Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gegarandeerde restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is die restwaarde eigenlijk?
Ik heb een Tesla Model S 75D (sep 2018) met een nieuwprijs van €101.920 (incl. BTW) en Tesla garandeert een waarde van €37.710 (incl. BTW) na 60 maanden en 125.000km. Elke extra gereden kilometer geeft een afschrijving van 20ct (incl. BTW), dus als je er flink overheen gaat kan dat nog wel gaan aantikken.

De restwaarde na deze periode is dus ongeveer 37% van de nieuwwaarde. Geen idee wat reëel is voor deze auto. Aangezien je nu al een (betere) model S 100D voor rond de € 85.000 koopt vind ik een afschrijving bij een Model S best onvoorspelbaar. Daarom ook dat ik wel wil blijven voldoen aan de regels m.b.t. de terugkoopgarantie.

Ik rij zakelijk en reken dus liever met excl. BTW prijzen. Dan kom je op het volgende rekensommetje (alleen afschrijving):
Nieuwprijs: € 84.231
MIA: € 18.000
Gegarandeerde verkoopprijs: € 31.165

Dat geeft een maximale afschrijving van €35.066 en dat komt neer op circa €585 per maand.
 
Thanks big boy.
Is het ook bekend waar dat is vastgelegd? In mijn contract staat het niet.
Daar heb ik ook een apart document voor kregen (circa 1 maand na levering) en dat is te vinden in je "dashboardkastje" van je Tesla account:
upload_2020-9-10_19-18-38.png

Daar staat het volgende in:
upload_2020-9-10_19-19-55.png
 
  • Informative
Reactions: dutchchili
Hier idem ook zo’n document. Bij navraag van Tesla of ik onderhoud moest uitvoeren, was het antwoord nee. De auto geeft onderhoud zelf aan. Voor de X was wel een aandachtspunt voor mezelf de bandenslijtage vanwege uitlijning in de gaten te houden. Maar dat doet euromaster bij de wielenwissel. Dus feitelijk geen onderhoud tenzij auto het aangeeft voor de restwaarde garantie.
 
Bij navraag van Tesla of ik onderhoud moest uitvoeren, was het antwoord nee.
Heb je dat zwart-op-wit (mag ik dat nog schrijven? ;)) staan? Ik heb het nagevraagd bij Tesla (SeC Duiven) en daar gaf men aan dat ik het nieuwe schema mag aanhouden. Dat komt overeen met het "contract" en zonder een ander officieel statement van Tesla zou ik daar niet van afwijken als je gebruik denkt te gaan maken van deze regeling.

Helaas doet achteraf aanschaffen van FSD helemaal niets voor de terugkoopgarantie. Dat verbaast mij, want als ik FSD had aangeschaft voor €2.400 dan wordt dat alleen maar veel meer waard (volgens Elon). Maar op mijn -zeer schappelijke- suggestie om de terugkoopprijs te verhogen met de aanschafwaarde van FSD wil Tesla niet ingaan. Misschien dat ze zelf ook niet zoveel vertrouwen hebben in FSD als Elon ons doet geloven... :)
 
Heb je dat zwart-op-wit (mag ik dat nog schrijven? ;)) staan? Ik heb het nagevraagd bij Tesla (SeC Duiven) en daar gaf men aan dat ik het nieuwe schema mag aanhouden. Dat komt overeen met het "contract" en zonder een ander officieel statement van Tesla zou ik daar niet van afwijken als je gebruik denkt te gaan maken van deze regeling.

Helaas doet achteraf aanschaffen van FSD helemaal niets voor de terugkoopgarantie. Dat verbaast mij, want als ik FSD had aangeschaft voor €2.400 dan wordt dat alleen maar veel meer waard (volgens Elon). Maar op mijn -zeer schappelijke- suggestie om de terugkoopprijs te verhogen met de aanschafwaarde van FSD wil Tesla niet ingaan. Misschien dat ze zelf ook niet zoveel vertrouwen hebben in FSD als Elon ons doet geloven... :)

Ja bedoel wat jij bedoeld. Volgens de monteur bij Duiven geeft de auto omstreeks de 2 jaar een melding of wordt je door je SEC verzocht/mail onderhoud uit te voeren. In ieder geval niet het onderhoudsschema van de tijd van aanschaf, maar conform de laatste stand:

Onderhoud van de auto

verder gaf hij nog aan dat er bij de gegarandeerde restwaarde tot op heden nooit gekeken is naar de onderhoudsstand.
 
Heb je dat zwart-op-wit (mag ik dat nog schrijven? ;)) staan? Ik heb het nagevraagd bij Tesla (SeC Duiven) en daar gaf men aan dat ik het nieuwe schema mag aanhouden. Dat komt overeen met het "contract" en zonder een ander officieel statement van Tesla zou ik daar niet van afwijken als je gebruik denkt te gaan maken van deze regeling.

Helaas doet achteraf aanschaffen van FSD helemaal niets voor de terugkoopgarantie. Dat verbaast mij, want als ik FSD had aangeschaft voor €2.400 dan wordt dat alleen maar veel meer waard (volgens Elon). Maar op mijn -zeer schappelijke- suggestie om de terugkoopprijs te verhogen met de aanschafwaarde van FSD wil Tesla niet ingaan. Misschien dat ze zelf ook niet zoveel vertrouwen hebben in FSD als Elon ons doet geloven... :)

Tesla kan zelf prima de fsd activeren nadat ze hem van je teruggekocht hebben... waarom zouden zij er voor gaan betalen?
 
Hoi, bij mij staat de kop "overeenkomst inruilwaarde" er niet bij....
Dan heb je geen gegarandeerde restwaarde lijkt mij. Dit is ook niet standaard bij Tesla, maar was dat een actie vanuit Tesla i.s.m. De Lage Landen. Als je een Tesla S/X kocht met financial lease bij DLL dan werd dit aangeboden. Het rentepercentage was vrij laag en i.c.m. de gegarandeerde restwaarde vond ik het veiliger dan normaal kopen.

Ik zie dat je een Model 3 hebt, dus ik denk niet dat het toen nog van toepassing was.
 
  • Like
Reactions: Adm
Dan heb je geen gegarandeerde restwaarde lijkt mij. Dit is ook niet standaard bij Tesla, maar was dat een actie vanuit Tesla i.s.m. De Lage Landen. Als je een Tesla S/X kocht met financial lease bij DLL dan werd dit aangeboden. Het rentepercentage was vrij laag en i.c.m. de gegarandeerde restwaarde vond ik het veiliger dan normaal kopen.

Ik zie dat je een Model 3 hebt, dus ik denk niet dat het toen nog van toepassing was.
Dank voor berichtje.
 
Even dit topic nieuw leven in blazen.
De MX/MS geleverd in 2018 komen nu aan het einde van de 60 maanden feest van de bijtellingskorting.

Wat zijn de ervaringen met het gebruikmaken van deze overeenkoms?
zijn er tips?
Zit er nu midden in met de terugkoop van een MS P100D. Dat gaat wat moeizaam, maar lijkt nu toch tot een afronding te komen. Een aantal zaken vallen tot nog toe op:

1. Tesla was moeilijk “in beweging“ te krijgen. Keurig conform de overeenkomst (dus een maand voor afloop van de overeenkomst) hebben we Tesla gemaild. En veel gebeld, waarbij de persoon aan de lijn het eigenlijk altijd ook niet wist. Lange wachttijden ook, waarbij soms na 20 minuten ineens de verbinding werd verbroken, erg irritant. We zouden worden teruggebeld, wat ook niet gebeurde. Ook irritant.
Dus maar weer gemaild. Geen reactie.
Uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd om de rechten niet te verliezen, toen waren we al twee weken verder. Eindelijk kwamen ze met een excuusmail: de afdeling had het druk.
2. Tesla doet in tegenstelling tot de overeenkomst de keuring niet zelf. Die wordt door Dekra gedaan, waar je een bijdrage van ruim 60 Euro voor moet betalen aan reiskosten. Je moet dat ook allemaal zelf regelen en plannen. Dekra komt dan wel naar je toe en Tesla betaalt naar verluid voor de keuring zelf. Maar je bent door drukte bij Dekra zo weer ruim een week verder. Bij mij was die keuring afgelopen woensdag, terwijl de termijn nog geen week later afloopt. Ook raar: Tesla start de procedure pas nadat ze van JOU het keuringsrapport hebben ontvangen, die komt binnen 48 uur. De vriendelijke jongeman die de keuring deed vertelde me echter dat het rapport ook onmiddellijk naar Tesla wordt gemaild. Komt ook weer raar over. Op verzoek kreeg ik het rapport al binnen een dag en heb het voor de zekerheid toch maar naar Tesla gemaild.
3. Tot mijn verbazing duurt de procedure bij Tesla, voordat ze het geld hebben overgemaakt NADAT ze de auto in ontvangst hebben genomen ”twee tot vier weken”. Je moet wel de laatste termijn van je lease (in mijn geval ruim 45K) dan hebben overgemaakt naar de leasemaatschappij (Lage Landen), dat wil zeggen dat zij dat kennelijk automatisch van je rekening afschrijven. Dat hele bedrag moet je dan zelf voorfinancieren. Kan me voorstellen dat dat vervelend is als je dat niet klaar hebt staan, en het voelt ook niet goed. Geen “boter bij de vis” voor Tesla dus.
4. Mijn Tesla was nog in prima staat en heeft zelfs 20K minder gereden dan contractueel mocht. Ik krijg hier geen vergoeding voor, maar snap dat wel. Wel voordeel voor Tesla. Volgens Dekra zorgen een 2-tal krassen op velgen en een “chemische substantie” op de motorkap voor een herstelschade van Eur. 230. Die substantie bleek verse boomhars te zijn die met wat slaolie simpel te verwijderen was. De krassen zie ik zelf als normale gebruikssporen.

Kortom: het loopt nog, ik probeer jullie op de hoogte te houden. Ik heb Tesla gevraagd om e.e.a. in de aankomende week af te ronden. De model S moet dan worden ingeleverd bij een nog te bepalen Tesla-locatie.
 
Last edited:
Zit er nu midden in met de terugkoop van een MS P100D. Dat gaat wat moeizaam, maar lijkt nu toch tot een afronding te komen. Een aantal zaken vallen tot nog toe op:

1. Tesla was moeilijk “in beweging“ te krijgen. Keurig conform de overeenkomst (dus een maand voor afloop van de overeenkomst) hebben we Tesla gemaild. En veel gebeld, waarbij de persoon aan de lijn het eigenlijk altijd ook niet wist. Lange wachttijden ook, waarbij soms na 20 minuten ineens de verbinding werd verbroken, erg irritant. We zouden worden teruggebeld, wat ook niet gebeurde. Ook irritant.
Dus maar weer gemaild. Geen reactie.
Uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd om de rechten niet te verliezen, toen waren we al twee weken verder. Eindelijk kwamen ze met een excuusmail: de afdeling had het druk.
2. Tesla doet in tegenstelling tot de overeenkomst de keuring niet zelf. Die wordt door Dekra gedaan, waar je een bijdrage van ruim 60 Euro voor moet betalen aan reiskosten. Je moet dat ook allemaal zelf regelen en plannen. Dekra komt dan wel naar je toe en Tesla betaalt naar verluid voor de keuring zelf. Maar je bent door drukte bij Dekra zo weer ruim een week verder. Bij mij was die keuring afgelopen woensdag, terwijl de termijn nog geen week later afloopt. Ook raar: Tesla start de procedure pas nadat ze van JOU het keuringsrapport hebben ontvangen, die komt binnen 48 uur. De vriendelijke jongeman die de keuring deed vertelde me echter dat het rapport ook onmiddellijk naar Tesla wordt gemaild. Komt ook weer raar over. Op verzoek kreeg ik het rapport al binnen een dag en heb het voor de zekerheid toch maar naar Tesla gemaild.
3. Tot mijn verbazing duurt de procedure bij Tesla, voordat ze het geld hebben overgemaakt NADAT ze de auto in ontvangst hebben genomen ”twee tot vier weken”. Je moet wel de laatste termijn van je lease (in mijn geval ruim 45K) dan hebben overgemaakt naar de leasemaatschappij (Lage Landen), dat wil zeggen dat zij dat kennelijk automatisch van je rekening afschrijven. Dat hele bedrag moet je dan zelf voorfinancieren. Kan me voorstellen dat dat vervelend is als je dat niet klaar hebt staan, en het voelt ook niet goed. Geen “boter bij de vis” voor Tesla dus.
4. Mijn Tesla was nog in prima staat en heeft zelfs 20K minder gereden dan contractueel mocht. Ik krijg hier geen vergoeding voor, maar snap dat wel. Wel voordeel voor Tesla. Volgens Dekra zorgen een 2-tal krassen op velgen en een “chemische substantie” op de motorkap voor een herstelschade van Eur. 230. Die substantie bleek verse boomhars te zijn die met wat slaolie simpel te verwijderen was. De krassen zie ik zelf als normale gebruikssporen.

Kortom: het loopt nog, ik probeer jullie op de hoogte te houden. Ik heb Tesla gevraagd om e.e.a. in de aankomende week af te ronden. De model S moet dan worden ingeleverd bij een nog te bepalen Tesla-locatie.
Ik zat zelf toch al op de wip om gewoon te blijven doorrijden en toen ik hoorde welk gedoe het was, was het voor mij snel klaar om door te rijden.
 
Niet echt 'netjes', dat je er zo achteraan moet, reiskosten moet betalen en zelf e.e.a. moet mailen. Moeizaam allemaal.
Heb zelf gegarandeerde restwaarde per dec. 2024. Dacht: wil best nu (juni 2023)van mijn S naar een Y, dus wat bieden jullie nu als restwaarde (bijna 1,5 'jonger', en substantieel minder km's dan 'mag'). Ze boden €4.000,- minder dan de restwaarde volgend jaar. Begint dan voor mij een beetje een principe kwestie te worden :)
Hoor graag hoe het afloopt bij je Karel.
 
Zit er nu midden in met de terugkoop van een MS P100D. Dat gaat wat moeizaam, maar lijkt nu toch tot een afronding te komen. Een aantal zaken vallen tot nog toe op:

1. Tesla was moeilijk “in beweging“ te krijgen. Keurig conform de overeenkomst (dus een maand voor afloop van de overeenkomst) hebben we Tesla gemaild. En veel gebeld, waarbij de persoon aan de lijn het eigenlijk altijd ook niet wist. Lange wachttijden ook, waarbij soms na 20 minuten ineens de verbinding werd verbroken, erg irritant. We zouden worden teruggebeld, wat ook niet gebeurde. Ook irritant.
Dus maar weer gemaild. Geen reactie.
Uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd om de rechten niet te verliezen, toen waren we al twee weken verder. Eindelijk kwamen ze met een excuusmail: de afdeling had het druk.
2. Tesla doet in tegenstelling tot de overeenkomst de keuring niet zelf. Die wordt door Dekra gedaan, waar je een bijdrage van ruim 60 Euro voor moet betalen aan reiskosten. Je moet dat ook allemaal zelf regelen en plannen. Dekra komt dan wel naar je toe en Tesla betaalt naar verluid voor de keuring zelf. Maar je bent door drukte bij Dekra zo weer ruim een week verder. Bij mij was die keuring afgelopen woensdag, terwijl de termijn nog geen week later afloopt. Ook raar: Tesla start de procedure pas nadat ze van JOU het keuringsrapport hebben ontvangen, die komt binnen 48 uur. De vriendelijke jongeman die de keuring deed vertelde me echter dat het rapport ook onmiddellijk naar Tesla wordt gemaild. Komt ook weer raar over. Op verzoek kreeg ik het rapport al binnen een dag en heb het voor de zekerheid toch maar naar Tesla gemaild.
3. Tot mijn verbazing duurt de procedure bij Tesla, voordat ze het geld hebben overgemaakt NADAT ze de auto in ontvangst hebben genomen ”twee tot vier weken”. Je moet wel de laatste termijn van je lease (in mijn geval ruim 45K) dan hebben overgemaakt naar de leasemaatschappij (Lage Landen), dat wil zeggen dat zij dat kennelijk automatisch van je rekening afschrijven. Dat hele bedrag moet je dan zelf voorfinancieren. Kan me voorstellen dat dat vervelend is als je dat niet klaar hebt staan, en het voelt ook niet goed. Geen “boter bij de vis” voor Tesla dus.
4. Mijn Tesla was nog in prima staat en heeft zelfs 20K minder gereden dan contractueel mocht. Ik krijg hier geen vergoeding voor, maar snap dat wel. Wel voordeel voor Tesla. Volgens Dekra zorgen een 2-tal krassen op velgen en een “chemische substantie” op de motorkap voor een herstelschade van Eur. 230. Die substantie bleek verse boomhars te zijn die met wat slaolie simpel te verwijderen was. De krassen zie ik zelf als normale gebruikssporen.

Kortom: het loopt nog, ik probeer jullie op de hoogte te houden. Ik heb Tesla gevraagd om e.e.a. in de aankomende week af te ronden. De model S moet dan worden ingeleverd bij een nog te bepalen Tesla-locatie.
Met mijn MX100D het proces ook gestart. idd na 5 jaar een mooie korting te hebben ontvangen op de bijtelling, toch gekozen om de MX niet privé te kopen, maar een MCR MYP. (Aanstaande vrijdag levering!) Mijn wederhelft vind de MX te groot als dialy driver.

De voortgang zal ik delen.
 
Ik heb het proces gestart. Niet door te bellen maar te mailen naar [email protected] (je moet wel je VIN vermelden). Dan krijg je netjes na 2 dagen een antwoord. Gezien de drukte zal ik snel de Dekra inplannen, want ik ga ook nog 2 weken met vakantie. Mijn auto is volgens mij helemaal netjes en heeft ook 20.000km minder gereden dan volgens prognose. Gaan ze moeilijk doen, dan houd ik ook de zaken die ik extra heb in de S (CCS adapter, rubbermatten, extra vloermatten).

Ik was ook van plan om de S naar privé te halen, maar Tesla biedt er 37.750 voor en in de markt doet een 75D bij particuliere verkoop nog geen 30.000. Gezien het aantal verkochte S/X in 2018 verwacht ik dat de prijs nog wel wat verder zal zakken. Er komen er zoveel op de markt. Als ik door ga rijden, dan pak ik zeker 8000 euro extra afschrijving. Ook is het als ZZP-er de auto naar privé halen een gedoe (heen en weer verkopen, maar ook dat is discutabel). Voordeel is wel dat ik free SUC houd.

Vandaag een proefrit gemaakt in een MY RWD en dat beviel beter dan ik had verwacht. Ik moet nog even gaan rekenen, maar ik denk dat ik een MY dan privé koop (denk wel een LR). Zakelijk is bijna niet meer interessant met 16% en 22% bijtelling. Als ik dan na 5 jaar door wil blijven rijden, dan heb ik ook geen gedoe meer met zakelijk/privé.