In Europa wordt een netwerk van CCS(Wiki: Combined Charging System) chargers uitgerold door de grote automerken in samenwerking met de de EU.
Gaat Tesla dit ondersteunen?
Het geeft meer laadpunten, mits de bestaande Tesla standaard ondersteund blijft.
Maar er zijn ook argumenten om het niet te doen.
CCS is geen verbetering.
De CCS standaard gaat weinig toevoegen aan de huidige Tesla-standaard. Met name de koeling is een lastige opgave. De systeem efficiency kan bij het laden niet of nauwelijks boven de 90% uit te komen. 10% van het aangeleverde vermogen gaat verloren grotendeels als warmte.
En daar zit het probleem. 350kW laden produceert genoeg warmte voor een rijtje eengezinswoningen op een koude winterdag. Probeer dan bij een buiten temperatuur van 30 graden je batterij onder de 50 graden te houden. 350kW van CCS zal in de praktijk niet werken zonder aanvullende koeling.
Zie ook:
Buiten Tesla is er geen vraag naar laadvermogens boven 50kWh. Een exploitant zal voor rendement altijd een optie voor Tesla’s aan moeten bieden.
Op de laatste aandeelhouders meeting, 6-6-17, benadrukte Elon Musk het competitieve voordeel van een eigen laadnetwerk. Het wordt in hoog tempo uitgebreid naar dit jaar nog tot 10.000 chargers. Met het in eigen beheer houden van de techniek van het laden kan Tesla zelf de sprong naar een werkelijk verbetering zoals draadloos, zonder menselijk tussenkomst of gecombineerd met een koeltechniek zelf sturen. En het aanbieden van Laaddiensten kan ook een profit centre worden voor Tesla.
Samengevat:
Bij een kosten/baten analyse heeft Tesla weinig te winnen bij het ondersteunen van de CCS-standaard.
Gaat Tesla dit ondersteunen?
Het geeft meer laadpunten, mits de bestaande Tesla standaard ondersteund blijft.
Maar er zijn ook argumenten om het niet te doen.
CCS is geen verbetering.
De CCS standaard gaat weinig toevoegen aan de huidige Tesla-standaard. Met name de koeling is een lastige opgave. De systeem efficiency kan bij het laden niet of nauwelijks boven de 90% uit te komen. 10% van het aangeleverde vermogen gaat verloren grotendeels als warmte.
En daar zit het probleem. 350kW laden produceert genoeg warmte voor een rijtje eengezinswoningen op een koude winterdag. Probeer dan bij een buiten temperatuur van 30 graden je batterij onder de 50 graden te houden. 350kW van CCS zal in de praktijk niet werken zonder aanvullende koeling.
Zie ook:
Buiten Tesla is er geen vraag naar laadvermogens boven 50kWh. Een exploitant zal voor rendement altijd een optie voor Tesla’s aan moeten bieden.
Op de laatste aandeelhouders meeting, 6-6-17, benadrukte Elon Musk het competitieve voordeel van een eigen laadnetwerk. Het wordt in hoog tempo uitgebreid naar dit jaar nog tot 10.000 chargers. Met het in eigen beheer houden van de techniek van het laden kan Tesla zelf de sprong naar een werkelijk verbetering zoals draadloos, zonder menselijk tussenkomst of gecombineerd met een koeltechniek zelf sturen. En het aanbieden van Laaddiensten kan ook een profit centre worden voor Tesla.
Samengevat:
Bij een kosten/baten analyse heeft Tesla weinig te winnen bij het ondersteunen van de CCS-standaard.