Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

garantieperiode 4 jaar of 80.000km (Whatever Comes First) - Europe proof ?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou in ieder geval afwachten tot dit daadwerkelijk gebeurt. Het dan voorleggen aan Tesla en pas als dit onredelijk/niet wordt opgelost hier op het forum om advies vragen. Als zich dit steeds meer zou gaan voordoen en Tesla in alle gevallen zou blijven weigeren problemen in redelijkheid op te lossen, zou ik hier op het forum gaan blazen. Maar goed, wie ben ik...

Mee eens. Voor zover ik heb ervaren heeft Tesla de intentie om veel verder te gaan in haar service aan de klanten dan welke aanbieder dan ook. Dat doen ze ook met alle andere zaken zoals de SuC uitrol. Om eerlijk te zijn heb ik er vertrouwen in dat in zo'n geval het gewoon wordt opgelost in goed overleg.

Ik heb dat ook met mijn eigen klanten. Dat betekent ook dat er dus minimaal iets is vastgelegd en ik dat liever gezegd ook niet doe. De basis van elke samenwerking is vertrouwen. Er moet wel het één en ander vastgelegd worden, dat is verplicht. Dat is ook bij Tesla gebeurd en zoals altijd zijn er zaken niet helemaal duidelijk of voor meerdere uitleg vatbaar.

Natuurlijk kun je verder gaan en tot in detail elke denkbeeldige situatie regelen met uitzonderingen en uitbreidingen en uitzonderingen daarop etc. Iets waar wij Nederlanders bijzonder goed in zijn.

Een andere invalshoek is dat we met elkaar in zee zijn gegaan en wederzijds ons van onze beste kant laten zien. Tot nu toe heb ik niet ervaren dat het op enig moment niet werd waargemaakt. En wij van onze kant maken doorlopend reclame, laten anderen in onze auto's testdrives maken, sommigen lenen zelfs de auto een week uit, organiseren roadtrips en houden lezingen bij een groot aantal van onze SuC bezoeken. Aan geïnteresseerden en ook steeds meer aan nieuwe eigenaren die zich nog niet goed hebben ingelezen. (Rated versus typical, stallnummering etc.)
 
Merijn, welke stappen zou jij ondernemen als tijdens de garantieperiode je scherm stuk gaat en na je garantieperiode deze wederom stuk gaat en je geconfronteerd wordt met een rekening van 5300 excl. btw?

HBO, het scherm kan je best los zien van het aantal kms dat je met de wagen hebt gereden. Het is immers een scherm zoals je er ook op je kantoor hebt staan. Die dingen hebben een MTBF (Mean Time Before Failure) en Tesla zou wel helemaal gek zijn in hun wagens schermen te gebruiken die binnen het jaar stuk gaan. Ik vind een rekening van 5300 EUR erg fors om een scherm te vervangen. Waarschijnlijk swappen ze de hele centrale processing unit waar het scherm slechts een onderdeel van is. Zo wordt het natuurlijk erg duur.

De vraag die ik mij stel is wat er werkelijk defect was: het scherm, de grafische controller, de CPU, etc...

Dit is in elk geval niet iets wat ik systematisch als klacht zie opduiken op het Amerikaanse forum. Ik ben er daarom nogal gerust in dat het om een aantal exemplaren gaat dat vroeg de geest heeft gegeven en je hieruit niet mag besluiten dat ze allemaal stuk zullen gaan.
 
View attachment 78825

Ja, gaan we hier nou allemaal een beetje redelijk zitten wezen. :biggrin:
Waar is de discussie gebleven? View attachment 78824

Paulus, Eucalipta roept je vanuit het 'Janken' draadje! Of je nog naar huis komt.

- - - Updated - - -

Merijn, welke stappen zou jij ondernemen als tijdens de garantieperiode je scherm stuk gaat en na je garantieperiode deze wederom stuk gaat en je geconfronteerd wordt met een rekening van 5300 excl. btw?

Dit heb ik nog nooit gehoord, ook niet op Amerikaanse en Duitse forums die ik volg.

Is dit hypothetisch of echt gebeurd? Voor de zuiverheid van de discussie en de bijbehorende emotie is dat wel nuttig om te weten.
 
HBO, het scherm kan je best los zien van het aantal kms dat je met de wagen hebt gereden. Het is immers een scherm zoals je er ook op je kantoor hebt staan. Die dingen hebben een MTBF (Mean Time Before Failure) en Tesla zou wel helemaal gek zijn in hun wagens schermen te gebruiken die binnen het jaar stuk gaan. Ik vind een rekening van 5300 EUR erg fors om een scherm te vervangen. Waarschijnlijk swappen ze de hele centrale processing unit waar het scherm slechts een onderdeel van is. Zo wordt het natuurlijk erg duur.

De vraag die ik mij stel is wat er werkelijk defect was: het scherm, de grafische controller, de CPU, etc...

Dit is in elk geval niet iets wat ik systematisch als klacht zie opduiken op het Amerikaanse forum. Ik ben er daarom nogal gerust in dat het om een aantal exemplaren gaat dat vroeg de geest heeft gegeven en je hieruit niet mag besluiten dat ze allemaal stuk zullen gaan.

doet me ineens denken aan de eerste LCD schermen die we aan dealingrooms verkochten, die gingen om de haverklap kapot. Oorzaak: ze waren daar gewend om klappen op beeldbuizen te geven als de koersen de verkeerde kant uitgingen...

als Tesla het scherm vervangt dan gaat het vast om meer dan alleen het panel. zo duur zijn die, met speciaal glas, verlichting en touch nou ook weer niet.
 
Of elke keer dat er een andere kleur Tesla staat te laden:wink:

Root cause analysis complete:biggrin:

P.s.: :wink: betekent dat dit een geintje is, en dat "Beste... etc" niet nodig is. Ik besef me dat de kans erg klein is dat mijn opmerking in deze post de werkelijkheid benaderd.
 
Het is een erg fijne auto om te rijden, de mensen van Tesla zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Maar... Ik houd mijn hart vast wat er gebeurt als de garantie is verlopen en hoeveel het dan gaat kosten om steeds nieuwe/terugkerende problemen te fixen.
 
als tesla binnen enkele jaren de grote massa wil aanspreken met de gen. 3, dan kan het zich niet veroorloven om de "believers" in de kou te laten staan.
Met de marge die ze hebben op de model S en model x lijkt hier nog wel wat haalbaar.

ik zou nog niet onmiddellijk panikeren en het probleem pas oplossen als er één is.
 
HBO, het scherm kan je best los zien van het aantal kms dat je met de wagen hebt gereden. Het is immers een scherm zoals je er ook op je kantoor hebt staan. Die dingen hebben een MTBF (Mean Time Before Failure) en Tesla zou wel helemaal gek zijn in hun wagens schermen te gebruiken die binnen het jaar stuk gaan. Ik vind een rekening van 5300 EUR erg fors om een scherm te vervangen. Waarschijnlijk swappen ze de hele centrale processing unit waar het scherm slechts een onderdeel van is. Zo wordt het natuurlijk erg duur.

De vraag die ik mij stel is wat er werkelijk defect was: het scherm, de grafische controller, de CPU, etc...

Dit is in elk geval niet iets wat ik systematisch als klacht zie opduiken op het Amerikaanse forum. Ik ben er daarom nogal gerust in dat het om een aantal exemplaren gaat dat vroeg de geest heeft gegeven en je hieruit niet mag besluiten dat ze allemaal stuk zullen gaan.

Van drie vrienden is bij een km stand van ongeveer 40000 km het scherm vervangen. De kosten hiervan buiten de garantieperiode zijn zoals ik eerder heb aangegeven 5300 euro. Zij en ook ik hadden niet verwacht dat dit probleem zich zo snel voor zou doen. De vraag is hoe dit heeft kunnen gebeuren. Nog belangrijker: hoe zal Tesla zich opstellen na het verstrijken van de garantietermijn?

De vraag die ik aan de groep richt is: Hoe verwachten jullie dat Tesla zich na de garantieperiode opstelt, als het gaat over mankementen die reeds binnen de 80.000 km zich voorgedaan hebben en verholpen waren?
 
De vraag die ik aan de groep richt is: Hoe verwachten jullie dat Tesla zich na de garantieperiode opstelt, als het gaat over mankementen die reeds binnen de 80.000 km zich voorgedaan hebben en verholpen waren?

Bij mijn weten heeft Tesla zich tot op heden altijd heel redelijk opgesteld. We weten natuurlijk niet wat de toekomst gaat brengen maar waarom zouden we er van uit gaan dat Tesla zich in de toekomst niet meer redelijk zou opstellen? Ze hebben er alle belang bij hun reputatie hoog te houden gezien ze elk jaar met 50% willen (moeten) groeien. Een slechte naam kunnen ze zich niet veroorloven. En ze gebruiken een marketing model dat vooral op tevreden klanten is gebaseerd die anderen motiveren om eens een proefrit te boeken. Dat "social marketing" model zal heel erg tegen hen gaan werken als er problemen opduiken die niet redelijk worden aangepakt. Ik verwacht dat Tesla er veel voor over heeft om hun reputatie op top niveau te houden.

Maar los van mijn verwachtingen zou ik er in jullie geval ook op aandringen om een extended warranty contract te kunnen afsluiten zoals dat in de US mogelijk is.
 
Van drie vrienden is bij een km stand van ongeveer 40000 km het scherm vervangen. De kosten hiervan buiten de garantieperiode zijn zoals ik eerder heb aangegeven 5300 euro. Zij en ook ik hadden niet verwacht dat dit probleem zich zo snel voor zou doen. De vraag is hoe dit heeft kunnen gebeuren. Nog belangrijker: hoe zal Tesla zich opstellen na het verstrijken van de garantietermijn?

De vraag die ik aan de groep richt is: Hoe verwachten jullie dat Tesla zich na de garantieperiode opstelt, als het gaat over mankementen die reeds binnen de 80.000 km zich voorgedaan hebben en verholpen waren?
Volgens mij is deze vraag hier al herhaaldelijk beantwoord. De verwachting is dat Tesla hier coulant mee om gaat. Mochten ze dit niet doen dan zou dit voor problemen kunnen gaan zorgen bij de nieuw te introduceren modellen X en vooral 3. Zou naar mijn mening niet de te verwachten strategie zijn. De Taxi's in Amsterdam zijn natuurlijk een prachtige testcase voor Tesla. Intensief gebruik, in korte tijd veel kilometers en een mooi visitekaartje. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze alles zonder meer onder garantie zouden moeten vervangen. Het probleem met de schermen in de taxi's verbaasd me. Heb hier op het forum nog niet of nauwelijks van gehoord en bij de taxi's zouden er al 3 kapot zijn. Er zijn ook forumleden die al meer dan 80k km hebben gereden. Ook van hen lees ik geen bijzondere problemen.
 
Ook op het forumgedeelte buiten ons taalgebied hoor je dit niet. En daar weten ze heus ook wel wat janken is.
Nu kan er natuurlijk altijd een slechte batch van een bepaald onderdeel tussen zitten of een defect in een bepaalde productiereeks.
Dan is het een kwestie van eenmalig pech hebben en komt het probleem ook niet terug.

Als het alleen over een bepaalde groep taxi's hier in Amsterdam gaat, zou je ook eens moeten kijken naar wat die exemplaren gemeenschappelijk hebben.
Ik denk dan aan: aangepaste firmware, aanvullend ingebouwde hardware als taximeter en communicatie-apparatuur. Maar ook aan specifiek gebruik als
veel stilstaan tijdens gebruik (geen rijwindkoeling van bepaalde onderdelen).

Zoals Hendrik al zegt, een mooie duurtest in de praktijk.
 
Van drie vrienden is bij een km stand van ongeveer 40000 km het scherm vervangen. De kosten hiervan buiten de garantieperiode zijn zoals ik eerder heb aangegeven 5300 euro. Zij en ook ik hadden niet verwacht dat dit probleem zich zo snel voor zou doen. De vraag is hoe dit heeft kunnen gebeuren. Nog belangrijker: hoe zal Tesla zich opstellen na het verstrijken van de garantietermijn?

De vraag die ik aan de groep richt is: Hoe verwachten jullie dat Tesla zich na de garantieperiode opstelt, als het gaat over mankementen die reeds binnen de 80.000 km zich voorgedaan hebben en verholpen waren?

Wow, dat is nou ongeveer het enige onderdeel dat bij mij nog niet vervangen is. Heb er bijna 80k op zitten (dat deel van de auto dat nog 'af fabriek' is)
Het is dus of een echt uitzonderlijke reparatie of ik ga dit ook nog krijgen :eek: (maar dan buiten garantie).
 
OK, ik heb er nu mee te maken, ruitenwissermechanisme heeft het onderweg in een bui tijdens een windvlaag begeven.

KMstand 144.000 en geen garantie: heb prijsopgaaf ontvangen. Ik geef aan dat ik het niet accepteer en houd jullie op de hoogte.


Welk deel heeft het begeven, heb je wellicht een foto ?
Als we weten wat het probleem is (en als dit vaker blijkt voor te komen) kunnen we misschien om een preventieve fix vragen, binnen de garantieperiode.
Het lijkt me niet echt prettig om onderweg in de regen met dit probleem geconfronteerd te worden.
 
Van drie vrienden is bij een km stand van ongeveer 40000 km het scherm vervangen. De kosten hiervan buiten de garantieperiode zijn zoals ik eerder heb aangegeven 5300 euro. Zij en ook ik hadden niet verwacht dat dit probleem zich zo snel voor zou doen. De vraag is hoe dit heeft kunnen gebeuren. Nog belangrijker: hoe zal Tesla zich opstellen na het verstrijken van de garantietermijn?
De vraag die ik aan de groep richt is: Hoe verwachten jullie dat Tesla zich na de garantieperiode opstelt, als het gaat over mankementen die reeds binnen de 80.000 km zich voorgedaan hebben en verholpen waren?

Het scherm kapot is vaag. Mogelijk is een onderdeel van het scherm en niet het scherm zelf defect.
Wellicht is het mogelijk om een defect scherm te repareren en kan Tesla i.p.v. een nieuw scherm een ruilscherm monteren ?
 
Welk deel heeft het begeven, heb je wellicht een foto ?
Als we weten wat het probleem is (en als dit vaker blijkt voor te komen) kunnen we misschien om een preventieve fix vragen, binnen de garantieperiode.
Het lijkt me niet echt prettig om onderweg in de regen met dit probleem geconfronteerd te worden.
Goed idee idd... maar dan moet ik de afdekplaat er af halen. Van buitenaf is er niets abnormaals te zien. Ik vermoed dat het in de overbrenging zit van de elektromotor naar het stangenmechanisme.
Het verschijnsel was dat de wissers opeens schuin op de ruit stil bleven staan. En er was een bromgeluid waarneembaar. Met de hand (na gestopt te zijn :biggrin: ) de wissers een zetje gegeven waarna ze terugkeerden in de onderste stand. Op de snelste stand werken ze nu nog wel maar vast niet lang. Op de langzamere stand blijven de wissers vaak in de schuine stand staan + brom.
Niet leuk de dag voordat je op vakantie gaat naar zuid-Frankrijk (afgelopen zaterdag). En Tesla kon me die dag sowieso niet helpen. Probleem zelf opgelost, ik heb een flesje nano-coating gekocht en dat spul werkt prima. Zolang je minstens 80km/u rijdt...
 
Last edited: