Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gebruikte model X raven kopen.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn Tesla model S uit 2015 verkocht en ben op zoek naar een model X. Idealiter een Raven uit 2019 met niet teveel km op de teller.

Nu valt het me op dat hiervoor nagenoeg overal 85 a 90k wordt gevraagd terwijl de nieuwwaarde rond de 100k zat. Voor mijn gevoel is dat bizar weinig afschrijving en niet realistisch. Ik krijg als commentaar te horen dat deze hoge prijzen gelden omdat Tesla zo lang geen model X heeft geleverd in Europa. Voor mijn gevoel onzin, want ik zie er langzaam steeds meer te koop komen en nagenoeg geen verkocht raken.
Ik verwacht dat door de prijsdaling van de model Y en 3, mensen de overweging maken om voor een nieuwe Tesla te gaan, maar ook vanwege de prijsdaling van de model X en S in de VS nu al afwachtend zijn om een jong gebruikte te nemen. Wat zijn jullie ideeën hierbij? Is een prijs rond de 85k (vaak ook nog marge auto trouwens) voor een 3 jaar oude auto (oftwel 15k afschrijving) reëel of is het verstandig een paar maanden af te wachten ?
 
Ik heb mijn Tesla model S uit 2015 verkocht en ben op zoek naar een model X. Idealiter een Raven uit 2019 met niet teveel km op de teller.

Nu valt het me op dat hiervoor nagenoeg overal 85 a 90k wordt gevraagd terwijl de nieuwwaarde rond de 100k zat. Voor mijn gevoel is dat bizar weinig afschrijving en niet realistisch. Ik krijg als commentaar te horen dat deze hoge prijzen gelden omdat Tesla zo lang geen model X heeft geleverd in Europa. Voor mijn gevoel onzin, want ik zie er langzaam steeds meer te koop komen en nagenoeg geen verkocht raken.
Ik verwacht dat door de prijsdaling van de model Y en 3, mensen de overweging maken om voor een nieuwe Tesla te gaan, maar ook vanwege de prijsdaling van de model X en S in de VS nu al afwachtend zijn om een jong gebruikte te nemen. Wat zijn jullie ideeën hierbij? Is een prijs rond de 85k (vaak ook nog marge auto trouwens) voor een 3 jaar oude auto (oftwel 15k afschrijving) reëel of is het verstandig een paar maanden af te wachten ?
In de showroom bij Landrover staan ook tweedehands defenders die 30k meer kosten dan een nieuwe met zelfde uitrusting. Het is (bij-)betalen of 1,5 jaar wachten... Dat heet marktwerking.
 
  • Like
Reactions: JanG007
In de showroom bij Landrover staan ook tweedehands defenders die 30k meer kosten dan een nieuwe met zelfde uitrusting. Het is (bij-)betalen of 1,5 jaar wachten... Dat heet marktwerking.
Marktwerking...aha... Is het dat. Hoe geniaal. Dat ik dat zelf niet had kunnen bedenken.

Echter... De markt veranderd, en mijn vraag is niet hoe de markt er de afgelopen 1,5 jaar er uit heeft gezien voor een gebruikte model X. Marktwerking gaat niet over het verleden, maar over verwachtingen.

Ik ben benieuwd naar verwachtingen hoe en of recente ontwikkelingen, zoals het teruglopen van de orderportefeuille van de model x, (als gevolg van de opstart van leveringen in de EU), maar zeker ook de recente prijsverlaging van de model Y in de EU en van de model x in de VS de occasion markt voor de model X beïnvloed.
 
Weet niet of je hem zakelijk met bijtelling of privé gaat kopen, maar zolang 2019 nog 4% heeft (5 jaar), wil elke zakelijke rijder daar nog wel de hoofdprijs voor betalen. Daarnaast zijn er weinig verkocht en zullen weinig mensen hem op zo snel al verkopen. Dus marktwerking aangevuld met bijtellingsregels.

Ik denk dat de huidige prijzen nu dus reeel zijn, en ik denk dat deze op afzienbare tijd (binnen een paar jaar, als de 4% auto’s 5 jaar oud zijn en de nieuwe S/X weer een tijdje leverbaar zijn geweest) zullen dalen. Zeker als ook de verwachte prijsdaling van een nieuwe S/X doorgaat (Nb, deze is nog niet zeker en zal hooguit doorgaan als de bestaande order portefeuille weggewerkt is, kwestie van levertijd S/X in de gaten houden.
 
Weet niet of je hem zakelijk met bijtelling of privé gaat kopen, maar zolang 2019 nog 4% heeft (5 jaar), wil elke zakelijke rijder daar nog wel de hoofdprijs voor betalen. Daarnaast zijn er weinig verkocht en zullen weinig mensen hem op zo snel al verkopen. Dus marktwerking aangevuld met bijtellingsregels.

Ik denk dat de huidige prijzen nu dus reeel zijn, en ik denk dat deze op afzienbare tijd (binnen een paar jaar, als de 4% auto’s 5 jaar oud zijn en de nieuwe S/X weer een tijdje leverbaar zijn geweest) zullen dalen. Zeker als ook de verwachte prijsdaling van een nieuwe S/X doorgaat (Nb, deze is nog niet zeker en zal hooguit doorgaan als de bestaande order portefeuille weggewerkt is, kwestie van levertijd S/X in de gaten houden.
Dank voor de overwegingen. Overigens die 4% geldt natuurlijk maar voor een korte periode, daarna zal dit voor het volledige bedrag doorschuiven naar 22. Daarnaast zie ik dat veel van de X-en die te koop staan, marge auto's zijn dus voor ondernemers weer minder aantrekkelijk.

Mijn verwachting is dat er weer een flinke push komt richting einde Q1 om model s en x uit te leveren in de EU en dat daarna de achterstand grotendeels is ingelopen. Een eventuele prijsverlaging zoals in de VS verwacht ik (als die komt) begin april. De levertijden van een nieuwe S en X staan nu ook op april/juni.

Overigens, de occasions bij Tesla (eind 2018) staan een heel stuk aantrekkelijker geprijsd voor 65k. Ik ga zelf liever voor een Raven uitvoering.
 
Dank voor de overwegingen. Overigens die 4% geldt natuurlijk maar voor een korte periode, daarna zal dit voor het volledige bedrag doorschuiven naar 22.
Precies dat, zodra die 5jr erop zit komen er meer beschikbaar en zal de prijs dalen. Dat zie je ook in de 2018 modellen zoals je zegt. Als je een raven tegen een betere prijs wilt moet je dus even geduld hebben.

Mijn verwachting is dat er weer een flinke push komt richting einde Q1 om model s en x uit te leveren in de EU en dat daarna de achterstand grotendeels is ingelopen. Een eventuele prijsverlaging zoals in de VS verwacht ik (als die komt) begin april. De levertijden van een nieuwe S en X staan nu ook op april/juni.

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Q1 lijkt uitverkocht en Q2 vult zich nu. Als de levertijd (ruim) voor april doorschuift naar jul-aug heeft Tesla tijd om verlaging nog kwartaaltje uit te stellen tot begin juli. En dat ‘spel’ herhaalt zich.
 
Ik zie overigens in Duitsland en Belgie op de website van tesla zelf wel een aantal model X wagens uit 2019 voor heel andere prijsniveau's:


Een oktober 2019 model X met nog geen 30.000 km op de teller voor 79.000 en een november 2019 Model X PL met minder dan 50.000 km voor 85k. Dat scheelt toch snel 5 a 10k met de prijzen van Nederlandse verkopers, met lagere kilometrages!
 
Last edited:
viel mij ook al op inderdaad. kan me haast niet voorstellen dat 85k voor een auto met een nieuwwaarde van 105k realistisch is. maar goed, misschien ben ik gewoon niet de doelgroep.
Moet zeggen, het valt me ook al op dat patriculieren hun 2017 X100D voor +/- 60k te koop zetten, terwijl handelaren er makkelijk 10-15k meer voor vragen.

Daarnaast zie ik dat veel van de X-en die te koop staan, marge auto's zijn dus voor ondernemers weer minder aantrekkelijk.
Ja misschien dat medici er niet zo moeilijk over doen aangezien hun beroepen vrijgesteld zijn van btw (en ze dus zelf btw moeten betalen)
 
Ook een 2017 X 100D voor 60k is m.i. al een forse vraagprijs. Een 6 jaar oude auto voor 50% van de huidige nieuwwaarde is een afschrijving die ik eigenlijk nog nooit heb gezien bij enig ander merk (enkele meer exoten daargelaten).
Maar ik zie vooral ook dat er in 1 maand tijd nauwelijks gebruikte X-en zijn verkocht. Ik denk wat dat betreft dat de prijsdaling van de Model Y enorme impact heeft maar dat dit pas over 2 a 3 maanden bij de verkopers landt. Voor een 2017 model x verwacht ik dat de prijzen zullen moeten dalen naar 45k. Dit zijn namelijk auto's die niet naar de zakelijke markt gaan, maar particulier gekocht gaan worden. 99% van deze particulieren zullen dan, verwacht ik, eerder voor een nieuwe Y gaan, want nieuwer platform, volledige garantie etc.

Op de site van tesla Belgie staan 2 model x-en uit 2020 voor realistischere prijzen, meer in lijn met gebruikelijke afschrijvingspercentages.

Ik heb zelf overigens nu ook de knoop door gehakt en een nieuwe Y besteld. Heb zelf ervaren dat er op zich weinig kapot gaat aan een oudere Tesla, maar zeker bij de S en X zijn de kosten wel zeer fors, wanneer er wel zaken kapot gaan.