Hans Noordsij
Well-Known Member
Dit is tot nu toe het uitgangspunt.
Is dit realistisch?
Op een SuC in Frankrijk, bij mooi weer, kun je op 100 m afstand aan het gebrul van de koeling de horen, hoe ver je Tesla is met laden. Die van mij laad maar op iets meer als 100kW.
Voor zover ik begrijp is de maximale systeem efficiëntie bij het laden van een batterij ongeveer 92%. Het lijkt erop dat ongeveer 8kW warmte moet worden afgevoerd. De warmtepomp in mijn huis, heeft een vermogen van 8kW, dit is ook voldoende voor in de winter.
Bij een vermogen van 350kW zou meer dan 30kW aan warmte worden afgevoerd. Hoe groot en zwaar moet je koelingsapparaat zijn om dit te realiseren om een mooie zomerse dag in Zuid-Frankrijk?
Eens dat je het koelsysteem gesloten wilt houden maar de patent aanvraag voor externe koeling lijkt mij niet heel vergezocht.
Wij zijn geneigd om naar de huidige situatie te kijken en deze te projecteren op de toekomst. Vanaf eind van het jaar zal elke nieuwe Tesla de nieuwe batterijcel hebben. Over de effecten zwijgt men nog maar we zien bij zowel Powerwall als Powerpack bijna een verdubbeling van de capaciteit. Het is ook te verwachten dat een hogere laadsnelheid mogelijk wordt en (mijn gedachte) daarnaast langer vasthouden van de laadsnelheid (tapering).
Gezien de ontwikkelingen denk ik dat de warmteontwikkeling minder zal kunnen zijn of beter in de hand gehouden.