Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

garantieperiode 4 jaar of 80.000km (Whatever Comes First) - Europe proof ?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog even nagedacht over onze positie B2B t.o.v. Tesla in het kader van garanties en de door ons gekochte MS. Belangrijke punten voor ons zijn:

1) Tesla geeft zelf op de duurste technische componenten, zijnde de drive-unit en het grote accupack, 8 jaar garantie zonder km-beperking. Dat schept verwachtingen over de kwaliteit van de overige componenten. Ook al rijdt iemand veel met de auto, mag m.i. toch verwacht worden dat de overige componenten minstens even lang meegaan als de dure gegarandeerde componenten.

2) Wij hebben de auto niet van een derde partij gekocht maar van Tesla Benelux - volgens mij. Dat maakt het juridisch minder ingewikkeld.

Daarmee staan we volgens mij sterk, alleen zal de strijd wel gestreden moeten worden. En daarvoor is denk ik een zakelijke rechtsbijstand nodig, waarvan ik betwijfel of ik die zelf wel heb... beetje lastig te controleren op vakantie in het buitenland.
 
Last edited:
Dus als ik privé een Tesla koop geleden er andere regels dan wanneer ik zakelijk een Tesla koop ?
Kan je me een link sturen waar dit staat ?

Garantie | Ondernemersplein


"Bij verkoop aan een consument (B2C) mag u hiermee de wettelijke rechten van de klant niet beperken. Bij een zakelijke overeenkomst (B2B) kunt u onderhandelen over een individueel beding. De bepalingen moeten wel voldoen aan eisen van redelijkheid en billijkheid."

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html

Zie artikel 7:5 BW en verder.

Wanneer kan een bedrijf aanspraak maken op consumentenrecht? - Ius Mentis
Ter interesse.
 
Hans, dit zijn de regels voor consumenten, voor zakelijk aangeschafte goederen gelden minder gunstige regels.

Zelf nog even wat verder gezocht en onderstaande gevonden. Het lijkt erop dat je gelijk hebt.
We hebben dus een B2B contract met Tesla Motors, met daarin de garantievoorwaarden waarvoor wij getekend hebben.
De Wettelijk bescherming van consumenten is hier niet van toepassing.
Als Tesla buiten de garantietermijn toch bepaalde zaken gratis repareert/vervangt dan is dus sprake van een gunst (coulance).

Bij een zakelijke overeenkomst kan in de algemene voorwaarden bijvoorbeeld een garantie worden opgenomen, waarmee de koper genoegen neemt met minder garantie dan een consument op grond van de wet zou hebben. Je zakelijke afnemer doet daarmee dan afstand van zijn rechten bij non-conformiteit.

Geldt de wettelijke regeling omtrent garanties ook voor zakelijke afnemers?
Nee, dat is niet het geval. Iemand die een product van u koopt voor z'n beroep of bedrijf heeft minder sterke garanties. Wel mag een bedrijf dat een product koopt verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik en eventueel specifiek overeengekomen gebruik. In zakelijke contracten tussen bedrijven mag echter van die regel worden afgeweken ten nadele van de koper.

Dit betekent dat inderdaad het flink bloeden wordt als we na afloop van de garantie met defecten krijgen te maken.
Maar dit heeft niet specifiek met Tesla te maken.
Als je straks een nieuwe Audi A4 hebt met Virtual Cockpit en Matrix LED koplampen, dan wordt het waarschijnlijk ook niet gezellig als die defect gaan.
(Audi geeft 2 jaar, onbeperkt kilometers garantie met mogelijkheid bijkopen 2 jaar)

Wel opent dit de weg naar onafhankelijke bedrijven die reparaties tegen lagere tarieven kunnen uitvoeren.

  • In de richtsnoeren wordt bepaald dat de autofabrikanten informatie die nodig is om onderhoud en reparatie te kunnen verzorgen op dezelfde wijze ter beschikking moeten stellen aan onafhankelijke autobedrijven als dat zij aan hun dealernetwerk doen.
  • In de richtsnoeren wordt eveneens bepaald dat autofabrikanten consumenten niet kunnen verplichten om als onderdeel van de garantiebepalingen alle onderhoudswerkzaamheden binnen het dealernetwerk uit te laten voeren.

Europese mededingingswetgeving voor de autosector | RAI Vereniging
 
Last edited:
De juristen van Tesla Motors Europe zullen vast blij zijn met deze door jullie gevonden ontsnappingsroute uit de garantieperikelen.

Het wordt/blijft natuurlijk wel een PR-debakel als garantieconflicten op die manier beslecht (beroep op niet-toepasselijk zijn van consumentenbescherming) moeten worden.

Benieuwd wat er gebeurt als een leasemaatschappij hiermee geconfronteerd wordt. Die hebben genoeg juristen in dienst, die anders toch maar vliegtuigjes zitten te vouwen.
 
Zelf nog even wat verder gezocht en onderstaande gevonden. Het lijkt erop dat je gelijk hebt.
We hebben dus een B2B contract met Tesla Motors, met daarin de garantievoorwaarden waarvoor wij getekend hebben.
De Wettelijk bescherming van consumenten is hier niet van toepassing.
Als Tesla buiten de garantietermijn toch bepaalde zaken gratis repareert/vervangt dan is dus sprake van een gunst (coulance).

Bij een zakelijke overeenkomst kan in de algemene voorwaarden bijvoorbeeld een garantie worden opgenomen, waarmee de koper genoegen neemt met minder garantie dan een consument op grond van de wet zou hebben. Je zakelijke afnemer doet daarmee dan afstand van zijn rechten bij non-conformiteit.

Geldt de wettelijke regeling omtrent garanties ook voor zakelijke afnemers?
Nee, dat is niet het geval. Iemand die een product van u koopt voor z'n beroep of bedrijf heeft minder sterke garanties. Wel mag een bedrijf dat een product koopt verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik en eventueel specifiek overeengekomen gebruik. In zakelijke contracten tussen bedrijven mag echter van die regel worden afgeweken ten nadele van de koper.

Dit betekent dat inderdaad het flink bloeden wordt als we na afloop van de garantie met defecten krijgen te maken.
Maar dit heeft niet specifiek met Tesla te maken.
Als je straks een nieuwe Audi A4 hebt met Virtual Cockpit en Matrix LED koplampen, dan wordt het waarschijnlijk ook niet gezellig als die defect gaan.
(Audi geeft 2 jaar, onbeperkt kilometers garantie met mogelijkheid bijkopen 2 jaar)

Wel opent dit de weg naar onafhankelijke bedrijven die reparaties tegen lagere tarieven kunnen uitvoeren.

  • In de richtsnoeren wordt bepaald dat de autofabrikanten informatie die nodig is om onderhoud en reparatie te kunnen verzorgen op dezelfde wijze ter beschikking moeten stellen aan onafhankelijke autobedrijven als dat zij aan hun dealernetwerk doen.
  • In de richtsnoeren wordt eveneens bepaald dat autofabrikanten consumenten niet kunnen verplichten om als onderdeel van de garantiebepalingen alle onderhoudswerkzaamheden binnen het dealernetwerk uit te laten voeren.

Europese mededingingswetgeving voor de autosector | RAI Vereniging
Zo eenvoudig ligt het niet. Het is beslist niet zo dat we door het ondertekende B2B-contract automatisch alle wettelijke garantiebepalingen kwijt zijn. Zie ook mijn vorige post.
 
Ik ben helaas (nog) niet in het bezit van een Tesla, maar als iemand de voorwaarden erbij kan halen is mogelijk goed uit te zoeken in hoeverre Tesla andere voorwaarden hanteert. Dit kan meer duidelijkheid geven.

Doet er mij aan denken dat er vb een clausule in staat die verbiedt een class action suite te beginnen. Iets wat volgens mij zelfs niet wettelijk is. Net zoals onze persoonlijke gegevens door te spelen aan hun "partners" ... iets wat ik bij aankoop direct heb gemeld niet akkoord mee te zijn.

En dan heb ik het nog niet over details zoals het verplicht meeleveren van een nederlandstalige handleiding (waar een kennis buiten dit fourm een probleem van maakte)
 
dat is dus waarom ik dit draadje gestart ben. Men lijkt zich niet bewust van deze indijking van de garantieperiode door km's. Het is ridicule van een garantieperiode van 4 jaar voor te stellen, en dat dan te koppelen met 80k in kilometerstand.


BjOrn (de teslanoor) heeft een probleem gehad tijdens een van zijn ritten, en had te kampen met een afbegroken ruttenwisserarm, deze is zelfs NA grantieperiode gratis hersteld geweest (ik dacht na 120k km). Als we het spelletje van "sociale media" moeten gaan spelen om dingen in coulance hersteld te krijgen dan wordt het volgens mij wel gortig. Je kan dan maar best één week na levering van je auto een waslijst van "known" issues gaan oplijsten om toch maar te zorgen dat deze "als ze zich voordoen" nog onder de garantievoorwaarden herstel worden, zelfs al is de km stand al voorbij de 80k.

Toch even een mogelijke verwarring rechtzetten met mijn forumnaam Bj0rn...
Behalve dat mijnheer Nyland en ikzelf quasi dezelfde voornaam hebben (Bjørn vs. Bjorn), dat ik de kerel in Oslo ontmoet heb en dat zowel zijn als mijn wagen uit Noorwegen komen zijn we wel degelijk "brothers from another mother", i.e. niet dezelfde persoon.
 
Om e.e.a. in perspectief te zien, heb ik even een snelle scan van de garantie bij andere merken gedaan.

Porsche, Mercedes, Audi en BMW - 2 jaar, onbeperkt km
Maserati - 3 jaar, 100.000 km
Jaguar - 3 jaar, onbeperkt km

Als je met je Model S minder dan 40.000 km/jaar rijdt (waarschijnlijk de meesten van ons) , is de Tesla garantie in lijn met die van de andere grote merken.
Als je meer km's maakt heb je een nadeel.

Opgemerkt dat je bij de andere merken extra garantie kunt bijkopen, echter meestal tot max. 150.000 of 200.000 km.
 
Doet er mij aan denken dat er vb een clausule in staat die verbiedt een class action suite te beginnen. Iets wat volgens mij zelfs niet wettelijk is. Net zoals onze persoonlijke gegevens door te spelen aan hun "partners" ... iets wat ik bij aankoop direct heb gemeld niet akkoord mee te zijn.

En dan heb ik het nog niet over details zoals het verplicht meeleveren van een nederlandstalige handleiding (waar een kennis buiten dit fourm een probleem van maakte)

Je krijgt bij het SeC allerlei documenten en disclaimers te tekenen die allemaal opgsteld zijn in het Engels. (het service rapport dat je af moet tekenen heeft ook allemaal disclaimers in het Engels). Ik vind dat een vreemde zaak en vraag me ook af of dat wettelijk wel kan in NL. (mannen en vrouwen van de SeC hebben ook geen idee wat er precies staat). Misschien dat het voor een zakelijke klant nog kan, maar het lijkt me dat dit soort documenten voor normale consumenten toch echt in het Nederlands gesteld moeten zijn in Nederland.
 
Je krijgt bij het SeC allerlei documenten en disclaimers te tekenen die allemaal opgsteld zijn in het Engels. (het service rapport dat je af moet tekenen heeft ook allemaal disclaimers in het Engels). Ik vind dat een vreemde zaak en vraag me ook af of dat wettelijk wel kan in NL. (mannen en vrouwen van de SeC hebben ook geen idee wat er precies staat). Misschien dat het voor een zakelijke klant nog kan, maar het lijkt me dat dit soort documenten voor normale consumenten toch echt in het Nederlands gesteld moeten zijn in Nederland.
Wat ook een vreemde is in de Nederlandstalige garantievoorwaarden: als je in de EU zou willen procederen tegen die garantievoorwaarden, dan zou dat moeten volgens de wetgeving in Groot-Brittannië... dat kan volgens mij ook helemaal niet in Nederland...
 
Een week geleden was het weer zo ver: de passagiersdeur gaat niet meer open, hendel komt wel naar buiten maar deur valt niet meer te openen. Gaap, voor de 15e (!) keer terug binnen 18 maanden.
Waar ik 3 week geleden al terug was gegaan voor de spiegels (vastgeroest, niet meer in te klappen) en hier ook al ontzettend veel gedoe over had gehad, zijn deze uiteindelijk na veel gezeur en gedoe toch alsnog vervangen onder coulance, alleen Tesla wil er nu absoluut niet meer aan.

De module van een nieuwe deurhendel kost 1100 euro. :eek: Daarvoor heb je bijna een nieuwe deur dacht ik in eerste instantie.. Tweede optie was om enkel de switches te vervangen, kostprijs hiervan was 360 euro. Ik heb aan de telefoon alles voorgelegd en dat ik absoluut niet akkoord ga met de prijzen en dat ik wil dat het toch onder garantie wordt vervangen, alleen ook hogerop (managers bij Tesla?) gaat er nu niemand akkoord. Ik zal maandag worden terug gebeld door de hoogste manager van Tesla, maar indien deze ook een "nee" geeft en dat ik moet betalen laat ik m'n advocaat een brief sturen.
Uitgelegd dat de Europese regels 2-jaar garantie voorschrijven en gewezen op conformiteitsbeginsel dat een deurhendel eigenlijk een autoleven lang moet mee gaan (bedankt voor de tip, Wim.) maar de managers van Tesla gaan dus absoluut niet akkoord.

De km-stand staat nu op 96.000km en is geleverd op 31 December 2013. Ik denk de volgende keer wel drie keer na of ik een Tesla koop en blijft het een absurde voorwaarde vinden. De Duitse automerken hebben dit soort fratsen zoals een km-limiet absoluut niet. Hoe kan het toch zijn dat een merk zoals Tesla, dat zich uitspreekt over "weinig onderhoud, want geen draaiende onderdelen" toch zo'n matige garantie regeling kent?

Het is nu een deurhendel die 1100 euro kost om te vervangen, maar wat als straks de centerconsole kapot is? Ik vrees voor de toekomst met m'n maandagochtend model die nog steeds vol fouten zit.
 
Uitgelegd dat de Europese regels 2-jaar garantie voorschrijven en gewezen op conformiteitsbeginsel dat een deurhendel eigenlijk een autoleven lang moet mee gaan (bedankt voor de tip, Wim.) maar de managers van Tesla gaan dus absoluut niet akkoord.

Pas goed op. In Nederland is de 2-jaars Europese garantie niet overgenomen. Dit zou de rechten van de koper na die 2 jaar teveel beperken.
Je moet je uitsluitend focussen op het gegeven dat een product of een onderdeel van een product niet een redelijkerwijs te verwachten levensduur haalt.
Daarvoor is een rechter gevoelig. Het kan soms wel lastig zijn bij een aankoop als bedrijf. Een bedrijf accepteert een afgesproken garantietermijn en de verkoper kan daar vaak succesvol een beroep op doen.
Alleen een beroep op het conformiteitsbeginsel kan je van dienst zijn.
 
Pas goed op. In Nederland is de 2-jaars Europese garantie niet overgenomen. Dit zou de rechten van de koper na die 2 jaar teveel beperken.
Je moet je uitsluitend focussen op het gegeven dat een product of een onderdeel van een product niet een redelijkerwijs te verwachten levensduur haalt.
Daarvoor is een rechter gevoelig. Het kan soms wel lastig zijn bij een aankoop als bedrijf. Een bedrijf accepteert een afgesproken garantietermijn en de verkoper kan daar vaak succesvol een beroep op doen.
Alleen een beroep op het conformiteitsbeginsel kan je van dienst zijn.
+1, maar niet uitsluitend focussen op het niet halen van de redelijkerwijs te verwachten levensduur; ook (of misschien vooral) op het feit dat het geleverde product altijd al defective is geweest en Tesla dus op geen enkel moment aan haar leveringsplicht heeft voldaan. Juridisch een verschil in nuance, maar ook hier geldt "daarvoor is een rechter gevoelig". Anders gezegd: hoewel juridisch de test op dezelfde regel wordt gedaan, voelt het wel anders of een geleverd product het enkele jaren goed heeft gedaan en dan faalt, of het nooit goed heeft gedaan en het probleem nooit is opgelost.