Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat jullie de evolutie of schepper (het is maar waar je in geloofd) toch echt wat tekort doen. Het menselijk oog is een uitstekend en zeer goed uitgewerkt instrument. Het ziet relatief goed in het donker (door aparte staafjes), waarbij de kleuren worden opgeofferd. Maar ook kan het extreem snel scherpstellen en werkt het samen met je brein. Ondanks dat je maar een beperkt deel scherp ziet worden bewegingen buiten het scherpe deel wel snel opgemerkt. Ook het dynamisch bereik van het oog is ongeveer 24 stops, waarbij zelfs de beste dSLR niet voorbij de 16 stops komt. De camera die in de Tesla zit heeft een nog vele malen mindere DR. Dat is ook te merken, want bij laagstaande zon kapt bij mij de auto-pilot er vaak mee of wordt wat onrustig.

Waar bij de meeste vision toepassingen het hele camerabeeld de input is voor de verdere verwerking, is bij de mens die veel meer tweerichtingsverkeer. Je ogen geven input aan je brein en je brein stuurt je ogen aan. Bij de meeste vision toepassingen is de camera enkel input voor de verwerking er achter. Er wordt hooguit wat automatische helderheid toegepast.
 
Ik denk dat jullie de evolutie of schepper (het is maar waar je in geloofd) toch echt wat tekort doen. Het menselijk oog is een uitstekend en zeer goed uitgewerkt instrument. Het ziet relatief goed in het donker (door aparte staafjes), waarbij de kleuren worden opgeofferd. Maar ook kan het extreem snel scherpstellen en werkt het samen met je brein. Ondanks dat je maar een beperkt deel scherp ziet worden bewegingen buiten het scherpe deel wel snel opgemerkt. Ook het dynamisch bereik van het oog is ongeveer 24 stops, waarbij zelfs de beste dSLR niet voorbij de 16 stops komt. De camera die in de Tesla zit heeft een nog vele malen mindere DR. Dat is ook te merken, want bij laagstaande zon kapt bij mij de auto-pilot er vaak mee of wordt wat onrustig.

Waar bij de meeste vision toepassingen het hele camerabeeld de input is voor de verdere verwerking, is bij de mens die veel meer tweerichtingsverkeer. Je ogen geven input aan je brein en je brein stuurt je ogen aan. Bij de meeste vision toepassingen is de camera enkel input voor de verwerking er achter. Er wordt hooguit wat automatische helderheid toegepast.
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Echt een idiote simplificatie om mensenogen te vergelijken met domme camerapixels. Idem om het neuraal net van de hw 3 computer met hersenen te vergelijken toch blijft Tesla dat doen en geloven in robotaxis.
Aan iedereen die er ook in gelooft:
Wat moet FSD doen (als jij achterin de krant leest of slaapt op weg naar Groningen) en
- er loopt een olifant op de weg
- er landt een vliegtuigje op de weg
- er vindt voor jou een ongeluk plaats, er loopt een kind doelloos rond
- een hacker steekt zijn hand op om je te stoppen
- een agent doet datzelfde
- omleiding: volg G voor Groningen en L voor Leeuwarden
Ik kan honderden situaties bedenken die maar zo zelden voorkomen per stuk dat Andrej er niet op kan trainen. Dat is waarom FSD alleen kan werken in een mensenwereld als mensenogen op afstand kunnen meebeslissen. Dat is waar Tesla niet voor kiest en de concurrenten wel. Tesla kiest naar mijn mening verkeerd en daarom leveren ze al 4 jaar niet de FSD die ze wel verkopen.
 
@TheoSchijf Of een auto wordt extreem voorzichtig, waardoor het onbruikbaar is. Een beetje vergelijkbaar met het automatische inparkeren. Het werkt meestal wel, maar gaat zo tergend traag dat het maar weinig zin heeft. Waar het echt moeilijk wordt laat het automatisch inparkeren het meestal ook afweten. Soms moet je ook regels overtreden, vanwege bijzondere situaties. Zoals even door de berm als een auto voorgesorteerd staat. Ik geloof er niets van dat Tesla al met dat soort zaken bezig is. De video's die ik heb gezien zijn over het algemeen redelijk overzichtelijke situaties.

Ik zou helemaal tevreden zijn als ik de saaie stukken kan overdragen aan de auto en de rest zelf moet doen. Op de snelweg volautomatisch rijden zie ik wel gebeuren, maar in de stad geloof ik de eerste 10 jaar absoluut niet in. Mercedes schijnt het juridisch voor elkaar te hebben om in Duitsland op sommige trajecten op level 3 te gaan rijden. Even afwachten of het daadwerkelijk gaat geburen, maar heb er meer vertrouwen in dan bij Tesla. Maar het zijn interessante tijden voor de automobielindustrie. Dat is wel te danken aan Tesla, want die hebben alles wel in gang gezet. Zonder de Model S had je nu geen EQS (of veel andere EVs).

Wat ik niet begrijp is waarom Tesla zoveel pretendeert, terwijl het klip en klaar is dat ze het niet waar kunnen maken. Op andere gebieden verzetten ze geweldig werk, maar toch blijven ze beweren dat het bijna klaar is. Het staat nog altijd op de website. Ik kan niet begrijpen dat het kan en mag. Maar gezien de beurskoers geloven veel mensen in het potentieel van Tesla. Ik ben het wel eens met de podcast van AutoWeek waarin gesteld werd dat Mercedes zo'n feature pas kan lanceren als het echt goed is. Tesla kan als start-up zich wat meer foutjes veroorloven. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe groot de voorsprong van Tesla daadwerkelijk is op dit gebied.
 
Mercedes schijnt het juridisch voor elkaar te hebben om in Duitsland op sommige trajecten op level 3 te gaan rijden.

Dat is vooruitlopend op wijzigingen in de UN/ECE r79 welke toestaat Level 3 te rijden op de snelweg onder ik dacht 60 km/u. Dit overigens enkel als lane assist!

Enkel snelweg lane assist zonder nags onder de 60km/u. In de media uitgelicht als Mercedes levert als eerste FSD Level 3 auto :)

Het juridische is uiteraard dat Mercedes dan aansprakelijk is voor schades. Dat doet Tesla (nog) niet maar aangezien er nog geen enkele Mercedes zo op de weg is moeten we dat nog even afwachten.

Voor Tesla natuurlijk super makkelijk om zo in te schakelen als ze vertrouwen hebben in AP onder de 60 km/u.

Gezien in het verleden stilstaande auto's boven de 80km/u werden genereerd maar onder de 80 niet denk ik dat door de 60 km/u limiet dit geen probleem voor AP zal zijn. Zeker als AP zometeen vision only gebruikt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik ben even de weg kwijt....

Op de *snelweg* *onder* de 60km/uur? Volgens mij is dat, file uitgezonderd, toch gewoon het verkeer hinderen en verboden?

NB Niet sarcastisch bedoeld, ben echt verbaasd. Hadden ze hem op 100/120/130 begrensd had ik het nog kunnen begrijpen
 
Jammer dat ze zo traag zijn met die wetgeving. Op zich goede zaak *dat* er wetgeving komt, maar ze moeten wel mee met de stand van de techniek.

Er is een Belgische Tesla fan die regelmatig hierover bericht op YouTube. Steven, achternaam even kwijt.
 
Jammer dat ze zo traag zijn met die wetgeving. Op zich goede zaak *dat* er wetgeving komt, maar ze moeten wel mee met de stand van de techniek.

Of Tesla past zich gewoon aan aan de wetgeving?

Tesla gebruikt de wetgeving als excuus voor veel zaken die niet goed werken terwijl autopilot prima binnen de regels veel heen zou kunnen dan het nu doet. Het interesseert Tesla enkel geen fluit. Ze fixeren zich momenteel volledig op de US en als dat toevallig ook elders werkt zoals in Canada dan is dat mooi meegenomen.
 
  • Like
Reactions: Dan84 and bugboy
Jammer dat ze zo traag zijn met die wetgeving. Op zich goede zaak *dat* er wetgeving komt, maar ze moeten wel mee met de stand van de techniek.

Er is een Belgische Tesla fan die regelmatig hierover bericht op YouTube. Steven, achternaam even kwijt.
De stand van de techniek is dusdanig laag dat de wetgeving vooralsnog voorop loopt. De techniek is nog (te) onvolwassen en moet de komende jaren nog hele grote stappen maken alvorens wetgeving versoepeld kan worden. Dat geldt uiteraard niet alleen voor Tesla maar ook de andere autobouwers. Tesla heeft daar echter nog de uitdaging bij dat het de “basis” ADAS niet betrouwbaar werkend krijgt (bv ACC, bordherkenning etc) en er ook bewust voor lijkt te kiezen daar niet in te investeren maar inzet op FSD.
 
Ik ga het hier ook maar even herhalen: FSD Beta is een rewrite van de FSD code. Er wordt niet meer ontwikkeld op de FSD stack die wij hebben in Europa, dus grote verschillen mag je je niet meer aan verwachten.
Toch vind ik dat merkwaardig en juridisch op dun ijs.

Delen van nieuwe FSD Beta zullen ook in Europa toegestaan zijn. Denk aan verbeterde 'navigate on autopilot', betere herkenning snelheidslimieten, minder nerveuze baanwisselingen, minder phantom breaks, verbeterde veiligheid, etc.

Tesla verkoop FSD pakket ook in Europa voor heel, heel veel geld. De enige disclaimer die ze maken is een juridische: wat niet mag, zullen ze ook niet doen. Snap ik. Maar dan verwacht ik dat we in de technische ontwikkeling niet structureel achtergesteld worden bij US. Nogmaals, een functionele beperking snap ik (juridisch), maar onderliggende AI verwacht ik ook voor EU.
 
  • Like
Reactions: arri and cousin_IT
Toch vind ik dat merkwaardig en juridisch op dun ijs.

Delen van nieuwe FSD Beta zullen ook in Europa toegestaan zijn. Denk aan verbeterde 'navigate on autopilot', betere herkenning snelheidslimieten, minder nerveuze baanwisselingen, minder phantom breaks, verbeterde veiligheid, etc.

Tesla verkoop FSD pakket ook in Europa voor heel, heel veel geld. De enige disclaimer die ze maken is een juridische: wat niet mag, zullen ze ook niet doen. Snap ik. Maar dan verwacht ik dat we in de technische ontwikkeling niet structureel achtergesteld worden bij US. Nogmaals, een functionele beperking snap ik (juridisch), maar onderliggende AI verwacht ik ook voor EU.
Je kan perfect een formule 1 wagen kopen, maar je mag er niet mee op de weg. Als je toch het geld wil uitgeven is dat jouw beslissing en geen probleem van de producent.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Toch vind ik dat merkwaardig en juridisch op dun ijs.

Delen van nieuwe FSD Beta zullen ook in Europa toegestaan zijn. Denk aan verbeterde 'navigate on autopilot', betere herkenning snelheidslimieten, minder nerveuze baanwisselingen, minder phantom breaks, verbeterde veiligheid, etc.

Tesla verkoop FSD pakket ook in Europa voor heel, heel veel geld. De enige disclaimer die ze maken is een juridische: wat niet mag, zullen ze ook niet doen. Snap ik. Maar dan verwacht ik dat we in de technische ontwikkeling niet structureel achtergesteld worden bij US. Nogmaals, een functionele beperking snap ik (juridisch), maar onderliggende AI verwacht ik ook voor EU.
Ik zeg niet dat de resultaten van de rewrite nooit in Europa komen.

Ik zeg enkel dat de rewrite momenteel in een closed Beta getest worden, en nog niet publiek beschikbaar zijn. Noch in de VS, noch in Europa. Enkel zie je op het internet filmpjes van eigenaars die in het Early Access-programma van Tesla zitten en via hun NDA toelating hebben gekregen om hun ervaringen met FSD Beta te delen.

Ooit zullen voordelen van de rewrite ook in Europa komen, en dat kan nog altijd met de UN/ECE limieten zijn, maar dat zal pas zijn nadat FSD Beta niet meer een gesloten beta is.
 
  • Like
Reactions: ramonneke