Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gegevens onderhoud/opties op een MS opvragen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben geïnteresseerd in een MS overnemen van iemand. Dat is echter via-via en een behoorlijk eind rijden voor mij, en ik wil teleurstellingen (aan beide zijden) voorkomen en niet voor niets gaan rijden...

Ik heb in het verleden (toen ik mijn vorige MS kocht) gewoon data gekregen van Tesla NL, uiteraard volledig anoniem. Het gaat mij om eventueel onderhoud of schade, en de optielijst.

Ik bel net Tesla Amsterdam, maar ze willen/kunnen niets zeggen over een auto, werd mij verteld. Dat lijkt me raar, zeker omdat ik weet dat ik bij zowat elk ander merk ook de afgelopen 20 jaar zo een lijst kon krijgen met opties en onderhoud bij de merkdealer als ik met een occasion bezig was.

Mis ik iets? Of kan iemand hier me helpen? Ik heb geen VIN, alleen kenteken. Ik hoef niets te weten over de eigenaar of adres, het gaat me alleen om de opties en eventueel onderhoud c.q. terugroepacties gedaan, enz. Uiteraard alles het liefst via PB.

Ik hoor graag!
 
Ik zou het persoonlijk heel vreemd vinden dat je de historische data van een auto kan opvragen die niet je eigen is.

Vraag de verkopende partij een uitdraai van Tesla op te vragen, volgens mij zal dat wel lukken.

Zo lang het anoniem is, zie ik het probleem niet. Maar los daarvan, ik heb het in het verleden echt van elk (Duits/Japans) merk probleemloos gekregen, Tesla incluis.
 
No way, zelfs nadat je gekocht hebt krijg je niets over de historie te zien dus moet je dat opvragen bij de huidige eigenaar en die hoeft niks te geven. Mij interesseerde dat minder omdat ik een halfjaar garantie kreeg en met 40.000 km/jaar kom je dan het ergste wel tegen.

“No way” snap ik niet. Ik heb ze hier in mappen liggen van letterlijk tientallen auto’s waarvan ik geen eigenaar was. Gewoon dealer vragen voor optielijst, en vaak op verzoek geanonimiseerde uitdraai werkzaamheden aan de auto.

Ook “de eigenaar hoeft niks te geven” snap ik niet. Sorry, als je aan de verkoper een overzicht vraagt van opties óf onderhoud en die zegt “die hoef ik niet te geven!”is mijn eerste reactie de haak er op te gooien want duidelijk foute boel...
 
  • Like
Reactions: Superendo
geanonimiseerde uitdraai werkzaamheden aan de auto.

zou het mischien kunnen zijn dat de eigenaar daar goedkeuring voor gegeven heeft? het zei via algemene voorwaarden van die fabricant dat ze dit doen o.i.d?
of wellicht was verkoop via/van dealer zelf?

Het lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk dat dit kan, qua wet en regelgeving zou het heel erg raar zijn als het wel kan.
 
zou het mischien kunnen zijn dat de eigenaar daar goedkeuring voor gegeven heeft? het zei via algemene voorwaarden van die fabricant dat ze dit doen o.i.d?
of wellicht was verkoop via/van dealer zelf?

Het lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk dat dit kan, qua wet en regelgeving zou het heel erg raar zijn als het wel kan.

Dat zou kunnen maar ik kan een aantal gevallen noemen waar dat niet zo is gegaan.... en ik zie het probleem ook niet eerlijk gezegd.

En voor een lijst met fabrieksopties al helemaal niet. Je kon vrij recent zelfs op basis van VIN van een paar Duitse merken zelfs online de informatie opvragen. Kom op, al die optie-info is letterlijk voor elke dealer op iedere werkplek *ter wereld* op te vragen. Want de VIN identificeert het model en opties, en die heb je nodig voor onderdelen info. Van mijn Japanner kan ik letterlijk bij elke dealer ter wereld VIN opgeven voor onderdelen en dan zie ik alle opties af-fabriek. BMW idem. En VIN staat vaak ergens zichtbaar vanaf de straat.
 
Dat zou kunnen maar ik kan een aantal gevallen noemen waar dat niet zo is gegaan.... en ik zie het probleem ook niet eerlijk gezegd.

En voor een lijst met fabrieksopties al helemaal niet. Je kon vrij recent zelfs op basis van VIN van een paar Duitse merken zelfs online de informatie opvragen. Kom op, al die optie-info is letterlijk voor elke dealer op iedere werkplek *ter wereld* op te vragen. Want de VIN identificeert het model en opties, en die heb je nodig voor onderdelen info. Van mijn Japanner kan ik letterlijk bij elke dealer ter wereld VIN opgeven voor onderdelen en dan zie ik alle opties af-fabriek. BMW idem. En VIN staat vaak ergens zichtbaar vanaf de straat.

niet dingen door elkaar halen, expliciet quote je exact... je noemde expliciet; uitdraai werkzaamheden en daarop was mijn antwoord.

Opties is natuurlijk heel wat anders als historische onderhoud gegevens of ander werkzaamheden, je kan de VIN opvragen, in hoeverre je informatie kan krijgen over het jaartal en maand dat de auto uit de fabriek gerold is van de fabrikant zelf is altijd maar de vraag, er is genoeg info te vinden in de vele online resources, wat was er aanwezig in het premium paket bijvoorbeeld.

Mischien is het wat om gewoon te melden welke auto het gaat, en als je dat niet wil, op zijn minst de jaartal en maand(datum van uitrol fabriek, niet de levertijd in NL) Ik denk dat niet alleen ik maar ook andere je snel kunnen helpen met wat informatie ophalen?
 
Zo lang het anoniem is, zie ik het probleem niet. Maar los daarvan, ik heb het in het verleden echt van elk (Duits/Japans) merk probleemloos gekregen, Tesla incluis.

Het is niet anoniem. Jij weet om welke auto het gaat, en jij vraagt de gegevens op van een auto die niet van jou is. Er is dus eigenlijk niets anoniems aan. Dat zou het pas zijn wanneer jij naar Tesla gaat en vraagt 'Kun je mij eens het onderhoudhistorie uitdraaien van een volledig willekeurige auto?'.

Dit is hetzelfde als dat jij naar mijn huisarts gaat en vraagt 'Kun je van Tozz eens het dossier voor me printen? Naam hoeft er niet op hoor, mag anoniem'.
 
Een verkoper / eigenaar zou het toch wel moeten kunnen opvragen.

De BMW dealer heeft mij wel eens een volledige uitdraai gegeven van een tweedehands BMW die zijn leven is begonnen in Duitsland.
Alles wat er ook in Duitsland aan onderhoud, schades, reparaties wel of niet onder garantie is gedaan staat in het systeem van de dealer.
Het ging daar niet op VIN, kan waarschijnlijk ook, maar de sleutel werd uitgelezen.

Tesla kan dit ook zien van alle auto's en als de eigenaar er naar vraagt, dan zal deze dat wel krijgen.
Als voornemens bent deze Tesla te kopen kan je de huidige eigenaar natuurlijk vragen om dit op te vragen bij Tesla.
Wanneer de verkoper zelfs dit verzoek al weigert dan zou ik met een grote boog om deze auto heen gaan.
 
Correct. Volgens de AVG is een kenteken een (persoons) identificerend kenmerk. Dus niet anoniem.

Dat is juist. Maar om identificerend te zijn moet je het dus kunnen koppelen aan een persoon. Wat (ik) niet kan. Dus geen overtreding AVG.

Dank voor alle replies aan iedereen. Ik heb inmiddels gewoon van Tesla de data gekregen die ik wilde. Gelukkig maar, want ik had het raar gevonden omdat ik - zoals ik eerder berichtte - het in de regel van werkelijk elk merk ook gewoon heb gekregen.
 
  • Informative
Reactions: Frankvr
Dat is juist. Maar om identificerend te zijn moet je het dus kunnen koppelen aan een persoon. Wat (ik) niet kan. Dus geen overtreding AVG.

Dank voor alle replies aan iedereen. Ik heb inmiddels gewoon van Tesla de data gekregen die ik wilde. Gelukkig maar, want ik had het raar gevonden omdat ik - zoals ik eerder berichtte - het in de regel van werkelijk elk merk ook gewoon heb gekregen.

Ik zou als eigenaar van een auto hier bezwaar tegen hebben. het is prima dat ik als eigenaar de onderhoudhistorie kan laten uitdraaien, zodat ik die kan meegeven aan een nieuwe eigenaar. Dan ligt die keuze bij mij als eigenaar. Het is ook prima als Tesla jou als nieuwe eigenaar een uitdraai geeft van al het uitgevoerde onderhoud.

Maar dat jij als derde persoon die slechts geinteresseerd is in de auto een uitdraai krijgt van de historie van het voertuig is not-done en ook in strijd met de wetgeving. Dat _jij_ het niet kan koppelen aan een persoon is daarbij totaal irrelevant. Overigens kun je dat wel, want je weet wie de auto verkoopt.

Als je dit echt als derde partij van Tesla hebt ontvangen is Tesla fout bezig. Kan het mij haast niet voorstellen.
 
Ik zou als eigenaar van een auto hier bezwaar tegen hebben. het is prima dat ik als eigenaar de onderhoudhistorie kan laten uitdraaien, zodat ik die kan meegeven aan een nieuwe eigenaar. Dan ligt die keuze bij mij als eigenaar. Het is ook prima als Tesla jou als nieuwe eigenaar een uitdraai geeft van al het uitgevoerde onderhoud.

Maar dat jij als derde persoon die slechts geinteresseerd is in de auto een uitdraai krijgt van de historie van het voertuig is not-done en ook in strijd met de wetgeving. Dat _jij_ het niet kan koppelen aan een persoon is daarbij totaal irrelevant. Overigens kun je dat wel, want je weet wie de auto verkoopt.

Als je dit echt als derde partij van Tesla hebt ontvangen is Tesla fout bezig. Kan het mij haast niet voorstellen.

Even for the sake of argument:

Het is jouw inziens dus niet OK, als ik nu info over onderhoud anoniem krijg zonder toestemming van de eigenaar.

Maar het is wel OK als ik als nieuwe eigenaar info krijg over onderhoud van de periode voordat ik eigenaar was?

In beide gevallen krijg ik dezelfde informatie, zonder expliciete toestemming van de toenmalige eigenaar.

Nogmaals, het is standaard procedure bij (in mijn ervaring) alle merken.
 
Even for the sake of argument:
Het is jouw inziens dus niet OK, als ik nu info over onderhoud anoniem krijg zonder toestemming van de eigenaar.
Maar het is wel OK als ik als nieuwe eigenaar info krijg over onderhoud van de periode voordat ik eigenaar was?In beide gevallen krijg ik dezelfde informatie, zonder expliciete toestemming van de toenmalige eigenaar.

Klopt, net zoals dat het niet oke is wanneer jij zonder mijn toestemming inzicht krijgt in mijn salaris, mijn medische gegevens, wat ik aan energiekosten betaal en hoe oud mijn schoenen zijn. Dat zijn gegevens die jou niets aan gaan.

Het is inderdaad wat anders wanneer de auto jouw bezit is. Dan heb je naar mijn idee dat inzicht nodig om bijvoorbeeld (even een ICE voorbeeld) te weten wanneer je distributieriem vervangen moet worden. Of bijvoorbeeld om te weten of bepaalde herstelacties zijn uitgevoerd (ik noem maar wat, verbeterde riemspanners bij BMW). Kortom, dan heb je die gegevens mogelijk nodig om je auto in goede staat te houden of te brengen. Het is dus noodzakelijk om je auto in goede conditie te houden

Toen ik mijn laatste Audi kocht was bijvoorbeeld een terugroepactie niet uitgevoerd die voorkomt dat de ruitenwissersproeislang over de infotainment computer heen lekt, met als gevolg een reparatie van 3500 euro. Op basis van onderhoudshistorie heb ik dat toen direct laten uitvoeren.

Mijn stelling is dus dat de onderhoudshistorie toebehoort aan de auto en niet aan een individu. Net zoals dat het bij de aanschaf van en woning van belang kan zijn om te weten wanneer bijvoorbeeld schilderwerk is uitgevoerd en/of bijvoorbeeld in het verleden asbest of loden leidingen zijn verwijderd.

Bij dergelijke informatie zouden persoonlijke gegevens zoals adresgegevens, financiele details (facturen) achterwege moeten blijven. Het gaat om de auto, niet om wat de vorige eigenaar heeft betaald voor dat onderhoud.

Dus zodra jij eigenaar bent van het voertuig ben je ook eigenaar van de onderhoudhistorie, want die hoort bij de auto.

Bij vliegtuigen is dit veel duidelijker, daar zijn de logboeken met daarin al het uitgevoerde onderhoud essentieel en een vliegtuig zonder logboeken zijn aanzienlijk minder waard dan een vliegtuig met logboeken.

Nogmaals, het is standaard procedure bij (in mijn ervaring) alle merken.

Het probleem hiermee is, afgezien van het privacy verhaal: Stel dat ik een auto heb waar van alles mis mee is. dat ding staat om de haverklap bij de garage. Of een auto die al 10 jaar geen onderhoud heeft gehad. Als ik die auto goedkoop online zet 'auto zoals getoond, geen garantie' dan is daar niets mis mee.

Als elke aspirant koper nu naar de garage kan gaan en een uitdraai kan krijgen dan benadeelt die garage/dealer mij. Hij verstrekt immers gegevens die ik liever verborgen houdt. Dat mag niet, en kan ik de garage/dealer zelfs voor aansprakelijk stellen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Toen ik mijn laatste Audi kocht was bijvoorbeeld een terugroepactie niet uitgevoerd
Is geregistreerd, op type of model auto, je kan altijd bij de fabricage of garage van die fabrikant opvragen. Staat echt los van regulier onderhoud.

Stel dat ik een auto heb waar van alles mis mee is.
Je kan de verkoper aansprakelijk stellen als er duidelijk sprake is van een gebrek in verkoop.
 
Is geregistreerd, op type of model auto, je kan altijd bij de fabricage of garage van die fabrikant opvragen. Staat echt los van regulier onderhoud.

Dit voorbeeld ging niet om een terugroepactie. Het is een actiepunt die uitgevoerd werd bij onderhoud bij de dealer voor auto's die nog onder garantie waren (in andere woorden: Audi dekte zich in door die slangen proactief te vervangen, om zichzelf zo 3500 aan herstelkosten te besparen). Dit is dus feitelijk niet veel anders dan een versleten distributieriem.

Maar hier gaat hetzelfde op: Ook de fabrikant /of garage zal geen gegevens over mijn auto aan jou verstrekken. tenminste, dat zouden ze niet moeten doen.

Je kan de verkoper aansprakelijk stellen als er duidelijk sprake is van een gebrek in verkoop.

Als ik een auto verkoop "zoals getoond, geen garantie" dan kun jij mij niet aansprakelijk stellen voor een gebrek. ik meld immers expliciet dat de auto zoals getoond is en dat ik er geen garantie op geef. Maar dit is weer een hele andere discussie, want in hoeverre je de verkoper aansprakelijk kunt stellen hangt namelijk af van een hoop factoren, oa. de hoedanigheid van de verkoper. Als een garage bedrijf een auto te koop zet met 'zoals getoond, geen garantie' heb je als particuliere koper meer rechten dan wanneer ik prive de auto zo te koop zet.

We dwalen af van het vraagstuk over of een dealer/garage nou wel of geen gegevens over een auto van iemand anders mag verstrekken.