Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Nu 1.420 km met mijn M3LR gereden, gemiddeld verbruik 207 Wh/km. Valt me gezien mijn rijstijl - vlot, rond maximum snelheid - niet tegen.

Na de vele afleveringen afgelopen maand, zijn er vast meer mensen met een wat langduriger bepaald verbruikscijfer. Ik ben benieuwd.

In post #82 heeft @Elja Trum een sheet gedeeld die al door redelijk wat mensen is ingevuld.
Hier nogmaals:
Tesla Gemiddeld Verbruik

Mijn verbruik tijdens de wintersport naar Oostenrijk, 90% snelweg, kwam uit op 182 Wh/km over 1500km.
De reis was totaal 1850km maar ik kwam er op de heenweg in Duitsland pas achter dat het bijhouden hiervan wellicht wel interessant zou zijn :)
Ik heb in Duitsland echt flink doorgereden en behoorlijk wat snelle ICE auto's het leven zuur gemaakt.
Ook stukken 180kmh op de cruise gereden waar het rustig was.
Uiteraard ook stukken rustig gereden, bij wegwerkzaamheden bijvb wat je in Duitsland regelmatig tegenkomt. 80 of 60 is dan de maximale toegestane snelheid.
In Nederland en Oostenrijk in de bergen niet hard gereden gewoon normale snelheden.
Ik had verwacht dik boven de 200Wh/km uit te komen dus het valt me niet tegen.

Verbruik_Wintersport.jpg
 
In post #82 heeft @Elja Trum een sheet gedeeld die al door redelijk wat mensen is ingevuld.
Hier nogmaals:
Tesla Gemiddeld Verbruik

Mijn verbruik tijdens de wintersport naar Oostenrijk, 90% snelweg, kwam uit op 182 Wh/km over 1500km.
De reis was totaal 1850km maar ik kwam er op de heenweg in Duitsland pas achter dat het bijhouden hiervan wellicht wel interessant zou zijn :)
Ik heb in Duitsland echt flink doorgereden en behoorlijk wat snelle ICE auto's het leven zuur gemaakt.
Ook stukken 180kmh op de cruise gereden waar het rustig was.
Uiteraard ook stukken rustig gereden, bij wegwerkzaamheden bijvb wat je in Duitsland regelmatig tegenkomt. 80 of 60 is dan de maximale toegestane snelheid.
In Nederland en Oostenrijk in de bergen niet hard gereden gewoon normale snelheden.
Ik had verwacht dik boven de 200Wh/km uit te komen dus het valt me niet tegen.

View attachment 394612

Stuk zuiniger dan ik gedaan heb met 210 Wh/km. Met een M3P op 20" winterbanden. Beetje zelfde rijstijl als jij omschrijft.
 
Ik rij na 2000 km in mijn M3 op 19” zo’n 187 Wh/km. Airco en kachel aan waar het moet, gewoon doorgassen waar het kan en soms wat ICEjes pesten. Valt me niet tegen, als ik me ga inhouden dan zakt het verbruik naar 160 Wh/km. Vooralsnog klaag ik niet.

Overigens merk ik de effecten van rijden in de kou en warmte zelfs op 1 dag. In de ochtend vertrokken terwijl het 17 graden is en gemiddeld 198 Wh doen en dan in de zwoele avond terug dezelfde route en dan gewoon aanzienlijk minder verstoken. Zal ook met de luchtdichtheid te maken hebben.
 
Ik heb mijn M3P nu een kleine week. Ik doe vooral autostrade, waarvan 80% aan 130km/u. En ik vind het nog leuk om het "gaspedaal" helemaal naar beneden te duwen. Ik zit nog in de fase dat ik hoop dat het rood is, zodat ik daarna weer kan knallen. :)

Alleen, dat is te merken aan het verbruik. Deze ochtend was mijn batterij voor 90% opgeladen. Ik heb 247.91km gereden aan een gemiddeld verbruik van 208 Wh/km en het was gemiddeld 12.38C (aldus TeslaFi). Toen ik thuis kwam, had ik ik nog een "rated range" van 69km (ongeveer 50km echte range). M.a.w. mijn totale range was 300Km. Toch een eindje van die geadverteerde 530km, toch?
 
Ik heb mijn M3P nu een kleine week. Ik doe vooral autostrade, waarvan 80% aan 130km/u. En ik vind het nog leuk om het "gaspedaal" helemaal naar beneden te duwen. Ik zit nog in de fase dat ik hoop dat het rood is, zodat ik daarna weer kan knallen. :)

Alleen, dat is te merken aan het verbruik. Deze ochtend was mijn batterij voor 90% opgeladen. Ik heb 247.91km gereden aan een gemiddeld verbruik van 208 Wh/km en het was gemiddeld 12.38C (aldus TeslaFi). Toen ik thuis kwam, had ik ik nog een "rated range" van 69km (ongeveer 50km echte range). M.a.w. mijn totale range was 300Km. Toch een eindje van die geadverteerde 530km, toch?
En dan is het nog niet eens minus 10.
Dan gaat het echt hard.
Ik had ook gehoopt om in de buurt te komen van het praktisch verbruik zoals in de ev-database genoemd. Maar dat wijkt nog aardig naar beneden af.
Maar ik kan er wel mee leven. Super auto.
 
Het is gewoon de meest efficiënte EV op hoge snelheden(alleen Ioniq beter met lagere snelheden, maar die is ook veel lichter want kleine accu).

Probeer maar eens het daadwerkelijke verbruik van een fossiel te vergelijken met de rated WLTP range op de snelweg ;-)
 
Het is gewoon de meest efficiënte EV op hoge snelheden(alleen Ioniq beter met lagere snelheden, maar die is ook veel lichter want kleine accu).

Probeer maar eens het daadwerkelijke verbruik van een fossiel te vergelijken met de rated WLTP range op de snelweg ;-)
Euhm... ben aan het wachten op mijn M3 LR, maar heb nu met de A4 TDI ultra een snelwegverbruik van 4.4ltr/100km, wat neerkomt op 116gr CO2/km. NEDC waarde (nog voor WLTP) is 109 gr CO2/km. Dit vind ik toch zeer aardig in de buurt komen. Rijbereik van +1300km per tankbeurt. Dit gaat voor mij toch aanpassen worden tijdens de vakantietrip naar Toscane eens ik aan de stroom zit.
 
Euhm... ben aan het wachten op mijn M3 LR, maar heb nu met de A4 TDI ultra een snelwegverbruik van 4.4ltr/100km, wat neerkomt op 116gr CO2/km. NEDC waarde (nog voor WLTP) is 109 gr CO2/km. Dit vind ik toch zeer aardig in de buurt komen. Rijbereik van +1300km per tankbeurt. Dit gaat voor mij toch aanpassen worden tijdens de vakantietrip naar Toscane eens ik aan de stroom zit.

Nee joh dat valt hartstikke mee, en de vakantie begint al als je in de auto stapt he ;)
 
Euhm... ben aan het wachten op mijn M3 LR, maar heb nu met de A4 TDI ultra een snelwegverbruik van 4.4ltr/100km, wat neerkomt op 116gr CO2/km. NEDC waarde (nog voor WLTP) is 109 gr CO2/km. Dit vind ik toch zeer aardig in de buurt komen. Rijbereik van +1300km per tankbeurt. Dit gaat voor mij toch aanpassen worden tijdens de vakantietrip naar Toscane eens ik aan de stroom zit.

Ik reed meestal 4,1 liter / 100km met mijn Clio. De Model 3 is veel veel veel efficiënter in energieverbruik dan welk fossiel dan ook (experimentele auto's daargelaten). EV's moeten wel efficiënt zijn anders hebben ze 300KW packs nodig om een beetje afstand af te leggen.
Diesel is alleen energiedichter per KG dan een Li-Ion batterij. Je haalt zaken door elkaar.
CO2 had ik het al helemaal niet over, weet niet waarom je dat bij de vergelijking met een EV haalt ;)

Edit :, het is nog vroeg, niet helemaal wakker blijkbaar
 
Last edited:
Ik tot nu toe op 167 wh/km en nu bijna 1000km erop (sinds 29-3). Veel 100km snelweg (60% denk ik) en de rest in stad en op 80km wegen. Zitten uiteraard de sprintjes in die je in het begin nu eenmaal graag doet. Vandaag nog een paar om de 8.5 update te testen (5% meer vermogen, niet kunnen waarnemen). Ik rij medio mei voor werk naar Frankfurt -> Berlijn en dan weer terug. Collega met een I-pace zou op de leg naar Frankfurt 40 minuten moeten laden. Ik kan het in 1 keer halen als ik wat rustiger rijd, maar bij 150 km/u moet ik even 8 minuten laden bij Mogendorf. Terug van Berlijn is het verschil met de I-Pace nog groter (34 min laden is M3 versus 2 uur in de I-pace....). Wat een super ding, die M3 LR DM.....
 
Ik heb mijn M3P nu een kleine week. Ik doe vooral autostrade, waarvan 80% aan 130km/u. En ik vind het nog leuk om het "gaspedaal" helemaal naar beneden te duwen. Ik zit nog in de fase dat ik hoop dat het rood is, zodat ik daarna weer kan knallen. :)

Alleen, dat is te merken aan het verbruik. Deze ochtend was mijn batterij voor 90% opgeladen. Ik heb 247.91km gereden aan een gemiddeld verbruik van 208 Wh/km en het was gemiddeld 12.38C (aldus TeslaFi). Toen ik thuis kwam, had ik ik nog een "rated range" van 69km (ongeveer 50km echte range). M.a.w. mijn totale range was 300Km. Toch een eindje van die geadverteerde 530km, toch?

Gisteren reed ik meer "drive it like you stole it". Vandaag ben ik in bomma-modus de weg op gegaan, om het onderste uit de kan te halen:
* Batterijen waren opgeladen vlak voor ik vertrok (en dus op temperatuur);
* Geen verwarming opgezet;
* Chill modus - maar ook zéér langzaam versneld (Ford Fiesta style);
* 95% van mijn rit was autosnelweg, daar heb ik max 110km/h gereden en heb ik mezelf verplicht om op het rechterrijvak te blijven;

Dit is het resultaat (Teslafi):
heen.jpg

terug.jpg



Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Met mijn Dieseltje geraakte ik nooit in de buurt van het geadverteerde verbruik, maar met de Tesla is dat dus wel mogelijk (als je de 462PK kan weerstaan :)). Op een gegeven moment had ik zelfs een geschat bereik van 582Km (ik was al een kwartier onderweg).

De duurtijd van mijn rit was een kwartier langer dan wat de GPS had ingeschat (enkele rit). Het voelde wel een eeuwigheid aan. En ik durfde niet kijken naar die Mercedes C AMG 63 die me uitdagend inhaalde (dat uitdagende kan ik ingebeeld hebben).

Morgen ga ik het terug "goedmaken" en die Tesla gebruiken waar hij voor gemaakt is: om te knallen! :D