Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Geen DAB radio meer, Tesla weet het ook niet

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Sinds een tijd heb ik geen DAB radio meer in mijn Model 3. Hij kiest alleen maar FM voor de radio. Er wordt geen storing aangegeven.

Vandaag bij Tesla geweest maar ze kunnen het probleem niet vinden. Harde reset (spanning loskoppelen) gaf geen oplossing en de monteur controleerde ook nog even de antenne maar die was goed aangesloten.

Nu kan ik Tesla opdracht geven verder te onderzoeken maar dan gaat het geld kosten. En probleem is dat Tesla niet weet hoeveel tijd ze kwijt zijn dus dat kan een dure rekening worden. Zelf luister ik weinig radio dus op zich maakt het mij niks uit maar aan de andere kant is het wel fijn als alles gewoon werkt.

Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn of tips om nog eens te proberen? Ja, jullie zijn geen Tesla monteurs (denk ik) maar toch…. Wie weet… 🤓
 
Ik denk dat ik dit probleem ook heb. In het icoon van de muziek app staat DAB, maar voor de man van de zender staat fm.
In de Duitse heuvels werd duidelijk dat het fm moest zijn want in de dalen had ik geen bereik.
En de geluidskwaliteit is fm....

Ik vermoed met een software probleem dan een hardware probleem.
 
CC40D0AE-F202-464E-80BD-24C9EB14864A.jpeg


Welke zender ik ook kies, er blijft hier FM staan.
 
Ik heb even rustig, in de garage, zitten klooien met de radio.
Het lijkt erop dat er altijd FM bij de zender staat en alleen in het tegeltje wordt aangegeven wat de werkelijke ontvangst is.
Dus: in het tegeltje staat FM als er alleen FM ontvangst is. Er staat DAB als er DAB(+) ontvangst is.

Tijdens de test had ik geen DAB ontvangst van BNR nieuwsradio, maar wel van de BBC world service (2 streepjes). Die komt dan ook luid en duidelijk door, terwijl BNR klink als .... FM radio.
 
Bij dat icoontje staat inderdaad altijd FM, is sinds de v11 update. Heel storend, maar in het witte vak links ervan hoort FM of DAB te staan, zodat je weet waar je echt naar luistert. op fmscan.org kan je zien welke zenders je op jouw locatie kan ontvangen (en dus ook DAB only zijn)
Volgens mij is dat om aan te geven dat FM ook beschikbaar is op het moment dat DAB eventueel wegvalt. Dus je moet op je tegeltje kijken wil je weten of je DAB of FM aan het luisteren bent. Ik zal eind van de dag even een foto maken hoe dit er dan bij mij uit ziet @Dutchmaccer