Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gaat Tesla de CCS standaard ondersteunen?

Gaat Tesla de CCS standaard ondersteunen?

  • Ja

    Votes: 36 78.3%
  • Ja, want ...

    Votes: 5 10.9%
  • Nee

    Votes: 5 10.9%

  • Total voters
    46
This site may earn commission on affiliate links.
Dit is tot nu toe het uitgangspunt.
Is dit realistisch?
Op een SuC in Frankrijk, bij mooi weer, kun je op 100 m afstand aan het gebrul van de koeling de horen, hoe ver je Tesla is met laden. Die van mij laad maar op iets meer als 100kW.
Voor zover ik begrijp is de maximale systeem efficiëntie bij het laden van een batterij ongeveer 92%. Het lijkt erop dat ongeveer 8kW warmte moet worden afgevoerd. De warmtepomp in mijn huis, heeft een vermogen van 8kW, dit is ook voldoende voor in de winter.
Bij een vermogen van 350kW zou meer dan 30kW aan warmte worden afgevoerd. Hoe groot en zwaar moet je koelingsapparaat zijn om dit te realiseren om een mooie zomerse dag in Zuid-Frankrijk?

Eens dat je het koelsysteem gesloten wilt houden maar de patent aanvraag voor externe koeling lijkt mij niet heel vergezocht.

Wij zijn geneigd om naar de huidige situatie te kijken en deze te projecteren op de toekomst. Vanaf eind van het jaar zal elke nieuwe Tesla de nieuwe batterijcel hebben. Over de effecten zwijgt men nog maar we zien bij zowel Powerwall als Powerpack bijna een verdubbeling van de capaciteit. Het is ook te verwachten dat een hogere laadsnelheid mogelijk wordt en (mijn gedachte) daarnaast langer vasthouden van de laadsnelheid (tapering).
Gezien de ontwikkelingen denk ik dat de warmteontwikkeling minder zal kunnen zijn of beter in de hand gehouden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat is al zo. Er is al Europese regelgeving, die Duitsland al verplicht stelt. FAQ: Charging Interface Initiative e. V. (CharIN e. V.) \
Volgens mij gaat dat om de laad infrastructuur. Daar kan Tesla makkelijk omheen werken door bij de Suc's ook een CCS lader te plaatsen. Het wordt pas problematisch als er een land komt dat eisen stelt aan de laadmogelijkheden die een auto ondersteunt. Geen idee of dat wettelijk mogelijk is.
 
Ja, Tesla gaat CCS ondersteunen, zeker in Europa.

Twee pinnen er bij onder de huidige stekker en dan kan de auto gewoon aan de SuC, maar óók CCS laden met 250A, want zeker 100kW is.

Deze discussie is a over en over gevoerd, maar ik ben er zelf behoorlijk van overtuigd. Ben dan ook benieuwd naar de Europese Model 3 en wat daarna S/X doen. Want ook die gaan CCS krijgen.
 
Volgens mij gaat dat om de laad infrastructuur. Daar kan Tesla makkelijk omheen werken door bij de Suc's ook een CCS lader te plaatsen. Het wordt pas problematisch als er een land komt dat eisen stelt aan de laadmogelijkheden die een auto ondersteunt. Geen idee of dat wettelijk mogelijk is.

Wettelijk mogelijk ja...maar voor zover ik weet, nu nog niet van toepassing. Voor zover ik heb kunnen nagaan via het internet, is er een machtige "lobbygroep" bezig Europese wetgeving te laten maken waardoor het noodzakelijk kan zijn voor de typegoedkeuring van een BEV, een CCS poort te hebben. Maar deze regels zijn er nog niet.

Voor de laadinfra is er al een richtlijn/wet waarin staat dat er tenminste CCS geboden moeten worden bij een nieuwe (of bij een uitbreiding van een bestaande) "publiekelijk toegankelijke" snellaadlocatie. Voor zover ik weet, zou deze richtlijn ergens eind dit jaar moeten gaan gelden in de EU.

De laadklep van de Model 3 is groot genoeg voor een Type2 met extra DC pinnen. Op foto's van ladende production candidates (VS model), lijkt "slechts" een Teslastekker in het gat te kunnen....maar bij nadere inspectie zou het plastic "cover" er erg "tijdelijk" uitzien. Ofwel...bedekt het plaatje mogelijk de rest van de interface.

Fijn voer voor speculatie natuurlijk :). Zeker omdat het speculeren over de HUD is afgelopen, is een nieuw onderwerp altijd welkom :D.

Ik zet net als @widodh in op de aanwezigheid van CCS (150kW+). Niet alleen omdat ik zelf graag nog meer keuze zou willen hebben voor laadmogelijkheden...het zou ook gewoon erg slim zijn van Tesla, omdat men dan de eigen SuC wat kan ontlasten. Want ondanks de stevige geplande uitbreidingen, groeit de vloot veel harder de komende jaren dan het aantal laadplekken.

Eind 2016:
180.000 Tesla S/X op 5.000 stalls (36 per stall)

Eind 2017:
330.000 Tesla S/X/3 op 10.000 stalls (33 per stall)

Eind 2018:
830.000 Tesla S/X/3 (500.000 per jaar productie is huidig doel voor 2018) op 15.000 stalls (Elon had het over 5000 stalls voor 2018 in de shareholders meeting) (55 per stall)

(extreem glazenbol....)
Eind 2019
1.330.000 - 1.500.000 Tesla S/X/3 met 55 per stall -> 24.000 - 27.000 stalls
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
Ja, Tesla gaat CCS ondersteunen, zeker in Europa.

Twee pinnen er bij onder de huidige stekker en dan kan de auto gewoon aan de SuC, maar óók CCS laden met 250A, want zeker 100kW is.

Deze discussie is a over en over gevoerd, maar ik ben er zelf behoorlijk van overtuigd. Ben dan ook benieuwd naar de Europese Model 3 en wat daarna S/X doen. Want ook die gaan CCS krijgen.
Goed ingeschat:
https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-ccs-2-plug-europe-adapter-model-s-model-x/
 
  • Like
Reactions: Defiant
Ik begrijp het niet helemaal, waarom een adapter als de supercharges beiden krijgen CCS en Type 2

duidelijk dat de nieuwe auto's enkel via de DC pennen zullen kunnen superchargen.
dat is eenvoudiger en bijgevolg goedkoper.

en op termijn zullen nieuwe sucs nog enkel de ccs stekker krijgen.


ze gaan voor de oudere wagens niet alle nieuwe sucs uitrusten met de type2 stekker.

met de oude wagens zal je dan bij die nieuwe sucs enkel kunnen laden via de adapter.

benieuwd naar de snelheid...en de kost.
 
Last edited:
  • Love
Reactions: Ipe
...en op termijn zullen nieuwe sucs nog enkel de ccs stekker krijgen.

ze gaan voor de oudere wagens niet alle nieuwe sucs uitrusten met de type2 stekker...

met de oude wagens zal je dan bij die nieuwe sucs enkel kunnen laden via de adapter...
Ik reken toch wel op een klein hoekje op die toekomstige laadvlaktes waar nog de Tesla Legacy SuC Connector voorhanden blijft.
 
  • Like
Reactions: STLL and Basvdpoel
Ja, dat weet ik, maar dan moet je met alle deelnemers nog wel lobbyen om de specificaties aan te passen om adapters toe te staan. En ik kan mij voorstellen dat behalve Tesla er eigenlijk niemand is die daar behoefte aan had, omdat Tesla de enige is met een eigen aansluiting.
Misschien heeft Tesla wel aangeboden zijn stekker beschikbaar te maken aan CSS laders.
Over en weer dus.
 
Maar betekent dit dan ook dat Tesla bij het CCS Consortium met succes heeft gelobbyed om toch adapters te mogen maken? Want dat was het grote probleem, dat de specificatie zegt dat adapters niet toegestaan zijn.
Meerdere mensen vermoeden dit wel. Dat Tesla zo ook tegen Ionity heeft kunnen zeggen: Onze auto's komen bij jullie laden!

En dan is er voor Tesla een uitzondering gemaakt dat zij wel een CCS adapter mogen maken, al dan niet tijdelijk, want S en X krijgen ook CCS op termijn.