Mijn bevindingen met AP en NoA. Dat wil zeggen EAP+FSD, geen beta
Ik ben een groot van AP en kan al bijna niet meer zonder... Maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten zijn...
Allereerst: ik rij op de snelweg bijna altijd met AP en de laatste tijd (maanden) ook op NoA om dat te testen. Ik woon redelijk centraal (Naarden) en rij door het hele land.
- NoA is grappig, maar meer irritant dan behulpzaam.
- - In 50% van de gevallen wordt de afslag niet automatisch genomen mn als er twee banen afbuigen vindt NoA dat lastig. Maar ook mijn afslag naar op de A1 van Amsterdam naar Naarden-West gaat niet;
- - Ik heb aangegeven dat NoA niet moet inhalen, maar ik krijg vrij veel (lees: te veel) verzoeken om van baan te verwisselen zonder enige reden. Dus elke keer op cancel drukken
- - Qua rijden verder is NoA in mijn beleving gelijk aan AP
- AP is met name op rustige tijden (weinig verkeer) ideaal. Je moet alleen wat meer vooruit kijken bij het inhalen om dat vloeiend te laten verlopen.
- - Dus bijvoorbeeld de A73 en door de polder, zeker vroeg / laat op de dag, is ideaal. Maar de rondwegen bij de steden in de spits, dat gaat vooralsnog niet echt fijn;
- Bij filerijden danst de auto van links naar rechts in de baan. Raar. Dus maar weer zelf rijden;
- Lane changes in druk verkeer? Vergeet het maar. En afgebroken lane changes bezorgen mijn passagiers een hartaanval...
- Klaverblad? alleen als er geen andere auto's in de buurt zijn;
- Snelheid wordt nooit aangepast op de snelweg. Maar gezien het grote aantal fouten in de snelheidsborden herkenning / kaarten in de stad / autoweg is dat misschien voorlopig maar goed ook;
- past bij (scherpe) bochten de snelheid onvoldoende aan en dan krijg je een melding dat je over moet nemen. Ik weet dat dat te maken heeft met de EU regels, maar laat dan de snelheid aanpassen!
- Je rijdt op de rechterbaan en er komt een invoegstrook. Auto op de rem: we heel vriendelijk en beleefd, maar tegen de regels. Dus maar even fout op electra pedaal;
- Het beroemde phantom braking heb ik zelden;
- Af en toe rare dingen: gisteren bij wegwerkzaamheden een betonnen rand langs de linkerbaan (twee baans snelweg). Dat vond AP niet leuk en mijn passagiers nog minder...
Ik denk dat een belangrijke factor het niet accurate kaartmateriaal is: ik zie regelmatig foute aantal rijstroken ed.
Al met al herken ik dus veel van
@RobsEV én van
@ramonneke hoe gek dat wellicht ook lijkt.....