Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Garantie weigering Tesla door custom audio / speakers: Hulp/Tips?

This site may earn commission on affiliate links.
Beste leden,

Wellicht dat iemand al eerder met dit bijltje heeft gehakt en mij in het volgende kan adviseren.

Ik bezit een Model S met garantie. Er is een custom versterker met betere speakers ingebouwd waarbij er draden zijn getapt, voor het geluid en power. Dit is door een gerenomeerd bedrijf gedaan.

Het is een tweetal keer voorgekomen dat de knipperlichten niet reageerden en pas na enkele minuten alle handelingen ging afspelen -> je handelingen komen dan niet overeen met wat je doet -> gevaarlijk. Bovendien gevaarlijk. (probleem 1). Het geluid van de knipperlichten stopt na 13 keer klikken rechtsaf voor een paar seconden en loopt dan verder (probleem 2).

Auto weggebracht om dit te laten repareren.

Bij terugkomst speelt Tesla de garantie weigeringskaart omdat er aan de auto is gewerkt door derden (tappen draden). Nieuwe knipperlichten waren al geinstalleerd (zonder overleg, probleem niet oplost, geen telefoontje dat de versterker het probleem veroorzaakten). Of we 500 euro wilde betalen of 1.5 uur wachten en demontage + analysekosten betalen a 175 euro. De sleutel kregen we niet mee voor er "akkoord" was op het op optie a of b.

Onder protest hier natuurlijk mee akkoord gegaan anders sta je daar zonder auto (onderdelen verwijderen). Van enige wilsovereenstemming is natuurlijk geen sprake. Voelde alsof een louche garage onze auto in "gijzeling" had.

De manier en het (gebrek aan) communiceren, frustratie en boosheid laat ik even voor wat het is.

Gelukkig heb ik bij de autoverzekering een rechtsbijstand. Ik kan hem al langs een expert sturen van de verzekering die gaat onderzoeken of de versterker het probleem is. Kans lijkt mij ongeveer 0% maar dat moet even officieel op papier komen.

Hebben andere leden hier ook een custom installatie en geen problemen gehad met de garantie of juist wel?
Is er iemand die ook dit probleem heeft gehad en geen custom versterker heeft?
Heeft er iemand tips om dit proces efficient te doorlopen en om snel een duidelijk antwoord te krijgen of de garantieweigering terecht is?
 
  • Informative
Reactions: woes
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er precies met de draden is gebeurd. Zijn het puur signaaldraden (luidsprekers) of ook andere bedrading.

Aftermarket audio kan gekke storingen veroorzaken met de huidige geïntegreerde systemen.

Dus zorg dat je eerst goed weet wat het inbouwstation exact heeft gedaan, of ze dat eenvoudig (tijdelijk) ongedaan kunnen maken en dan eens zien of het probleem is gebleven.
 
Mmm, weet niet of het aan de orde is, maar als de versterker ook op de CAN-bus is aangesloten (zodat je hem via de reguliere knoppen kunt besturen) dan is het niet ondenkbaar dat deze vreemde storingen veroorzaakt door storingen op de bus.

Beste “bewijs” is af te spreken dat je de spullen door de eerste partij laat ontkoppelen en met Tesla afspreekt dat ze alle extra gemaakte kosten op zich nemen als blijkt dat het probleem er dan nog steeds is.
 
Eigenlijk is het meest foute van het verhaal dat Tesla je de ten onrechte vervangen knipperlichtunits probeert te verkopen. Die hadden ze natuurlijk niet moeten laten zitten toen bleek dat die het probleem niet oplosten.
Dat is smerig traditioneel dealergedrag dat niet bij Tesla past en het vertrouwen ondermijnt.

In plaats daarvan had Tesla zelf de versterker moeten loskoppelen om te kijken of die het probleem veroorzaakt. Zo ja dan eerst klant contacteren...

Verder ben ik het eens met bovenstaande reactie: laat je versterker loskoppelen, als het probleem dan weg is dan heb je bij Tesla weinig verhaal (maar misschien wel bij het inbouwbedrijf).
 
  • Like
  • Informative
Reactions: JMOL and ramonneke
Het niet synchroon knipperen is al vanaf dag van de levering (voor de versterker). Het niet werken van de knipperlichten wat 2x is voorgekomen is erna gebeurd. Ik heb een vermoede dat het totaal niet werken kan komen doordat er een update in de achtergrond geinstalleerd werd en er niet genoeg CPU power meer over was. Heeft iemand dit al wel eens gehad, lage response rate van het systeem?

Heb de installateur gemaild voor een overzicht welke draden er gebruikt worden. Laat ik zo even weten.
 
Ik had er ook regelmatig last van dat de knipperlichten geen geluid maakten, of pas na enkele keren knipperen er iets te horen was. Past in het plaatje van traag reageren van het systeem in het algemeen, en vastlopen van het scherm. Is minder geworden sinds ik een SSD gebruik ipv usb-stick, en mijn telefoon niet meer via USB aansluit.
Weet je zeker dat de knipperlichten echt niet werken (aan buitenkant gecontroleerd)? Of miste je alleen het geluid in de auto?
 
Bij probleem 1, het loopen van het geluid werken de knipperlichten gewoon. Bij probleem 2, het totaal niet reageren en vastlopen heb ik niet kunnen kijken. Toen was ik druk om mij heen aan het kijken of alles goed ging met het overige verkeer.

@gelden Interessant, ik heb ook een USB drive. Deze zal ik eens verwijderen + een system reboot doen. Wellicht dat dat het probleem kan verhelpen.
 
Geluid van knipperlicht is inderdaad gewoon een geluidsbestandje dat door de MCU moet afgespeeld worden. Als je het niet hoort, is het meestal omdat er ergens een proces in de MCU overleden is, maar je knipperlichten werken lekker nog wel.

Ik ben niet helemaal mee waarom een gerenommeerd bedrijf in de originele bedrading moet gaan tappen. Dat slaat nergens op. Ik ga er dan maar vanuit dat je met 'tappen' bedoelt dat ze de kabels behoorlijk hebben verbonden met krimpverbindingen, solderingen en krimpkousen, en dat het enkel de audio kabels die onderbroken zijn geweest, met een aparte voeding van de aftermarket versterker via de batterij.
 
Kleine update. Installateur gesproken. Aansluiting is als volgt. Versterker zit op de 12v aangesloten voor de voeding. De Tesla heeft standaard audio versterker van Tesla. De output van de Tesla versterker is doorverbonden met krachtigere en nieuwe versterker. Storing vanuit de versterker lijkt mij daarmee uitgesloten. 12v geeft deze niet en er kan, zover ik weet, geen analoog signaal terug van de nieuwe versterker door de Tesla versterker naar de MCU.

De versterker heeft wel een "auto-sense" functie. Deze gaat uit bij geen signaal en "aan" bij een signaal, dit kan 1-3 seconden duren. Is het eerste geluid signaal de knipperlichten dan kan deze de eerste paar seconden niet te horen zijn.

Waarom het geluid loopt is nog steeds een raadsel. Dat dit de versterker is lijkt mij nu uitgesloten. Analoog signaal Tesla is de bron-> versterker + versterker is dan aan (ook geen onderbrekingen in de audio).

Het probleem begint nu wel veel tijd te kosten is erg minimaal. De audio loop neem ik voor lief. Dat het systeem tot 2x toe geweigerd heeft zal wel een update zijn. Mocht het nog een keer voor komen dan pak ik het weer op.

Vinden jullie het redelijk dat ik de auto breng voor garantie en er vervolgens zonder overleg betaald werk wordt verricht met een bijbehorende factuur a 100 euro + 1,5 uur wachten om het weer ongedaan te maken? In mij ogen is daar nooit opdracht voor gegeven en is die verwachting ook niet geschept door hem onder garantie weg te brengen.
 
Ik heb ook een versterker met betere speakers laten inbouwen. In principe gaan de 4 draden van de speakers naar de versterker, wordt alles weer bij elkaar geteld en daarna opnieuw (beter) aan de speakers teruggestuurd.
Ik kan me voorstellen dat de versterker tijd nodig heeft om aan te gaan. Richting aanwijzer geluid is er vaak niet als je Tesla geluid vastloopt, bv wegvallen verbinding Spotify enz.

Het blijft natuurlijk bewijzen dat de overmarket installatie niets met je probleem te maken heeft. Als het probleem met de nieuwe lampen weg is TERWIJL je nog steeds de versterker hebt is dit geen goed bewijs dat het niets met de vertsterker te maken heeft????
 
Beste leden,

Wellicht dat iemand al eerder met dit bijltje heeft gehakt en mij in het volgende kan adviseren.

Ik bezit een Model S met garantie. Er is een custom versterker met betere speakers ingebouwd waarbij er draden zijn getapt, voor het geluid en power. Dit is door een gerenomeerd bedrijf gedaan.

Het is een tweetal keer voorgekomen dat de knipperlichten niet reageerden en pas na enkele minuten alle handelingen ging afspelen -> je handelingen komen dan niet overeen met wat je doet -> gevaarlijk. Bovendien gevaarlijk. (probleem 1). Het geluid van de knipperlichten stopt na 13 keer klikken rechtsaf voor een paar seconden en loopt dan verder (probleem 2).

Auto weggebracht om dit te laten repareren.

Bij terugkomst speelt Tesla de garantie weigeringskaart omdat er aan de auto is gewerkt door derden (tappen draden). Nieuwe knipperlichten waren al geinstalleerd (zonder overleg, probleem niet oplost, geen telefoontje dat de versterker het probleem veroorzaakten). Of we 500 euro wilde betalen of 1.5 uur wachten en demontage + analysekosten betalen a 175 euro. De sleutel kregen we niet mee voor er "akkoord" was op het op optie a of b.

Onder protest hier natuurlijk mee akkoord gegaan anders sta je daar zonder auto (onderdelen verwijderen). Van enige wilsovereenstemming is natuurlijk geen sprake. Voelde alsof een louche garage onze auto in "gijzeling" had.

De manier en het (gebrek aan) communiceren, frustratie en boosheid laat ik even voor wat het is.

Gelukkig heb ik bij de autoverzekering een rechtsbijstand. Ik kan hem al langs een expert sturen van de verzekering die gaat onderzoeken of de versterker het probleem is. Kans lijkt mij ongeveer 0% maar dat moet even officieel op papier komen.

Hebben andere leden hier ook een custom installatie en geen problemen gehad met de garantie of juist wel?
Is er iemand die ook dit probleem heeft gehad en geen custom versterker heeft?
Heeft er iemand tips om dit proces efficient te doorlopen en om snel een duidelijk antwoord te krijgen of de garantieweigering terecht is?

hen met mijn audi Q7 een soortgelijk probleem gehad alleen dan met een dvd-speler die verstuurde storingssignalen over de canbus waardoor knipperlichten en mistlampen gingen knipperen. Uiteindelijk is deze dvd speler vervangen door een duurdere en was het over.
 
Vinden jullie het redelijk dat ik de auto breng voor garantie en er vervolgens zonder overleg betaald werk wordt verricht met een bijbehorende factuur a 100 euro + 1,5 uur wachten om het weer ongedaan te maken? In mij ogen is daar nooit opdracht voor gegeven en is die verwachting ook niet geschept door hem onder garantie weg te brengen.

Ik vind dat redelijk, in zoverre dat ze die werkzaamheden hebben uitgevoerd om het probleem te lokaliseren en nu het daar niet aan lag en het in hun ogen geen garantie is, heb jij opdracht gegeven voor de werkzaamheden.

Of ze terecht vinden dat het geen garantie is en of lokaliseren op deze wijze de juiste stap is kan ik zo even niet beoordelen. De hoogte van de factuur vind ik ook niet direct onredelijk.
 
  • Like
Reactions: ScoopT
Vinden jullie het redelijk dat ik de auto breng voor garantie en er vervolgens zonder overleg betaald werk wordt verricht met een bijbehorende factuur a 100 euro + 1,5 uur wachten om het weer ongedaan te maken? In mij ogen is daar nooit opdracht voor gegeven en is die verwachting ook niet geschept door hem onder garantie weg te brengen.
Nee ik vind het niet redelijk: ze hebben bij een auto onder garantie geen sluitende diagnose kunnen stellen, en het vervangen van de knipperlichten leverde geen resultaat op. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze het hele euvel niet kunnen reproduceren, geen aanknopingspunten in de logs gevonden en zijn ze maar wat gaan proberen.
Verder hebben ze niet aangetoond dat de versterker het probleem veroorzaakte, dat is zo te lezen slechts een aanname geweest.
Helaas lijkt me 100 euro (175€?) niet echt genoeg geld om er een zaak van te maken...

Een jaar of wat terug zou dat anders zijn gelopen: dan hadden ze je gewoon eerlijk verteld dat ze het euvel niet hadden kunnen vinden, danwel dat het met een volgende software update verholpen zou worden, en had je de auto gewassen en gezogen inclusief mooi Tesla logo in de trunk mat opgespoten teruggekregen, zonder factuur.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: Geertims
De factuur heb ik niet voldaan, kreeg een PDF die ik kon goedkeuren of afkeuren via mail -> afgekeurd. De factuur bestaat uit +- 7 euro voor de software/firmware update (moet gratis zijn afaik), ~65 euro analyse kosten en 100 euro voor de de-montage van nieuw ingebouwde knipperlichten.

De de-montagekosten is nooit een akkoord voor geweest, die gaan we dan niet betalen. Wat vinden jullie verder nog redelijk met betrekking tot de analyse kosten a 65 euro? Ik heb het analyse rapport opgevraagd waaruit zou blijken dat het de versterker is. Die heb ik niet gekregen. Alleen een antwoord dat "de garantie" dan vervalt. Betalen, splitten of Tesla deze laten eten? Zelf denk ik splitten of 100% betalen na een rapport waaruit blijkt dat het de versterker is.

Verder rustig wachten tot Tesla achter mij aan komt of gaan ze dan flauw doen en zaken blokkeren?
 
De factuur heb ik niet voldaan, kreeg een PDF die ik kon goedkeuren of afkeuren via mail -> afgekeurd. De factuur bestaat uit +- 7 euro voor de software/firmware update (moet gratis zijn afaik), ~65 euro analyse kosten en 100 euro voor de de-montage van nieuw ingebouwde knipperlichten.

De de-montagekosten is nooit een akkoord voor geweest, die gaan we dan niet betalen. Wat vinden jullie verder nog redelijk met betrekking tot de analyse kosten a 65 euro? Ik heb het analyse rapport opgevraagd waaruit zou blijken dat het de versterker is. Die heb ik niet gekregen. Alleen een antwoord dat "de garantie" dan vervalt. Betalen, splitten of Tesla deze laten eten? Zelf denk ik splitten of 100% betalen na een rapport waaruit blijkt dat het de versterker is.

Verder rustig wachten tot Tesla achter mij aan komt of gaan ze dan flauw doen en zaken blokkeren?

Ik denk dat de eerstvolgende keer dat je langs komt met je auto je de keuze krijgt tussen eerst betalen, of gewoon rechtsomkeert.
 
Tja, ik vind het een bijzonder verhaal. Als ik autofabrikant was en er kwam iemand met een auto bij me terug, en ze hadden zelf (of een "gerenomeerd' bedrijf) lopen kloten aan de bedrading en er zijn ineens allemaal storingen.... Tja... Dan zou ik ook wel iets van kosten in rekening brengen... Misschien inderdaad niet knipperlicht maar je kan echt niet verlangen dat dit allemaal onder garantie valt.
Heeft niks met de garantie van Tesla te maken. Als het al stuk was voor de versterker inbouwen had je beter eerst 'onder garantie' je auto in orde moeten laten maken voordat ze in de bedrading gingen tappen ;)
Maarja, dat had je wellicht achteraf zelf ook wel bedacht. Succes met de afhandeling verder, blijft vervelend natuurlijk
 
Een vriend van mij met een autobedrijf had ook een klant die draden getapt had of had laten tappen. Wat er precies niet meer werkte weet ik niet meer maar de klant heeft wel de rechtszaak verloren die er op volgde. Voor 172 euro zou ik die kant niet op gaan.

Gewoon geen Tesla meer kopen. Er komen genoeg andere EV’s de komende tijd.
 
  • Like
Reactions: Superendo