Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD, verkeerslichten en de snelweg

This site may earn commission on affiliate links.
Vergeet niet trouwens dat die waarschijnlijk met MobilEye NVidia hardware was en niet met Telsa "autopilot".

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat MobilEye destijds echt Telsa ruim voor was en misschien om sommige vlakken nog steeds voor is. Hadden Tesla en MobilEye nog samengewerkt dan vermoed ik dat we zelfs al hier in de EU FSD hadden gehad.

Allemaal speculatie.
"...waarschijnlijk... ...ik ben er inmiddels van overtuigd... ...vermoed ik..."

Als je ziet waar MobilEye nu staat in Europa, dan begint het m.i.v. dit jaar een pilot in Duitsland.
Niet door MobilEye zelf, maar door een Duitse partij, TŪV Sūd.
Het is afwachten wat daar uitkomt.

 
Nee.

Kenteken check levert een model jaar 2016 X op, het eerste jaar van Tesla HW 2.0.

Alleen de allereerste serie 2015 had nog HW 1.0 en die zijn voor zover ik weet nooit in Europa geleverd.
Hij spreekt zelf wel over radar in het filmpje. Ik wil zo een vision only auto dit nog wel zien doen.

Bij mij zegt hij hier vaak dat hij verkeerslichten aan het naderen is en gaat stoppen, wanneer ik lekker tegen 120 zit te karren ...

Google Maps
 
Hij spreekt zelf wel over radar in het filmpje

Zowel HW 2.0, 2.5 en 3.0 hebben radar.

Radar kan eigenlijk maar één ding goed en dat is het meten van afstand.

Dat de chauffeur in het filmpje zegt dat de radar de botsing herkende is nergens op gebaseerd en is eerder in lijn met op camera’s gebaseerde object herkenning.
 
Last edited:
Zowel HW 2.0, 2.5 en 3.0 hebben radar.

Radar kan eigenlijk maar één ding goed en dat is het meten van afstand.

Dat de chauffeur in het filmpje zegt dat de radar de botsing herkende is nergens op gebaseerd en is eerder in lijn met op camera’s gebaseerde object herkenning.

Ik twijfel een beetje obv eigen ervaringen. In beginperiode zag ik op het scherm niet alleen de auto voor mij maar meestal ook de auto daarvoor. Zelfs als ik de 2e auto zelf niet kon zien omdat er voor mij een dichte bestelbus oid reed. Ik kan me voorstellen dat de software in die periode kon anticiperen op de 2e auto. Dit alles werkte goed mits de auto voor mij niet al te laag was. De radar leek dus onder de auto voor mij door te "kijken".

Op dit moment zie ik de "auto voor de auto" niet meer op het scherm. Soms even bij een baanwisseling oid maar niet meer zoals in de beginperiode (2019-2021). Visualisatie hoeft niet leidend te zijn voorde daadwerkelijke aansturing maar ik krijg wel het gevoel dat de auto nu andere dingen ziet dan in het verleden. Soms wat meer (vb richtingaanwijzer) maar soms ook wat minder (bovenstaand voorbeeld)
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Gisteravond reed ik in het donker op de snelweg. Relaxed op FSD, 110KM/uur.
Op een gegeven moment de waarschuwing dat ik een verkeerslicht naderde over x honderd meter en auto remde! Uiteraard stroom bijgegeven. Weer die melding. Weer stroom. Dat een keer of zes.

Wat was het geval: ik naderde een vrachtwagen die aan de achterkant op hoeken aan de bovenkant ook achterlichten had.

Blijkbaar werden deze als verkeerslicht herkend. Dat kan levensgevaarlijk zijn als iemand niet goed oplet.
Irritant ja, levensgevaarlijk? Mwoah...

Het feit dat iemand niet oplet is gevaarlijk, niet als iemand niet oplet.

Bij een valse verkeerslicht detectie verschijnen er meldingen in het scherm, en de wagen vertraag licht, ik betwijfel of er in het begin echt gebruik van de remmen gemaakt wordt, volgens mij wordt er enkel afgeremd op de motor.

Ik heb het al meegemaakt bij vrachtwagens met niet standaard verlichting aan de achterkant, rode kruizen boven de weg en zelfs oranje knipperlichten die je waarschuwing voor naderende einde snelweg. In geen enkel geval veroorzaakte dat een levensgevaarlijke situatie.