSD owners die daar aanspraak op kunnen maken na zoveel jaar.
Als bewezen wordt dat Tesla de auto's heeft verkocht met misleidende reclame (eind van het jaar gereed voor city driving) en Tesla moet de auto's terug kopen is het nog wel een rekensommetje wat goedkoper gaat worden.

 
Als bewezen wordt dat Tesla de auto's heeft verkocht met misleidende reclame (eind van het jaar gereed voor city driving) en Tesla moet de auto's terug kopen is het nog wel een rekensommetje wat goedkoper gaat worden.

Dit arrest gaat over de benaming autopilot die voor verwarring zorgde. Dit was geen belofte, maar werd al geleverd (AP1, AP2, EAP).
Dat ‘einde van het jaar’ verhaal heb ik hier al vaar gehoord, maar nooit een juridisch bewijs gezien dat dit beloofd werd.
En eerlijk, als ik nu zie wat EAP in mijn nieuwe MY doet, dan is het heel duidelijk dat FSD er eind dit jaar niet zal zijn en ook eind volgend jaar niet, ondanks de herprogrammering van scratch. Of het zal aan een tempo zijn dat niemand zal aanvaarfen. Cf NOA.
Voilà, het is hier niet allemaal pro Tesla. Ik denk inderdaad dat Tesla de schijn geeft van loze beloftes te maken, maar subtiel genoeg zodat niemand juridisch ook maar iets kan claimen. Het is een stuk hun breekijzer geweest om de markt te veroveren, on the edge van het legale, maar er wellicht niet over.

En btw, moet je jouw footer niet aanpassen? Ik zie niet graag iemand vertrekken omwille van meningsverschillen. Zonder meningen geen forum. Zoek maar eens de etymologie van het woord op. En natuurlijk zijn we allemaal een beetje van WC-eend, maar dit is dan ook het WC-eend forum.
 

Attachments

  • C7B1F77F-DA5D-44D3-A3BB-9F710DB1519E.jpeg
    C7B1F77F-DA5D-44D3-A3BB-9F710DB1519E.jpeg
    183.8 KB · Views: 745
  • Like
  • Love
Reactions: job-lek and Maarten
maar subtiel genoeg zodat niemand juridisch ook maar iets kan claimen.

In duitsland hebben ze al een model 3 moeten terugkopen om de loze beloftes.
 
Er zijn precedenten bij Tesla voor het niet leveren van wat ze beloven (tenzij je een hardware-aanpassing betaalt) en nooit is er een rechtszaak van gekomen.
  • Ik zou levenslang kunnen laden aan het SuC netwerk dat zou uitbreiden naargelang er meer Tesla’s verkocht werden. De uitbreiding evolueert redelijk goed denk ik, maar op een bepaald moment enkel met V3. Ik heb 300€ kunnen betalen voor de CCS update. Ook dit was door een Europese regel en niet door Tesla.
  • Als de wagen ongeveer 6 maanden oud was, kon ik niet meer surfen op internet, hoewel de specs dit beloofden. Het heeft mij later een MCU update van 2500€ gekost (al was dat niet om te kunnen surfen, dat had ik al opgegeven, maar om de wagen up to date te houden).
Ik zie nu wel vaker bij hoog-technologische toestellen dat beloofdefuncties er wel zijn, maar onvoldoende ‘af’ zijn om er gebruik van te maken. Mijn smart-TV van de eerste generatie gebruik ik ook nooit ‘smart’ omdat de user interface te traag en te gebruiksonvriendelijk is.
 
Als bewezen wordt dat Tesla de auto's heeft verkocht met misleidende reclame (eind van het jaar gereed voor city driving) en Tesla moet de auto's terug kopen is het nog wel een rekensommetje wat goedkoper gaat worden.

Ik zie dat je jouw footer hebt aangepast.
Heb je een MYP van Berlijn gekocht?🙂

Als je degelijkheid wil, moet je de MYLR uit China eens bekijken. De degelijkheid blaast je omver. Wat een auto.
Ik verwacht dat de M3 ook zo is en ben benieuwd of de Berlijnse versies dat gaan kunnen evenaren. Laat ons hopen.
 
Heb je een MYP van Berlijn gekocht?🙂
Ha, nee. Voor mij geen Tesla meer, ik heb nog nooit een auto gehad die zo vaak heimwee had naar de garage. Echt elk onderdeel is stuk, half stuk of binnen specificatie stuk geweest. En de MCU1/HW3.0 combi heeft mijn auto 2 jaar instabiel gemaakt.

Ik vond de techniek en subsidies van Tesla interessant om mee te maken, maar nu de financiële prikkels opdrogen rij ik liever weer in een dikke Duitser. Wel met hybride techniek, waardoor ik 80% van mijn kilometers nog steeds elektrisch afleg.

Er zijn precedenten bij Tesla voor het niet leveren van wat ze beloven (tenzij je een hardware-aanpassing betaalt) en nooit is er een rechtszaak van gekomen.
Uiteindelijk hoef je je klanten maar een keer te naaien om ze kwijt te raken. Voor het geld dat ik heb betaald voor FSD (de loze HW3 upgrade en stoplicht notificatie), had ik wel wat leukere dingen kunnen kopen. En wat helemaal kansloos is, is dat Tesla ook gewoon niks communiceert. Gewoon complete stilte over FSD in Europa, behalve de tweets van Elon dat ze bijna klaar zijn. Gewoon leugens om de koers op te krikken.
 
Gewoon complete stilte over FSD in Europa, behalve de tweets van Elon dat ze bijna klaar zijn. Gewoon leugens om de koers op te krikken.
Neem van mij aan dat hij dat zelf gelooft en het dus technisch gezien geen leugens zijn, maar verkeerde inschattingen.
Voor de koers doet hij het zeker niet, want hij heeft al meer berichten gepost die de koers naar beneden doen duiken dan ze op te krikken. Hij geloof in een payback op lange termijn, hoe lager de koers nu is, hoe meer aandelen hij kan verwerven.
 
Na een lange selectieprocedure bestond de shortlist uit een Porsche Taycan (mooi, maar te klein en die optielijst prijzen, au. Stroom-verbruik is ook vrij hoog), BMW i4 (goede kandidaat, ook iets te klein op de achterbank en slecht leverbaar), range rover defender PHEV (15 maanden levertijd, maar prachtige auto) is het uiteindelijk een BMW 5-serie hybride geworden. Doorslaggevend was de stilte in de auto, werking van iDrive multimedia systeem en rij- en veergedrag. Net of de auto zweeft over de weg.

Met 40-50 kilometer bereik, bijna 13kWh, is eigenlijk prima te leven. En op vakanties kunnen we weer wat meer tempo maken op de autobahn. Eigenlijk zijn er twee dingen die ik mis aan de Tesla. 1) Als ik de rem intrap gaat de deur niet automatisch dicht. 2) Na het instappen moet ik op een start-knop drukken voordat ik de auto in een versnelling kan zetten, voelt wat overbodig aan.

De BMW autopilot variant bevalt me eigenlijk beter. Minder autonoom, maar wel ergonomischer omdat het meer aanvoelt als een ondersteuning. Bij Tesla is het of de bestuurder of de autopilot aan het roer. Bij de BMW kun je zelf meesturen, om bijvoorbeeld iemand in te halen, en zonder dat het systeem zichzelf uit zet. Zodra de auto weer lijnen ziet, blijft hij er weer tussen rijden. Alleen op de rem drukken gaat het systeem uit.

Bij rotondes remt de auto zelfstandig af, stuur je zelf rond de rotonde en accelereert de auto zelf weer naar de ingestelde snelheid. Ook stoplichten en verkeersborden worden beter gedetecteerd en als je 80 wilt rijden op een 60km weg, dan kan dat gewoon. Of 210 met ondersteuning.

Het detecteren van 'handjes aan het stuur' werkt ook beter omdat deze capacitief gemeten worden, en niet door tegensturen-weerstand in het stuur.

Ontopic:
Nu Tesla ook nog met de laatste update de stoplicht detectie heeft vrijgegeven naar de HW2.0/HW2.5, heeft HW3/FSD helemaal geen toegevoegde waarde meer.
 
  • Informative
Reactions: Niek and Hbrink
Fsd heeft vanaf nu dus geen enkele extra functie of meerwaarde meer.
Snap niet goed hoe ze dit gaan oplossen. Geld vragen en niks ervoor terug geven heeft ook een juridische benaming. Denk dat ze daar toch voor moeten opletten nu.

Precies.. Dus.... Waar kan ik mijn geld terugkrijgen? in 2019 6400 euro betaald voor een heleboel functies waar 'echt waar!' bij op de website stond
Nooit gekomen. Of het juridisch niet mocht interesseert me niet, dan moet je het niet verkopen.
Is echt weggegooid geld geweest en voel me opgelicht.

voor de fanboys: fijn dat jij er wel blij mee bent, doet niks af aan mijn mening
 
Na een lange selectieprocedure bestond de shortlist uit een Porsche Taycan (mooi, maar te klein en die optielijst prijzen, au. Stroom-verbruik is ook vrij hoog), BMW i4 (goede kandidaat, ook iets te klein op de achterbank en slecht leverbaar), range rover defender PHEV (15 maanden levertijd, maar prachtige auto) is het uiteindelijk een BMW 5-serie hybride geworden. Doorslaggevend was de stilte in de auto, werking van iDrive multimedia systeem en rij- en veergedrag. Net of de auto zweeft over de weg.

Met 40-50 kilometer bereik, bijna 13kWh, is eigenlijk prima te leven. En op vakanties kunnen we weer wat meer tempo maken op de autobahn. Eigenlijk zijn er twee dingen die ik mis aan de Tesla. 1) Als ik de rem intrap gaat de deur niet automatisch dicht. 2) Na het instappen moet ik op een start-knop drukken voordat ik de auto in een versnelling kan zetten, voelt wat overbodig aan.

De BMW autopilot variant bevalt me eigenlijk beter. Minder autonoom, maar wel ergonomischer omdat het meer aanvoelt als een ondersteuning. Bij Tesla is het of de bestuurder of de autopilot aan het roer. Bij de BMW kun je zelf meesturen, om bijvoorbeeld iemand in te halen, en zonder dat het systeem zichzelf uit zet. Zodra de auto weer lijnen ziet, blijft hij er weer tussen rijden. Alleen op de rem drukken gaat het systeem uit.

Bij rotondes remt de auto zelfstandig af, stuur je zelf rond de rotonde en accelereert de auto zelf weer naar de ingestelde snelheid. Ook stoplichten en verkeersborden worden beter gedetecteerd en als je 80 wilt rijden op een 60km weg, dan kan dat gewoon. Of 210 met ondersteuning.

Het detecteren van 'handjes aan het stuur' werkt ook beter omdat deze capacitief gemeten worden, en niet door tegensturen-weerstand in het stuur.

Ontopic:
Nu Tesla ook nog met de laatste update de stoplicht detectie heeft vrijgegeven naar de HW2.0/HW2.5, heeft HW3/FSD helemaal geen toegevoegde waarde meer.
FSD is inderdaad compleet nutteloos in onze regio. Het reageren op verkeerslichten is een leuke gimmick maar wat ik dan niet begrijp is dat FSD idd niet afremt in/voor bepaalde bochten/ronde punten en voor verkeersdrempels.

Ik heb echt het gevoel dat de AP/FSD branche voor europa amper nog wordt geoptimaliseerd/verbeterd…spijtig.

off-topic: interessante auto keuze die ik zelf ook heb doorlopen: M3P/530e/i4m50 en m’n vrouw heeft gewoon een range rover Evoq PH400 genomen….wachttijd inderdaad 1,5 jaar. (Wordt binnenkort geleverd)
Door de ervaring met de 330e batterij had ik geen goed oog op de reële reikwijdte. (17km max voor 7 kWh bij traag verkeer)
 
Precies.. Dus.... Waar kan ik mijn geld terugkrijgen? in 2019 6400 euro betaald voor een heleboel functies waar 'echt waar!' bij op de website stond
Nooit gekomen. Of het juridisch niet mocht interesseert me niet, dan moet je het niet verkopen.
Is echt weggegooid geld geweest en voel me opgelicht.

voor de fanboys: fijn dat jij er wel blij mee bent, doet niks af aan mijn mening
Ooit eigenlijk al eens iemand bij Tesla zelf gevraagd om geld terug te krijgen wegens ontoerijkend? 🤷🏻‍♂️🍿
 
De BMW autopilot variant bevalt me eigenlijk beter. Minder autonoom, maar wel ergonomischer omdat het meer aanvoelt als een ondersteuning. Bij Tesla is het of de bestuurder of de autopilot aan het roer. Bij de BMW kun je zelf meesturen, om bijvoorbeeld iemand in te halen, en zonder dat het systeem zichzelf uit zet. Zodra de auto weer lijnen ziet, blijft hij er weer tussen rijden. Alleen op de rem drukken gaat het systeem uit.

Eens, BMW en VW werkt dit gewoon prettiger. Ja, Tesla doet bochten iets beter maar steeds dat aan/uit/aan/uit wordt je soms gek vak.

Bij rotondes remt de auto zelfstandig af, stuur je zelf rond de rotonde en accelereert de auto zelf weer naar de ingestelde snelheid.

Het gekke is dat AP dit super goed deed! Afremmen voor rotondes en dan zelf sturen met TACC maar al een tijdje is dit ook totale ellende. Veel te houterig.