Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gekleurde (gele) rand om scherm

This site may earn commission on affiliate links.
Garantie kan een reparatie betekenen en hoeft niet direct vervanging te betekenen.
Je zult ze dus eerst in de gelegenheid moeten stellen om met het UV aan de gang te gaan.
Wel kan je eisen dat dit binnen een redelijke termijn moet gebeuren en dat je een loaner wil tijdens deze fix.

Wat redelijk is, is altijd open voor discussie. Maar als ze het niet binnen 2-3 maanden hebben gefixed mag je vervanging eisen.
Ook zou ik scherp zijn op restklachten na een fix met UV-licht.

Een redelijke termijn bij een issue zo klein (alleen cosmetisch) en zonder gevaar is in dit geval erg rekbaar. Zeker door het al aangeven van een fix welke nieuw is en nog moet worden uitgeprobeerd.
 
Voor wat het waard is. September vorig jaar werd mijn scherm onder garantie vervangen omwille van die gele rand. Nu een jaar later komt de rand opnieuw tevoorschijn.
Staat er op je Service Invoice dat het onder garantie is vervangen of onder Goodwill. Ik gok het laatste. Dat is dus geen onder-garantie-vervanging en je kunt hier verder dan ook geen rechten aan ontlenen.

De one time courtesy UV behandeling die nu wordt aangeboden klinkt ook zorgelijk. Waarom maar 1x? De volgende keer is het geen hoffelijkheid meer en moet je betalen?

Houd in de gaten dat je geen afstand van je garantierechten doet als je hier van gebruik maakt.
 
Staat er op je Service Invoice dat het onder garantie is vervangen of onder Goodwill. Ik gok het laatste. Dat is dus geen onder-garantie-vervanging en je kunt hier verder dan ook geen rechten aan ontlenen.

Dat mag in de USA zo werken, echter in de EU werkt garantie (eigenlijk: conformiteit) anders.

De one time courtesy UV behandeling die nu wordt aangeboden klinkt ook zorgelijk. Waarom maar 1x? De volgende keer is het geen hoffelijkheid meer en moet je betalen?

Houd in de gaten dat je geen afstand van je garantierechten doet als je hier van gebruik maakt.

Idem. En je kunt helemaal geen afstand doen van je garantie rechten op deze manier.
 
  • Informative
Reactions: Karim DB
Voorals nog worden de schermen niet vervangen, wel komt er een oplossing wat via UV bestraling de gele rand weer doet verdwijnen. Maar die is dus nog niet beschikbaar.

Ik heb voor morgen een afspraak staan bij SeC Tilburg, oa voor de gele rand. Ik heb een SMS ontvangen waarin ze aangaven dat de UV-behandeling morgen zal plaatsvinden. Het apparaat lijkt er dus te zijn. Ik laat morgen wel weten of dit inderdaad zo is.

*sorry, had bovenstaande bericht nog niet gezien*
 
  • Informative
Reactions: nico180
Bij mij is het scherm al twee keer vervangen. De derde heeft nu ook een gele rand. Service vertelde mij dat de UV behandeling $1900 (€1200) gaat kosten. De auto is ondertussen uit de garantie. Ben niet blij..

Is het vervangen ivm de gele rand? Zo ja, is het door het eerder vervangen van het scherm erkend dat het een non-conformiteit betreft, ongeacht ze dit als GOODWILL omschrijven of als GARANTIE. Dan is het de vraag, hoe snel na de laatste reparatie/vervanging is het euvel weer opgetreden en hoe snel weer?

Nu wel even het verschil tussen fabrieksgarantie en de wettelijke garantie (conformiteitseis). In dit geval is Tesla de fabrikant én leverancier. Dus de fabrieksgarantie is bijvoorbeeld 80.000 km en 3 jaar (wat als eerste bereikt is) maar de wettelijke garantie verschilt per geval. Dit kan voor simpele zaken waarbij de verwachting mag zijn dat dit eerder zal slijten ivm het doel van het onderdeel en gebruik of juist door verkeerd of naar verhouding te intensief gebruik van een onderdeel wat defect raakt.

Nu is het scherm een essentieel onderdeel van het voertuig en je mag verwachten dat bij normaal gebruik deze zo een 5-8 jaar meegaat zonder ernstige mankementen, uitgezonderd schade ontstaan van buitenaf en verkeerd gebruik uiteraard. Dan komt de vraag zijn de gele randen dusdanig storend dat ze de werking van het voertuig en/of hierdoor de veiligheid negatief kan worden beïnvloed.Is het antwoord ja, dan in combinatie met het eerder wel vervangen van het scherm zou je dus indien dit zich weer voordoet voor een derde maal je mogen eisen dat het weer opgelost zal worden voor de 3de keer. Hoe ze dit doen is dan minder relevant, als ze maar voor een oplossing zorgen. Echter, wat ik zo heb gezien is het niet een issue waarbij de veiligheid negatief zal worden beïnvloed.

Dan kom je toch in een soort van situatie terecht waar je naar mijn mening een beroep zou moeten doen op Tesla door te stellen dat het euvel eerder wel erkend is als garantie (ongeacht welke garantie) maar zij dus feitelijk de verkeerde oplossing hebben toegepast eerder, namelijk vervangen van het scherm waarbij ze dus achteraf gezien de UV behandeling hadden moeten uitvoeren (op dat moment nog niet bekend). Nu deze oplossing is gevonden voor het overduidelijke niet individuele probleem zouden ze dus dit moeten herstellen conform je eerste melding en hieruit uitgevoerde reparatie welke toen wel binnen de fabrieksgarantie viel.
 
  • Like
Reactions: Dutchie
Mijn Model S uit September 2018 heeft het zelfde probleem sinds vorige week. Zelfde antwoord van Tesla Eindhoven, maar zij gaven aan dat het gereedschap er in Tilburg zou moeten zijn.

Ga ik daar maar een afspraak proberen te maken. Ze gaan dit oplossen, want cosmetisch of niet, dit is gewoon een defect aan de auto.
 
  • Like
Reactions: horta
Voor wat het waard is. September vorig jaar werd mijn scherm onder garantie vervangen omwille van die gele rand. Nu een jaar later komt de rand opnieuw tevoorschijn.
Idem - vorig jaar eind september nieuw scherm gehad, maar nu ineens de laatste weken is het terug gekomen (zou het gelinkt zijn aan het warme weer?).
Op de service invoice van vorig jaar staat overigens Pay Type: Warranty, geen Goodwill. Dus zou nu ook gewoon kosteloos opgelost moeten worden.
 
Bij mij is het scherm al twee keer vervangen. De derde heeft nu ook een gele rand. Service vertelde mij dat de UV behandeling $1900 (€1200) gaat kosten. De auto is ondertussen uit de garantie. Ben niet blij..

1900 dollar is geen 1200 euro, maarreh... om een paar uur een UVlampje op je display te laten schijnen? Zijn ze nu helemaal op hun achterhoofd gevallen?
 
Idem - vorig jaar eind september nieuw scherm gehad, maar nu ineens de laatste weken is het terug gekomen (zou het gelinkt zijn aan het warme weer?).
Op de service invoice van vorig jaar staat overigens Pay Type: Warranty, geen Goodwill. Dus zou nu ook gewoon kosteloos opgelost moeten worden.
Oeh! Dat is wel een mooie factuur om te hebben zeg! Mocht het zo ver komen ik we Tesla moeten dwingen vind ik die factuur wel een mooi stukje bewijs.

Het apparaat is in Tilburg en de reparatie wordt uitgevoerd as we speak.
Ik heb op 6 September de afspraak staan. Ik ben benieuwd.