Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren reed ik meer "drive it like you stole it". Vandaag ben ik in bomma-modus de weg op gegaan, om het onderste uit de kan te halen:
* Batterijen waren opgeladen vlak voor ik vertrok (en dus op temperatuur);
* Geen verwarming opgezet;
* Chill modus - maar ook zéér langzaam versneld (Ford Fiesta style);
* 95% van mijn rit was autosnelweg, daar heb ik max 110km/h gereden en heb ik mezelf verplicht om op het rechterrijvak te blijven;

Dit is het resultaat (Teslafi):
heen.jpg

terug.jpg



Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Met mijn Dieseltje geraakte ik nooit in de buurt van het geadverteerde verbruik, maar met de Tesla is dat dus wel mogelijk (als je de 462PK kan weerstaan :)). Op een gegeven moment had ik zelfs een geschat bereik van 582Km (ik was al een kwartier onderweg).

De duurtijd van mijn rit was een kwartier langer dan wat de GPS had ingeschat (enkele rit). Het voelde wel een eeuwigheid aan. En ik durfde niet kijken naar die Mercedes C AMG 63 die me uitdagend inhaalde (dat uitdagende kan ik ingebeeld hebben).

Morgen ga ik het terug "goedmaken" en die Tesla gebruiken waar hij voor gemaakt is: om te knallen! :D

Leuk om te zien dat men experimenteert.
Uiteindelijk zal de grootste factor luchtweerstand zijn, dus snelheid maar zeker ook wind. Zet die airco dus maar aan als je die AMG het nakijken geeft ;)

Vanochtend met een fikse tegenwind in 5C met 130km/h naar het noorden vertrokken. Dat tikt wel aan... op de terugweg was het lekker warm en een meewind...
210wh/km VS 180wh/km met ongeveer dezelfde snelheden.
Laatste 10km op een "80km/h weg" daalt het heel snel naar 145wh/km...
 
150 wh/km is heel makkelijk nu, heb ook geen limited regen in de ochtend meer.
Vandaag ca 400 km gereden op autoweg en grotendeels snelweg en dan 190Wh/km. Ca 30km files en rest maximum snelheid.
Ik vind het wel best, maar gemiddeld gezien valt mij de range wel tegen kijkend naar de praktische actieradius uit de ev-database.
Die mogen ze wel aanpassen.

Maarre ik zeg gaan met die banaan. Niet nadenken over verbruik, tenzij je grote afstanden gaat rijden.
 
Hoe ik het doe weet ik niet maar doe op zich niks bijzonders. Ga smorgens met koude accu 26 km rijden en smiddags met koude accu terug. 2 x in feb een lange reis gemaakt tijdens koude dagen.

Het word wel langzaam minder. Laatste 3500 km zit ik ergens op 190 of zo, dus de eerste weken zal ik wel wat overdreven gereden hebben.
 
Hoe ik het doe weet ik niet maar doe op zich niks bijzonders. Ga smorgens met koude accu 26 km rijden en smiddags met koude accu terug. 2 x in feb een lange reis gemaakt tijdens koude dagen.

Het word wel langzaam minder. Laatste 3500 km zit ik ergens op 190 of zo, dus de eerste weken zal ik wel wat overdreven gereden hebben.

Je hebt een M3P ipv een LR en die is minder zuinig. (sowieso al door de 20" inch)
Maar ik vind die 210 ook wel heel veel. Het zou heel goed kunnen dat er wellicht iets mis is met je uitlijning.
 
Hoe ik het doe weet ik niet maar doe op zich niks bijzonders. Ga smorgens met koude accu 26 km rijden en smiddags met koude accu terug. 2 x in feb een lange reis gemaakt tijdens koude dagen.

Het word wel langzaam minder. Laatste 3500 km zit ik ergens op 190 of zo, dus de eerste weken zal ik wel wat overdreven gereden hebben.
Komt door de koude accu. Bovenop het performance-verhaal natuurlijk.
 
Gemiddeld rond de 170 Wh/km over 900 km. Laatste ritje veel beter dan daarvoor. Hoe reken je uit hoever je daar mee komt?

En ik heb het idee dat de accu in het begin sneller leegloopt dan later, of beeld ik me dat in?

Bij kouder weer is dat zeker het geval -> interieur en/of accu verwarmen kost de nodige energie.

Bij erg warm weer gaat airco een rol spelen maar dat wordt aanzienlijk gecompenseerd doordat accu meer energie afgeeft bij hogere temperaturen (bij vorige elektrische auto ging de range tot ca. 30 gr.C. buiten temperatuur alleen maar omhoog ondanks gebruik airco)
 
  • Like
Reactions: Rickyuu
Ik heb de sheet weer aangevuld met mijn huidige gemiddelde verbruik. Nu 195 Wh/km over 5.740 km. Wat lager dan vorige keer doordat het verbruik sinds 21 maart nog maar 187 Wh/km is.
Met de Model S zat ik in de zomer op circa 215-220 Wh/km dus ongeveer 20 boven het rated verbruik. Verwacht / hoop dus dat de Model 3 ook nog wat omlaag gaat komende tijd.
 
76.000. 447 km dus.

Tsja...

Alle LR-versies van de Model 3 hebben 4416 - '2170' cellen. De cellen hebben een nominale spanning van 3.7V en een theoretische capaciteit van 4,8Ah. 3,7 x 4,8 x 4416 = 78428 theoreitische wattuur of 78,43 Kwh. Niet alle 2170-cellen zijn echter hetzelfde en ze hebben elk hun eigen 'persoonlijkheden'. Daarom kan elke cel iets meer of minder Ah zijn. Ook elke cel laadt en ontlaadt met verschillende snelheden. Het BMS systeem houdt de cellen in evenwicht om ze zoveel mogelijk op dezelfde manier te laten werken.

Van wat ik begrijp, heeft Tesla een boven- en ondergrens ingesteld om de levensduur van de batterij te behouden. Dus in theorie gebruik je slechts ongeveer 96% a 97% van de batterij. Maar ook dit zal dus weer per auto verschillen.

Voor het gemak hou ik 75kWh aan. 76kWh is net zo correct.
 
Vandaag heb ik mijn batterij km's even gelijk gezet met mijn, door tesla, nog berekende actieradius.
Je ziet dan dat het referentieverbruik 153Wh/km is.

Referentieverbruik.jpg


Dus iets meer dan de tot nu toe door mij gebruikte 150Wh/km.
Als je er vanuit gaat dat een compleet volle accu 310 mijl is dan komt je hiermee op 498,89km.
Als je dan hiermee naar een accucapaciteit terug berekend kom je uit op (498,89 x 153) 76.330 kWh als accucapaciteit voor mijn auto.
Ik ben benieuwd of dit voor anderen ook exact die 153Wh/km is als je de andere 2 waardes gelijk zet.
Omdat iedereen wel 310 mijl heeft als vaste waarde, zou iig moeten als je hem nieuw ophaalt, kan je hiermee je exacte accucapaciteit berekenen volgens mij.