TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

FYI: Wetenschappers verdubbelen capaciteit batterij!

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hans69, Feb 11, 2014.

1. Hans69

Hans69 Member

2. Gastogne

Gastogne Member

Wel twee keer zo lang laden haha

3. redevries

redevries René de Vries

Na eerdere uitspraken van Elon Musk geloof ik daar voorlopig niets van. Ik geloof eerder in en halvering van gewicht van het batterypack. Wie heeft er nu meer dan plm 400 km nodig, uitgaande van een volledig beschikbaar SC netwerk en mogelijkheden om thuis te laden.

Overigens is er elders in de wereld heel veel scepsis over de vinding van deze wetenschappers. Een heel aantal van de door hun genoemde cijfers kloppen niet, hetgeen je doet afvragen hoe het met de rest zit.

Overigens is er ook elders op het forum een zeer interessant verhaal over een universiteit die onderzoek doet naar allerlei batterijen. Wat heel snel duidelijk wordt is dat Tesla hier heel ver vooruit loopt door patenten op laadstroom management, koeling maar vooral de inzet van eigen chemicaliën die in de batterijen worden gebruikt. Ergens in een tussenzinnetje wordt aangegeven dat er geen reden is om aan te nemen dat, mits goed behandeld, de capaciteit minimaal 12 jaar mee kan zonder heel significante verliezen. Enfin, zoek maar eens naar li-ion in het forum. De prof doet zelfs mee in de discussie.....

4. Merijn

Merijn Active Member

Is inderdaad een erg interessant verhaal (zowel de video als het draadje): Why do Li-ion Batteries die? And how to improve the situation?

5. Rsvarthur

Rsvarthur Member

zolang de SC dichtheid niet veel groter is dan hij is, zou ik best 700 km typical kunnen gebruiken. Vandaag weer eens een rit van 430 km, zonder SC nabijheid. Is toch wel behelpen hoor...

6. redevries

redevries René de Vries

Een leuke quote van de Canadese batterijen prof:

MODERN CELLS LIKE THOSE IN TESLA CHARGED TO 4.0V SHOULD LAST A FEW DECADES, I SUSPECT, WITHOUT ANY ISSUE (SO KEEP YOUR CAR FROM RUSTING!). WHERE IS 4.0V RELATIVE TO STATE OF CHARGE? MAYBE 75%.

Merijn heeft de link al gepost zie ik. Persoonlijk vond ik bij de koop van de Tesla de mogelijke degradatie van de accu het grootste (financiële) risico. Als ik het draadje lees over de testen die zijn gedaan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken. Zelf als er later toch enige degradatie zou optreden, kan Tesla ze gebruiken voor die energie opslag thuis die ze nu in Californië aan het testen zijn. Charge en discharge cycles zijn daar veel minder heftig. Voorlopig is die Tesla nog steeds een prima investering, dus.

7. ebullio

ebullio Active Member

In California is de temperatuur een stuk hoger dan in NL, met ons gematigde klimaat gaat de accu een stuk langer mee. In de presentatie zegt hij dat je je laptop ook het beste in de koelkast bewaard, als je wat condensatie op het keyboard niet erg vind ;-)

8. MindBender

MindBender Bite my shiny metal ass

Een zeer interessante video: Ik heel wat ervaring met Li-Ion en Li-Po accu's, maar ik heb gefascineerd zitten kijken. Uit het filmpje blijkt ook dat Tesla zijn zaken erg goed voor elkaar heeft op het belangrijkste gebied: De accu. Ze hebben de beste mensen ingehuurd en die hebben baanbrekend onderzoek verricht. Het geeft in elk geval goede hoop voor de levensduur van de accu.

Share This Page