Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn gemiddelde verbruik sinds aanschaf is 211 Wh/km (met nu 1.797 km gereden).

Valt me een beetje tegen. Zouden de Hankook banden wellicht ook minder zuinig zijn als de Michelins die op de 18" zitten (en ook in Amerika gebruikt worden)?

Ik heb een Google Sheet gemaakt waar iedereen zijn verbruik kan invoeren zodat we wellicht een handig overzicht krijgen: Tesla Gemiddeld Verbruik
Ik heb mijn verbruik er ook ingezet. Cest une Model S:) Indien het een 'M3-only' sheet is dan mag je mij gewoon weer verwijderen:)
Overigens zit ik met een relaxte rijstijl met mijn S met tractorwielen op een gemiddelde van 198. Ik laad en verwarm slim en in plaats van linksdrammen (wat ik vroeger met bv de Audi A7 wel deed) hang ik nu meestal relaxed op de middelste baan. Go with the flow... (tevens heerlijk ontheroad-plaatje van Queens of the stoneage)

Overigens verwacht ik aankomende week mijn nieuwe linkerbaanklevert (P100D my18):)
 
Last edited:
Ja die had ik gezien:) Maar in de sheet staat een kolom die suggereert dat je daar verschillende modellen in kan zetten.

Jup, wat mij betreft prima om alle modellen erin te hebben. :)

Btw: afgelopen vrijdag op een afstand van 234 kilometer een gemiddeld verbruik van 181 Wh/km.

Dat vond ik best prima. Zeker omdat ik ook stukken 140, 150 en even zelf 200 gereden heb.

Blijkbaar helpen (weinig) wind en iets hogere temperaturen flink.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Gemiddeld zit ik nu op 205 Wh/km, maar deze grafiek is wel erg interessant. Je ziet hier heel erg mooi wat de impact van temperatuur is:
upload_2019-3-27_11-4-22.png

upload_2019-3-27_11-6-10.png
 
Mooie cijfers, biedt toch wel veel hoop dat het wel snor zit met het bereik zolang je je rechtervoet kunt beheersen!
Valt mee hoor, ik gebruik iedere mogelijkheid om zo hard mogelijk naar de max snelheid te sprinten :p

Alleen ik zit niet per sé iedere dag op lange stukken 130. En met uitzondering van sommige stukken autobahn ben ik ook niet harder dan die 130 gegaan over het algemeen.

Als je iedere dag met een koude accu meteen de snelweg op gaat en bij de afslag langs je kantoor parkeert (en zelfde verhaal weer terug) zal je verbruik wel hoger liggen.

De Aero doppen heb ik er af gehaald dus ook daar valt wat te winnen als ik zou willen. Maar is dus volstrekt onnodig voor dagelijks gebruik. Vind de velgen veel te mooi.
 
Wat ik mij afvraag, als je accu opgewarmd is door het rijden dan is de buitentemperatuur daarna volgens mij minder van belang.
Je accu heeft dan immers dezelfde capaciteit als wanneer het buiten lekker warm is.
In hoeverre zou je dat mee moeten nemen in het kijken naar deze cijfers?
 
Wat ik mij afvraag, als je accu opgewarmd is door het rijden dan is de buitentemperatuur daarna volgens mij minder van belang.
Je accu heeft dan immers dezelfde capaciteit als wanneer het buiten lekker warm is.
In hoeverre zou je dat mee moeten nemen in het kijken naar deze cijfers?
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht, dat verschil in verbruik merk je dan wel bij hoge snelheden.
Meer moleculen wegduwen kost meer energie. Verder kleine dingen als bandenspanning die hoger is bij warme lucht, en natuurlijk de verwarming. Verder dan dat kom ik inderdaad ook niet. Het is vooral de accu (en wel of geen limited regen)
 
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht, dat verschil in verbruik merk je dan wel bij hoge snelheden.
Meer moleculen wegduwen kost meer energie.

Wat je zegt klopt maar ik vraag me af of dit meetbaar is.

Verder kleine dingen als bandenspanning die hoger is bij warme lucht

Ik hou mijn bandenspanning dusdanig hoog dat de band altijd hard genoeg is bij zowel warm als koud weer.
 
Wat je zegt klopt maar ik vraag me af of dit meetbaar is.
Volgens mij klopt het juist niet, luchtdruk is gewoon meetbaar en rond de 1030 tot 1035 hPa op dit moment in Nederland (veranderd dagelijks tussen de 975 en de 1050 hPa ongeveer) en de luchtvochtigheid is bij lage temperaturen lager dan bij hoge en vocht heeft meer gewicht en dus meer weerstand bij hoge temperaturen.
 
Volgens mij klopt het juist niet, luchtdruk is gewoon meetbaar en rond de 1030 tot 1035 hPa op dit moment in Nederland (veranderd dagelijks tussen de 975 en de 1050 hPa ongeveer) en de luchtvochtigheid is bij lage temperaturen lager dan bij hoge en vocht heeft meer gewicht en dus meer weerstand bij hoge temperaturen.

Wat ik bedoelde is dat koude lucht idd een hogere dichtheid heeft dan warme lucht.