Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Garantie bij velgen spuiten/poedercoaten/plastidippen

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemiddag,

Ik heb eind vorig jaar een P3D gekocht met prachtige zilvergrijze velgen. Nu kwamen een paar maanden later die P3D's met donkergrijze velgen, die ik zo mogelijk nog mooier vind.

Ik was toevallig in Amsterdam in de Tesla winkel en had het met mijn vriendin erover om mijn velgen te laten spuiten in dezelfde kleur. Een verkoper hoorde ons en zei "dat zou ik niet doen, want dan verlies je de garantie op je remmen". Had volgens hem iets te maken met ongeoorloofd aanpassen van de warmteafvoer van het remsysteem. Leek mij wat overdreven, maar oké. Ik probeer hier online informatie over te vinden maar kan niks vinden...

Iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bij Tesla Eindhoven gehoord dat met het spuiten van de remklauwen ook de garantie hierop vervalt. Vroeg er niet zelf naar maar hoorde dat ze dit tegen een andere klant zeiden. Ze vonden het zelf ook maar stom maar dat waren schijnbaar de regels vanuit Tesla.

Best apart want er verandert toch helemaal niets aan die remklauw als alleen de kleur. Tenzij je natuurlijk niet doet afdekken en alles meespuit (ook de cilinders bijvoorbeeld), dan begrijp ik het weer wel. Denk dat ze toch echt moeten kunnen aantonen dat daardoor een defect is ontstaan. Kunnen ze dat niet, dan mogen ze garantie eigenlijk ook niet weigeren.

Maar met de velgen dat zou helemaal apart zijn. Dan mag je dus ook geen andere velgen monteren, dan heb ik ook al geen garantie meer. ;)
 
Dat je geen niet-originele velgen mag monteren had ik zelf ook al van Tesla gehoord maar dat je de OEM Tesla’s niet van kleur mag veranderen nog niet.

Ben maandag met mijn X bij Tesla geweest voor de CCS upgrade en kreeg van hen geen opmerking op mijn zwart gelakte Slipstreams.
 
Best apart want er verandert toch helemaal niets aan die remklauw als alleen de kleur......

Maar met de velgen dat zou helemaal apart zijn. Dan mag je dus ook geen andere velgen monteren, dan heb ik ook al geen garantie meer. ;)
Kleur heeft wel impact op de warmte opname en afgifte. Zet maar eens een zwarte en een witte auto in de zon dan zul je het verschil in warmteopname voelen.
Ook het type materiaal/coating kan van invloed zijn op de warmte afvoer.
Maar of dit effect bij dagelijks gebruik van de remklauwen merkbaar is betwijfel ik. Misschien wel onder heel extreme omstandigheden.
Ten aanzien van de velgen kan ik ook geen enkele reden verzinnen waarom dit van invloed zou zijn op de garantie.
 
Ik heb mijn originele 19inch velgen vorig jaar laten poedercoaten en daarna weer door een ander bedrijf laten voorzien winterbanden welke de velgen daarna heeft gemonteerd.
Na een maand waren (alle 4) mijn schijven krom dus ik met de auto naar Tesla, hier werd geconstateerd dat het contactvlak (waar de velg de schijf raakt) niet egaal was en dat hierdoor de schijven waren krom getrokken, daar gaat je aanspraak op garantie!
Tesla had in deze wel gelijk met hun argument omdat er inderdaad resten van het poedercoaten op het bevestigingsvlak van de velgen was achtergebleven, diegene die de velgen heeft gemonteerd heeft hier niet naar gekeken (zelf ook niet goed gekeken)......
Goedkoop = duurkoop, harde leerschool...

Tesla zal in geval van eigen gemaakte aanpassingen hier altijd als eerste naar kijken als er problemen opspelen, dus wees gewaarschuwd.
 
Ik heb mijn originele 19inch velgen vorig jaar laten poedercoaten en daarna weer door een ander bedrijf laten voorzien winterbanden welke de velgen daarna heeft gemonteerd.
Na een maand waren (alle 4) mijn schijven krom dus ik met de auto naar Tesla, hier werd geconstateerd dat het contactvlak (waar de velg de schijf raakt) niet egaal was en dat hierdoor de schijven waren krom getrokken, daar gaat je aanspraak op garantie!
Tesla had in deze wel gelijk met hun argument omdat er inderdaad resten van het poedercoaten op het bevestigingsvlak van de velgen was achtergebleven, diegene die de velgen heeft gemonteerd heeft hier niet naar gekeken (zelf ook niet goed gekeken)......
Goedkoop = duurkoop, harde leerschool...

Tesla zal in geval van eigen gemaakte aanpassingen hier altijd als eerste naar kijken als er problemen opspelen, dus wees gewaarschuwd.
Heel slordig dat de poedercoating op het contactvlak zat. Vaak zit het dan ook op het conische vlak waar de moeren op dragen. Dit zou voor behoorlijke trillingen kunnen zorgen. Maar ik zie echt geen verband met kromme schijven. Ik weet wel dat er een periode is geweest dat Tesla veel kromme schijven had op jonge auto’s.
 
Heel slordig dat de poedercoating op het contactvlak zat. Vaak zit het dan ook op het conische vlak waar de moeren op dragen. Dit zou voor behoorlijke trillingen kunnen zorgen. Maar ik zie echt geen verband met kromme schijven. Ik weet wel dat er een periode is geweest dat Tesla veel kromme schijven had op jonge auto’s.

Het zat op de buitenranden, de rst was blijkbaar wel afgeplakt maar de randen dus niet goed.
Waarschijnlijk hebben de wielen teveel op de "vuile" randen contact gehad waardoor het contactvlak dus niet volledig aansloot.
Ik kan me wel voorstellen dat de warmteafvoer dan niet gelijkmatig via de schijf en het wiel word afgevoerd....
 
Het zat op de buitenranden, de rst was blijkbaar wel afgeplakt maar de randen dus niet goed.
Waarschijnlijk hebben de wielen teveel op de "vuile" randen contact gehad waardoor het contactvlak dus niet volledig aansloot.
Ik kan me wel voorstellen dat de warmteafvoer dan niet gelijkmatig via de schijf en het wiel word afgevoerd....
Als dat zo belangrijk zou zijn waarom wordt dat vlak dan niet met kopervet ingesmeerd om de warmtegeleiding te verbeteren?
 
Als dat zo belangrijk zou zijn waarom wordt dat vlak dan niet met kopervet ingesmeerd om de warmtegeleiding te verbeteren?

Vraag dat maar aan mijn kromme schijven.....:cool:

Wat ik wel denk is dat 2 "kale" metalen vlakken die naadloos op elkaar aansluiten geen kopervet behoeven omdat de warmteoverdracht hierdoor voldoende gelijkmatig is....
Kopervet op dit soort toepassingen (contactvlakken van velgen in deze) heb ik nog nooit van gehoord/gezien.
 
Last edited:
Vraag dat maar aan mijn kromme schijven.....:cool:

Wat ik wel denk is dat 2 "kale" metalen vlakken die naadloos op elkaar aansluiten geen kopervet behoeven omdat de warmteoverdracht hierdoor voldoende gelijkmatig is....
Kopervet op dit soort toepassingen (contactvlakken van velgen in deze) heb ik nog nooit van gehoord/gezien.
Je hebt speciale soorten vet die ook bij diverse koelers worden gebruikt. Maar ik heb die toepassingen nooit gezien bij velgen.
 
Deze week een half uurtje in de wacht gestaan bij Tesla, even samengevat: Het 'bakken' van de velgen na poedercoaten zorgt ervoor dat de velg uitzet/krimpt. Daardoor kunnen daarna trillingen in het wiel ontstaan. Als er problemen aan je banden/remmen of iets in die regio ontstaat wat enigszins daaraan toegewezen kan worden, dan zal Tesla je geen garantie meer geven. Omdat spuiten een koud proces is, is de ervaring dat hierdoor minder snel problemen ontstaan. Nog steeds geldt dat verf op plekken terecht kan komen waar het niet hoort, dus ook daar geldt dat wanneer mogelijk, Tesla de fabrieksgarantie niet zal honoreren.

Aangezien de vakanties toch niet doorgaan dit voorjaar, toch maar nieuwe velgen gekocht bij Tesla.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: Mars2020 and Dim70
Deze week een half uurtje in de wacht gestaan bij Tesla, even samengevat: Het 'bakken' van de velgen na poedercoaten zorgt ervoor dat de velg uitzet/krimpt. Daardoor kunnen daarna trillingen in het wiel ontstaan. Als er problemen aan je banden/remmen of iets in die regio ontstaat wat enigszins daaraan toegewezen kan worden, dan zal Tesla je geen garantie meer geven. Omdat spuiten een koud proces is, is de ervaring dat hierdoor minder snel problemen ontstaan. Nog steeds geldt dat verf op plekken terecht kan komen waar het niet hoort, dus ook daar geldt dat wanneer mogelijk, Tesla de fabrieksgarantie niet zal honoreren.

Aangezien de vakanties toch niet doorgaan dit voorjaar, toch maar nieuwe velgen gekocht bij Tesla.

Mooie uitleg van Tesla, wel gek dat in de gehele auto wereld velgen worden gepoedercoat zonder dat er problemen spelen die Tesla wel benoemd.
Ook worden velgen na het monteren van banden uit gebalanceerd met machines die alle onbalans kunnen wegnemen. Hoezo trillingen...

Maar wat kan je doen als Tesla er zo over denkt en zich hier achter verschuild? Idd, gewoon een setje OEM velgen aanschaffen om elke discussie te voorkomen.
 
Deze week een half uurtje in de wacht gestaan bij Tesla, even samengevat: Het 'bakken' van de velgen na poedercoaten zorgt ervoor dat de velg uitzet/krimpt. Daardoor kunnen daarna trillingen in het wiel ontstaan. Als er problemen aan je banden/remmen of iets in die regio ontstaat wat enigszins daaraan toegewezen kan worden, dan zal Tesla je geen garantie meer geven. Omdat spuiten een koud proces is, is de ervaring dat hierdoor minder snel problemen ontstaan. Nog steeds geldt dat verf op plekken terecht kan komen waar het niet hoort, dus ook daar geldt dat wanneer mogelijk, Tesla de fabrieksgarantie niet zal honoreren.

Aangezien de vakanties toch niet doorgaan dit voorjaar, toch maar nieuwe velgen gekocht bij Tesla.
Ik begrijp überhaupt niet waarom je velgen zou poedercoaten. Er is geen poreuzere afwerking denkbaar. Remstof hecht zich veel eerder in deze poriën. Hele auto’s worden in nano coating gezet met een dichte structuur. Dit voordeel heb je bij poedercoating juist niet.
 
Deze week een half uurtje in de wacht gestaan bij Tesla, even samengevat: Het 'bakken' van de velgen na poedercoaten zorgt ervoor dat de velg uitzet/krimpt. Daardoor kunnen daarna trillingen in het wiel ontstaan. Als er problemen aan je banden/remmen of iets in die regio ontstaat wat enigszins daaraan toegewezen kan worden, dan zal Tesla je geen garantie meer geven. Omdat spuiten een koud proces is, is de ervaring dat hierdoor minder snel problemen ontstaan. Nog steeds geldt dat verf op plekken terecht kan komen waar het niet hoort, dus ook daar geldt dat wanneer mogelijk, Tesla de fabrieksgarantie niet zal honoreren.

Aangezien de vakanties toch niet doorgaan dit voorjaar, toch maar nieuwe velgen gekocht bij Tesla.

Ik blijf dit toch een raar verhaal vinden en vermoed dat het gewoon een verkooppraatje is. Tesla Tilburg heeft zelf mijn Arachnids voor mij laten spuiten en dan zou er geen garantie op zitten??
 
Tesla heeft gewoon garantie te geven, tenzij ze kunnen aantonen dat het probleem is veroorzaakt door het monteren van niet originele velgen.

In een voorkomend geval van een afgewezen garantieclaim een aangetekende brief sturen met een termijn van twee weken (of korter indien dat redelijk is, omdat het b.v. om niet goed functionerende remmen gaat) om de zaak alsnog te herstellen. Daarna elders laten repareren en incassotraject, ofwel laten repareren bij Tesla en de factuur betwisten.
 
Ik begrijp überhaupt niet waarom je velgen zou poedercoaten. Er is geen poreuzere afwerking denkbaar. Remstof hecht zich veel eerder in deze poriën. Hele auto’s worden in nano coating gezet met een dichte structuur. Dit voordeel heb je bij poedercoating juist niet.

En wat is dan je punt t.o.v. de argumenten die Tesla aandraagt? Heb begrip voor jouw argument maar deze heeft imo alleen effect op de toestand en duurzaamheid van je lak (poedercoat).....
 
En wat is dan je punt t.o.v. de argumenten die Tesla aandraagt? Heb begrip voor jouw argument maar deze heeft imo alleen effect op de toestand en duurzaamheid van je lak (poedercoat).....
Poedercoating is plastic poeder wat door verhitting in een dikkere laag op de velg wordt vastgebrand. Dit kan op het pasvlak en in de conische moergaten komen. Als daar resten achterblijven past de velg niet vlak op de naaf en de moeren lijken vast te zijn gezet maar er zit coating tussen de passing. De velg zit dan niet duurzaam gemonteerd en kan slingeren of loslopen.