Even dit topic nieuw leven in blazen.
De MX/MS geleverd in 2018 komen nu aan het einde van de 60 maanden feest van de bijtellingskorting.
Wat zijn de ervaringen met het gebruikmaken van deze overeenkoms?
zijn er tips?
Zit er nu midden in met de terugkoop van een MS P100D. Dat gaat wat moeizaam, maar lijkt nu toch tot een afronding te komen. Een aantal zaken vallen tot nog toe op:
1. Tesla was moeilijk “in beweging“ te krijgen. Keurig conform de overeenkomst (dus een maand voor afloop van de overeenkomst) hebben we Tesla gemaild. En veel gebeld, waarbij de persoon aan de lijn het eigenlijk altijd ook niet wist. Lange wachttijden ook, waarbij soms na 20 minuten ineens de verbinding werd verbroken, erg irritant. We zouden worden teruggebeld, wat ook niet gebeurde. Ook irritant.
Dus maar weer gemaild. Geen reactie.
Uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd om de rechten niet te verliezen, toen waren we al twee weken verder. Eindelijk kwamen ze met een excuusmail: de afdeling had het druk.
2. Tesla doet in tegenstelling tot de overeenkomst de keuring niet zelf. Die wordt door Dekra gedaan, waar je een bijdrage van ruim 60 Euro voor moet betalen aan reiskosten. Je moet dat ook allemaal zelf regelen en plannen. Dekra komt dan wel naar je toe en Tesla betaalt naar verluid voor de keuring zelf. Maar je bent door drukte bij Dekra zo weer ruim een week verder. Bij mij was die keuring afgelopen woensdag, terwijl de termijn nog geen week later afloopt. Ook raar: Tesla start de procedure pas nadat ze van JOU het keuringsrapport hebben ontvangen, die komt binnen 48 uur. De vriendelijke jongeman die de keuring deed vertelde me echter dat het rapport ook onmiddellijk naar Tesla wordt gemaild. Komt ook weer raar over. Op verzoek kreeg ik het rapport al binnen een dag en heb het voor de zekerheid toch maar naar Tesla gemaild.
3. Tot mijn verbazing duurt de procedure bij Tesla, voordat ze het geld hebben overgemaakt NADAT ze de auto in ontvangst hebben genomen ”twee tot vier weken”. Je moet wel de laatste termijn van je lease (in mijn geval ruim 45K) dan hebben overgemaakt naar de leasemaatschappij (Lage Landen), dat wil zeggen dat zij dat kennelijk automatisch van je rekening afschrijven. Dat hele bedrag moet je dan zelf voorfinancieren. Kan me voorstellen dat dat vervelend is als je dat niet klaar hebt staan, en het voelt ook niet goed. Geen “boter bij de vis” voor Tesla dus.
4. Mijn Tesla was nog in prima staat en heeft zelfs 20K minder gereden dan contractueel mocht. Ik krijg hier geen vergoeding voor, maar snap dat wel. Wel voordeel voor Tesla. Volgens Dekra zorgen een 2-tal krassen op velgen en een “chemische substantie” op de motorkap voor een herstelschade van Eur. 230. Die substantie bleek verse boomhars te zijn die met wat slaolie simpel te verwijderen was. De krassen zie ik zelf als normale gebruikssporen.
Kortom: het loopt nog, ik probeer jullie op de hoogte te houden. Ik heb Tesla gevraagd om e.e.a. in de aankomende week af te ronden. De model S moet dan worden ingeleverd bij een nog te bepalen Tesla-locatie.