Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Radar stamt uit begin van de vorige eeuw en de techniek is dus al meer dan 100 jaar oud. Die techniek is doorontwikkeld en wekt tot op heden goed in autos op de wijze waarop we het gewend waren.
Videoanalyse is een relatief jonge ontwikkeling en heeft dus nog heel veel potentie. Als een object zich verplaatst kun je afstanden meten, daarbij maakt het niet uit of het object beweegt of dat de auto beweegt. Videoanalyse heeft zeker de toekomst de vraag is alleen hoe snel het gaat met de ontwikkeling.
Grijze objecten (pilaren) tegen een grijs wegdek gaan door vision niet gezien worden. Radar ziet ze wel. Echter radar is inderdaad verouderd (grof en traag). Daarom kiezen veel fabrikanten voor het splinternieuwe lidar. Musk laat zich erg negatief uit over lidar .. maar is pragmatisch en zal er uiteindelijk gerust voor kiezen.
Voorbeelden van pragmatiek:
- interne camera niet voor driver monitoring
- geen FSD subscription
- Shanghai model Y alleen voor regio
- 35K model 3
En straks dus: Tesla Lidar.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: wooter and Dan84
Dat Musk straks andere keuzes maakt zou zomaar kunnen en daar kun je best eens gelijk in hebben, maar dat neemt niet weg dat je met camera‘s veel meer kunt dan met radar/lidar. Vergeet niet dat professionele camera’s veel meer informatie kunnen zien dan de gemiddelde camera die je thuis hebt of in je telefoon zit. Punt is alleen dat er nu nog vaak hogere kosten aan deze camera’s zitten en de vraag is of dat rendabel is, maar dat zal in de toekomst gaan veranderen.
 
Tesla heeft al bewezen dat Lidar/radar niet nodig is voor FSD en dat beelden van verschillende camera’s voldoende is. Zie de verbluffende ritjes van de FSD Beta in Amerika. Ze moeten alleen nog wat relatief kleine correcties doorvoeren maar daarom zit het systeem nog in testfase.
 
Het zou niet nodig moeten zijn dat je moet switchen maar elke update zie je een stukje verbetering ontstaan.

Ik zie al vele releases geen verbeteringen. Alle punten die ik benoemde zitten er al vele updates in.

Als je weet dat hij niet kijkt naar matrix borden en dat je dan zelf baan of snelheid moet aanpassen wat is daar een drama aan.

Was het enkel maar matrixborden. Probleem is dat AP op de ring Rotterdam gewoon veel dingen structureel fout doet. Baan positie, knipperlichtdisco, incorrecte fleetspeed, niet kunnen gebruiken van de "default vMax" en dus zelf je weer de juiste snelheid moet instellen.
Zelfs (semi) file rijden en dan auto lane change gaat eigenlijk verbazingwekkend goed.

Hoe vaak gaat dit goed? In de normale drukje heb ik bijna altijd verkeerde rijbaanwisselingen. Verbazingwekkend goed is dat grenzend aan 100% goed met enkel issues bij uitzonderingen. Dat is niet mijn ervaring....

Eerlijk dat een drama noemen maakt je wel een drama queen. ;)

Gezien je in Gouda woont. Zullen we eens afspreken? Dan doen we een rondje ring Rotterdam in combinatie met b.v. ritje richting Capelle en Ridderkerk met voornamelijk AP aan. Doen we dezelfde route 2x en kunnen we mooi vergelijken. Ik vind namelijk dat jij een aardig positief beeld schetst over AP.
 
Ik zie al vele releases geen verbeteringen. Alle punten die ik benoemde zitten er al vele updates in.
Sterker nog: Sinds december 2019 is autopilot in europa stuk, toen Tesla besloot om (EU goedgekeurde) bestaande auto's softwarematig te beperken:


Sinds deze aanpassingen is er weinig autonoom meer over; het is meer irritant, zeker bij model S/X welke behoorlijk wat stuurdruk(?) nodig hebben voor de nag. Waarom maakt Tesla niet een capacitief stuur, zodat je alleen maar het stuur beet hoeft te houden.
 
Gezien je in Gouda woont. Zullen we eens afspreken? Dan doen we een rondje ring Rotterdam in combinatie met b.v. ritje richting Capelle en Ridderkerk met voornamelijk AP aan. Doen we dezelfde route 2x en kunnen we mooi vergelijken. Ik vind namelijk dat jij een aardig positief beeld schetst over AP.
Het ligt inderdaad er heel erg aan waar je rijdt, ik rij regelmatig Oostvoorne -> Heerlen en v.v. 90% van de remacties en rare snelheidsadviezen zitten op de zuidring van rotterdam, zeker het stuk van de beneluxtunnel tot rozenburg. Rest van de rit is eigenlijk zorgeloos op ap, heb mcu 1 en h.w 2.0 en 2.5. Tussen 2.0 en 2.5 merk ik eigenlijk nauwelijks verschil.
 
Grijze objecten (pilaren) tegen een grijs wegdek gaan door vision niet gezien worden. Radar ziet ze wel. Echter radar is inderdaad verouderd (grof en traag). Daarom kiezen veel fabrikanten voor het splinternieuwe lidar.

Gelukkig steken pilaren boven het wegdek uit en maak ik nooit een looping :) als ook dat de zon vaak schijnt zodat schaduw objecten die op de weg liggen opvallen.

Zelfs MobileEye zet zelf ook volop in op FSD zonder lidar.

E.M. zegt zelf ook dat Lidar een tussenstap is. Het vult een gat welke door software momenteel nog niet gedicht is maar dat dit een kwestie van tijd is.

Daarnaast, ik zag van de week een fragment dat AP niet opzij ging voor takken die aardig over de rijstrook hingen. Denk je dat radar daar iets zou hebben geholpen? Lidar zou dit wel moeten lukken maar 4D vision zou hier op den duur op moeten kunnen reageren. Immers, onze ogen doen dat ook.
 
zeker bij model S/X welke behoorlijk wat stuurdruk(?) nodig hebben voor de nag.
Zelf heb ik weinig problemen met de nag. Was dit maar het grootste probleem :)

Natuurlijk, "vroeger" was AP beter. Minder nag, meer toegestane g-krachten, op alle wegen lane change assist, etc.

Het probleem zijn ook niet de UN/ECE regels. Tesla kan binnen deze regels zo ontzettend veel! Maar dat boeit Tesla niks want US is leading. De software werkt matig in de EU en dat vind Tesla prima als verkoopbaar product. Pas als in de US grote stappen zijn gemaakt komt China en als we mazzel hebben komt daarna eens de EU.


ik rij regelmatig Oostvoorne -> Heerlen en v.v. 90% van de remacties en rare snelheidsadviezen zitten op de zuidring van rotterdam, zeker het stuk van de beneluxtunnel tot rozenburg.

Confirm, zodra je op de A15 sukkelt richting Oostvoorne gaat het prima. Irritant he dat de navigatie bij Oostvoorne nog steeds niet is bijgewerkt. Hoeveel map updates hebben we al gehad en nog steeds fout! Wat dacht je hoe AP rijdt bij de Suurhoffbrug? Zet je AP snelheid eens op 120 en hoe AP daar aanremt voor de bochten is toch echt geen pretje als ook niet het zenuwachtige stuur gedrag in de bochten er voor en na.

Of het AP gedrag op de Kanaaldijk richting Hellevoetsluis met de lichte bochten.

Of voor de grap kijken of AP zonder issues over de Maasvlakteboelevard komt op het stuk met aparte rijstroken?

Of op de N218 tussen Brielle en Spijkenisse hoe vaak je daar je snelheid moet aanpassen door het feit dat AP niet de voorrangsborden gebruikt om de limiet te bepalen? Verschrikkelijk ter hoogte van de Shell bij Heenvliet. Richting Spijkenisse richtdoor als je op de meest rechterbaan staat en je daar 80/90 rijd op AP in een vrij flauwe knik naar rechts net voor de afslag naar de Hartelbrug en AP daar z'n positief naar buiten laat 'drijven'.

Of de Spijkenissebrug, richting Hoogvliet, na de brug de bochten waar AP echt veel te veel naar links 'drijft'.

Of de Groenekruisweg vanaf Hoogvliet tot aan Charlois. Al die tussen stukken met verkeerde snelheden. Gewoon een N weg. Al jaren deze situatie maar sinds de borden herkenning totaal nutteloos daar op AP te rijden.

Ik zal wel de pech hebben precies op een plek te wonen daar alles in de directe omgeving een aardige pot ellende is met AP.
 
Mijn bevindingen met AP en NoA. Dat wil zeggen EAP+FSD, geen beta ;) Ik ben een groot van AP en kan al bijna niet meer zonder... Maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten zijn...

Allereerst: ik rij op de snelweg bijna altijd met AP en de laatste tijd (maanden) ook op NoA om dat te testen. Ik woon redelijk centraal (Naarden) en rij door het hele land.

- NoA is grappig, maar meer irritant dan behulpzaam.
- - In 50% van de gevallen wordt de afslag niet automatisch genomen mn als er twee banen afbuigen vindt NoA dat lastig. Maar ook mijn afslag naar op de A1 van Amsterdam naar Naarden-West gaat niet;
- - Ik heb aangegeven dat NoA niet moet inhalen, maar ik krijg vrij veel (lees: te veel) verzoeken om van baan te verwisselen zonder enige reden. Dus elke keer op cancel drukken
- - Qua rijden verder is NoA in mijn beleving gelijk aan AP

- AP is met name op rustige tijden (weinig verkeer) ideaal. Je moet alleen wat meer vooruit kijken bij het inhalen om dat vloeiend te laten verlopen.
- - Dus bijvoorbeeld de A73 en door de polder, zeker vroeg / laat op de dag, is ideaal. Maar de rondwegen bij de steden in de spits, dat gaat vooralsnog niet echt fijn;
- Bij filerijden danst de auto van links naar rechts in de baan. Raar. Dus maar weer zelf rijden;
- Lane changes in druk verkeer? Vergeet het maar. En afgebroken lane changes bezorgen mijn passagiers een hartaanval...
- Klaverblad? alleen als er geen andere auto's in de buurt zijn;
- Snelheid wordt nooit aangepast op de snelweg. Maar gezien het grote aantal fouten in de snelheidsborden herkenning / kaarten in de stad / autoweg is dat misschien voorlopig maar goed ook;
- past bij (scherpe) bochten de snelheid onvoldoende aan en dan krijg je een melding dat je over moet nemen. Ik weet dat dat te maken heeft met de EU regels, maar laat dan de snelheid aanpassen!
- Je rijdt op de rechterbaan en er komt een invoegstrook. Auto op de rem: we heel vriendelijk en beleefd, maar tegen de regels. Dus maar even fout op electra pedaal;
- Het beroemde phantom braking heb ik zelden;
- Af en toe rare dingen: gisteren bij wegwerkzaamheden een betonnen rand langs de linkerbaan (twee baans snelweg). Dat vond AP niet leuk en mijn passagiers nog minder...

Ik denk dat een belangrijke factor het niet accurate kaartmateriaal is: ik zie regelmatig foute aantal rijstroken ed.

Al met al herken ik dus veel van @RobsEV én van @ramonneke hoe gek dat wellicht ook lijkt.....
 
- Je rijdt op de rechterbaan en er komt een invoegstrook. Auto op de rem: we heel vriendelijk en beleefd, maar tegen de regels. Dus maar even fout op electra pedaal;

Dit is zo hinderlijk! Het kan gebeuren dat je zelfs een auto al gedeeltelijk gepasseerd bent en AP alsnog op de rem gaat. Soms een aardig ankers uit momentje.
 
En ik vergat nog een mooie: de knipperlichtendisco :rolleyes:

Voor mij (en passagiers) een groot ongenoegen. Ik zou al blij zijn als er een optie was om het snel uit te zetten... Ik dacht te cancellen door andere kant te activeren, maar dat werkt helaas niet. Achterliggers denken dan helemaal dat ik van het padje ben...
 
En ik vergat nog een mooie: de knipperlichtendisco :rolleyes:

Voor mij (en passagiers) een groot ongenoegen. Ik zou al blij zijn als er een optie was om het snel uit te zetten... Ik dacht te cancellen door andere kant te activeren, maar dat werkt helaas niet. Achterliggers denken dan helemaal dat ik van het padje ben...
Wij zijn allemaal rij-instructeurs die een halve gare auto leren rijden. Soms gaat dat best goed maar soms doet hij de gekste dingen. Hij heeft nog vele vele lessen nodig.
 
Tesla heeft al bewezen dat Lidar/radar niet nodig is voor FSD en dat beelden van verschillende camera’s voldoende is. Zie de verbluffende ritjes van de FSD Beta in Amerika. Ze moeten alleen nog wat relatief kleine correcties doorvoeren maar daarom zit het systeem nog in testfase.
De verbluffende ritjes zijn inderdaad genieten. Relatief kleine correcties is echter een understatement. Om de laatste dommigheden eruit te halen moet er:
- een veel krachtigere computer in
- een volledig nieuwe AI komen die begrijpt hoe de wereld in elkaar zit
Elon Musk heeft een oneindig groot belang om de wereld te laten denken dat FSD er bijna is. Twee weken nog. Of nu is het verhaal 2 versies nog (V10 of V11). Zelfs dat is niet waar. Hij meent steeds wat hij zegt maar hij zegt echt al 4 jaar dat we er bijna zijn.
Wat we wel krijgen hopelijk is een fantastische level 2 rij-assistent. Ook heel mooi. Geen 10K of 199/mnd waard maar heel mooi. Elon droomt verder.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Dat Musk straks andere keuzes maakt zou zomaar kunnen en daar kun je best eens gelijk in hebben, maar dat neemt niet weg dat je met camera‘s veel meer kunt dan met radar/lidar. Vergeet niet dat professionele camera’s veel meer informatie kunnen zien dan de gemiddelde camera die je thuis hebt of in je telefoon zit. Punt is alleen dat er nu nog vaak hogere kosten aan deze camera’s zitten en de vraag is of dat rendabel is, maar dat zal in de toekomst gaan veranderen.
Je iPhone heeft een veel duurdere en krachtigere camera dan Tesla gebruikt. Ze zien maar weinig pixels net als onze ogen.
ze zijn ook niet heel duur, 130 dollar verkoopprijs, voor Tesla veel minder. De voorkamera zal iets beter en duurder zijn. De kracht komt van de FSD computer waar ze aanhangen. De hoge prijs voor FSD is wat Musk denkt dat het waard gaat zijn ooit. Als wij dat met hem geloven dan betalen we dat.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Ik zie al vele releases geen verbeteringen. Alle punten die ik benoemde zitten er al vele updates in.
Sinds dat men aan een rewrite werkt - die nu in de FSD Beta getest wordt - zie je in de productie "FSD" enkel maar bugfixes. Lijkt me ook logisch. In Windows 10 ga je nu ook geen nieuwe grote features meer verwachten nu dat men Windows 11 heeft aangekondigd, en MacOS Big Sur zal ook geen nieuwe features meer krijgen bij een point release nu dat men Monterey heeft aangekondigd. Idem overigens met iOS 14 nu dat iOS 15 in beta is.

Verder worden verkeersborden op de snelweg momenteel genegeerd.
 
Sinds dat men aan een rewrite werkt - die nu in de FSD Beta getest wordt - zie je in de productie "FSD" enkel maar bugfixes. Lijkt me ook logisch.

Behalve dat FSD uitrol hier nog zeer lang zal duren en er veel snelweg verbeteringen te maken zijn die niets met city driving te doen hebben.

Dus nee, niet logisch want het is bijna een heel ander marktsegment.
 
Er wordt ook heel veel gesproken over FSD, maar laten ze eerst EAP even lekker laten werken. Zelfs op de N34 (rechte provinciale weg) is een drama, omdat de auto steeds wisselt tussen allerlei snelheden, terwijl je overal al gewoon 100km/u mag rijden. Om nog maar niet te zwijgen van die remingrepen, omdat er iemand wil invoegen.

Ondanks dat ik veel heb aan te merken op EAP merk ik dat ik er toch gebruik van blijf maken. Ik zou overigens helemaal tevreden zijn bij een perfect werkende lane-assist i.c.m. adaptieve cruise control. Die lane-assist werkt redelijk okee in mijn ogen, maar stuurt bij vluchtheuvels echt te laat in (die heb je nog wel eens buiten de bebouwde kom). De adaptieve cruise-control vind ik erg matig en een traditioneel systeem dat ik uit andere auto's ken vind ik vaak beter.

De discussie over FSD vind ik sowieso erg voorbarig als je nog niet eens EAP feilloos kan laten werken. Daarom ook nooit overgegaan op FSD. Als zelfrijdende auto's echt goed gaan werken, dan hoef ik geen eigen auto meer voor primair vervoer, maar dan claim ik wel een robottaxi als ik hem nodig heb.
 
Je iPhone heeft een veel duurdere en krachtigere camera dan Tesla gebruikt. Ze zien maar weinig pixels net als onze ogen.
ze zijn ook niet heel duur, 130 dollar verkoopprijs, voor Tesla veel minder. De voorkamera zal iets beter en duurder zijn. De kracht komt van de FSD computer waar ze aanhangen. De hoge prijs voor FSD is wat Musk denkt dat het waard gaat zijn ooit. Als wij dat met hem geloven dan betalen we dat.
Zowel camera’s in telefoons als in auto’s vallen wat mij betreft onder de low/ mid- end camera’s. Wat ik wil aangeven is dat de echte high-end camera’s nu nog te duur zijn voor dit soort toepassingen. Het aantal pixels is niet bepalend voor de kwaliteit maar wel het type chip en lens icm de achterliggende software. Goede FSD software en een snelle processor hebben ook nog een goede camara nodig.
 
Zowel camera’s in telefoons als in auto’s vallen wat mij betreft onder de low/ mid- end camera’s. Wat ik wil aangeven is dat de echte high-end camera’s nu nog te duur zijn voor dit soort toepassingen. Het aantal pixels is niet bepalend voor de kwaliteit maar wel het type chip en lens icm de achterliggende software. Goede FSD software en een snelle processor hebben ook nog een goede camara nodig.

Het menselijk oog is zelfs een bagger kwaliteit t.o.v. wat low en mid end camera's kunnen zien.

Daarom is alles in je blikveld onscherp, behalve het stukje waar je naar kijkt. Dat is ongeveer zo groot als een duimnagel op armlengte afstand.

Tel daar bij op dat het CBR het ook prima vind als iemand maar 50% zicht heeft van de norm.