Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Full Self Driving/Autonoom rijden en de NL wetgeving

Zou je FSD gebruiken zodra het beschikbaar zou zijn in NL?

  • Nee, liever niet

    Votes: 10 8.9%
  • Ja, gelijk, ook al is deze misschien dan nog in Beta

    Votes: 86 76.8%
  • Ja, maar alleen als deze ruim uit de Beta is

    Votes: 6 5.4%
  • Misschien, ik weet het nog niet

    Votes: 10 8.9%

  • Total voters
    112
This site may earn commission on affiliate links.

Confirmed: automatisch afslag gaat er uit in Europa :(
Als ik zie hoe de Tesla afslagen neemt vind ik dat helemaal niet zo erg.
- er wordt pas geknipperd op het moment dat hij afslaat, dus het begin van de uitvoegstrook (mij is aangeleerd dat eerder te doen)
- sturen naar de uitvoegstrook is redelijk fors
- vreemde de- en acceleraties op de uitvoegstrook (maar dat zal hier niet door opgelost worden)

Ook het invoegen op een snelweg is niet zoals ik het doe/geleerd heb. Daar begint de Tesla met knipperen als je al halverwege de invoegstrook bent voordat de invoegstrook en de hoofdrijbaan samenkomen.
Dat ze eerst dat gedrag maar eens aanpakken.
 
Als ik zie hoe de Tesla afslagen neemt vind ik dat helemaal niet zo erg.
- er wordt pas geknipperd op het moment dat hij afslaat, dus het begin van de uitvoegstrook (mij is aangeleerd dat eerder te doen)
- sturen naar de uitvoegstrook is redelijk fors
- vreemde de- en acceleraties op de uitvoegstrook (maar dat zal hier niet door opgelost worden)
Inderdaad. Maar eigenlijk is het nu nóg slechter geworden. Het werkt nu als volgt:

1. Je rijdt netjes op de rechterbaan.
2. De afrit is in zicht.
3. Pas als de afrit begint, zegt de Tesla dat je moet knipperen om de afrit te nemen.
4. Je knippert.
5. De Tesla zwiept de afslag op.

Ik had verwacht (gehoopt) dat punt 3 al eerder zou komen. Bijvoorbeeld een paar honderd meter voor de afslag. Dat je dan zelf je knipperlicht aan zet. En dat de Tesla zelf de afrit neemt zodra deze begint.

De huidige implementatie is oppassen geblazen. Vind ik.

P.S. Ik heb vanmorgen maar twee afritten genomen. Dus wellicht was het incidenteel gedrag.
 
  • Like
Reactions: OttoR and MaartenD
Ik had verwacht (gehoopt) dat punt 3 al eerder zou komen. Bijvoorbeeld een paar honderd meter voor de afslag. Dat je dan zelf je knipperlicht aan zet. En dat de Tesla zelf de afrit neemt zodra deze begint.
Je kunt van te voren het knipperlicht aanzetten, maar ook dan gedraagt hij zich niet netjes. Ik zie dit niet als incidenteel gedrag en er zijn plekken waar ik de FSD al uitzet omdat ik me geneer hoe de Tesla zich gedraagt.

En andere dingen moeten ze eerst maar eens oplossen. Als ik ten zuiden van Het Vonderen over de A2 naar het zuiden rij wil hij me bij bijna elke afrit naar de linker rijstrook hebben terwijl ik op de rechter rijstrook rij. Waarom?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de navigatie op openstreetmap werkt en dat dat niet altijd lekker werkt met afslagen, maar als Tesla dan misschien eens zou uitleggen hoe de topologie moet zijn, dan kan dat aangepast worden.
 
:eek:

NoA houdt geen invoegen in de snelweg in.
oprit.png
 
  • Like
Reactions: OttoR
Nou, da's een erg brede interpretatie van wat NoA kan.

Nee, NoA heb ik nog nooit weten automagisch correct een oprit nemen.

Enige reden dat dat goed gaat, is omdat op het einde de witte lijn rechts je sowieso op de snelweg duwt. Maar dit is in se vergelijkbaar met een wegversmalling: daar heeft een Tesla met EAP/FSD ook geen speciale subroutine voor, behalve "verlaat de rijbaan niet".
 
  • Like
Reactions: ramonneke
:eek:

NoA houdt geen invoegen in de snelweg in.
Ik heb het geprobeerd en je hebt gelijk. Ik werd denk ik op het verkeerde been gezet omdat hij bij de oprit die ik normaal gebruik direkt begint met links knipperen, maar daarna voegt hij niet automatisch in. En ik heb het bij een andere oprit geprobeerd daar knipperde hij ook niet. Dus nee NoA voegt niet automatisch in op de snelweg.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: wooter
Bij de uitvoeging van de A1 naar de A9 vanuit Amsterdam wil NoA je steevast op de linkerrijstrook hebben, terwijl deze een paar 100 meter samengoegd met de rechter rijstrook.

Vervolgens bij het invoegen op de A9 gaat het knipperlicht naar links alvast aan om 'in te voegen' als je dan het stuur beweegt om te laten zien dat je aan het opletten bent verplaatst de auto daadwerkelijk. Maar dat kan alleen als het heel erg rustig is. En meestal moet ik richting Utrecht en dus drie banen opzij. Dat doe ik liever zelf.

En inderdaad voldoet de FSD/EAP niet aan de regels in Nederland voor richtingaangeven. (300m vóór de afslag & zolang de blok markering aanwezig is)
Wat dat betreft lijkt zij best op de gemiddelde Nederlandse chauffeur...
 
En inderdaad voldoet de FSD/EAP niet aan de regels in Nederland voor richtingaangeven. (300m vóór de afslag & zolang de blok markering aanwezig is)
1) Ik kan me niet voorstellen dat er effectief expliciet in de wetgeving staat dat je 300m voor een afslag al moet gaan richting aangeven
2) ik ga op 300 meter vaak pas naar het rechtervak 😅
 
1) Ik kan me niet voorstellen dat er effectief expliciet in de wetgeving staat dat je 300m voor een afslag al moet gaan richting aangeven
2) ik ga op 300 meter vaak pas naar het rechtervak 😅
1) Zelfs 600m voorsorteren en 300m richting aangeven. 😁 Van de site van een autorijschool; kon het zo snel niet in de wettekst vinden:
binnen de bebouwde kom moet je 200 m van tevoren richting aangeven. Voor het uitvoegen op autowegen of autosnelwegen geven we 300 meter van tevoren richting aan. op een autosnelweg moet je 600 meter van te voren voorsorteren voordat je daadwerkelijk uitvoegt.

2) Ik sorteer ook nog wel eens later voor om uit te voegen 😇
 
Last edited:
In de RVV staat inderdaad alleen 'tijdig'; maar als je ernaar zoekt dan vind je telkens deze richtlijnen en zo heb ik dat ook 15 jaar geleden met rijlessen geleerd.

Je zal er geen boete voor krijgen als je het later doet, maar ik vermoed dat de genoemde afstanden het gevolg zijn van een minstriele regeling / richtlijn / maatregel vanuit het CBR danwel het gevolg zijn van een rechterlijke uitspraak waarbij die tijdigheid verder is gedetailleerd. Het is anders wel heel toevallig dat dit al zeker 15 jaar lang erg consequent als afstand wordt gehanteerd.

Wel interessant dat dit dus niet te vinden is de RVV of nadere regeling.

Net zoals trouwens de bij elke rijles geleerde regel om naast een blokmarkering de richtingaanwijzer aan te hebben; die staat ook niet in de RVV, en je zal er niet snel een boete voor krijgen.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Inderdaad. Maar eigenlijk is het nu nóg slechter geworden. Het werkt nu als volgt:

1. Je rijdt netjes op de rechterbaan.
2. De afrit is in zicht.
3. Pas als de afrit begint, zegt de Tesla dat je moet knipperen om de afrit te nemen.
4. Je knippert.
5. De Tesla zwiept de afslag op.

Ik had verwacht (gehoopt) dat punt 3 al eerder zou komen. Bijvoorbeeld een paar honderd meter voor de afslag. Dat je dan zelf je knipperlicht aan zet. En dat de Tesla zelf de afrit neemt zodra deze begint.

De huidige implementatie is oppassen geblazen. Vind ik.

P.S. Ik heb vanmorgen maar twee afritten genomen. Dus wellicht was het incidenteel gedrag.
Een update.

Vandaag heb ik een aantal afritten genomen waarbij ik van tevoren zelf het knipperlicht aanzette. De Tesla nam vervolgens - toen de afrit begon - zelf de afrit. En dit ging best soepel; geen abrupte zwiepende beweging.

Eén keer kreeg ik - nadat de afrit al genomen was - de melding dat Auto Lane Change niet gelukt was.

Het lijkt er dus op dat je niet perse hoeft te wachten op stap 3. En dat is fijn.
 
Een update.

Vandaag heb ik een aantal afritten genomen waarbij ik van tevoren zelf het knipperlicht aanzette. De Tesla nam vervolgens - toen de afrit begon - zelf de afrit. En dit ging best soepel; geen abrupte zwiepende beweging.

Eén keer kreeg ik - nadat de afrit al genomen was - de melding dat Auto Lane Change niet gelukt was.

Het lijkt er dus op dat je niet perse hoeft te wachten op stap 3. En dat is fijn.
Ga ik dit morgen ook eens proberen, want als je wacht op stap 3 is inderdaad niet best
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Ik zal het nog eens proberen, maar volgens mij doet hij echt wel invoegen.

Nope, dat doet NOA/AP niet.

Wat het wel doet is natuurlijk op een rijbaan proberen de weg te vervolgen. Wat nu gebeurd is dat lane keeping wordt geknepen in de huidige rijstrook en AP hierdoor automatisch naar de andere rijstrook verplaatst.

Echt invoegen zou in houden dat je de path planner op je display op voorhand een plek zou zien selecteren om in te voegen. Dat zie je niet en dus wordt het niet ondersteund.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and wooter