Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gaat Tesla de CCS standaard ondersteunen?

Gaat Tesla de CCS standaard ondersteunen?

  • Ja

    Votes: 36 78.3%
  • Ja, want ...

    Votes: 5 10.9%
  • Nee

    Votes: 5 10.9%

  • Total voters
    46
This site may earn commission on affiliate links.
In Europa wordt een netwerk van CCS(Wiki: Combined Charging System) chargers uitgerold door de grote automerken in samenwerking met de de EU.

Gaat Tesla dit ondersteunen?

Het geeft meer laadpunten, mits de bestaande Tesla standaard ondersteund blijft.

Maar er zijn ook argumenten om het niet te doen.

CCS is geen verbetering.
De CCS standaard gaat weinig toevoegen aan de huidige Tesla-standaard. Met name de koeling is een lastige opgave. De systeem efficiency kan bij het laden niet of nauwelijks boven de 90% uit te komen. 10% van het aangeleverde vermogen gaat verloren grotendeels als warmte.
En daar zit het probleem. 350kW laden produceert genoeg warmte voor een rijtje eengezinswoningen op een koude winterdag. Probeer dan bij een buiten temperatuur van 30 graden je batterij onder de 50 graden te houden. 350kW van CCS zal in de praktijk niet werken zonder aanvullende koeling.
Zie ook:

Buiten Tesla is er geen vraag naar laadvermogens boven 50kWh. Een exploitant zal voor rendement altijd een optie voor Tesla’s aan moeten bieden.

Op de laatste aandeelhouders meeting, 6-6-17, benadrukte Elon Musk het competitieve voordeel van een eigen laadnetwerk. Het wordt in hoog tempo uitgebreid naar dit jaar nog tot 10.000 chargers. Met het in eigen beheer houden van de techniek van het laden kan Tesla zelf de sprong naar een werkelijk verbetering zoals draadloos, zonder menselijk tussenkomst of gecombineerd met een koeltechniek zelf sturen. En het aanbieden van Laaddiensten kan ook een profit centre worden voor Tesla.

Samengevat:
Bij een kosten/baten analyse heeft Tesla weinig te winnen bij het ondersteunen van de CCS-standaard.
 
  • Disagree
Reactions: Frabeb
Ik ben erg benieuwd of er nu echt serieus een CSS netwerk wordt uitgerold. Ik heb vernomen dat partijen zouden gaan samenwerken en EU subsidie hebben aangevraagd. Maar ik heb er de afgelopen maanden verder niets meer van vernomen.

Gezien het feit dat Tesla nu al fanatiek door gaat met de uitrol van haar superchargers netwerk, geeft mij de indruk dat ook met de model 3 gebruik wordt gemaakt van de eigen standaard.
 
Ik ben erg benieuwd of er nu echt serieus een CSS netwerk wordt uitgerold. Ik heb vernomen dat partijen zouden gaan samenwerken en EU subsidie hebben aangevraagd. Maar ik heb er de afgelopen maanden verder niets meer van vernomen.

Gezien het feit dat Tesla nu al fanatiek door gaat met de uitrol van haar superchargers netwerk, geeft mij de indruk dat ook met de model 3 gebruik wordt gemaakt van de eigen standaard.

Er is nog niets over bekend en in Amerika leeft het niet echt. Daar zet men volledig in op hun eigen netwerken.
 
Er is ruimte gemaakt voor de grotere CCS plug in de Model 3. De Type 2 ondersteuning van de S en X is ten opzichte van de Amerikaanse plug een verademing (geklungel met verloopjes), dus een nog uitgebreidere ondersteuning van standaards is van harte welkom!


18922870_10211753505865189_2359745402140514927_o.jpg
 
  • Like
Reactions: S-19910
Er is ruimte gemaakt voor de grotere CCS plug in de Model 3. De Type 2 ondersteuning van de S en X is ten opzichte van de Amerikaanse plug een verademing (geklungel met verloopjes), dus een nog uitgebreidere ondersteuning van standaards is van harte welkom!


View attachment 230250
Is het zeker dat er extra ruimte is gemaakt voor een grotere plug, of is het gewoon een goedkopere oplossing ten opzichte van de model s en x?
 
Is het zeker dat er extra ruimte is gemaakt voor een grotere plug, of is het gewoon een goedkopere oplossing ten opzichte van de model s en x?

Kijk eens naar de shareholdersmeeting waar Elon spreekt over netwerken. Een verdubbeling dit jaar en mogelijk ook weer volgend jaar van het SuC netwerk. Wel grappig dat hij Fastned indirect noemde als second best (in the Netherlands but max. 60 Kw) en ik krijg hieruit de indruk dat men vol door zal gaan met eigen netwerk.
Hij noemde ook verhoging van de capaciteit, sneller laden.
Eerst zien en dan geloven, is, lijkt het, zijn motto wat anderen betreft. Ik weet het daarom niet.
 
Last edited:
Ik zie de andere merken eerder aankloppen bij Tesla om (tegen betaling in welke vorm dan ook) toegang te verkrijgen tot het Supercharger netwerk.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Dat lijkt mij ook het meest voor de hand liggend en ik denk ook dat men dan zelf ook wachtlijsten gaat krijgen zodra men acceptabele auto's gaat bieden maar er is denk ik veel trots en zolang de belastingbetaler in beeld blijft is de noodzaak niet zo groot.
 
Ik zie de andere merken eerder aankloppen bij Tesla om (tegen betaling in welke vorm dan ook) toegang te verkrijgen tot het Supercharger netwerk.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Omdat ze dan over hun eigen ego hen moeten stappen en publiekelijk moeten toegeven dat ze geklopt zijn door een miniscule startup uit Silicon Valley. En dat ego is heeeeeeel groot. Van alle automakers die nu als een gek EV's aan het maken zijn heb ik ze maar twee keer zien zeggen dat Tesla alles juist heeft gedaan.
 
Het zou erg jammer zijn mocht Tesla niet de CCS implementeren. De huidige type2 aansluiting die ook voor DC-laden zorgt, heeft met 120 kW zijn limiet bereikt, maar die kan gerust behouden blijven. Op zich is het gebruik van de vier aders in een type 2 om 2per2 DC te laden niet zo gek. De CCS combineert ook de type 2 (voor de communicatie) met het DC-laden.
Verder heeft niemand er baat bij dat Tesla eigenaars binnenkort niet alleen een CHAdeMO adapter, maar ook nog eens een CCS-adapter in de frunk moeten leggen. Er zijn nu al veel meer CCS-laadstations dan SUCs en zeker meer verspreid. Als ze binnenkort voor de Model 3 allebei betalend worden, valt het voordeel van de SUCs grotendeels weg en is een betere spreiding zeker geen nadeel.
CCS is een degelijk uitgewerkte standaard. Standaarden hebben alleen maar voordelen. Bedenk maar wat een ellende het inhoudt dat Zwitserland, Italie en UK niet met de Europese standaard werken voor de huishoudelijke stopcontacten.
Dat alleen de Tesla's baat hebben bij een DC-laadvermogen boven de 50 kW is nu al niet meer correct. de Hyundai ioniq laadt aan 70 KW. De sinds te lang aangekondigde Duitse EV's zullen ook zeker een hoger vermogen dan 50 kW ondersteunen.
Dat CCS meer verliezen zou betekenen of koelproblemen zou veroorzaken in vergelijking met de SUCs is technisch niet correct. Het omzetten van AC naar DC gebeurt in de lader, de auto moet enkel de DC ontvangen.
Voor mij zou Europa die standaard mogen opleggen. Geen gezever met CHAdeMO of andere DC-standaarden: CCS zal het worden en de rest komt er niet in.
Dat het Koreaanse Hyundai voor CCS kiest, hoewel het uit Azië komt en de andere Koreaan, de Kia Soul, nog CHAdeMO had, is wat dat betreft het voorbeeld. Een merk hoort zich aan de in een werelddeel heersende standaard aan te passen.
 
op basis van de foto van de Model3 aan de suc denk ik dat deze wel degelijk CSS zal ondersteunen.
niet zou een competitief nadeel zijn.

eigen aan een fullEV is dat je wil laden als je stil staat : thuis; op werk maar bvb ook bij hotel, restaurant, winkels.
dus niet enkel waar Teslas thuis zijn zoals Suc.


(en verder: zo uniek is FN nu ook weer niet hoor. Bvb in de UK, in Noorwegen etc zijn lokale "FN" al verder dan in Nederland. Het zou mij dan ook verbazen dan Musk specifiek naar FN zou verwijzen.)
 
Het zou goed zijn als Tesla in ieder geval rekening houdt met CCS. Ook al wordt het in Model 3 misschien niet direct ondersteund, goed dat er in design rekening mee is gehouden dat het kan worden toegevoegd. Je weet maar nooit welke protectionistische maatregelen er in Europa worden ingevoerd. Stel dat CCS op enig moment verplicht wordt gesteld voor alle nieuwe voertuigen, dan zal Tesla daar in mee moeten.
 
Stel dat CCS op enig moment verplicht wordt gesteld voor alle nieuwe voertuigen, dan zal Tesla daar in mee moeten.
Dat is al zo. Er is al Europese regelgeving, die Duitsland al verplicht stelt. FAQ: Charging Interface Initiative e. V. (CharIN e. V.) Bovendien rollen ook de Duitse automakers een fast-charge netwerk uit op basis van CCS: New ‘ultra-fast 350 kW charging stations’ for EVs to be deployed in Europe in partnership with Audi, BMW and others Ik ben er dus vrij zeker van dat er een CCS plug op zal zitten, en dat is maar goed ook. SuperChargers kunnen dan nog steeds een onderscheidend element zijn, maar voor het succes van EV's is een standaard beter dan al die verschillende opties die er nu zijn.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat is al zo. Er is al Europese regelgeving, die Duitsland al verplicht stelt. FAQ: Charging Interface Initiative e. V. (CharIN e. V.) Bovendien rollen ook de Duitse automakers een fast-charge netwerk uit op basis van CCS: New ‘ultra-fast 350 kW charging stations’ for EVs to be deployed in Europe in partnership with Audi, BMW and others Ik ben er dus vrij zeker van dat er een CCS plug op zal zitten, en dat is maar goed ook. SuperChargers kunnen dan nog steeds een onderscheidend element zijn, maar voor het succes van EV's is een standaard beter dan al die verschillende opties die er nu zijn.

Zoveel verschillende opties zijn er toch niet. We hebben in feite alleen Chademo, een beetje afstervend waarschijnlijk, en in beperkte mate CCS waar het alleen nog gaat om aankondigingen en beloofde uitrol met hoge laadsnelheden terwijl er de komende jaren geen auto's zullen komen die daar iets aan zullen hebben. Tegelijkertijd is er een operationeel netwerk dat zichzelf jaarlijks verdubbelt. Ik kan me best voorstellen dat Tesla zich daar niet zo druk over maakt. Wat mij betreft hoeft die CCS aansluiting er niet op hoewel hij natuurlijk niet in de weg zit maar echt nodig zal het niet zijn anders dan vanwege protectionistische regels. Maar we zullen het straks gaan weten ;)

Wel mooie uitleg van Elon en goed te zien dat alles op schema ligt en de te verwachten expansie tot vijf fabrieken. Ook de verwachtingen rond de Semi truck zijn veelbelovend. Ik sprak een medewerker die betrokken is bij het designteam van de Semi. Hij gaf aan nog nooit in zijn leven iets gehad te hebben met vrachtauto's maar nu helemaal in ban was van de semi en de mogelijkheden zoals efficiency en recuperatie (re-gen).

(Na het bezoek aan de Factory heb je het beeld helder voor ogen en zie je welke kant het op gaat en hoe snel. Maar als je dan een paar honderd mijl rijdt en ziet hoeveel auto's er zijn zakt je de moed weer wat in de schoenen. Er moet nog heel veel gebeuren, even off topic, maar dat mag wel)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
op basis van de foto van de Model3 aan de suc denk ik dat deze wel degelijk CSS zal ondersteunen.
niet zou een competitief nadeel zijn.

eigen aan een fullEV is dat je wil laden als je stil staat : thuis; op werk maar bvb ook bij hotel, restaurant, winkels.
dus niet enkel waar Teslas thuis zijn zoals Suc.


(en verder: zo uniek is FN nu ook weer niet hoor. Bvb in de UK, in Noorwegen etc zijn lokale "FN" al verder dan in Nederland. Het zou mij dan ook verbazen dan Musk specifiek naar FN zou verwijzen.)

Er zijn veel netwerken maar het zal vooral gaan om uitstraling en beleving. En er werd heel specifiek gesproken over The Netherlands en volgens mij voldoet Fastned aan dit beeld met zijn herkenbaarheid. Maar in feite doet het er niet toe want uiteindelijk was Elon niet erg onder de indruk maar ook dat maakt niet veel uit :)
 
Er zijn veel netwerken maar het zal vooral gaan om uitstraling en beleving. En er werd heel specifiek gesproken over The Netherlands en volgens mij voldoet Fastned aan dit beeld met zijn herkenbaarheid. Maar in feite doet het er niet toe want uiteindelijk was Elon niet erg onder de indruk maar ook dat maakt niet veel uit :)

<off-topic> FastNed is inderdaad wereldberoemd in Nederland.
Maar bvb Ecotricity in the UK staat met zijn Electric Highway al véél verder. Gestart in 2011 en vandaag 300 stations, vooral langs de Highway ;)
Overigens zou Tesla voor de locaties van de SuC's in the UK eerst samenwerken met Ecotricity; wat later tot een juridisch conflict geleid heeft tussen beide én waardoor Tesla zich lange tijd heeft moeten verder helpen met voornamelijk 2-stall SuC's bij supermarkten.
Pas recent is Tesla kunnen starten met Suc's op de ServiceArea's langsheen de snelwegen - in navolging van Ecotricity.
Overigens heeft elk Ecotricity station zowel type2, CHAdeMO als CSS - en 100% groene energie.

Maar precies zoals je zei : het doet het helemaal niet toe; wij gaan toch lekker SuCcen, Alle Ecotricitys en Fastnets ten spijt ;)
 
Een beleving? Moeten tanken een beleving zijn? Ik denk niet echt dat tanken bij een SUC een beleving is, het is leuk omdat het een gratis tankstation is. Maar of het een beleving is? Momenteel is het veelal een frustratie op vlak van locatie en beschikbaarheid. Tanken moet vooral snel gaan en liefst ook op de plaats en moment wanneer ik dat het handigste vind. En dus zal Tesla CCS moeten gaan ondersteunen.

De discussie over de warmte opwekking bij hoge laadsnelheden heeft trouwens weinig te maken met de aansluiting. De CCS versie tot 350 kW heeft reeds een gekoelde kabel en connector. Het is aan de auto zelf om zichzelf te koelen. Het zou me nogal een stekker worden als er buiten stroom ook nog eens koelvloeistof door moet gaan lopen. Wat praktisch al helemaal moeilijk is aangezien je zulke koelcircuits toch liefst gesloten houdt.
 
  • Like
Reactions: redevries
Volgens goingelectric zijn er in Europa op dit moment 2000 locaties met CCS. De uitrol gaat gestaag verder. Meerdere standaarden heeft alleen maar nadelen. Met het oog op hoge laadvermogens, is CCS een goed compromis tussen grootte en haalbaar vermogen.
 
  • Like
Reactions: Steven
Het is aan de auto zelf om zichzelf te koelen.

Dit is tot nu toe het uitgangspunt.
Is dit realistisch?
Op een SuC in Frankrijk, bij mooi weer, kun je op 100 m afstand aan het gebrul van de koeling de horen, hoe ver je Tesla is met laden. Die van mij laad maar op iets meer als 100kW.
Voor zover ik begrijp is de maximale systeem efficiëntie bij het laden van een batterij ongeveer 92%. Het lijkt erop dat ongeveer 8kW warmte moet worden afgevoerd. De warmtepomp in mijn huis, heeft een vermogen van 8kW, dit is ook voldoende voor in de winter.
Bij een vermogen van 350kW zou meer dan 30kW aan warmte worden afgevoerd. Hoe groot en zwaar moet je koelingsapparaat zijn om dit te realiseren om een mooie zomerse dag in Zuid-Frankrijk?

Eens dat je het koelsysteem gesloten wilt houden maar de patent aanvraag voor externe koeling lijkt mij niet heel vergezocht.
 
Volgens goingelectric zijn er in Europa op dit moment 2000 locaties met CCS. De uitrol gaat gestaag verder. Meerdere standaarden heeft alleen maar nadelen. Met het oog op hoge laadvermogens, is CCS een goed compromis tussen grootte en haalbaar vermogen.

Gezien het aantal SuC's in Europa zit het aantal SuC stalls daar ruim boven en de uitrol gaat meer dan gestaag verder. Daarnaast is tijdens de Shareholdersmeeting bevestigd dat ook de SuC hogere laadvermogens gaat krijgen. Wat is dan een standaard?