Gisteren reed ik meer "drive it like you stole it". Vandaag ben ik in bomma-modus de weg op gegaan, om het onderste uit de kan te halen:
* Batterijen waren opgeladen vlak voor ik vertrok (en dus op temperatuur);
* Geen verwarming opgezet;
* Chill modus - maar ook zéér langzaam versneld (Ford Fiesta style);
* 95% van mijn rit was autosnelweg, daar heb ik max 110km/h gereden en heb ik mezelf verplicht om op het rechterrijvak te blijven;
Dit is het resultaat (Teslafi):
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Met mijn Dieseltje geraakte ik nooit in de buurt van het geadverteerde verbruik, maar met de Tesla is dat dus wel mogelijk (als je de 462PK kan weerstaan ). Op een gegeven moment had ik zelfs een geschat bereik van 582Km (ik was al een kwartier onderweg).
De duurtijd van mijn rit was een kwartier langer dan wat de GPS had ingeschat (enkele rit). Het voelde wel een eeuwigheid aan. En ik durfde niet kijken naar die Mercedes C AMG 63 die me uitdagend inhaalde (dat uitdagende kan ik ingebeeld hebben).
Morgen ga ik het terug "goedmaken" en die Tesla gebruiken waar hij voor gemaakt is: om te knallen!
Leuk om te zien dat men experimenteert.
Uiteindelijk zal de grootste factor luchtweerstand zijn, dus snelheid maar zeker ook wind. Zet die airco dus maar aan als je die AMG het nakijken geeft
Vanochtend met een fikse tegenwind in 5C met 130km/h naar het noorden vertrokken. Dat tikt wel aan... op de terugweg was het lekker warm en een meewind...
210wh/km VS 180wh/km met ongeveer dezelfde snelheden.
Laatste 10km op een "80km/h weg" daalt het heel snel naar 145wh/km...