Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Full Self Driving/Autonoom rijden en de NL wetgeving

Zou je FSD gebruiken zodra het beschikbaar zou zijn in NL?

  • Nee, liever niet

    Votes: 3 4.5%
  • Ja, gelijk, ook al is deze misschien dan nog in Beta

    Votes: 55 83.3%
  • Ja, maar alleen als deze ruim uit de Beta is

    Votes: 3 4.5%
  • Misschien, ik weet het nog niet

    Votes: 5 7.6%

  • Total voters
    66

Shadowfly

Member
Oct 8, 2020
88
65
Netherlands
Hopelijk is dit al niet eerder gepost, zo wel; shoot it down! :)

Mijn intentie met dit draadje is achterhalen hoe de huidige Nederlandse wetgeving tegen FSD en autonoom rijden aankijkt en deze informatie hier te verzamelen.
Ik lees overal dat het wegennet van Nederland uitermate geschikt is voor autonoom rijden echter onze wetgeving is het gene wat het tegenhoud.

Wat ik graag zou willen weten; welke aspecten van die wetgeving maken dat wij Nederlandse Tesla rijders niet aan de beurt komen als FSD in europa wordt uitgerold? Heeft iemand helder waar dit terug te vinden is en of er iets aan te doen is (denk aan petities o.i.d.).

Daarnaast is dit wat mij betreft ook een mooie plek om de wetgeving omtrent autonoom rijden (Tesla of niet) te discussiëren :)
 
  • Like
Reactions: pvandamcom

Ger356

Member
Feb 15, 2018
716
469
Haarlem, The Netherlands
Hopelijk is dit al niet eerder gepost, zo wel; shoot it down! :)

Mijn intentie met dit draadje is achterhalen hoe de huidige Nederlandse wetgeving tegen FSD en autonoom rijden aankijkt en deze informatie hier te verzamelen.
Ik lees overal dat het wegennet van Nederland uitermate geschikt is voor autonoom rijden echter onze wetgeving is het gene wat het tegenhoud.

Wat ik graag zou willen weten; welke aspecten van die wetgeving maken dat wij Nederlandse Tesla rijders niet aan de beurt komen als FSD in europa wordt uitgerold? Heeft iemand helder waar dit terug te vinden is en of er iets aan te doen is (denk aan petities o.i.d.).

Daarnaast is dit wat mij betreft ook een mooie plek om de wetgeving omtrent autonoom rijden (Tesla of niet) te discussiëren :)
Nederland volgt de zogenaamde EN/ECE 79 richtlijnen. Sterker de RWD is namens Europa de instantie die in die groep meepraat en typegoedkeuringen geeft. Er is een draadje waar die ontwikkelingen gevolgd worden en waar je al veel info kunt vinden. UN/ECE 79
 
  • Like
Reactions: Niek

ramonneke

Active Member
Apr 26, 2018
3,420
1,912
Rotterdam
Allereerst, je titel klopt niet. Autonoom rijden (level 5) is er nog lang niet. We gaan super super super lang level 2 (hands off) buiten de snelweg krijgen en op de snelweg waarschijnlijk binnen enkele jaren level 3 (eyes off) en misschien level 4 (mind off) op bepaalde trajecten.

Ik lees overal dat het wegennet van Nederland uitermate geschikt is voor autonoom rijden echter onze wetgeving is het gene wat het tegenhoud.

Ons snelwegennet is juist in het bijzonder naar mijn mening niet echt geschikt VOOR DE HUIDIGE AP FSD beta

1. Veel matrix borden
2. Spitsstroken
3. Aparte uitvoegstroken

De neural nets moeten in deze bijzonderheden extra getrained worden om de juiste rijrichting te vervolgen en niet juist verkeer te hinderen.

Dat is enkel de snelweg :). Buiten de bebouwde kom hebben we de diverse weg indelingen die per provincie verschillen met ook andere maximumsnelheden en de diversiteit aan "turbo" rotondes.

Dan nog binnen de bebouwde kom. Fietsstroken, doorgetrokken, onderbroken lijnen. Barrieres zonder F05 en F06 bord (Overzicht van verkeersborden in Nederland | www.verkeersbordenoverzicht.nl). Kruispunten met complexe verkeerslichtinstallaties.

Juist door deze zeer gestructureerde veilige opzet maakt het het training (denk ik) moeilijker. Dit tonen de huidige FSD videos ook aan. Zolang het gewoon eenvoudig 1 of 2 richtingsverkeer is dan is AP echt bizar goed instaat autonoom te rijden. Het maakt fouten zodra deze in situaties komt met verkeersscheiding.

Ja, zoals aangegeven, UN/ECE 79 houd deels adoptie tegen maar dat is niet Nederland, en ook niet Europe. Dat zijn alle bij de UN aangesloten landen die er voor hebben gekozen UN/ECE 79 te volgen. Wel heeft Nederland een bijzondere rol in Europa namelijk dat de RDW de goedkeuring van de Tesla softrware aangaande UN/ECE 79 uitvoert voor alle Europese landen.

Die petitie bestaat ook al : Petitie tegen beperkende EU regels voor Autopilot

Verder, binnen deze kaders kan FSD met Level 2 (handen op het stuur) al echt ontzettend veel doen. Nergens staat namelijk dat een auto niet onder supervisie mag rijden en iets wat wettelijk niet is beschreven als illegaal is dus gewoon toegestaan. Daarnaast, AP kan makkelijk binnen de kaders van UN/ECE 79 opereren maar Tesla heeft daar schijt aan. DIt komt omdat de US UN/ECE 79 niet volgt.

Echter, ALS de neural nets getraind zijn op de Nederlandse situaties dan is AP hier *perfect*. Nederlanders rijden over het algemeen zeer gestructueerd en door de infrastructuur afgedwongen manier.

Nederland gaat enkel geen prioriteit krijgen (denk ik) want we stellen qua verkeer niks voor. Eerst US, dan waarschijnlijk China, dan zometeen Duitsland en ergens daarna komt Nederland :).
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Shadowfly and Niek

BobbyKings

Blue M3P-FSD
Oct 1, 2015
2,828
2,916
Voorburg, Netherlands
Allereerst, je titel klopt niet. Autonoom rijden (level 5) is er nog lang niet. We gaan super super super lang level 2 (hands off) buiten de snelweg krijgen en op de snelweg waarschijnlijk binnen enkele jaren level 3 (eyes off) en misschien level 4 (mind off) op bepaalde trajecten.



Ons snelwegennet is juist in het bijzonder naar mijn mening niet echt geschikt VOOR DE HUIDIGE AP FSD beta

1. Veel matrix borden
2. Spitsstroken
3. Aparte uitvoegstroken

De neural nets moeten in deze bijzonderheden extra getrained worden om de juiste rijrichting te vervolgen en niet juist verkeer te hinderen.

Dat is enkel de snelweg :). Buiten de bebouwde kom hebben we de diverse weg indelingen die per provincie verschillen met ook andere maximumsnelheden en de diversiteit aan "turbo" rotondes.

Dan nog binnen de bebouwde kom. Fietsstroken, doorgetrokken, onderbroken lijnen. Barrieres zonder F05 en F06 bord (Overzicht van verkeersborden in Nederland | www.verkeersbordenoverzicht.nl). Kruispunten met complexe verkeerslichtinstallaties.

Juist door deze zeer gestructureerde veilige opzet maakt het het training (denk ik) moeilijker. Dit tonen de huidige FSD videos ook aan. Zolang het gewoon eenvoudig 1 of 2 richtingsverkeer is dan is AP echt bizar goed instaat autonoom te rijden. Het maakt fouten zodra deze in situaties komt met verkeersscheiding.

Ja, zoals aangegeven, UN/ECE 79 houd deels adoptie tegen maar dat is niet Nederland, en ook niet Europe. Dat zijn alle bij de UN aangesloten landen die er voor hebben gekozen UN/ECE 79 te volgen. Wel heeft Nederland een bijzondere rol in Europa namelijk dat de RDW de goedkeuring van de Tesla softrware aangaande UN/ECE 79 uitvoert voor alle Europese landen.

Die petitie bestaat ook al : Petitie tegen beperkende EU regels voor Autopilot

Verder, binnen deze kaders kan FSD met Level 2 (handen op het stuur) al echt ontzettend veel doen. Nergens staat namelijk dat een auto niet onder supervisie mag rijden en iets wat wettelijk niet is beschreven als illegaal is dus gewoon toegestaan. Daarnaast, AP kan makkelijk binnen de kaders van UN/ECE 79 opereren maar Tesla heeft daar schijt aan. DIt komt omdat de US UN/ECE 79 niet volgt.

Echter, ALS de neural nets getraind zijn op de Nederlandse situaties dan is AP hier *perfect*. Nederlanders rijden over het algemeen zeer gestructueerd en door de infrastructuur afgedwongen manier.

Nederland gaat enkel geen prioriteit krijgen (denk ik) want we stellen qua verkeer niks voor. Eerst US, dan waarschijnlijk China, dan zometeen Duitsland en ergens daarna komt Nederland :).

Canada en Noorwegen zullen de eerstvolgenden zijn.

Noorwegen komt in vele opzichten dicht bij Nederland.

https://twitter.com/elonmusk/status/1323360818336092167?s=20
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
5,651
4,027
Belgium
Canada en Noorwegen zullen de eerstvolgenden zijn.

Noorwegen komt in vele opzichten dicht bij Nederland.

https://twitter.com/elonmusk/status/1323360818336092167?s=20
Er is overigens geen probleem an sich om de huidige FSD beta ook publiek uit te rollen. Hoewel het systeem heel veel kan, blijft het nog altijd een level 2 systeem waarbij de bestuurder onder controle blijft en ten alle tijde moet kunnen overnemen.

Wetgeving komt enkel echt tussen wanneer er een verplaatsing van die verantwoordelijkheden van de bestuurder naar de auto gebeuren. Level 3 moet bijvoorbeeld genoeg buffer voorzien om de bestuurder te verwittigen dat hij moet gaan overnemen (eyes off). Level 4 moet dan weer zo goed zijn, dat de auto moet herkennen wanneer ie het niet meer kan en zelfstandig het obstakel kunnen vermijden of ervoor kunnen stoppen als ie er niet mee overweg kan (mind off). Level 5 moet alles kunnen voorzien, en alle obstakels kunnen vermijden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Shadowfly and Cely

Cely

Member
Jan 13, 2019
263
241
Nederland
Uitproberen van FSD in beta zou ik zeker leuk vinden zodra het kan, gewoon om het te ervaren. Afhankelijk van hoe goed hij presteer zou ik het zelf vaker aan kunnen zetten, maar met mijn ervaring met de huidige beta functies, zal ik het wel uitzetten op gewone (dus niet om een demo te geven) ritten met passagiers, het blijft lastig voor andere mensen om begrip te hebben voor de fouten dat hij kan soms doen...

Verder zoals meer mensen het hier zeggen, en wat ij heb dus begrepen, volgens me kan van alle functionaliteiten van FSD binnen de huidige wetgeving (met zeker wat beperkingen), het gaat eerder om wie de verantwoordelijkheid draagt in geval van ongeluk, toch?

Ik vraag me af in hoeverre het afwijkt trouwens van een rijschool auto, het is soort van het zelfde? (al heeft daar de leerling een stukje verantwoordelijkheid neem ik aan en de docent wel een opleiding om op de juist manier on te grijpen ... Dus zelfde hier zou de auto geen hele gekke dingen horen doen maar de docent hoort te moeten en kunnen ingrijpen...? Geen idee hoe de wetgeving hier in zit trouwens). Dan de vraag is eerder, wat betref beta fsd proberen, vind je het leuk om met een bijzondere rij-student mee te rijden om te kijken wat hij nu kan en hem helpen beter rijden?
 

pvandamcom

Member
Mar 24, 2014
416
201
Netherlands
Tja, de huidige beperkende Europese regels hebben ook niet zoveel met het vraagstuk van verantwoordelijkheid te maken of met het onderscheid tussen Level 2 en 3.
De bochtbeperking is gewoon heel specifiek, zelfsturen mag niet bij bepaalde snelheid en bocht scherpte
En de time-out op veranderen van richting van 20 seconden. (die je in de praktijk terugwerpt in de baan via een heftige reactie).
Het zonder bevestigen van inhalen is mogelijk wel in die categorie van verantwoordelijkheid.
 
  • Like
Reactions: Shadowfly

Shadowfly

Member
Oct 8, 2020
88
65
Netherlands
Allereerst, je titel klopt niet. Autonoom rijden (level 5) is er nog lang niet. We gaan super super super lang level 2 (hands off) buiten de snelweg krijgen en op de snelweg waarschijnlijk binnen enkele jaren level 3 (eyes off) en misschien level 4 (mind off) op bepaalde trajecten.



Ons snelwegennet is juist in het bijzonder naar mijn mening niet echt geschikt VOOR DE HUIDIGE AP FSD beta

1. Veel matrix borden
2. Spitsstroken
3. Aparte uitvoegstroken

De neural nets moeten in deze bijzonderheden extra getrained worden om de juiste rijrichting te vervolgen en niet juist verkeer te hinderen.

Dat is enkel de snelweg :). Buiten de bebouwde kom hebben we de diverse weg indelingen die per provincie verschillen met ook andere maximumsnelheden en de diversiteit aan "turbo" rotondes.

Dan nog binnen de bebouwde kom. Fietsstroken, doorgetrokken, onderbroken lijnen. Barrieres zonder F05 en F06 bord (Overzicht van verkeersborden in Nederland | www.verkeersbordenoverzicht.nl). Kruispunten met complexe verkeerslichtinstallaties.

Juist door deze zeer gestructureerde veilige opzet maakt het het training (denk ik) moeilijker. Dit tonen de huidige FSD videos ook aan. Zolang het gewoon eenvoudig 1 of 2 richtingsverkeer is dan is AP echt bizar goed instaat autonoom te rijden. Het maakt fouten zodra deze in situaties komt met verkeersscheiding.

Ja, zoals aangegeven, UN/ECE 79 houd deels adoptie tegen maar dat is niet Nederland, en ook niet Europe. Dat zijn alle bij de UN aangesloten landen die er voor hebben gekozen UN/ECE 79 te volgen. Wel heeft Nederland een bijzondere rol in Europa namelijk dat de RDW de goedkeuring van de Tesla software aangaande UN/ECE 79 uitvoert voor alle Europese landen.

Die petitie bestaat ook al : Petitie tegen beperkende EU regels voor Autopilot

Verder, binnen deze kaders kan FSD met Level 2 (handen op het stuur) al echt ontzettend veel doen. Nergens staat namelijk dat een auto niet onder supervisie mag rijden en iets wat wettelijk niet is beschreven als illegaal is dus gewoon toegestaan. Daarnaast, AP kan makkelijk binnen de kaders van UN/ECE 79 opereren maar Tesla heeft daar schijt aan. Dit komt omdat de US UN/ECE 79 niet volgt.

Echter, ALS de neural nets getraind zijn op de Nederlandse situaties dan is AP hier *perfect*. Nederlanders rijden over het algemeen zeer gestructueerd en door de infrastructuur afgedwongen manier.

Nederland gaat enkel geen prioriteit krijgen (denk ik) want we stellen qua verkeer niks voor. Eerst US, dan waarschijnlijk China, dan zometeen Duitsland en ergens daarna komt Nederland :).

Ik zie niet hoe mijn titel niet klopt gezien ik nergens een definitie probeer te koppelen aan het autonoom rijden, het lijkt alsof je ergens uit een aanname maakt waaruit ik dat wel doe, misschien heb ik mij ergens versproken maar ik zie het in ieder geval niet. Ik zal de volgende keer als ik autonoom rijden in de mond..eeh keyboard neem beschrijven met een level, voor alle duidelijkheid :)
Verder stel ik je lange en uitgebreide reply wel erg op prijs, leerzaam!
 

Shadowfly

Member
Oct 8, 2020
88
65
Netherlands
[QUOTE="Dan de vraag is eerder, wat betref beta fsd proberen, vind je het leuk om met een bijzondere rij-student mee te rijden om te kijken wat hij nu kan en hem helpen beter rijden?[/QUOTE]
Wat mij betreft: zeker. al is het alleen al om mee te helpen met het voorzien van data om het beter te maken
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top