Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Nu ik ook weer zo'n remindermail van Mr. Green Lease over FSD krijg en die filmpjes op Youtube over FSD zie wil ik het ook.

Ik wil het, ik wil het, ik wil het!

Maar dan denk ik weer aan die avond over autonoom rijden, georganiseerd door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen in december 2019 waar ik bij aanwezig was. Sprekers waren een ingenieur (Jorrit Kuipers), een hoogleraar Mechanical Engineering van de TU/e, een hoogleraar Filosofie van mens en techniek (Universiteit Twente) en een hoogleraar privaatrecht van mijn eigen Tilburg University.

Overduidelijke rode draad van hun verder verschillende invalshoeken op het fenomeen autonoom vervoer: technisch is al heel veel mogelijk en we staan pas aan het begin. Maar qua wetgeving gaat het nog vele, zelfs zéér vele jaren duren voordat autonoom rijden in Nederland enigszins realistisch zal plaatsvinden. Een feature als Smart Summon gaat simpelweg de komende vijf jaar niet gebeuren.

En dan denk ik: laat ook maar, ik betaal wel wat meer wanneer het eindelijk ook echt gebruikt kan worden in Nederland. Want hoe de wereld en de prijzen van FSD er over 5, 6, 7...jaar uit zien, dat weet geen hond.
 
Klinkt als een stomme vraag, maare... kan ik ergens zien of ik FSD heb?

Hoe dat zo komt? Ik heb twee jaar geleden een demo-auto gekocht waar ik 25.000 euro korting op kreeg, deels omdat ik de Autopilot eraf liet halen (ik verwachtte er nauwelijks gebruik van te maken). Wat bleek na oplevering: ze waren vergeten Autopilot eraf te halen. Ik voel me daar niet zo schuldig over want ik gebruik Autopilot inderdaad nauwelijks.

Wat me wel opvalt is dat ik ook de ‘Navigate on Autopilot’-optie zie in mijn navigatiescherm. Iemand ze tegen me dat dit volgens hem is voorbehouden aan auto’s met FSD. Klopt dat?
 
Klinkt als een stomme vraag, maare... kan ik ergens zien of ik FSD heb?

Hoe dat zo komt? Ik heb twee jaar geleden een demo-auto gekocht waar ik 25.000 euro korting op kreeg, deels omdat ik de Autopilot eraf liet halen (ik verwachtte er nauwelijks gebruik van te maken). Wat bleek na oplevering: ze waren vergeten Autopilot eraf te halen. Ik voel me daar niet zo schuldig over want ik gebruik Autopilot inderdaad nauwelijks.

Wat me wel opvalt is dat ik ook de ‘Navigate on Autopilot’-optie zie in mijn navigatiescherm. Iemand ze tegen me dat dit volgens hem is voorbehouden aan auto’s met FSD. Klopt dat?
Wat vermeldt de app onder Upgrades en dan onder Aangeschaft?
Bij mij:
- Volledig zelfrijdende besturing
- Autopilot

En welke opties kun je nog aanschaffen onder Upgrades en dan Geschikt
(volgens mij heeft EAP ook NoA)
 
Wat vermeldt de app onder Upgrades en dan onder Aangeschaft?
Bij mij:
- Volledig zelfrijdende besturing
- Autopilot

En welke opties kun je nog aanschaffen onder Upgrades en dan Geschikt
(volgens mij heeft EAP ook NoA)

Daar staat inderdaad nog FSD als aan te schaffen optie (voor €4.300). Ik zie dat ik op dit moment alleen Advanced Autopilot heb. Bedankt voor de tip.
 
Nu ik ook weer zo'n remindermail van Mr. Green Lease over FSD krijg en die filmpjes op Youtube over FSD zie wil ik het ook.

Ik wil het, ik wil het, ik wil het!

Maar dan denk ik weer aan die avond over autonoom rijden, georganiseerd door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen in december 2019 waar ik bij aanwezig was. Sprekers waren een ingenieur (Jorrit Kuipers), een hoogleraar Mechanical Engineering van de TU/e, een hoogleraar Filosofie van mens en techniek (Universiteit Twente) en een hoogleraar privaatrecht van mijn eigen Tilburg University.

Overduidelijke rode draad van hun verder verschillende invalshoeken op het fenomeen autonoom vervoer: technisch is al heel veel mogelijk en we staan pas aan het begin. Maar qua wetgeving gaat het nog vele, zelfs zéér vele jaren duren voordat autonoom rijden in Nederland enigszins realistisch zal plaatsvinden. Een feature als Smart Summon gaat simpelweg de komende vijf jaar niet gebeuren.

En dan denk ik: laat ook maar, ik betaal wel wat meer wanneer het eindelijk ook echt gebruikt kan worden in Nederland. Want hoe de wereld en de prijzen van FSD er over 5, 6, 7...jaar uit zien, dat weet geen hond.
Verstandig !
 
Even meegeven hoe het andere klokje luidt...
Het weliswaar zeer vooringenomen en op sensatie belust zerohedge maakte een andere selectie uit de over FSD beschikbare Youtubefilmpjes. Hoewel het duidelijk om een op sensatie beluste selectie in complexe situaties gaat, kan niet ontkend worden dat het gebeurt. Ik kan me dan ook wel enigszins vinden in het verwijt dat het onverantwoord is om dergelijke premature systemen op de openbare weg los te laten. Het is niet omdat het meestal goed functioneert, dat het goed genoeg is. Wanneer de situatie te complex wordt, moet het systeem aangeven dat het niet in staat is die correct in te schatten en op te lossen en zou de bestuurder verplicht moeten worden over te nemen. De huidige testdrivers weten dat ze testen maar zoals het artikel stelt: the software is being used on roads where other surrounding drivers have not consented to being part of a beta test.
 
  • Like
Reactions: OttoR and PieterH
@fivari da's janken.

Die dergelijke premature systemen worden losgelaten op mensen
  • die geselecteerd zijn in het Early Access program
  • die een NDA hebben moeten ondertekenen
  • die telefonisch gebriefd zijn door Tesla over de mogelijke risico's en gevaren
  • die voor het activeren van deze FSD in beta 2 schermen hebben moeten doorlopen waarop duidelijk staat dat het systeem niet perfect is en kan en zal uitvallen op de meest ongewenste ogenblikken, en de bestuurder altijd aandachtig moet zijn
  • wanneer het systeem de situatie niet kan herkennen, geeft het systeem aan dat de bestuurder moet overnemen
Bovenal:

the software is being used on roads where other surrounding drivers have not consented to being part of a beta test.
Kan je als medeweggebruiker ook opmerkingen hebben als iemand met een gewone auto een testrit doet? Wordt jouw toestemming gevraagd - is die überhaupt vereist - als de zoon of dochter van de buurman met zijn L op de achterruit vertrekt? Kan jij bij een officiële instantie terecht - en is die instantie verplicht om iets te doen voor jou - als je vermoed dat een medeweggebruiker minder aandachtig is? Welk nummer kan je bellen om je toelating te geven of te weigeren als je een auto ziet met ZZ-kenteken in België? Kan dat ook voor een auto in camouflage-wrap?
 
Wooter, echt jong, probeer een minimum aan objectiviteit te bewaren.
Is ook gewoon objectief.

In jouw link staan 3 filmpjes, waarvan er eentje zelfs als commentaar heeft dat de Tesla een aanrijding veroorzaakt. Er staat geen aanrijding op het filmpje.

En alle opmerkingen alsof het NHTSA zou moeten optreden zijn helemaal grappig; de NHTSA werd door Tesla op de hoogte gesteld over de beperkte uitrol naar test-gebruikers in het Early Access programma.

Laat je niet vakken door de FUD alsof de NHTSA van niets wist, of dat alle Tesla-eigenaars deze versie krijgen, of dat er ongevallen gebeuren. Dat is nog lang niet aan de orde.

Verder is alle verontwaardiging over hoe andere verkeersdeelnemers niet op de hoogte werden gesteld en hun leven wagen vooral gespeelde verontwaardiging. Net zoals Waymo, Cruise, GM en alle andere merken zijn er duidelijk afspraken en regels waarmee bedrijven auto's kunnen en mogen testen, en er wordt in geen van die gevallen individueel toestemming gezocht bij individuele gebruikers.

In het geval van deze FSD-test blijft het nog altijd level 2, in die zin dat de bestuurder regelmatig moet aangeven door middel van stuurbewegingen dat hij nog altijd achter het stuur zit. Het enige wat anders is, is dat de ADAS in deze test-versie, uitgerold op een select en geselecteerd publiek dat op voorhand meerdere malen erop gewezen is dat dit een test-versie is die niet foutloos is, ook op gewone wegen geavanceerde capaciteiten heeft. Niet foutloos, maar wel erg geavanceerd.
 
De deelnemers geven overigens aan dat na elke rit ze zien dat hun auto aanzienlijke hoeveelheden data naar het internet versturen, en dat hun auto fouten niet blijft herhalen. Het lijkt er op alsof de auto ofwel van z'n fouten leert, of er wisselwerking is tussen wat Tesla met de geleverde data doet, en terugstuurt naar de auto's in het Early Access program met deze FSD-versie.

En dat is ook het doel van dit in een select publiek te beginnen testen: de uitzonderingen beginnen te (her)kennen en het systeem te verbeteren.
 
the software is being used on roads where other surrounding drivers have not consented to being part of a beta test.

Waarom zou dit een probleem zijn? Het is pas een probleem als er geen bestuurder is die toezicht houd en op de besturing zit. Er ontstaat geen gevaarlijk rijgedrag door het gebruik van deze FSD beta indien de gebruiker daar voor zorgt. Indien de gebruiker dat WEL doet, dan is dat deze te verwijten Artikel 5 Wegenverkeerswet:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Bij gevaar veroorzaken op de weg kunt u denken aan roekeloos rijgedrag."

De wet heeft dus al een kader en legt hier duidelijk de verantwoordelijkheid bij de bestuurder die niet zo dom moet zijn een FSD beta te activeren in situaties waarin het wellicht niet ingeschakeld moet zijn en dus volledig verwijtbaar is indien deze een ongeluk zou veroorzaken.

Het probleem is de wetgeving die autonoom rijden opeens in kaders probeert te plaatsen. Decennia halen mensen hun rijbewijs zonder dat rijbaanverplaatsingen, etc exact geformuleerd zijn in tijd en afstand en nu moet dit opeens wel voor autonoom rijden. Dit hindert innovatie, sterker, de huidige regels voorkomen dat een goed systeem voor rijbaanverplaatsing in Nederland niet kan werken.

Als AP nu een domme remfout maakt dan corrigeer ik ook. Als LCA de rijbaanwissel uitvoert omdat deze te krap is dan doe ik deze zelf. Dit alles in het moment waar het overige verkeer geen last van heeft.

edit:

Heel toevallig las ik deze tweet die ik erg toepasselijk vind:

"What’s more dangerous: Allowing 2-3 million new 16-year olds to drive on roads for the first time this year, or allow a limited $TSLA FSD beta test where drivers keep their hands on the wheel at all times and the AI system behind it continues to perfect itself? C’mon man."

https://twitter.com/garyblack00/status/1320386158661005312
 
Last edited:
Klopt volledig, die koop ik dan wel in mijn nieuwe Tesla met HW4, als ik het nu koop heb ik daar nul-komma-niks aan op de volgende Tesla.
Dan betaal ik nu 8K en straks nog een keer 10K = 18K.
Ik doe dan wel straks 10K, volgens mijn calculator scheelt dat 8K.
Bij Tesla kan er altijd iets gebeuren waardoor de berekening tegen die tijd niet meer klopt. Bijvoorbeeld een einde-kwartaal actie waarbij FSD eigenaren het aanbod krijgen de auto in te ruilen voor een nieuwe auto met behoud van FSD. Een dergelijke actie lijkt mij voor Tesla veel goedkoper t.o.v. een prijsverlaging en het is de enige manier om die groep over te halen vroegtijdig over te stappen op een nieuwe auto...

Op de Earning Call werd er al een vraag over gesteld zie post 626 in dit draadje.
 
demo-auto gekocht waar ik 25.000 euro korting op kreeg, deels omdat ik de Autopilot eraf liet halen (ik verwachtte er nauwelijks gebruik van te maken). Wat bleek na oplevering: ze waren vergeten Autopilot eraf te halen.

Vergelijkbare ervaring. Ik kocht in 2019 een demo X die werd aangeboden met basic Autopilot. In de praktijk bleek dat EAP. Ik heb me eerst afgevraagd wanneer die luxe zou worden aangepast. Totdat ik zag dat ook de upgrade naar FSD werd berekend vanaf EAP. Meteen aangevinkt en betaald.
 
LOL. OK misschien is het omdat ik Elon sowieso met een korreltje zout neem zeker qua timeline maar dit voelt toch als een dikke troll. Fair enough, ze moeten misschien voorzichtiger zijn in het communiceren van wat FSD echt kan momenteel, en dat het nogal buggy kan zijn, maar laten we even eerlijk zijn, we hebben over een van de meeste complexe (en boeiende) software uitdaging van onze tijd, dat alleen echt aangepakt kan worden door groot te dromen en ambitieus te zijn. Dat zijn de keerzijde van zulke eigenschappen... Ik weet niet, misschien ben ik te veel fan van Tesla maar ik heb echt begrip voor. Ik denk dat iedereen dat FSD koopt toch best door heeft dat zij/hij een droom koopt zonder exacte levert datum, en zoals ik eerder zei dat is toch precies waarom ik het kocht, om dat mee te maken, ook al werkt het niet perfect.

Mijn hoop is echter, dat mijn early adopter financiering aan deze droom mee genomen kan worden naar mijn volgende tesla of dat het over twee jaar nog steeds niet zo geweldig werkt dat ik niet extra voor mijn auto hoef te betalen om het te overnemen omdat ik deze optie heb gekocht .
 
Mijn hoop is echter, dat mijn early adopter financiering aan deze droom mee genomen kan worden naar mijn volgende tesla of dat het over twee jaar nog steeds niet zo geweldig werkt dat ik niet extra voor mijn auto hoef te betalen om het te overnemen omdat ik deze optie heb gekocht .

Dit is ook mijn angst: nu tijdens de leaseperiode al moeten betalen voor iets dat niet werkt en over drie jaar de auto overnemen voor een groot bedrag erbij vanwege de FSD die er op gezet is...
 
Dit is ook mijn angst: nu tijdens de leaseperiode al moeten betalen voor iets dat niet werkt en over drie jaar de auto overnemen voor een groot bedrag erbij vanwege de FSD die er op gezet is...

Kun je FSD eventueel zelf aanschaffen (en rechtstreeks betalen aan Tesla) voor je lease auto?
(wel een nadeel als auto na 1 maand total loss is of gestolen wordt....)

En tijdens afsluiten leasecontract kun je eventueel ook alvast het "overname bedrag aan einde lease termijn" met elkaar vastleggen.