Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Licenties die je aanschaft zijn AFAIK in Nederland overdraagbaar/verkoopbaar. Al geeft dat soms wel wat discussie (zie rechtzaak Tom Kabinet over doorverkoop ebooks).

Interssant vraagstuk inderdaad. Het kan per leverancier verschillen hoe omgegaan wordt met licenties. Zo is het volgens mij bij Windows dat het vervangen van je moederbord of bepaalde onderdelen daarvan, wordt gezien als een nieuwe computer waar officieel een nieuwe licentie voor moet worden aangeschaft. Geen idee hoe Tesla dat doet maar ik kan me voorstellen dat een total loss auto zal vast resulteren in aanschaf nieuwe licentie.
 
Last edited:
HW3 krijgen FSD-eigenaren echt allemaal vanzelf, zodra de software en regelgeving belangrijke FSD-bestanddelen vrijgeven.
(en dan gaat het over meer dan alleen de pilonen die je met HW 3 weergegeven zou zien) Niet bellen, niet appen, geen afspraak inplannen: gewoon geduld hebben!

Het weergeven van de pilonnen is niet zomaar een leuke gimmick. Het gaat erom dat de auto die pilonnen als rijbaanmarkering herkent en dat autosteer c.q. autopilot daarop ook navenant reageert. In die zin is het een wezenlijke verbetering in het gedrag van FSD, maar tegelijk de eerste die niet beschikbaar is in HW2.5. Ik zou daarom verwachten dat daarmee ook het startsein zou worden gegeven voor de (beloofde) actieve upgrade naar HW3.0 voor hen die FSD hebben aangeschaft. Dat blijkt helaas nog niet het geval.
 
Ik zou daarom verwachten dat daarmee ook het startsein zou worden gegeven voor de (beloofde) actieve upgrade naar HW3.0 voor hen die FSD hebben aangeschaft. Dat blijkt helaas nog niet het geval.
Dat is gedeeltelijk het geval! In de VS is er reeds begonnen met de upgrade. Het is nu wachten op het aanbieden van de upgrade aan deze kant van de plas.

Maar .. heeft deze feature echt HW3 nodig of is het puur een strategie om de FSD verkoop te stimuleren?!?
 
  • Helpful
Reactions: pati07
Dat is gedeeltelijk het geval! In de VS is er reeds begonnen met de upgrade. Het is nu wachten op het aanbieden van de upgrade aan deze kant van de plas.

Maar .. heeft deze feature echt HW3 nodig of is het puur een strategie om de FSD verkoop te stimuleren?!?

Nou, stimuleren? dat zouden ze doen als de beloofde retro-fits geplaatst werden VOORDAT de software-fork er kwam. Dan schep je vertrouwen dat je ook waarmaakt (uiteindelijk) wat je beloofd. Niet geheel onbelangrijk bij 'toekomstige' beloftes als FSD features.
Nu heb ik 6400 euro betaald voor FSD+computer3.0, maar heb het nog niet gehad, en autos zonder FSD, toevallig wel met HW3.0, hebben nu al wel features (cones herkenning) die hw2.5 NIET heeft.

Beetje raar! Tuurlijk is het net als met een iPhone, op moment dat je het koopt is het al verouderd, maar in dit geval heb ik de iPhone 12 vooruitbetaald, hij is leverbaar maar ik hoor maar niks!??!
 
Nog 6 weken te gaan en Tesla vermeldt in het Tesla Account bij de FSD Upgrade nog steeds:

Later dit jaar verwacht:
  • Herkennen van en reageren op verkeerslichten en stopborden.
  • Automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom.
De tijd dringt. Zullen ze slagen?
(het al dan niet succesvol slagen zal waarschijnlijk ook van invloed zijn op de koers van het aandeel)

Ik overweeg FSD aan te kopen omdat de Model 3 uitgerust is met HW2.5 en ik van plan ben de auto af te rijden. Ik zou het nog even aan kunnen zien maar wat mij verontrust is het volgende:
De afgelopen periode dit jaar heeft Tesla gedaan alsof het verschil tussen Model 3 HW2.5 of HW3 auto's niet bestond. Tesla had er belang bij dat verschil 'klein' te houden in de overgangssituatie dit jaar. Dus werden klanten die achteraf FSD bestelden (of ze nu wel of geen retrofit nodig hadden) het zelfde behandeld. Terwijl de retrofit Tesla geld kost.
Sinds alle bezitters van HW3 de cones in het beeldscherm zien is voor iedereen het verschil duidelijk.
Ik zou mij goed kunnen voorstellen dat Tesla voor auto's die een retrofit nodig hebben binnenkort een andere (hogere) prijs gaat vragen t.o.v. bezitters van HW3. Of nog erger, voor die groep de FSD bestelmogelijkheid beëindigen. Wat denken jullie?
 
Last edited:
Nog 6 weken te gaan en Tesla vermeldt in het Tesla Account bij de FSD Upgrade nog steeds:

Later dit jaar verwacht:
  • Herkennen van en reageren op verkeerslichten en stopborden.
  • Automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom.
De tijd dringt. Zullen ze slagen?
(het al dan niet succesvol slagen zal waarschijnlijk ook van invloed zijn op de koers van het aandeel)

Ik overweeg FSD aan te kopen omdat de Model 3 uitgerust is met HW2.5 en ik van plan ben de auto af te rijden. Ik zou het nog even aan kunnen zien maar wat mij verontrust is het volgende:
De afgelopen periode dit jaar heeft Tesla gedaan alsof het verschil tussen Model 3 HW2.5 of HW3 auto's niet bestond. Tesla had er belang bij dat verschil 'klein' te houden in de overgangssituatie dit jaar. Dus werden klanten die achteraf FSD bestelden (of ze nu wel of geen retrofit nodig hadden) het zelfde behandeld. Terwijl de retrofit Tesla geld kost.
Sinds alle bezitters van HW3 de cones in het beeldscherm zien is voor iedereen het verschil duidelijk.
Ik zou mij goed kunnen voorstellen dat Tesla voor auto's die een retrofit nodig hebben binnenkort een andere (hogere) prijs gaat vragen t.o.v. bezitters van HW3. Of nog erger, voor die groep de FSD bestelmogelijkheid beëindigen. Wat denken jullie?
FSD beëindigen voor hw25 eigenaren geloof ik niet in. Dat ze de retrofit naar hw3 in de FSD prijs gaan opnemen....daar geloof ik wel in...FSD is pure winst.....vinkje in de computer... en de klant mee laten betalen voor de retrofit is win-win.
Valt me wel op dat de meeste HW2.5 vooral in de SR+ zit. Die keuze kan ik goed begrijpen.
 
Leg uit als je wil, want dat snap ik niet. Waarom zouden andere versies “voorgetrokken” moeten worden ?

Voorgetrokken? Tov een sr heb ik al 10k meer betaald? Een Mp nog meer
Voornamelijk worden nu nieuwe SR+ uitgerust met hw2.5. Dat s de goedkoopste uitvoering. ....veel leaserijders en kopen hem kaal ivm bijtelling. De kans dat deze ooit FSD kopen is uitermate klein.....goedkoopste kale uitvoering, short range met 1 motor.....koop je wel FSD krijg je HW3 er nog gratis bij

Toen jij je auto kocht heb je toen zwart op wit de toezegging gekregen dat je een hw3 zou krijgen? Denk het niet. Dus dat tesla aanbied een gratis retrofit te geven naar HW3 is al heel coulant. Heeft niets met voortrekken te maken maar met logisch nadenken. Snap dat het zuur is voor SR rijders maar ik begrijp het heel goed van tesla.

Waarschijnlijk krijg ik dat probleem ook nog als we hw4 en hw5 krijgen. Altijd balen als je achterblijft qua hardware.....zo is het nu eenmaal
 
ik zou echt niet weten waarom ik nu in nederland fsd moet hebben.... ap rijdt al niet eens goed overal, spits stroken, vrachtwagens, n wegen met scherpe bochten gaat hij op de middenlijn rijden etc.
Maar met elke update wordt het weer een beetje beter. Ik vind dat ik met AP/FSD een betere weggebruiker ben geworden. Ik rijd rustiger/vloeiender en minder aggresief.
 
ik zou echt niet weten waarom ik nu in nederland fsd moet hebben.... ap rijdt al niet eens goed overal, spits stroken, vrachtwagens, n wegen met scherpe bochten gaat hij op de middenlijn rijden etc.

Ik denk dat dat juist een van de redenen is om het wel aan te schaffen... Ik rij nu een week met autosteer en hij doet het niet OVERAL goed, maar op heel veel plekken wel. En als hij het dan goed doet als je een lang stuk snelweg rijdt is het opeens best wel storend dat je hem iedere keer opnieuw aan moet zetten als je zelf van rijbaan wisselt.. bovendien, hoe meer kilometers we met elkaar maken hoe beter het wordt. Mijn verzoek tot toevoegen van FSD ligt al bij de LM.
 
Ik denk dat dat juist een van de redenen is om het wel aan te schaffen... Ik rij nu een week met autosteer en hij doet het niet OVERAL goed, maar op heel veel plekken wel. En als hij het dan goed doet als je een lang stuk snelweg rijdt is het opeens best wel storend dat je hem iedere keer opnieuw aan moet zetten als je zelf van rijbaan wisselt.. bovendien, hoe meer kilometers we met elkaar maken hoe beter het wordt. Mijn verzoek tot toevoegen van FSD ligt al bij de LM.
Nice.......verwacht dat de prijs direct omhoog gaat als er meerdere opties die wel handig zijn beschikbaar komen. Daarnaast is NOA best relaxed. Weinig phantom brakes meer sinds 36.2.1. Ik ben er blij mee maar verwacht niet dat die €6.4k je hele tesla gevoel gaat veranderen. Als je de hand op de knip houdt tot het helemaal ultiem is kan je nog wel eens duurder uitkomen. Laat ons het vuile werk maar weer opknappen :)

Wel staan we vooraan met updates en gratis retrofit naar HW3 en wie weet wel naar HW4?
 
Bij mij staat FSD genoemd in mijn account bij de specs...je kan het toch in je auto zien?

Verschil tussen EAP en FSD is (momenteel) minimaal en daardoor slecht te zien in de auto.
Verschil tussen AP en FSD (of EAP) is wel overduidelijk omdat er wat extra digitale knopjes bijkomen.

Maar als je FSD aanschaft heb je een factuur of betalingsbewijs.
Hier ook FSD gekocht maar NIET zichtbaar in account. Ik heb de factuur (met vermelding FSD) wel goed bewaard om te voorkomen dat ik na een software update opeens aan moet tonen dat de verdwenen FSD toch echt wel aangeschaft is ondanks het feit dat het niet in mijn account staat. Ik heb overigens wel mensen gesproken die onverwachts FSD geactiveerd kregen maar nog nooit iemand die het plotseling kwijt was ;)