Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Garantie Model X - 80.000km of toch 2 jaar?

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien ik over een paar weken de 80.000 ga aantikken op mijn X en ik erop gewezen werd dat dan ook mijn garantie zou verlopen ben ik even wat gaan opzoeken. ( De X is nu een dik jaar oud, van eind sept 2016 )

Op de aandrijflijn en de accu zit een praktisch onbeperkte garantie ( 1.000.000km of 8 jaar)
Daar ga ik voorlopig zeker niet aankomen. Begreep zelfs dat de miljoen km niet meer actief was...

Maar er zijn een boel zaken die daar dus niet onder vallen. Mijn auto is al regelmatig teruggeweest voor verschillende zaken zoals krakende falconwings/ trillende voorassen/scheef zittende ruiten/plaatdelen niet goed uitgelijnd/ "ghosting" in de voorruit etc etc.

Meerdere zaken zijn nog niet opgelost en zouden later opgelost worden, dat zal ook na de 80.000km geen probleem zijn verwacht ik omdat die al geregistreerd staan. Maar er zijn ook nog zaken waarvan ik nog niet de moeite had genomen om naar het SeC te gaan, dat zal ik nu zeker gaan doen.

Maar terug naar de topic title, is het niet zo dat auto's minimaal 2 jaar garantie zouden moeten krijgen in de EU. Mijn X is nog maar een goed jaar oud en ik zou het erg frusterend vinden als ik straks in februari wat heb en dat ze mij vertellen dat de garantie periode verlopen is. De auto is nog maar een dik jaar oud...

Er zijn al meerdere keren wat mensen tegen mijn X aangereden en al die reparaties kosten een gods vermogen, de rekeningen van het SeC zijn ook niet mals, die hoef ik dan nu niet te betalen gelukkig, maar toch.

Is er iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen, zou de garantie bij de X na mijn 80.000km nog steeds onder coulance verholpen worden?
 
Aangezien ik over een paar weken de 80.000 ga aantikken op mijn X en ik erop gewezen werd dat dan ook mijn garantie zou verlopen ben ik even wat gaan opzoeken. ( De X is nu een dik jaar oud, van eind sept 2016 )

Op de aandrijflijn en de accu zit een praktisch onbeperkte garantie ( 1.000.000km of 8 jaar)
Daar ga ik voorlopig zeker niet aankomen. Begreep zelfs dat de miljoen km niet meer actief was...

Maar er zijn een boel zaken die daar dus niet onder vallen. Mijn auto is al regelmatig teruggeweest voor verschillende zaken zoals krakende falconwings/ trillende voorassen/scheef zittende ruiten/plaatdelen niet goed uitgelijnd/ "ghosting" in de voorruit etc etc.

Meerdere zaken zijn nog niet opgelost en zouden later opgelost worden, dat zal ook na de 80.000km geen probleem zijn verwacht ik omdat die al geregistreerd staan. Maar er zijn ook nog zaken waarvan ik nog niet de moeite had genomen om naar het SeC te gaan, dat zal ik nu zeker gaan doen.

Maar terug naar de topic title, is het niet zo dat auto's minimaal 2 jaar garantie zouden moeten krijgen in de EU. Mijn X is nog maar een goed jaar oud en ik zou het erg frusterend vinden als ik straks in februari wat heb en dat ze mij vertellen dat de garantie periode verlopen is. De auto is nog maar een dik jaar oud...

Er zijn al meerdere keren wat mensen tegen mijn X aangereden en al die reparaties kosten een gods vermogen, de rekeningen van het SeC zijn ook niet mals, die hoef ik dan nu niet te betalen gelukkig, maar toch.

Is er iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen, zou de garantie bij de X na mijn 80.000km nog steeds onder coulance verholpen worden?
Nederland heeft de in de EU voorgestelde garantieperiode van 2 jaar niet overgenomen. En dat is maar goed ook.
Als er nog problemen zijn die nog niet verholpen zijn, ga dan naar het SeC en laat dit vastleggen.
Verder is het zo dat je mag verwachten dat een product aan redelijk te stellen eisen qua levensduur voldoet..
Het gaat dus echt niet op dat grotere vervangingen, zoals bijv. een nieuw scherm of een lader, na 80.000 km voor jouw rekening zullen komen. Je kunt een beroep doen op het zogenaamde conformiteitsbeginsel.
Het is wel verstandig dit van tevoren met Tesla te bespreken. Als je dit niet doen en Tesla maakt een factuur dan wordt de discussie wat lastiger. Crediteren van rekeningen is bij Tesla lastig, dit gebeurt een echelon hoger.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
De wettelijke garantieperiode in Europa | ConsuWijzer.nl

Wat Wim zegt klopt, maar er mag alleen van de minimaal 2 jaar afgeweken worden als de consument er gunstiger van wordt.
In dit geval dat er bijvoorbeeld het komende jaar (binnen de 2 jaar na 1e toelating) iets kapot gaat en Tesla wil het niet onder garantie repareren, dan lijkt het me dat ze toch de regels overtreden.
Wat je zegt over 2 jaar klopt niet. Nederland heeft er terecht vanaf gezien om die Europese richtlijn in zijn geheel te negeren.
In Nederland is die 2 jaar totaal irrelevant. En dat is maar goed ook. Ik heb, ik heb het voorbeeld eerder genoemd, na 7 jaar de koop van een warmtepomp onder voorwaarden ontbonden. De leverancier begreep goed dat ik dat recht had. Zou Nederland de Europese richtlijn, zoals de Belgen bijvoorbeeld, hebben ingevoerd, dan zou ik na twee jaar nergens recht meer op hebben.
Veel van onze Belgische vrienden hebben hier ervaring mee.
 
Wat je zegt over 2 jaar klopt niet. Nederland heeft er terecht vanaf gezien om die Europese richtlijn in zijn geheel te negeren.
In Nederland is die 2 jaar totaal irrelevant. En dat is maar goed ook. Ik heb, ik heb het voorbeeld eerder genoemd, na 7 jaar de koop van een warmtepomp onder voorwaarden ontbonden. De leverancier begreep goed dat ik dat recht had. Zou Nederland de Europese richtlijn, zoals de Belgen bijvoorbeeld, hebben ingevoerd, dan zou ik na twee jaar nergens recht meer op hebben.
Veel van onze Belgische vrienden hebben hier ervaring mee.

Zie de link Wim..
natuurlijk mag NL van de EU regel afwijken (wat ze ook gedaan hebben) mits de consument er beter van wordt. De warmtepomp heb ik al een paar keer voorbij zien komen, dat is een goed voorbeeld van een consument die er beter van wordt.

De 2 jaar geldt echter wel als minimum, dus in jouw warmtepomp verhaal was het beter dan de minimale garantie van 2 jaar die EU voorschrijft.
Als Tesla nu bij deze auto in het 2e jaar van zijn leven geen garantie wil verlenen, dan wordt @FrankNL daar niet beter van, en dat mag dus niet.
 
Consumentenrecht is niet van toepassing indien het object zakelijk is aangekocht. Sterker nog, als iemand bijvoorbeeld een notebook koopt voor thuisgebruik maar deze "lekker op de zaak zet" en deze gaat na 1,5 jaar kapot dan denkt men 2 jaar garantie te hebben. Helaas staat er een bedrijfsnaam op de factuur en er zijn dan fabrikanten die dan ijskoud aangeven dat er dan maar 1 jaar garantie wordt verstrekt.
 
Consumentenrecht is niet van toepassing indien het object zakelijk is aangekocht. Sterker nog, als iemand bijvoorbeeld een notebook koopt voor thuisgebruik maar deze "lekker op de zaak zet" en deze gaat na 1,5 jaar kapot dan denkt men 2 jaar garantie te hebben. Helaas staat er een bedrijfsnaam op de factuur en er zijn dan fabrikanten die dan ijskoud aangeven dat er dan maar 1 jaar garantie wordt verstrekt.
Maar toch geldt ook hier het non-conformiteitsbeginsel. Als je als ondernemer naar de rechter gaat heeft de rechter de mogelijkheid die beperking van garantie - deels - buiten werking te stellen.
 
Ja, daar heb je wel een punt maar als de fabrikant aangeeft dat er een consumentenproduct is aangeschaft voor zakelijk gebruik, wat nu toch eenmaal anders is dan denk ik dat de rechter daar ook wel in meegaat. Maar weet je wat het is, de kosten van vervanging of herstel zijn bij dit soort producten niet onoverkomelijk en wil je er vaak verder geen negatieve energie instoppen
 
Zie de link Wim..
natuurlijk mag NL van de EU regel afwijken (wat ze ook gedaan hebben) mits de consument er beter van wordt. De warmtepomp heb ik al een paar keer voorbij zien komen, dat is een goed voorbeeld van een consument die er beter van wordt.

De 2 jaar geldt echter wel als minimum, dus in jouw warmtepomp verhaal was het beter dan de minimale garantie van 2 jaar die EU voorschrijft.
Als Tesla nu bij deze auto in het 2e jaar van zijn leven geen garantie wil verlenen, dan wordt @FrankNL daar niet beter van, en dat mag dus niet.
Je hebt het echt mis. Er is in Nederland geen recht op 2 jaar garantie.
Er is in Nederland wettelijk maar een half jaar garantie. In dat eerste half jaar moet de leverancier bewijzen dat jij de schade zelf hebt veroorzaakt om daar onder vandaan te komen.
Er is dan wettelijk nog recht op een tweede half jaar garantie als je kunt aantonen dat jij de schade niet zelf hebt aangebracht. Dan moet de leverancier bewijzen dat jij de schade zelf hebt aangebracht om onder vergoeding of reparatie uit te komen.
Zo zit het en daar zul je het mee moeten doen.;)
 
Last edited:
Je hebt het echt mis. Er is in Nederland geen recht op 2 jaar garantie.
Er is in Nederland wettelijk maar een half jaar garantie. In dat eerste half jaar moet de leverancier bewijzen dat jij de schade zelf hebt veroorzaakt om daar onder vandaan te komen.
Er is dan wettelijk nog recht op een tweede half jaar garantie als je kunt aantonen dat jij de schade niet zelf hebt aangebracht. Dan moet de leverancier bewijzen dat jij de schade zelf hebt aangebracht om onder vergoeding of reparatie uit te komen.
Zo zit het en daar zul je het mee moeten doen.;)
Eh, dit is m.i. niet (edit: geheel) juist:
Voor consumenten gelden de europese regels, die door Nederland niet van een vaste termijn zijn voorzien in nationale wetgeving.
Afhankelijk van het type product kan de termijn voor inroepen van ondeugdelijkheid non-conformiteit (‘garantie’) best twee jaar zijn. Hof Den Bosch heeft dat eens als een soort maatstaf aangenomen.

Edit: Zie de info van de overheid: Welke garanties heb ik op een product? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
De bewijslast klapt wel om na zes maanden, zoals je schreef!

Garantie tussen ‘ ‘ want die term komt in de wet niet voor, en is in algemene voorwaarden integendeel een verkapte aansprakelijkheidsbeperking voor de leverancier.

De consumenten worden tegen al te zwarte en grijze voorwaarden dus beschermd, maar bedrijven niet!
En laten verreweg de meeste Tesla’s nu gekocht zijn door zakelijke kopers....
Die zijn behoudend uitzonderingen gewoon gebonden aan de kleine letters. Deze voorwaarden zijn in het geval van Tesla m.i. redelijk soepel, 2 jaar of 80.000 gratis vervanging ongeacht de oorzaak van uitval (garantie).

Zo, genoeg juristerij: nu oliebollen bakken!
 
Last edited:
Met een X die binnenkort ook over de 80.000 km gaat, heb ik in elk geval mijn lokale garage gevraagd eens kritisch naar de ophanging te kijken. Buiten dat is er mijns inziens niet veel waar zij eens een blik op kunnen werpen, maar als iemand suggesties heeft hoor ik dat natuurlijk graag.
 
Met een X die binnenkort ook over de 80.000 km gaat, heb ik in elk geval mijn lokale garage gevraagd eens kritisch naar de ophanging te kijken. Buiten dat is er mijns inziens niet veel waar zij eens een blik op kunnen werpen, maar als iemand suggesties heeft hoor ik dat natuurlijk graag.
Kwaliteit en peil van de vloeistoffen (remvloeistof, differentieelolie, koelvloeistof, etc).
Airco (droger, hoeveelheid koelmiddel in het systeem enz.)
Staat van de remmen (roest en vuil)
Roestvorming (bovenste draagarmen zijn berucht bij de S, weet niet of dit bij de X ook een puntje is).
 
Kwaliteit en peil van de vloeistoffen (remvloeistof, differentieelolie, koelvloeistof, etc).
Airco (droger, hoeveelheid koelmiddel in het systeem enz.)
Staat van de remmen (roest en vuil)
Roestvorming (bovenste draagarmen zijn berucht bij de S, weet niet of dit bij de X ook een puntje is).
Goed, daarom vraag ik 't dus :) Bedankt, ga dit in elk geval meenemen. Of in elk geval eens vragen welke punten ze kunnen beoordelen voor me.