Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gek van die ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn model S hebben de automatische stand 1 en 2 dezelfde snelheid, beide zijn ook langzamer dan stand 1 handmatig. Lijkt mij eerder een defect, ook doordat de auto net bij het service center was geweest., dus had het aangemeld in de app. Maar mss toch versie 10 gedrag.
 
Bij mij hebben stand 1 en 2 ook dezelfde snelheid (altijd te langzaam). Was ook bij V9 al zo bij mij en misschien daarvoor ook al wel maar toen nooit naar gekeken omdat stand 2 al te langzaam is dus waarom zou je dan stand 1 proberen.. Wel AP1 dus nog een echte sensor. Evengoed knudde. Ik druk vaker zelf op het knopje dan dat hij vanzelf wist.
 
Ik hoop ook op verbetering. Twee dingen:
- aanslaan (eerste wipe) moet sneller;
- snelheid instelbaar.

Eerste zal lastig zijn. De camera moet, denk ik, verschil zien. en als de auto al nat is (druilerig) en dat zo blijft zal je wss een klapje moeten geven. First world problem.
 
Even als newbie zeker weten: je kan dus niets zelf instellen mbt ruitenwissers (bijv. qua interval)?

(Hoe het nu werkt zijn die ruitenwissers ondoorgrondelijk. Doen in ieder geval niet wat ik wil:"doe maar eens swipen"; gebeurt er niets. Druppeltje: wissers zwiepen als gekken)
 
Even als newbie zeker weten: je kan dus niets zelf instellen mbt ruitenwissers (bijv. qua interval)?

(Hoe het nu werkt zijn die ruitenwissers ondoorgrondelijk. Doen in ieder geval niet wat ik wil:"doe maar eens swipen"; gebeurt er niets. Druppeltje: wissers zwiepen als gekken)
Jawel, je hebt uit / auto / interval in 3 of 4 standen. Op een goede dag ook met je stem te bedienen trouwens, maar anders zie je het menu na een lichte druk op de knop op de linker stengel.
 
  • Like
Reactions: Mich007
En het "belangrijke" knopje op de linker hendel (druk is wipe en gelijk input voor deep-rain). De model 3 die het altijd niet deed in de regen (altijd veel te laat)....... na consequent knopje drukken, stukken beter nu.

Alleen miezer-regen of natte ruit door mist: ziet ze "nog" niet.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Bump ;) Dit weekend heb ik me weer lekker ge-ergerd aan de ruitenwissers; bij de minste spatjes gaat hij los, veel te vlot, en dan kan ik 100 keer zeggen 'Ruitenwissers langzamer' (auto zegt netjes: met 1 vertraagd), maar 't helpt niks. En autopilot (TACC) springt er heel gauw vanaf.

Nou viel me iets op, en ik heb dat thuis eens even nagekeken: Bij mij komt de rechter ruitenwisser niet helemaal tot voorbij de camera-unit - sterker nog, het hangt er een beetje vanaf hoe snel ze gaan, maar verder dan precies middenop de meest linker camera komt hij niet.

Dus in het perspectief van die camera wordt het van wissel eigenlijk alleen maar slechter, precies voor zijn beeld wordt een bak water opgehoopt door de rechter wisser. Dat verklaart een hoop, misschien?

Ik zag in een paar filmpjes op youtube dat bij andere X-en de wisser tot ruim voorbij de camera-unit komt, dus ik denk dat het eigenlijk niet zo hoort.

Ik ga vanavond kijken of ik hem zelf wat kan verstellen; dat is voor de linker niet zo moeilijk (die flapte laatst bij mij juist te ver, tot 'om de bocht' zeg maar). Zo niet mag de mobiele service het op komen lossen, dit is duidelijk een (design)fout.
X_Ruitenwisser2.jpg X_Ruitenwisser1.jpg
 
Er is voor de X wel een verbetering doorgevoerd in het ruitenwissermechanisme een tijd geleden, wat voornamelijk ook te maken had met het te ver doorslaan van de wissers bij hevige wind en/of regen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook weinig hinder ondervind van de wissers na het "DeepRain" algoritme, heel soms gaan de wissers te snel maar wordt na een paar seconden wel keurig gecorrigeerd. Hoef eigenlijk bijna nooit meer handmatig op de knop te drukken om te wissen.
 
Ik ga vanavond kijken of ik hem zelf wat kan verstellen; dat is voor de linker niet zo moeilijk (die flapte laatst bij mij juist te ver, tot 'om de bocht' zeg maar).

Dat verstellen stelt dus niet zoveel voor! 1 moer losdraaien, ruitenwisser klein beetje draaien, vastzetten. Nu slaat hij keurig netjes tot ruim over de cameramodule uit. Kan niet wachten tot het weer gaat miezeren!!!
 
Ik was één van de schijnbaar weinige mensen waarbij de automatische ruitenwissers het prima deden. Het was zeer uitzonderlijk dat ze niet een ok ritme aanhielden.

Tot een dikke week geleden. Ruitenwisservloeistof was op en ik heb nieuwe wintervloeistof bijgevuld (huismerk Auto5). Door de glycol trekt die wat strepen die langzaam wegtrekken en nu gaan de wissels als een gek tekeer. Ook als ik de ruiten even sproei bij mooi weer. Ik ga er van uit dat het komt door die strepen die niet meteen verdwijnen en geïnterpreteerd worden als (felle) regen. Het is wel enorm dwaas dat ik de ruitenwissers niet manueel kan uitschakelen en toch AP kan gebruiken. Het is nu soms kiezen tussen AP of rijden met extreem snelle ruitenwissers bij droog weer. Zonder tijdens AP toch de ruitenwissers uit kunnen zetten, maar dan ging AP in gigantisch alarm dat ik onmiddellijk moest overnemen.

En het zal nog wel even duren voor heel het reservoir leeg is... . Geen idee wat een ander merk ruitenwisservloeistof voor de winter gaat geven. Maar mogelijk ligt hier een verklaring waarom sommigen er heel veel last van hebben en anderen niet?
 
Ik was één van de schijnbaar weinige mensen waarbij de automatische ruitenwissers het prima deden. Het was zeer uitzonderlijk dat ze niet een ok ritme aanhielden.

Tot een dikke week geleden. Ruitenwisservloeistof was op en ik heb nieuwe wintervloeistof bijgevuld (huismerk Auto5). Door de glycol trekt die wat strepen die langzaam wegtrekken en nu gaan de wissels als een gek tekeer. Ook als ik de ruiten even sproei bij mooi weer. Ik ga er van uit dat het komt door die strepen die niet meteen verdwijnen en geïnterpreteerd worden als (felle) regen. Het is wel enorm dwaas dat ik de ruitenwissers niet manueel kan uitschakelen en toch AP kan gebruiken. Het is nu soms kiezen tussen AP of rijden met extreem snelle ruitenwissers bij droog weer. Zonder tijdens AP toch de ruitenwissers uit kunnen zetten, maar dan ging AP in gigantisch alarm dat ik onmiddellijk moest overnemen.

En het zal nog wel even duren voor heel het reservoir leeg is... . Geen idee wat een ander merk ruitenwisservloeistof voor de winter gaat geven. Maar mogelijk ligt hier een verklaring waarom sommigen er heel veel last van hebben en anderen niet?
+1

Ook slechte ervaringen met bepaalde ruitenwisser vloeistoffen.
Ik kan het Tesla niet aanrekenen, is gewoon niet handig om een vloeistof op de markt te brengen waarbij het zicht tijdelijk wazig wordt.
Wellicht dat 2 verschillende merken vloeistof elkaar negatief beïnvloeden? (zomer -> winter)

Wat helpt:
1) wat langer sproeien -> bij mij was de waas dan eerder verdwenen
2) goede ruitenwissers (bij einde levensduur is het probleem erger)
3) andere ruitenwisser vloeistof erin
 
Ik was één van de schijnbaar weinige mensen waarbij de automatische ruitenwissers het prima deden. Het was zeer uitzonderlijk dat ze niet een ok ritme aanhielden.

Tot een dikke week geleden. Ruitenwisservloeistof was op en ik heb nieuwe wintervloeistof bijgevuld (huismerk Auto5). Door de glycol trekt die wat strepen die langzaam wegtrekken en nu gaan de wissels als een gek tekeer. Ook als ik de ruiten even sproei bij mooi weer. Ik ga er van uit dat het komt door die strepen die niet meteen verdwijnen en geïnterpreteerd worden als (felle) regen. Het is wel enorm dwaas dat ik de ruitenwissers niet manueel kan uitschakelen en toch AP kan gebruiken. Het is nu soms kiezen tussen AP of rijden met extreem snelle ruitenwissers bij droog weer. Zonder tijdens AP toch de ruitenwissers uit kunnen zetten, maar dan ging AP in gigantisch alarm dat ik onmiddellijk moest overnemen.

En het zal nog wel even duren voor heel het reservoir leeg is... . Geen idee wat een ander merk ruitenwisservloeistof voor de winter gaat geven. Maar mogelijk ligt hier een verklaring waarom sommigen er heel veel last van hebben en anderen niet?
Even opvolgen. RainX geprobeerd, maar dat haalde niets uit. Ondertussen is de wintervloeistof opgebruikt en heb ik een restje zomervloeistof toegevoegd. Problemen instant opgelost. Kortom, nu helemaal zeker dat de ruitenvloeistof de boosdoener is. Iemand die wintervloeistof gebruikt, geen enkel probleem heeft met de auto-wipers en even wilt delen welk merk hij gebruikt (persoonlijk vooral geïnteresseerd in in België vlot beschikbare producten)?
 
Even opvolgen. RainX geprobeerd, maar dat haalde niets uit. Ondertussen is de wintervloeistof opgebruikt en heb ik een restje zomervloeistof toegevoegd. Problemen instant opgelost. Kortom, nu helemaal zeker dat de ruitenvloeistof de boosdoener is. Iemand die wintervloeistof gebruikt, geen enkel probleem heeft met de auto-wipers en even wilt delen welk merk hij gebruikt (persoonlijk vooral geïnteresseerd in in België vlot beschikbare producten)?
Dank voor je update @Stijntje. Bizar. Fijn dat de oplossing gevonden hebt.
 
Vandaag ook voor het eerst problemen gehad met de ruitenwissers na 9 maanden en 20000km
Een aantal denkpistes
  • Ik verdenk ook de sproeivloeistof. Die is nog origineel Tesla. Er lijkt een laagje achter te blijven op de ruit. Vooral bij koud weer.
  • Strooizout
  • Als het vooral opspattend water is ipv regen dan zie je de opstijgende waterdruppels van de camera’s weg buigen door de rijwind. Het water wordt naar de beide kanten weggeduwd, net waar jij zit door te kijken. Voor jou maakt de wind het erger, voor de camera’s beter
  • Toch de slijtage van de wissers?
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Even opvolgen. RainX geprobeerd, maar dat haalde niets uit. Ondertussen is de wintervloeistof opgebruikt en heb ik een restje zomervloeistof toegevoegd. Problemen instant opgelost. Kortom, nu helemaal zeker dat de ruitenvloeistof de boosdoener is. Iemand die wintervloeistof gebruikt, geen enkel probleem heeft met de auto-wipers en even wilt delen welk merk hij gebruikt (persoonlijk vooral geïnteresseerd in in België vlot beschikbare producten)?
Ik gebruik zomer als wintervloeistof, en beide koop ik meestal bij Karwei of bij de Macro en heb eigenlijk nog nooit een probleem gehad. Wat in België beschikbaar is weet ik niet.