Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Geluidsisolatie wielkasten Tesla

Gaston

Active Member
Mar 1, 2016
1,141
1,056
Netherlands
Met veel genoegen rijd ik nu bijna 3 jaar mijn Tesla Model X, maar over 1 aspect blijf ik ontevreden. Het lawaai van de banden maakt de rijervaring alles behalve stil. Dit zou nu juist 1 van de pluspunten van elektrisch rijden moeten zijn, en dat is het ook wel tot max 50 km/u. Daarboven, vooral op hard asfalt, is het gewoon pure herrie in de cockpit. Ik kan mijn kinderen op de 3e zitrij vaak maar met moeite verstaan.

Vorige week waren we met de Opel Zafira 1.4 benzine van mijn vrouw op stap, en ik was aangenaam verrast door de stilte, ook bij 120 km/u. Ik ben nu zover dat ik er echt iets aan wil laten doen.

1 van de oorzaken is dat de banden op de Tesla vrij snel cuppen. Met name de Michelins hebben hier last van en dat is goed hoorbaar. Hier had ik bij al mijn vorige auto's geen last van, en ik vind het maar vreemd dat dit gebeurt bij mijn rustige rijstijl.

WIe heeft er ervaring met het laten isoleren van de wielkasten? Bijvoorbeeld met Dynamat? Heeft dit daadwerkelijk goed geholpen? Ik ken het filmpje van Bjorn Nijland met het soundproofen van de Model 3, en dan lijkt het nauwelijks de moeite, maar misschien is dat met een Model S of X anders?
Wie kent een goede specialist die dit vaker bij Tesla's heeft gedaan?
 
In zijn algemeenheid geldt dat je geluidsisolatie bereikt door het geluid te weerkaatsen of te absorberen.
Absorberen doe je met poreus materiaal en weerkaatsen door 'een overgang te maken naar een materiaal met een andere dichtheid'.

Je eerste onderzoek zou uit moeten gaan naar 'hoe komt het geluid in de cabine'. En is het al hard, of wordt het versterkt door resonantie in de cabine.
Het kan in de cabine komen doordat er 'geen weerkaatsing is' (bij een gat), beperkte absorptie, of beperkte weerkaatsing (lichte materialen gebruikt).

De frequentie is ook belangrijk. Hoge frequenties (wind geruis) kan je makkelijk blokkeren met relatief lichte materialen. Lage frequenties zijn heel moeilijk weg te krijgen. Bandengeruis is middelmatig.

Je zal dus even moeten kijken wat er tussen jouw oren en de banden zit. Als er slechts plastic tussen zit kan je aan de binnenzijde steenwol of akoestische panelen plaatsen (steenwol is makkelijk te verwerken).
Als je gaten kan vinden moet je die dichten, bijvoorbeeld met steenwol, kit of rubber (liefst dubbelwandig).

Het testen op gaten bij je deuren kan je makkelijk doen door krijt op de rubbers te kleuren, je deur te te sluiten, te openen, en hopelijk te constateren dat er overal een krijtafdruk op je verf zit. Daar waar het niet sluit, moet je aan de bak.

Of je koopt wireless earbuds. Heerlijk stil en fantastische muziekbeleving :)
(en je hebt ook geen last meer van die pratende kinderen ;)

Stillere banden kunnen ook enorm helpen.
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: job-lek and Gaston
Ik heb zelf, met de wielen er nog op, de bekleding van de wielkasten los gehaald. dit kan door de zwarte pluggen te verwijderen. Je hebt dan ruimte om er noppenschuim tussen te doen. Let op met de dikte anders past de wielkastbekleding niet meer (goed) terug Het is wel een gepriegel; idealiter zet je de auto op de krik en haal je het wiel er af, werkt veel prettiger. Je hebt dan ook veel beter de mogelijkheid om het schuim goed te plaatsen. Bij mij heeft het wel geholpen, zelfs al was de plaatsing niet perfect. Je zou kunnen experimenteren met verschillende materialen. Viltmatten worden veel toegepast bij geluidsislolatie in auto's.

Wat bij mij meer effect had (op het bandengeruis) was het plaatsen van een garagadeur tochtstrip aan de binnenkant van de portieren. Ik heb deze geplaatst op het aluminium, langs de rand van de plastic deurbekleding. Plaatsen is 10 minuten per portier. Het ziet er netjes uit en in het dagelijks gebruik valt de strip niet op.

Succes!
 
Wat bij mij meer effect had (op het bandengeruis) was het plaatsen van een garagadeur tochtstrip aan de binnenkant van de portieren. Ik heb deze geplaatst op het aluminium, langs de rand van de plastic deurbekleding. Plaatsen is 10 minuten per portier. Het ziet er netjes uit en in het dagelijks gebruik valt de strip niet op.

pics or it did not happen :D
 
Met veel genoegen rijd ik nu bijna 3 jaar mijn Tesla Model X, maar over 1 aspect blijf ik ontevreden. Het lawaai van de banden maakt de rijervaring alles behalve stil. Dit zou nu juist 1 van de pluspunten van elektrisch rijden moeten zijn, en dat is het ook wel tot max 50 km/u. Daarboven, vooral op hard asfalt, is het gewoon pure herrie in de cockpit. Ik kan mijn kinderen op de 3e zitrij vaak maar met moeite verstaan.

Vorige week waren we met de Opel Zafira 1.4 benzine van mijn vrouw op stap, en ik was aangenaam verrast door de stilte, ook bij 120 km/u. Ik ben nu zover dat ik er echt iets aan wil laten doen.

1 van de oorzaken is dat de banden op de Tesla vrij snel cuppen. Met name de Michelins hebben hier last van en dat is goed hoorbaar. Hier had ik bij al mijn vorige auto's geen last van, en ik vind het maar vreemd dat dit gebeurt bij mijn rustige rijstijl.

WIe heeft er ervaring met het laten isoleren van de wielkasten? Bijvoorbeeld met Dynamat? Heeft dit daadwerkelijk goed geholpen? Ik ken het filmpje van Bjorn Nijland met het soundproofen van de Model 3, en dan lijkt het nauwelijks de moeite, maar misschien is dat met een Model S of X anders?
Wie kent een goede specialist die dit vaker bij Tesla's heeft gedaan?



laatste een dB test gedaan met mijn iPhone. Model S 80< dB Peugeot partner 90dB.
 
  • Informative
Reactions: Bas.
pics or it did not happen :D

Fair enough...!
20200112_221413.jpg
20200112_221442.jpg
20200112_221505.jpg


It happened ... ;-)
 

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
2,694
1,651
Nijmegen
Vanwege de wat hardere geluid, nu mijn winterbanden zijn gaan cuppen, toch gekeken naar een isolatiesetje.
Bij Ali voor 20 euro een dure investering gedaan en erop geplakt.
Wat merk ik na installatie±
- Het geluid voelt voornamelijk stiller. Bepaalde frequenties zijn veel minder aanwezig en daardoor is het gevoel stiller. De DB meter geeft echter aan dat het iets tussen de 1 a 3 dB scheelt op verschillende snelheden.
- Het dichtslaan van een deur voelt meer premium (zoals de duitse auto's)

De investering is het wat mij betreft helemaal waard.
Wel heb ik nog een irritator op te lossen:
- Op de achterbank bij de gordel-opening is nog steeds best veel geluid te horen. Dat hoor je niet als je voorin zit.
Dat geeft Rich Rebuild ook aan in zijn youtube (onderin). Die moet ik nog isoleren. Gek genoeg kan ik de achterbank niet meer verwijderen nadat de CCS upgrade is uitgevoerd. Bij wisselen van banden maar via de wielkast naar binnen.


photo_2021-11-21_13-02-49.jpg
photo_2021-11-21_13-02-53.jpg


 
  • Like
Reactions: shthpnz and job-lek
Vanwege de wat hardere geluid, nu mijn winterbanden zijn gaan cuppen, toch gekeken naar een isolatiesetje.
Bij Ali voor 20 euro een dure investering gedaan en erop geplakt.
Wat merk ik na installatie±
- Het geluid voelt voornamelijk stiller. Bepaalde frequenties zijn veel minder aanwezig en daardoor is het gevoel stiller. De DB meter geeft echter aan dat het iets tussen de 1 a 3 dB scheelt op verschillende snelheden.
- Het dichtslaan van een deur voelt meer premium (zoals de duitse auto's)

De investering is het wat mij betreft helemaal waard.
Wel heb ik nog een irritator op te lossen:
- Op de achterbank bij de gordel-opening is nog steeds best veel geluid te horen. Dat hoor je niet als je voorin zit.
Dat geeft Rich Rebuild ook aan in zijn youtube (onderin). Die moet ik nog isoleren. Gek genoeg kan ik de achterbank niet meer verwijderen nadat de CCS upgrade is uitgevoerd. Bij wisselen van banden maar via de wielkast naar binnen.


View attachment 735568 View attachment 735567

Ziet er keurig uit!
Heb je toevallig ook een linkje? Ik vind zo snel niet iets wat er op lijkt!
 

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
2,694
1,651
Nijmegen
Ziet er keurig uit!
Heb je toevallig ook een linkje? Ik vind zo snel niet iets wat er op lijkt!
Vanuit de nummers in eerste plaatje:
Momenteel alleen nr 2 en 3 van de set erop bevestigd.
4 acht ik nog niet nodig, ga ik nog wel doen.
Daarnaast heb ik de Pilar (A & B) nummer 1 niet nodig gehad want die zaten al op de Tesla.

Bij installatie:
- goed schoonmaken
- Kijk een youtube fillmpje hierover :)

 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top