Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Nouja als ze het in Noorwegen gaan testen biedt dat wel wat hoop, is weliswaar geen EU maar wel Europese stijl wegen en heel veel Tesla’s dus veel data...

Ik ben vooral “bezorgd” dat er nu weinig updates voor ons komen op het gebied van gewone AP-verbeteringen. Zoals hierboven aangegeven is het echt niet alleen regelgeving, er zijn zoveel simpele fixes te bedenken die het leven van een AP/FSD-rijder beter maken :)
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Dat vind ik nu eens fantastisch nieuws. Heb FSD niet genomen op aanraden van Tesla zelf gezien het onbekend is wanneer dit in België allemaal wettelijk zal worden toegelaten dus op deze manier kan het makkelijk worden geactiveerd. Benieuwd wat ze hier maandelijks gaan voor vragen.

Je zou minimaal Euro 125,-- per maand verwachten als de eenmalige aankoopprijs Euro 7.500,-- is en de gemiddelde bedrijfsauto ca. 5 jaar in bezit blijft (7.500 / 60 = 125)
 
  • Like
Reactions: wooter
LaneChange als toevoeging op de standaard AP met richtingaanwijzer bevestiging desnoods apart dan hebben ze wat extra knaken vanaf mijn kant maandelijks. De rest hoeft niet van mij...

Zou ik ook gelijk nemen, de rest heb ik zelf niet nodig....... rij op mijn eigen autopilot dagelijks binnendoor naar de zaak (kan ik bijna blind rijden), parkeren kan ik al heel lang en summon zal best eesn een keer handig zijn (dus voor mij niet nodig).

Maar als FSD city hier mag en werkt dan gaat mijn vrouw hem gelijk nemen, die is namelijk nachtblind (donkere dagen, regen, koplampen). Daar is het denk ik een prima hulpmiddel voor.
 
Krijg je dan ook HW3 ingebouwd of hoe zit dit juist?
Als je nog niet HW3 hebt, dan moet je eerst FSD kopen.

Er is nog niks gekend over een FSD abonnement en hoe dat relateert tot HW3.

Nu, elke HW3.0 upgrade is een kostenpost voor Tesla, dus kan me voorstellen dat Tesla geen voorrang gaat geven aan mensen die eens een maandje FSD willen proberen en tegelijk ook de HW3.0 upgrade gratis willen.
 
Sterker, ik denk dat als je alleen FSD per maand wil je gewoon zal moeten moeten betalen voor HW3. Wat voor bedrag dat is blijft natuurlijk nog de grote verrassing.

Tuurlijk, wil uiteindelijk alles zelf betalen. De HW upgrade en de software zolang het maar eigendom is en dat is bij FSD niet zo. Ik zie dat gewoon als een duur software pakket dat kun je meestal kopen maar ook huren. Ga echt niet telkens FSD opnieuw kopen, schroefjes zitten nog vast hier.
 
Tuurlijk, wil uiteindelijk alles zelf betalen. De HW upgrade en de software zolang het maar eigendom is en dat is bij FSD niet zo. Ik zie dat gewoon als een duur software pakket dat kun je meestal kopen maar ook huren. Ga echt niet telkens FSD opnieuw kopen, schroefjes zitten nog vast hier.
Zoals zo vaak al gezegd: FSD is geen softwarepakket, maar is verbonden aan de auto. Da's net zoals je telkens een nieuwe laptop koopt, je ook een nieuwe licentie van Windows koopt. (Of zoals je MacOS niet kan kopen maar het verbonden is aan je Mac).
 
Alle software hier van paar K of meer is eigendom, windows is tientjes......geen vergelijk.
En zelfs dat is niet waar, de licentie zit niet aan je hardware, kun je gewoon overzetten.

Tesla FSD is achterhaald licentiemodel (mijn mening), dat inzicht komt langzaam (maar ze zijn er al over aan het nadenken).
Is ook meer principe van mij (en velen met mij), gewoon blijven melden en als de groep groot genoeg is komt het wel....... huur is daar goed voorbeeld van. On-demand zie ik ook nog gewoon komen.
 
Tuurlijk, wil uiteindelijk alles zelf betalen. De HW upgrade en de software zolang het maar eigendom is en dat is bij FSD niet zo.
Hoe bedoel je dat dat bij FSD niet zo is?
Heb FSD gekocht en daarna de HW upgrade gekregen, waarom zou de HW upgrade niet mijn eigendom zijn?
Ik zie gekochte FSD ook meer als eigendom dan gehuurde FSD (abonnementsoptie).
 
Omdat je bij je volgende Tesla weer 10K+ mag aftkikken ......
Ik kreeg het idee dat je een FSD abonnementsoptie meer als 'eigendom' ziet dan FSD koop. Je antwoord geeft daar voor mij niet echt helderheid over.

Zelf heb ik FSD gekocht voor € 6.400. Op basis van 60 maanden schrijf ik als het ware € 106,67 per maand af als ik op de tweedehands markt er niets voor terug krijg (ben overigens van plan de auto af te rijden). En ik heb er gratis een HW upgrade er bij gekregen. Ben benieuwd wat die HW upgrade gaat kosten bij een abonnement.

Wat te zijner tijd koop FSD gaat kosten lijkt mij voor nu (de periode dat ik deze auto bezit) minder van belang omdat je bij de aanschaf van een nieuwe auto opnieuw de afweging kunt maken om voor een FSD abonnementsoptie te gaan of voor koop. Als koop FSD tegen die tijd heel erg duur is en een abonnement vorm relatief goedkoop, dan stap ik misschien wel over op de abonnementsvorm en raakt mij die door je genoemde € 10.000 niet. Voor mij zijn het gescheiden perioden per auto.

(behalve dat bij een zeer hoge prijs van bijvoorbeeld € 20.000 de tweedehands koop FSD waarde ook iets hoger zal zijn)
 
Een abonnement hoort overigens altijd iets duurder te zijn dan het losweg te kopen. Reken op +20% bovenop een afschrijving van bv 5 jaren. €6400 op 5 jaar is €106,67 maar met 20% 'abonnementskosten' erop (want in weze financiert Tesla dan jouw abonnement, en ze hebben geen garantie dat je de hele 5 jaren gaat blijven betalen) zit je dus aan €219,07.

Voor optiepakketten is €6400 nog een aanvaardbaar bedrag, maar is dat ook nog voor een maandelijks abonnement van €220?

Vergeet dan ook niet dat iemand die nu FSD koopt, er €6400 voor betaalt. Je abonnementskost kan niet zo vast zijn, en kan dus omhoog gaan als de functionaliteit van FSD wordt uitgebreid.