Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD: wordt het tijd om Tesla te manen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb FSD afgelopen december aangeschaft. Niet om wat het nu biedt, maar om wat het wellicht gaat worden. Ja het was duur. En inderdaad, je hebt er erg weinig aan. Maar toch heb ik geen spijt. En dat is omdat ik er van geniet FSD met elke update beter te zien worden. Er zijn zoveel dingen die FSD in Nederland in de weg staan, maar het zijn allemaal zaken die de komende jaren zullen worden aangepast. Allereerst is er natuurlijk de strenge Nederlandse wet, die heel veel autonomie uit de functionaliteit van FSD sloopt. Ten tweede is er het probleem dat FSD nu nog is afgestemd op Amerikaanse wegen en infrastructuur, waardoor het in Nederland slechter functioneert. En ten derde is er het probleem dat Elon structureel te optimistisch is over het tijdspad. Maar AL die dingen staan niet in de weg dat we over enkele jaren (misschien zelfs 5 of nog langer) uiteindelijk toch de beloofde functionaliteit krijgen. Ik wil die rit wel meemaken.
 
Last edited:
Ik heb de gelinkte PDF al rijdend gelezen, geeft je wat te denken over hoe nuttig of nutteloos FSD is.

Maar goed, blijkbaar heeft ie een Model 3 uit maart 2019 vergoed kunnen krijgen van Tesla omdat zijn rijbaanwissels niet feilloos waren, hoewel level 3 pas vanaf 2021 beloofd was en ie al in 2020 begon te janken.

In dit geval heeft ie een rechter gevonden die vind dat het product niet conform te belofte is.

Goed, dat doe je ook maar 1 keer... Als je 3 jaar (22000km) gratis een Tesla kan rijden op Tesla kosten, kom je gegarandeerd op een shitlist. Dus dit werkt enkel als je nooit meer van plan bent om een Tesla te kopen.
 
Ik heb de gelinkte PDF al rijdend gelezen, geeft je wat te denken over hoe nuttig of nutteloos FSD is.

Maar goed, blijkbaar heeft ie een Model 3 uit maart 2019 vergoed kunnen krijgen van Tesla omdat zijn rijbaanwissels niet feilloos waren, hoewel level 3 pas vanaf 2021 beloofd was en ie al in 2020 begon te janken.

In dit geval heeft ie een rechter gevonden die vind dat het product niet conform te belofte is.

Goed, dat doe je ook maar 1 keer... Als je 3 jaar (22000km) gratis een Tesla kan rijden op Tesla kosten, kom je gegarandeerd op een shitlist. Dus dit werkt enkel als je nooit meer van plan bent om een Tesla te kopen.
Hoezo? Ik laat de volgende door een ander kopen en koop hem dan meteen over. Tesla heeft echt geen zin in het track en van vervelende klanten. Hoogstens bij de nieuw verkoop. In de rest van het traject geeft het alleen maar vervelende ruis in systemen.
 
Ik heb de gelinkte PDF al rijdend gelezen, …

Als je 3 jaar (22000km) gratis een Tesla kan rijden op Tesla kosten, kom je gegarandeerd op een shitlist. Dus dit werkt enkel als je nooit meer van plan bent om een Tesla te kopen.

Het vonnis bevat een aantal interessante punten. De rechter oordeelt dat klager niet gratis die 22k km heeft gereden maar daar €1900 voor moet vergoeden aan Tesla GmbH met Elon Musks opgave dat Teslas 500.000 mijl, 800.000 km mee gaan: 22k / 800k x €69000 = €1900



933DF1AA-F7CC-4C8E-8701-CC4A0EAB0653.png
 
Volgens mij klopt 5k niet.
Op de website van Tesla zie ik in de configurator een prijs vermeld van 7.500k minus 3.800 k = verschil 3.700k :

Enhanced Autopilot​

€ 3.800
  1. Navigeren met Autopilot
  2. Auto Lane Change
  3. Automatisch inparkeren
  4. Summon
  5. Smart Summon
  6. Full Self-Driving Capability​

    € 7.500
    1. Alle functies van Standaard Autopilot en Enhanced Autopilot
    2. Verkeerslicht- en stopbordherkenning
      Binnenkort beschikbaar:
    3. Automatisch sturen op straten binnen de bebouwde kom
 
Volgens mij klopt 5k niet.
Op de website van Tesla zie ik in de configurator een prijs vermeld van 7.500k minus 3.800 k = verschil 3.700k :

Enhanced Autopilot​

€ 3.800
  1. Navigeren met Autopilot
  2. Auto Lane Change
  3. Automatisch inparkeren
  4. Summon
  5. Smart Summon
  6. Full Self-Driving Capability​

    € 7.500
    1. Alle functies van Standaard Autopilot en Enhanced Autopilot
    2. Verkeerslicht- en stopbordherkenning
      Binnenkort beschikbaar:
    3. Automatisch sturen op straten binnen de bebouwde kom
Dat verschil van 3.700 euro is ook de reden waarom ik FSD besteld heb, alhoewel ik 0 vertrouwen heb dat die ooit level 4 of 5 autonomie gaan halen enkel op basis van camera's. Het is een gimmick en misschien een meerwaarde wanneer ik de auto verkoop.
 
idd 3700 maar is er de dag van vandaag eigenlijk een merkbaar verschil ergens. Behalve de piep wanneer het licht op groen springt ?
Meerwaarde is een argument. En bij mij ook ik heb 0 vertrouwen. Vond de AP 1 trouwers beter aanvoelt dan deze . zelfs met HW3.

BVB Ik dacht dat Fsd meer visualisaties had dan AEP maar ben niet zeker.
 
idd 3700 maar is er de dag van vandaag eigenlijk een merkbaar verschil ergens. Behalve de piep wanneer het licht op groen springt ?
Meerwaarde is een argument. En bij mij ook ik heb 0 vertrouwen. Vond de AP 1 trouwers beter aanvoelt dan deze . zelfs met HW3.

BVB Ik dacht dat Fsd meer visualisaties had dan AEP maar ben niet zeker.
Zijn die extra visualisaties niet enkel in de beta te zien momenteel? Ik denk dat FSD wat minder beepjes heeft. De verkeersborden en dergelijke lijken mij wel interessant. Het heeft inderdaad weinig meerwaarde. Moest FSD op hetzelfde niveau komen als in de VS, verwacht ik wel een prijsverhoging hier. Misschien dat de tussenoptie van 3800 euro zal verdwijnen en we hier ook richting 10 of 12000 euro gaan.
 
Zijn die extra visualisaties niet enkel in de beta te zien momenteel? Ik denk dat FSD wat minder beepjes heeft. De verkeersborden en dergelijke lijken mij wel interessant. Het heeft inderdaad weinig meerwaarde. Moest FSD op hetzelfde niveau komen als in de VS, verwacht ik wel een prijsverhoging hier. Misschien dat de tussenoptie van 3800 euro zal verdwijnen en we hier ook richting 10 of 12000 euro gaan.
Extra visualisaties hangen af van hardware-versie. HW2.5 en 2.0 doen geen verkeerslichten en verkeersborden, en beperkt aantal voertuigen. HW3.0 doet verkeerslichten, verkeersborden en voertuigen.

De bedoeling is dat HW3.0 met FSD Beta (dus de nieuwe codebase) ook de nieuwe visualisaties laat zien.

Functioneel verschil momenteel op HW3 is dit:

1648991022272.png

1648991033562.png
 
Ok. Ik heb verkeerslichten verkeersborden voertuigen en hw 3.0.
(...)
Met FSD en HW3.0 zie ik naast verkeersborden en voertuigen ook de pijlen op de weg en belijning, verkeerskegels en afvalcontainers. De auto stopt ook effectief voor een rood verkeerslicht met op het scherm een rode stopstreep en maakt een geluid wanneer het verkeerslicht op groen gaat.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Ok. Ik heb verkeerslichten verkeersborden voertuigen en hw 3.0.
Wat ik me afvraag is of eap met hw3 dit ook heeft of dat dit gelinkt is aan fsd. Indien eap dit ook heeft dan is Fsd effectief waardeloos.
Ook met EAP en de standaard AP zie je verkeerslichten, verkeersborden, voertuigen, personen, pijlen en stopstrepen op de weg etc.
De visualisatie is dus hetzelfde (in elk geval bij HW3), alleen de functionaliteit is iets anders.
 
Ook met EAP en de standaard AP zie je verkeerslichten, verkeersborden, voertuigen, personen, pijlen en stopstrepen op de weg etc.
De visualisatie is dus hetzelfde (in elk geval bij HW3), alleen de functionaliteit is iets anders.
Wat bedoel je precies met 'standaard AP'? of bedoel je Enhanced Autopilot voor €3.800. Op de website van Tesla zie ik onder Autopilot vermeld:
  • Traffic-Aware Cruise Control: past de snelheid van uw auto aan op het omringende verkeer
  • Automatisch sturen: assisteert bij het sturen binnen een rijstrook met duidelijke wegmarkeringen en maakt gebruik van Traffic-Aware Cruise Control
  • // (zie onderstaande weblink)
  • Autopilot en Full Self-Driving Capability
 
Last edited:
Wat bedoel je precies met 'standaard AP'? of bedoel je Enhanced Autopilot voor €3.800. Op de website van Tesla zie ik onder Autopilot vermeld:
  • Traffic-Aware Cruise Control: past de snelheid van uw auto aan op het omringende verkeer
  • Automatisch sturen: assisteert bij het sturen binnen een rijstrook met duidelijke wegmarkeringen en maakt gebruik van Traffic-Aware Cruise Control
  • Autopilot en Full Self-Driving Capability
“standaard AP” is de autopilot versie die zonder meerprijs wordt geleverd. EAP is de uitgebreidere €3800,— versie.
Met AP heb je dus TACC en blijft de auto tussen de lijnen, met EAP heb je wat extras waaronder de auto lane change , navigate on autopilot, smart summon en automatisch inparkeren.
Zoals ik al aangaf is de visualisatie in beide versies hetzelfde alleen de functionaliteit is wat anders.