Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gebruikte Tesla S zakelijk kopen in Duitsland....ervaring?

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft er iemand ervaring met het zakelijk kopen van een jong gebruikte (circa 2018) Tesla S in Duitsland?
Bij “normale” auto’s moet je BPM afrekenen maar zover ik weet is dat op elektrische auto’s toch nog steeds niet van toepassing? En hoe gaat het met het verrekenen van de BTW?
De reden van deze vraag is dat volgens mij de gebruikte Tesla’s in Duitsland duidelijk goedkoper zijn.
 
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan maar me er wel in verdiept.

Je hoeft inderdaad geen BPM te betalen maar je moet wel langs de RDW om de auto te importeren en een Nederlands kenteken aan te vragen. Je doet dan bij de Belastingdienst (heeft vaak een loket bij het RDW-keuringsstation) een 0-aangifte.

Formeel hoef je in Duitsland geen BTW te betalen omdat je de auto direct exporteert naar Nederland. Maar het risico dat je dit niet doet (en dus de Duitse fiscus oplicht) ligt bij de verkoper. Daarom komt het vaak voor dat je de BTW toch betaalt en nadat je de auto in Nederland geïmporteerd hebt je de BTW weer terug vraagt van de verkoper. Maak daar vantevoren dus duidelijk afspraken over!
 
  • Like
Reactions: S802TES
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan maar me er wel in verdiept.

Je hoeft inderdaad geen BPM te betalen maar je moet wel langs de RDW om de auto te importeren en een Nederlands kenteken aan te vragen. Je doet dan bij de Belastingdienst (heeft vaak een loket bij het RDW-keuringsstation) een 0-aangifte.

Formeel hoef je in Duitsland geen BTW te betalen omdat je de auto direct exporteert naar Nederland. Maar het risico dat je dit niet doet (en dus de Duitse fiscus oplicht) ligt bij de verkoper. Daarom komt het vaak voor dat je de BTW toch betaalt en nadat je de auto in Nederland geïmporteerd hebt je de BTW weer terug vraagt van de verkoper. Maak daar vantevoren dus duidelijk afspraken over!
Als je een auto uit Duitsland importeert als bedrijf, dit heet intracommunautaire verwerving, is het verstandig de auto te kopen van een bedrijf. De prijs is dan lager omdat er geen BTW in de prijs hoeft te zitten.
Is de verkoper een handelaar overtuig je ervan dat de auto ex-BTW wordt verkocht.
Als je zo'n auto naar Nederland haalt komt ie op jouw BTW nummer ex-BTW naar Nederland.
Je moet dan hier aangifte doen en BTW betalen. Die vraag je vervolgens weer terug.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: S802TES and Timmm
Is de verkoper een handelaar overtuig je ervan dat de auto ex-BTW wordt verkocht.
Het "probleem" is dat als de handelaar de auto niet in Nederland komt afleveren hij niet kan bewijzen dat hij is geëxporteerd. Het risico dat de handelaar loopt is dat als jij de auto bij hem komt ophalen en ex-BTW betaalt, je hem op de volgende straathoek doorverkoopt aan een Duitser die hem in Duitsland blijft rijden. De Duitse fiscus kan dan de gemiste BTW op de handelaar verhalen.
 
Het "probleem" is dat als de handelaar de auto niet in Nederland komt afleveren hij niet kan bewijzen dat hij is geëxporteerd. Het risico dat de handelaar loopt is dat als jij de auto bij hem komt ophalen en ex-BTW betaalt, je hem op de volgende straathoek doorverkoopt aan een Duitser die hem in Duitsland blijft rijden. De Duitse fiscus kan dan de gemiste BTW op de handelaar verhalen.
RichieB zo te lezen heeft topic starter btw-plichtig bedrijf, dan is het wat eenvoudiger zoals @Wim S. ook al heeft aangegeven. Het verkopen aan een NL bedrijf is m.i. al voldoende. Zie: intracommunautaire levering en verwerving.

Waarom tesla's in Duitsland goedkoper zijn geen idee, de vraag naar Tesla's zal daar wat minder hoog zijn dan hier.
 
RichieB zo te lezen heeft topic starter btw-plichtig bedrijf, dan is het wat eenvoudiger zoals @Wim S. ook al heeft aangegeven. Het verkopen aan een NL bedrijf is m.i. al voldoende. Zie: intracommunautaire levering en verwerving.

Waarom tesla's in Duitsland goedkoper zijn geen idee, de vraag naar Tesla's zal daar wat minder hoog zijn dan hier.
Ik had me hier ook in verdiept. Een gebruikte S uit 2018 is goedkoper in Duitsland omdat deze S in NL 4% bijtelling heeft en daarom hier duidelijk duurder is. Mijn 2015 S was in Duitsland zeker niet goedkoper, eerder wat duurder.
 
Het "probleem" is dat als de handelaar de auto niet in Nederland komt afleveren hij niet kan bewijzen dat hij is geëxporteerd. Het risico dat de handelaar loopt is dat als jij de auto bij hem komt ophalen en ex-BTW betaalt, je hem op de volgende straathoek doorverkoopt aan een Duitser die hem in Duitsland blijft rijden. De Duitse fiscus kan dan de gemiste BTW op de handelaar verhalen.
Daarom zal hij ook altijd je btw nummer vragen. Daarmee ligt de verantwoordelijkheid bij de koper. Maar veel handelaren zullen zeggen dat je hem zelf terug mag vragen bij de Duitse belastingdienst om er vanaf te zijn.
 
Ik had me hier ook in verdiept. Een gebruikte S uit 2018 is goedkoper in Duitsland omdat deze S in NL 4% bijtelling heeft en daarom hier duidelijk duurder is. Mijn 2015 S was in Duitsland zeker niet goedkoper, eerder wat duurder.
Ik begrijp er niet veel meer van. Mijn Tesla van november 2016 (nog 2 jaar 4%) was binnen twee dagen na inleveren bij de lease maatschappij geëxporteerd naar Duitsland (via de Koopmans terminal/Tesla). En dan importeren we ze weer terug uit Duitsland? Zag er net ook één geïmporteerd worden uit Frankrijk (op dit forum). Ondertussen staan er toch flink wat in Nederland te koop die niet verkocht lijken te worden. Wat mis ik?
 
Als je een auto uit Duitsland importeert als bedrijf, dit heet intracommunautaire verwerving, is het verstandig de auto te kopen van een bedrijf. De prijs is dan lager omdat er geen BTW in de prijs hoeft te zitten.
Is de verkoper een handelaar overtuig je ervan dat de auto ex-BTW wordt verkocht.
Als je zo'n auto naar Nederland haalt komt ie op jouw BTW nummer ex-BTW naar Nederland.
Je moet dan hier aangifte doen en BTW betalen. Die vraag je vervolgens weer terug.

Het betreft ingewikkelde regelgeving. Zo kunnen sommige bedrijven (in de financiële of zorgsector) juist geen btw terugvragen. In dat geval koop je een auto liever met 19% MST dan dat je 21% nl btw bent verschuldigd voor een verwerving die niet aftrekbaar is.

Je verricht als bedrijf overigens alleen een verwering als je van een ander bedrijf koopt en niet van een particulier. Het Duitse bedrijf kan overigens evt ook de margeregeling toepassen.

De meest gunstige situatie hangt er vanaf of je bedrijf btw aftrek heeft en wat de btw status is van de leverancier.
 
Het betreft ingewikkelde regelgeving. Zo kunnen sommige bedrijven (in de financiële of zorgsector) juist geen btw terugvragen. In dat geval koop je een auto liever met 19% MST dan dat je 21% nl btw bent verschuldigd voor een verwerving die niet aftrekbaar is.

Je verricht als bedrijf overigens alleen een verwering als je van een ander bedrijf koopt en niet van een particulier. Het Duitse bedrijf kan overigens evt ook de margeregeling toepassen.

De meest gunstige situatie hangt er vanaf of je bedrijf btw aftrek heeft en wat de btw status is van de leverancier.
'Verwering' :p
 
  • Disagree
Reactions: Timmm
En die is verwarrend en niet to the point. Ik nodig je uit aan te geven waar mijn info over importeren een disagree verdient.
Ik importeer en exporteer producten, waaronder auto's, al tientallen jaren op precies de door mij aangegeven wijze.

Je schrijft dat een bedrijf de btw voor een intracommunautaire verwerving in aftrek kan brengen (verrekenen). Bedrijven die btw vrijgestelde prestaties verrichten (in de financiële sector of zorg, etc) kunnen dat echter helemaal niet.

Die betalen liever een rekening met 19 procent MST dan een factuur met 0 procent MST, maar wel 21 nl btw zijn verschuldigd die zij niet kunnen verrekenen. Dan zijn zij 2 procent duurder uit. Kan je niet verreken, zeg dan tegen de Duitse leverancier niet dat je een btw nummer hebt/bedrijf bent.

Overigens, koop je van een Duitse particulier, dan kan je overigens ook geen verwerving verrichten.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Je schrijft dat een bedrijf de btw voor een intracommunautaire verwerving in aftrek kan brengen (verrekenen). Bedrijven die btw vrijgestelde prestaties verrichten (in de financiële sector of zorg, etc) kunnen dat echter helemaal niet.

Die betalen liever een rekening met 19 procent MST dan een factuur met 0 procent MST, maar wel 21 nl btw zijn verschuldigd die zij niet kunnen verrekenen. Dan zijn zij 2 procent duurder uit. Kan je niet verreken, zeg dan tegen de Duitse leverancier niet dat je een btw nummer hebt/bedrijf bent.

Overigens, koop je van een Duitse particulier, dan kan je overigens ook geen verwerving verrichten.
Je hebt helemaal gelijk Timmm. Dit is een prima aanvulling. Neemt niet weg dat mijn verhaal gewoon nog steeds voor 100% klopt.
Je vind disagrees geven kennelijk leuk, maar zorg er wel voor dat je dat alleen doet als mijn verhaal echt niet klopt.
Als je na zo'n disagree snel een reactie tikt, neem dan even de tijd om 'm door te lezen.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Je hebt helemaal gelijk Timmm. Dit is een prima aanvulling. Neemt niet weg dat mijn verhaal gewoon nog steeds voor 100% klopt.
Je vind disagrees geven kennelijk leuk, maar zorg er wel voor dat je dat alleen doet als mijn verhaal echt niet klopt.
Als je na zo'n disagree snel een reactie tikt, neem dan even de tijd om 'm door te lezen.

Je schrijft

“Als je zo'n auto naar Nederland haalt komt ie op jouw BTW nummer ex-BTW naar Nederland.
Je moet dan hier aangifte doen en BTW betalen. Die vraag je vervolgens weer terug.”

Dat terugvragen kan soms niet en kan alleen als je bedrijf btw aftrekgerechtigd is.

Mijn disagree ziet op de opmerking dat je als bedrijf de btw “vervolgens weer kan terugvragen”. Dat is een gevaarlijke opmerking, omdat dat niet voor elk bedrijf geldt.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Je schrijft

“Als je zo'n auto naar Nederland haalt komt ie op jouw BTW nummer ex-BTW naar Nederland.
Je moet dan hier aangifte doen en BTW betalen. Die vraag je vervolgens weer terug.”

Dat terugvragen kan soms niet en kan alleen als je bedrijf btw aftrekgerechtigd is.

Mijn disagree ziet op de opmerking dat je als bedrijf de btw “vervolgens weer kan terugvragen”. Dat is een gevaarlijke opmerking, omdat dat niet voor elk bedrijf geldt.
Mijn opmerking impliceert dat je met je eigen BTW nummer ex btw importeert.
Een kind moet toch snappen dat ik het hier niet over marge auto's heb en dat er ook gevallen zijn dat BTW niet teruggevraagd kan worden. Bedrijven die niet BTW plichtig zijn kunnen de BTW natuurlijk niet terugvragen. Dat weten die bedrijven zelf echt wel en is daarom geen 'gevaarlijke' opmerking.
Zullen we hier bij laten?
Kunnen we even genieten van de 6,5% hogere aandelenkoers van Tesla :)
 
Mijn opmerking impliceert dat je met je eigen BTW nummer ex btw importeert.
Een kind moet toch snappen dat ik het hier niet over marge auto's heb en dat er ook gevallen zijn dat BTW niet teruggevraagd kan worden. Bedrijven die niet BTW plichtig zijn kunnen de BTW natuurlijk niet terugvragen. Dat weten die bedrijven zelf echt wel en is daarom geen 'gevaarlijke' opmerking.
Zullen we hier bij laten?
Kunnen we even genieten van de 6,5% hogere aandelenkoers van Tesla :)

Volgens mij begrijp je het niet. Wat bedoel je met niet btw plichtig. Je hebt bedrijven prestaties verrichten die belast zijn met 21 of 9 procent btw, bedrijven die prestaties verrichten met 0 btw (alleen maar exporteren ), of die enkel vrijgestelde prestaties verrichten, etc. De aftrek is daarvan afhankelijk. Zo makkelijk is het niet.
 
  • Disagree
Reactions: Wim S.
Volgens mij begrijp je het niet. Wat bedoel je met niet btw plichtig. Je hebt bedrijven prestaties verrichten die belast zijn met 21 of 9 procent btw, bedrijven die prestaties verrichten met 0 btw (alleen maar exporteren ), of die enkel vrijgestelde prestaties verrichten, etc. De aftrek is daarvan afhankelijk. Zo makkelijk is het niet.
Ik vrees dat je het zelf niet begrijpt. 21 of 9% hangt niet af van het bedrijf maar van het product of dienst die zij leveren.
Ik lever zowel producten, eigenlijk reparaties van fietsen met 9%, als producten met 21%, vaak op dezelfde factuur.
Wel eens gehoord van vrijstelling van BTW?
De kleineondernemersregeling (KOR) in de btw-regelgeving verandert per 1 januari 2020. In plaats van een belastingvermindering komt er een btw-vrijstelling. Deze kun je gebruiken als je omzet onder de 20.000 euro blijft. De nieuwe kleineondernemersregeling mag je in elke rechtsvorm gebruiken.
Maar nogmaals, het ging mij alleen om de import ex. btw. bij ondernemers die een btw nr. hebben.
Dit was mijn laatste reactie.
Tot de volgende disagree.
 
  • Like
Reactions: Innovativity