Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,230
2,253
Naarden, NL
Ik rij in een december 2017 S 100D. Ik heb toen wel EAP aangeschaft, maar niet FSD. Reden: het voegde niets toe :) en een lagere prijs is altijd welkom...

Maar gisteren toch de FSD aangeschaft met als reden: in Q2 / Q3 gaat de coast-to-coast ride plaatsvinden. Die is gebaseerd op FSD. Als dat goed gaat komen er dus ook langzamerhand features vrij. Nu zou het zo maar kunnen dat (a) de prijs dan omhoog gaat en/of (b) de voorwaarden worden aangepast. Nu is gesteld dat alle AP 2.0 geschikt zijn voor FSD en dat indien nodig de hardware gratis wordt aangepast. Als we kijken naar het supercharger beleid is het niet onwaarschijnlijk dat dit beleid wordt aangepast.

En als extra benefit steun ik Tesla weer een beetje extra met deze 'gratis lening' :)
 
Wow...had niet verwacht dat er mensen zouden zijn die dat daadwerkelijk nu zouden doen.

Heb je daar met Tesla over gesproken? Hebben die je nog wat aan of afgeraden?

Het is wel echt toewijding voor Tesla zo op deze manier!

Persoonlijk zou ik het niet doen, maar heb ook geen AP2 ;)
 
Wow! Ik twijfel er dus ook over, maar ik ga het niet nemen denk ik. Wel EAP op mijn nieuwe 100D (Hopelijk 130D? ;) ), maar FSD geloof ik (nog) niet in en koop ik dan ook niet.

De beloftes zijn imho iets té riant en veel te weinig waar gemaakt.
 
Bedrijfseconomisch: als de prijs van 4.500 naar 6.000 gaat, voor hoeveel mensen zal een dealbreaker zijn? Als er echt 'iets' significants aan FSD bijkomt zou ik het er voor over hebben.
 
Zelf heb ik wat moeite voor iets te betalen wat ik niet krijg. Zelfde geldt voor mij al bij de EAP. Het omschreven niveau is nog lang niet gehaald en verwacht ik ook niet in 2018. Wanneer ik ergens "begin 2019" de uitnodiging krijg, zal ik kijken welke AP smaak welke functionaliteit heeft en dan knopen doorhakken.

Nu heeft de Model 3 AP2.x hardware en AP1 functionaliteit minus summon volgens mij. Dat is nog veraf van EAP, laat staan FSD.

FSD wat misschien "technisch" kan ergens in 2020-2025, maar dan nog goedgekeurd moet worden. Verwacht niet dat je voor 2025 in NL gebruik kunt maken van FSD in een Tesla. EAP zal al een uitdaging worden voor 2020 denk ik (uiteraard hoop ik anders).
 
@Defiant Ik denk dat je, naar de letter van de huidige wet, gelijk hebt. Maar toch... Vooruitgang gaat niet altijd met kleine stapjes: soms is er opeens een doorbraak en gaat het heel snel. Nederland heeft aangegeven voortrekker te willen zijn met autonoom rijden. Nu zijn de beloftes van politici niet heel erg zeker <grin>, maar ik denk/hoop dat het sneller gaat.

De database met gegevens van Tesla wordt permanent aangevuld met bijna elke gereden km. Dat gaat dus per dag sneller en sneller qua data (exponentieel). Op die data kunnen weer simulaties gedraaid worden. Een bruikbare EAP zie ik eind 2018 wel verschijnen en in tweede helft van 2018 misschien al klein stukje extra waarbij van de acht camera's gebruik gemaakt gaat worden. Eind 2019 denk ik dat we technisch goed op weg zijn en dan gaat het wetgevers / verzekeringstraject spelen.

Bij mij speelt mee dat ik dit prachtige ontwikkelingen vind die onze 'way of living' compleet kunnen veranderen. Niet alleen FSD, maar ook zaken als 3D printing, medicijnen op maat, robotica ect. We leven in fantastische tijden!
 
  • Like
Reactions: FrankNL and shthpnz
Bedrijfseconomisch: als de prijs van 4.500 naar 6.000 gaat, voor hoeveel mensen zal een dealbreaker zijn? Als er echt 'iets' significants aan FSD bijkomt zou ik het er voor over hebben.
Het gaat niet om de prijs, vrijwel iedereen zal 5 mille over hebben voor meer en betere zelfrijdende eigenschappen.
Maar Tesla heeft, na het afscheid van Mobil Eye, veel moeite om significante stappen vooruit te zetten met de autopilot.
Tesla is nu ruim 1.5 jaar zelf aan het ontwikkelen en op dit moment is AP1 nog beter dan AP2. Met het risico dat ik gecorrigeerd wordt, AP1 rijdt soepeler en betrouwbaarder dan AP2. AP2 heeft een voorkeur om wat links in de rijbaan te rijden.
AP1 laat 3 rijbanen met voertuigen zien, AP2 alleen de rijbaan waar je in rijdt.
AP1 ziet motorfietsen en vrachtauto's, AP2 ziet alleen maar ... auto's en dan ook nog alleen in de eigen rijbaan.
AP2 heeft veel verder reikende ultrasoon sensoren maar in de praktijk ziet AP2 auto's in de dode hoek niet eerder dan AP1.
Op dit moment is het enige voordeel van AP2 dat deze iets eerder gaat inhalen dan AP1.
AP2 maakt op geen enkele manier gebruik van de vele rondom gemonteerde camera's.

Ik ben zelf heel tevreden met AP1 en zal zeker geen nieuwe auto kopen zolang AP2 niet duidelijk beter is of meer kan dan AP1.

Voor de liefhebbers een filmpje met de verschillen tussen AP1 en AP2. Filmpje is van okt 2017.

 
@Hbrink EAP gaat MAX met 4 camera's werken. Alleen als je FSD koopt worden de 8 camera's gebruikt.

EAP; Het automatisch op de snelweg van weghelft wisselen. Het automatisch nemen van op- en afritten. Het automatisch verlaten van de snelweg. Zou zomaar voor het eind van het jaar in de VS beschikbaar zijn. Misschien wat later bij ons.

FSD; echt alles automatisch in alle weersomstandigheden rijden, met automatisch laden bij een SuC (ook een vertragende factor denk ik) en automatisch parkeren...met Knight Rider achtige Summon. Dat is echt andere koek. Tesla ontwikkelt hard en ik moet zeggen dat ik de oplossingsrichting van Elon begrijp. Andere fabrikanten zullen FSD eerder claimen door gebruik van Lidar. Maar dat zijn dan "mooi weer" oplossingen in mogelijk "voorgeprogrammeerde" gebieden. De oplossing van Tesla kan langer op zich laten wachten, maar zou meer robuust moeten worden en all-weather.

Huidige AP is eigenlijk Adaptive cruise control aangevuld met autoLaneKeeping en autoLaneChanging. Inmiddels ook (voor Model 3) aangevuld met autoPark.

Tussen het huidige AP en EAP zit al een erg groot gat en wat je NU voor EAP betaalt, is naar mijn mening veel voor wat je er NU voor krijgt.

Als ik op dit moment een Tesla zou kopen, zou ik EAP waarschijnlijk al niet eens afnemen. Wanneer gereleased, zou ik na een trial periode waarin ik de functionaliteit test, graag die extra 1000 betalen voor de "after market" update. Zelfde geldt voor FSD.

Maar goed. Dit zijn persoonlijke afwegingen. Er is geen foute of goede keuze naar mijn mening.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
@Wim S. Ik heb een leuk voorstel: wij gaan rond 30 juni samen een biertje (of iets anders) drinken. Jij AP1, ik AP2. Jij mag zeggen welke AP je dan beter vindt. "Verliezer" betaalt de drankjes :) Ik geloof er gewoon in dat het hard gaat. Maar... tot op heden heb jij 100% gelijk met je opsomming!
 
Ik denk niet dat Tesla het duurder gaat maken immers de hardware zit erin daar willen ze geld voor. Hoe duurder ze het maken hoe minder mensen het zullen afnemen. Tesla zelf geeft ook aan nog geen FSD optie te nemen. Ik denk zelfs nog wel eens dat Tesla bv. een maand proef aanzet (hebben ze eerder gedaan) of dat er een actie komt waardoor je het meer tarief niet hoeft te betalen.
 
@Wim S. Ik heb een leuk voorstel: wij gaan rond 30 juni samen een biertje (of iets anders) drinken. Jij AP1, ik AP2. Jij mag zeggen welke AP je dan beter vindt. "Verliezer" betaalt de drankjes :) Ik geloof er gewoon in dat het hard gaat. Maar... tot op heden heb jij 100% gelijk met je opsomming!
Een biertje drinken is altijd leuk. Ik kan evenwel regelmatig in zowel mijn eigen AP1 als de AP2 auto (X) van mijn zoon rijden.
Ik hoop van harte dat het hard zal gaan met de ontwikkeling, maar de feiten bewijzen het niet.
Mogelijk is Tesla met een ontwikkeling bezig die de huidige AP2 riant in de schaduw zal zetten, reden waarom aan de huidige versie niet veel verbetert.
Tesla is gewend grote stappen te maken en het is te hopen dat dit met AP ook gebeurt. Is m.i. ook wel nodig, andere merken zitten niet stil en sommige merken laten opvallende vorderingen zien.
 
Rij nu een jaar AP2 en heb in mijn enthousiasme voor Tesla en het autonome rijden medio eind 2016 zowel EAP en FSD aangeschaft - en ook in de overtuiging toen dat de verandering sneller zou gaan dan het afgelopen jaar uiteindelijk het geval is geweest. So be it. Heb recentelijk een hele week met AP1 auto gereden en deel de conclusies van Wim mbt de verschillen met AP2 volledig. AP2 blijft vooralsnog achter op AP1.
Iets anders is me ook duidelijk: ik rij nooit meer zonder AP. Staat eigenlijk altijd aan op de snelweg - is veel veiliger en relaxter dan zonder. Ook al is het nog beperkt in uitvoering. Kijk uit naar de verdere verbeteringen richting FSD.
 
  • Like
Reactions: Carl and Hbrink
Rij nu een jaar AP2 en heb in mijn enthousiasme voor Tesla en het autonome rijden medio eind 2016 zowel EAP en FSD aangeschaft - en ook in de overtuiging toen dat de verandering sneller zou gaan dan het afgelopen jaar uiteindelijk het geval is geweest. So be it. Heb recentelijk een hele week met AP1 auto gereden en deel de conclusies van Wim mbt de verschillen met AP2 volledig. AP2 blijft vooralsnog achter op AP1.
Iets anders is me ook duidelijk: ik rij nooit meer zonder AP. Staat eigenlijk altijd aan op de snelweg - is veel veiliger en relaxter dan zonder. Ook al is het nog beperkt in uitvoering. Kijk uit naar de verdere verbeteringen richting FSD.

Geldt voor mij exact ook zo. Omdat mijn X onevenredig veel in het SeC logeert (maar daar is een ander draadje voor), rijd ik de laatste tijd regelmatig in Tesla loaners met AP1. Het valt me telkens op dat (op dit moment nog) AP1 echt presteert beter dan AP2. Ik heb vol verwachting met AP2 EAP en FSD aangeschaft, maar de prestaties blijven wmb echt achter. Ik had verwacht dat Tesla hier sneller stappen in zou kunnen maken. Maar goed, er gaat een moment komen dat het beter wordt. But when..?
 
Ik denk ook niet dat Full Self Driving wettelijk toegestaan gaat worden voor pakweg 2025. De meesten van ons hebben hun huidige Tesla dan niet meer in hun bezit, dus zou het geen nut hebben nu FSD aan te schaffen.
Aan de andere kant, als ik over 2 jaar voor mijn kantoor kan uitstappen en de Tesla gaat - op eigen terrein, dus geen wettelijke toestemming nodig - een parkeerplaats zoeken en komt mij ook voor de ingang weer oppikken........ Daar heb ik toch wel 4500 euro voor over :)
 
Ik denk ook niet dat Full Self Driving wettelijk toegestaan gaat worden voor pakweg 2025.

Ik denk (hoop) op een ander scenario: een geleidelijke introductie. Dus bijvoorbeeld eerst FSD op snelwegen, daarna op autowegen en zo een verdere uitrol. Het lijkt mij dat met de database van Tesla ze kunnen uitrekenen welke risico's ze lopen met schades door FSD. Dat kan dan afgekocht worden door automobilisten. Uiteraard moet dan wel blijken uit de TESLA logs dat FSD aanstond :)

Afgekocht kan door een aparte (extra) verzekering aan te bieden of door op te nemen in de aanschafprijs.

Wettelijk zie ik dus mogelijkheden: wel moet gekeken worden naar niet-TESLA's met FSD. Onbegrijpelijk maar die schijnen er ook te komen :) Ook daar moet vastgesteld kunnen worden of de chauffeur reed (standaard wetten/verzekering van toepassing) of de FSD (leverancier/verzekering).

Op die manier is het materiële goed af te handelen met wat uitzonderingen. Stel dat Tesla gehacked wordt en alle auto's een 'verkeerde' update krijgen. De schade zou dan enorm kunnen zijn. Je zou dan kunnen denken aan herverzekering en rampenclausules zoals die nu ook gelden.

Ander element is 'dood door schuld'. Dan praten we niet over geld, maar gaat het een stap verder. Dus ja, er moet nog wat geregeld worden maar in mijn mening kan dat best op een korte termijn: twee jaar nadat FSD technisch mogelijk is.

Maar ik ben dan ook een ongelooflijke optimist en vertrouw erop dat mensen altijd een technische oplossing kunnen vinden voor problemen :)
 
Niet gedaan, maar wil graag de premium betalen die het later kost. Voorheen was het een OTA software only update, nu blijkbaar met een nieuwe plug-in hardware module, prima. prijs staat nu op €5300, zelfs als ze de hardware upgrade later iets duurder maken vind ik de €2000 die het duurde is om het achteraf te doen ipv direct bij aankoop geen probleem.